Freelancers & Ondernemers

Die 4,5k bruto kost de werkgever natuurlijk een pak meer dan die 4,5k bruto. Daarnaast is er de flexibiliteit van een freelancer, je schakelt die tijdelijk in om tijdelijk meerwerk op te vangen of voor zijn/haar specifieke expertise tijdelijk in te zetten.
Denk inderdaad dat velen de totale payroll kost onderschatten.

Waar ik nu werk kost een gemiddelde FTE (all-in) in een IT department rond de 11K EUR per maand, dus inclusief alle extra voordelen, belastingen,... Die brutolonen gaan ook ver onder de 11K liggen he.

En dan betaal je inderdaad pakweg 30-40% meerkost voor de flexibiliteit & expertise van de freelancer en dan zit je aan de gangbare tarieven.

Ik moet wel zeggen dat ik die bedragen ook wel van de pot gerukt vind tegenwoordig.

Ik ben hypocriet, wel: ik reken ook zoveel aan, dus ik sta hier ook met open hand. Maar persoonlijk vind ik het wel behoorlijk bizar dat ik 15k per maand kan aanrekenen (btw exclusief) voor mijn "diensten". Terwijl ik in loondienst aan 4.5k bruut lag per maand.

Tja, het is wat het is. Ik heb even gewoon gekozen om mezelf op die stroom te steken ipv er met lede ogen langs de oever op te kijken.

Weerom: noem mij hypocriet.
Bedrijven betalen dat niet voor u als freelancer, maar voor u als consultant. Ze betaalden hetzelfde (of wss meer) toen jij nog 4500€ kreeg. ;)
Het is gewoon vreemd dat bedrijven geen probleem hebben met 15000€/maand aan een consultant te geven, maar wel met een opslag van 100€ voor een interne werknemer...

Ik zou er in ieder geval eens grondig naar laten kijken nu met de nieuwe aangifteverplichting. Ze hebben ieder jaar een specifieke agenda qua fiscale controles, met die aangifteverplichting gaat onroerende verhuur van een deel van de privéwoning er sowieso één zijn de komende 1-3 jaar. Als ze langskomen voor controle bekijken ze meestal meteen uw volledige boekhouding (zowel directe als indirecte belastingen).
Heb in meerdere kantoren gewerkt en nooit de toepassing van de buitenoppervlakte gezien, altijd de bewoonbare oppervlakte. Wij voegen altijd grondplannen van de woning toe aan het dossier zodat er geen discussie is.

En je hebt gelijk dat je voor dat geld geen externe bureauruimte met parking hebt, maar zo redeneert de fiscus niet als het op de privéwoning aankomt. Meer voordelige oplossing dan is om een externe kantoorruimte met parking aan te kopen en zo nog ergens een spaarpot voor later op te bouwen :).
Ja, dat is wel een goeie tip. Met de verbouwing etc. kan het sowieso geen kwaad om dat opnieuw onder de loep te nemen. De percentages veranderen ook sowieso hierdoor.

De huur is eigenlijk maar 310 euro voor 30% beroepsgebruik. Volledig onroerende verhuur. KI is 1370.

Ik reken daar bovenop 130 euro forfait voor verzekeringen, e g w,

Die 310 euro valt net onder de herkwalificatie.

Lijkt mij ook dat je al in een serieuze villa moet wonen om 475€ huur per maand te rekenen zonder enige huurherkwalificatie :/. Dan zit je snel aan een KI van plus 4k.

20% beroepsmatig lijkt mij voor een freelancer ook al pittig om te verdedigen. Dus op een woning van 250m2 is 50m2 puur beroepsmatig?

Hier KI van 1700€. 12,13% beroepsmatig (thuiskantoor met aparte ingang). 153,82 EUR, afgerond 150€ onbelaste huur per maand.
ik zit effectief aan 20%. Mijn bureau is volledig afzonderlijk eigenlijk doordat het een oude tweede woonkamer is dat volledig afgezonderd wordt door een gang/trap. In mijn geval is het dan ook vrij duidelijk wat de opp. is, en dan neem ik nog niet het gastentoilet mee.

