Freelancers & Ondernemers

Ik ben bijna een jaar freelancer en bij ons hebben ze ook de bureau's en zitplekken veranderd. Ik moet zeggen dat ik ze ook op een zekere hoogte heb bovengehaald toen ik hoorde dat ze mij naast de koffiemachine en bij een doorgang wilden laten zitten.

Uiteindelijk heb ik toch nog kunnen regelen om een veel betere plaats te krijgen.
Hier se, hoort hem klagen met zijn eigen, vaste bureau!
Iedere dag een andere bureau, schermen helemaal anders geplaatst (als er al extra schermen zijn), bureaustoel terug helemaal instellen, ...

Hoe zit dat eigenlijk met alcohol op de zaak?

Als je dat koopt voor je klanten zogezegd in je atelier, kan dat zonder drank licentie eigenlijk?

Allé eens een bak bier zal wel geen kwaad kunnen zeker? Maar zou wel eens wa gin tonic en cava enzo koud zetten ook in de loods :p

Bij mijn weten is de alcohol licentie enkel als je drank effectief gaat verkopen.
Ik heb dus zo een licentie, en ik heb wel wat gin, vodka en wijn in stock dus als ge iets van doen hebt, geef maar een seintje ;-)

Maar voor dus gewoon in de frigo te zetten in mijn keuken van de werkplaats is op zich geen probleem voor de fiscus om wat drank op factuur te kopen?

Voor eigen gebruik en om kostenloos aan te bieden.

Lijkt me niet. Maar er zitten hier wel wat boekhouders/accountants/fiscalisten/experts met meer kennis .. Misschien heb ik het mis.
Maar zoals altijd: als ge er niet in overdrijft, lijkt me dat geen probleem te zijn. Zelf doe ik het niet, maar ik zit dan ook aan de bron, dus als klanten iets willen proeven of drinken.. dan is dat publiciteit he :-)

Maar voor dus gewoon in de frigo te zetten in mijn keuken van de werkplaats is op zich geen probleem voor de fiscus om wat drank op factuur te kopen?

Voor eigen gebruik en om kostenloos aan te bieden.
Mocht je in de US zitten zou ik zeggen sowieso licentie nodig, maar mss is het wat losser in Europa. Ik zou het alleszins niet doen zonder dat je zeker bent dat het mag zonder licentie.

Naar aanleiding van een vraag uit het EV laadkaarten topic met @berenod @Nineshots

Weet iemand hoe het zit met BTW op laden en tanken in het buitenland?
Shell, Total & freshmile hun facturen bevatten telkens dezelfde info.

Bij total en shell betaal je BTW in het land dat je tankt.

BTW nummer van freshmile staat op de factuur (Frans BTW nummer) als ook de naam, adres en BTW nummer van mijn BV (niet op deze screenshot voor privacy :cool:)

Dit is BTW die betaald wordt in Frankrijk.

• Kan je de BTW bij deze recupereren?
  • Is de factuur aftrekbaar of missen er zaken?
https://www.dfisc.be/tankbonnetjes-btw-aftrek/
Deze uitleg is ook niet echt duidelijk want er wordt gewerkt met een factuur en dus zogezegd beperkt aftrekbaar, maar je betaald de BTW in het buitenland en dus niet aftrekbaar...
1722597379629.png

In de praktijk kost jouw boekhouder meer dan het voordeel dat je ermee doet voor de BTW-recuperatie. Dus gewoon de factuur met BTW in inboeken en zo aftrekken (maar niet recupereren)

In de praktijk kost jouw boekhouder meer dan het voordeel dat je ermee doet voor de BTW-recuperatie. Dus gewoon de factuur met BTW in inboeken en zo aftrekken (maar niet recupereren)
Was ook al aan het denken.
Nog een extra moeilijkheid in het vergelijken van laadpassen dus, joepie :D
Als je veel tankt/laadt in het buitenland en je hebt een goeie boekhoudsoftware is het ook maar 1 keer terug vragen per jaar natuurlijk.

XML downloaden en uploaden.

Was ook al aan het denken.

Als je veel tankt/laadt in het buitenland en je hebt een goeie boekhoudsoftware is het ook maar 1 keer terug vragen per jaar natuurlijk.

XML downloaden en uploaden.
Waarom specifiek buitenland? De factuur komt uit Frankrijk, dus of je nu in België laadt of gelijk waar in de wereld, je gaat in alle gevallen je btw moeten terugvorderen bij de Franse overheid.

Waarom specifiek buitenland? De factuur komt uit Frankrijk, dus of je nu in België laadt of gelijk waar in de wereld, je gaat in alle gevallen je btw moeten terugvorderen bij de Franse overheid.
Moeten niet, mogen terug vragen. Bij freshmile maakt het buitenland inderdaad niets uit.

Maar minimum bedrag is 50€. Zoals je op de factuur kan zien is het telkens maar een klein bedrag als je laadt.

De kost van de boekhouder + minimum bedrag zorgt ervoor dat je al veel moet laden. Op dat vlak is Freshmile dus nog handiger dan Shell en Total die per land een factuur opstellen.

Als je voor een begrafenis 4 a 5 dagen reist naar het buitenland met de wagen, maar wel tijdens die dagen er mogelijks 2-3 in het buitenland werkt op afstand, mag je dit naft indienen als beroepskost?

Lijkt me schimmig grensgebied.

Als je voor een begrafenis 4 a 5 dagen reist naar het buitenland met de wagen, maar wel tijdens die dagen er mogelijks 2-3 in het buitenland werkt op afstand, mag je dit naft indienen als beroepskost?

Lijkt me schimmig grensgebied.
Wagen op de zaak? Dan ja.
Je betaald (meestal) vaa voor wagen en tankkaart.

Terug
Bovenaan