Bedrijven betalen dat niet voor u als freelancer, maar voor u als consultant. Ze betaalden hetzelfde (of wss meer) toen jij nog 4500€ kreeg. ;)
Het is gewoon vreemd dat bedrijven geen probleem hebben met 15000€/maand aan een consultant te geven, maar wel met een opslag van 100€ voor een interne werknemer...
Fair point

Kijk, hoe je het ook draait of keert, het voelt mij aan als 2 maten en gewichten. Ik weet dat ik als consultant een dikke 900 euro per dag kostte, toevallig eens de rate-cards gezien.

Ik ben er zelf ook niet 100% over uit waarom dat als "normaal" wordt beschouwd. Ik blijf het bizar vinden.

Maar hey ho, ik vind mijn factuur opstellen wel een leuke dag van de maand :)

ik zit effectief aan 20%. Mijn bureau is volledig afzonderlijk eigenlijk doordat het een oude tweede woonkamer is dat volledig afgezonderd wordt door een gang/trap. In mijn geval is het dan ook vrij duidelijk wat de opp. is, en dan neem ik nog niet het gastentoilet mee.
Als je een volledige woonkamer in beslag neemt, ok, maar bij de meesten is het gewoon een slaapkamer die als bureau ingericht wordt. Lijkt mij al sterk dat een gewone freelancer/manager en dus geen effectieve praktijkruimte van een vrij beroeper/ kapper/ schoonheidssalon etc aan 20% of meer komt.

De jaarrekeningen/aangiftes van onze vennootschappen zijn ook weer buitengeraakt. Altijd zo’n opluchting als dat weer achter de rug is 🤪. Even rust tot btw q3 :tongue:.

Na de posts over het fiscaal optimale loon, heb ik tevens naar de boekhouder de vraag gesteld. Deze wees erop dat de belasting druk van vvpr bis in de vennootschap met minimum loon 36,25% bedraagt en mijn huidige aanslag voet in de personenbelasting met loon op 45k slechts op 26,80% ligt. Bij mij zou het dus niet lonen de omschakeling te doen ook al kan dat zonder problemen.

Na de posts over het fiscaal optimale loon, heb ik tevens naar de boekhouder de vraag gesteld. Deze wees erop dat de belasting druk van vvpr bis in de vennootschap met minimum loon 36,25% bedraagt en mijn huidige aanslag voet in de personenbelasting met loon op 45k slechts op 26,80% ligt. Bij mij zou het dus niet lonen de omschakeling te doen ook al kan dat zonder problemen.
Een boekhouder die de sociale bijdragen vergeet, ai ai ai ;)

En je gemiddeld aanslagbiljet bepaalt niet echt wat het voordeligste is... Je moet met alles rekening houden. Marginale belasting schijf, sociale bijdragen, winst voor belastingen/voor bezoldiging in de vennootschap, ...

Die 36, 25% is als je aan 25% belast wordt, maar met dat loon wordt je grotendeels aan 20% belast waarschijnlijk. Bovendien heeft hij het hier over het gemiddeld belastingtarief, wat hier niet relevant is, het gaat om het marginaal tarief. Die 26,80% gaat een gemiddelde zijn van een deel waarop je 0% betaalt en een deel zijn waarop je 40% en misschien 45% betaalt, het zijn die laatste twee schijven die hoger liggen dan de vennootschapsbelastingen+RV die je wil vermijden.

+ 26,80% is zo laag dat de sociale zekerheidsbijdragen vrij zeker vergeten zijn zoals Apelords zegt.

Als je een volledige woonkamer in beslag neemt, ok, maar bij de meesten is het gewoon een slaapkamer die als bureau ingericht wordt. Lijkt mij al sterk dat een gewone freelancer/manager en dus geen effectieve praktijkruimte van een vrij beroeper/ kapper/ schoonheidssalon etc aan 20% of meer komt.

De jaarrekeningen/aangiftes van onze vennootschappen zijn ook weer buitengeraakt. Altijd zo’n opluchting als dat weer achter de rug is 🤪. Even rust tot btw q3 :tongue:.
Bureau
Meetingruimte
Kitchenette
Opslagruimte
Vlot over de 20%. Alles toegankelijk via een aparte ingang en afgescheiden van Privé. :hurrr:

@iamhollywood weten jullie eigenlijk op voorhand wat de jaarlijkse 'point of attention' gaat zijn bij controles, voelen jullie dit aankomen of is er daar communicatie over vanuit de overheid?

Bureau
Meetingruimte
Kitchenette
Opslagruimte
Vlot over de 20%. Alles toegankelijk via een aparte ingang en afgescheiden van Privé. :hurrr:

@iamhollywood weten jullie eigenlijk op voorhand wat de jaarlijkse 'point of attention' gaat zijn bij controles, voelen jullie dit aankomen of is er daar communicatie over vanuit de overheid?

Dat van die huurinkomsten staat in de sterren geschreven. Men verplicht nu voor dit aanslagjaar aan iedereen die beroepsmatig huur aftrekt als kost om een extra formulier in te vullen met wie de begunstigde is :p.

Je moet geen boekhouder zijn om te begrijpen wat dat het doel daarvan is. :p

Alé en ik reken net geen 90 EUR huur aan terwijl ons niet-geïndexeerd KI 1800 bedraagt, da's duidelijk voorzichtig :) (wel netjes berekend zoals het hoort)

Morgen Algemene vergadering van de vennootschap waar ik sinds 01/01/2023 in zit om vorig boekjaar te sluiten, dan kom ik ineens het dividend van 2023 te weten, spannend...

Dat van die huurinkomsten staat in de sterren geschreven. Men verplicht nu voor dit aanslagjaar aan iedereen die beroepsmatig huur aftrekt als kost om een extra formulier in te vullen met wie de begunstigde is :p.

Je moet geen boekhouder zijn om te begrijpen wat dat het doel daarvan is. :p
Ik heb ook wel al heel wat dossiers gezien waar de huur niet correct (of helemaal niet) wordt aangegeven in de personenbelasting.
Het verschil tussen 10% of 20% valt echt wel goed mee, daar kan je dus mee onderhandelen bij controle.
Een handelshuur die niet wordt aangegeven ... dat zijn enorme verschillen qua belasting.

Alé en ik reken net geen 90 EUR huur aan terwijl ons niet-geïndexeerd KI 1800 bedraagt, da's duidelijk voorzichtig :) (wel netjes berekend zoals het hoort)

Morgen Algemene vergadering van de vennootschap waar ik sinds 01/01/2023 in zit om vorig boekjaar te sluiten, dan kom ik ineens het dividend van 2023 te weten, spannend...
Geen tussentijdse cijfers doorgekregen?
Of is dit bij jullie zo verschillend q1, 2, 3 en afsluiting?
En dividend 2023 voor in 2028 te ontvangen bedoel je dan?

Lijkt mij ook dat je al in een serieuze villa moet wonen om 475€ huur per maand te rekenen zonder enige huurherkwalificatie :/. Dan zit je snel aan een KI van plus 4k.

20% beroepsmatig lijkt mij voor een freelancer ook al pittig om te verdedigen. Dus op een woning van 250m2 is 50m2 puur beroepsmatig?

Hier KI van 1700€. 12,13% beroepsmatig (thuiskantoor met aparte ingang). 153,82 EUR, afgerond 150€ onbelaste huur per maand.
Onbelaste huur? Je geeft het dus niet aan in de PB?

Ben eens aan het rondzien om mijn foto materiaal te verzekeren gezien dat nu wel een redelijk bedrag begint te worden. Iemand ervaringen hiermee (of iets gelijkaardig) qua verzekeraars?

Dat valt wel mee denk ik.

Mijn brandverzekering voor +/- 100k aan materiaal is geloof ik 300 euro per jaar.

Terug
Bovenaan