MrKamado
Member
Hier ook 475, als uw KI hoog is en je volgt de berekening kom je daar gewoon op uit..Toch ook wel heel stevig, neen? Ik keer 150 EUR uit voor de huur van mijn kantoor en da's gebaseerd op % van de gebruikte woning en het KI.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hier ook 475, als uw KI hoog is en je volgt de berekening kom je daar gewoon op uit..Toch ook wel heel stevig, neen? Ik keer 150 EUR uit voor de huur van mijn kantoor en da's gebaseerd op % van de gebruikte woning en het KI.
Of bemeubelde verhuur toepassen, dan kom je al aan 470.Ik zit op 280 met 1600ki dacht ik dus om aan 475 te komen dan woon je in een letterlijk kasteel ?
Edit
1888/5 = 377.6 (aan 20%)
377.6 * 5.37 * 5/3= 3379.52
3379.52 / 12 = 281.6266666666667
28% beroepsmatig (archief, bureel, gedeeld toilet, gedeelde inkomhal en (heel lange) oprit), gemeubelde verhuur, KI is helaas best hoog ja (en nee het is geen kasteel), en het gaat jammer genoeg nog verhogen na de totaalrenovatie.Lijkt mij ook dat je al in een serieuze villa moet wonen om 475€ huur per maand te rekenen zonder enige huurherkwalificatie :/. Dan zit je snel aan een KI van plus 4k.
20% beroepsmatig lijkt mij voor een freelancer ook al pittig om te verdedigen. Dus op een woning van 250m2 is 50m2 puur beroepsmatig?
Hier KI van 1700€. 12,13% beroepsmatig (thuiskantoor met aparte ingang). 153,82 EUR, afgerond 150€ onbelaste huur per maand.
Als je me kan duiden wat hier verkeerd aan is, wil ik het gerust bespreken met mijn boekhouder. Volgens mij passen wij gewoon de officiele regels toe. Ik ga niet klooien met bergingruimte op te nemen als zakelijk etc - alles wat in de berekening staat is ook daadwerkelijk voor zakelijk gebruik.En dan zijn ze verbaasd dat de overheid zelfstandigen fiscaal zwaarder wil aanpakken.
400-500 euro huur voor een thuiskantoor...
Een oprit valt niet onder uw beroepsmatig percentage, men kijkt naar de oppervlaktes van de binnenruimte. Je kan daar wel een forfaitaire onkostenvergoeding voor rekenen van 50€ stalkosten, te bekijken met uw nettovergoedingen. Opletten met verhuur als particulier van parking aan een vennootschap, in principe ben je dan privé een BTW-belastingplichtige die btw moet afdragen op de verhuur van autostaanplaatsen.28% beroepsmatig (archief, bureel, gedeeld toilet, gedeelde inkomhal en (heel lange) oprit), gemeubelde verhuur, KI is helaas best hoog ja (en nee het is geen kasteel), en het gaat jammer genoeg nog verhogen na de totaalrenovatie.
En dan zijn ze verbaasd dat de overheid zelfstandigen fiscaal zwaarder wil aanpakken.
. (Je werkt altijd in het thuiskantoor die niet meer "thuis" is én die volledig betaald wordt door het bedrijf
.)toch een mooie opslag van 11220€ netto per jaarNa lange onderhandelingen, bij de verlenging van contract bij de klant mn dayrate van 550 naar 625 kunnen krijgenhet heeft wat voeten in aarde gehad, maar daar heb ik het precies wel voor over.

Fout:Een oprit valt niet onder uw beroepsmatig percentage, men kijkt naar de oppervlaktes van de binnenruimte. Je kan daar wel een forfaitaire onkostenvergoeding voor rekenen van 50€ stalkosten, te bekijken met uw nettovergoedingen. Opletten met verhuur als particulier van parking aan een vennootschap, in principe ben je dan privé een BTW-belastingplichtige die btw moet afdragen op de verhuur van autostaanplaatsen.
Dit is dus de grote vraag, naar mijn mening. Ik weet het ook niet.Ze vragen er meestal spontaan zelf naar. Heb klanten gehad die spontaan de 1.000€ bruto voorstelden, als je niet te veel VAA hebt (vb nog eigen auto die je eerst gaat oprijden en enkel km-vergoeding toepast), zit je dan aan bruto=netto.
Meeste freelancers zijn ook geen armoezaaiers, hebben al wat jaren (10+) op de teller, altijd een degelijk loon in loondienst gehad en dus wel wat spaargeld waarmee ze de eerste jaren kunnen overbruggen.
Als accountant kan je de rekening van de klant niet maken. Meestal vragen we wat ze zoal nodig hebben om maandelijks rond te komen en dan leveren we wat simulaties aan zodat ze zien wat de impact is. Als je zelf een login hebt bij uw sociaal secretariaat kan je gratis die simulaties snel zelf maken. Dan zie je al snel wat de impact is van een schamele 500€ netto extra.
Al blijft het wel uitkijken naar hetgeen ze in Brussel van plan zijn, als de gunstregimes qua dividenden verdwijnen en de tarieven personenbelasting verlagen kan het opnieuw een ander verhaal worden.
Opletten, enkele m2 binnen en een ‘grote oprit’ buiten kan al geheel anders opgevat worden! Wij spelen op zeker en werken met een forfaitaire stalvergoeding. Eveneens buitenoppervlakten zijn tricky.Fout:
"
Verbondenheid met vrijgestelde onroerende verhuur. Als de verhuur van de garage of parkeerplaats nauw verbonden is met een vrijgestelde onroerende verhuur (bv. kantoorruimte, fabrieksgebouw, …) zodanig dat beide verhuren economisch één geheel vormen, dan is ook de verhuur van de garage of parkeerplaats vrijgesteld van btw.
Als de garage of parkeerplaats enerzijds en het fabrieksgebouw of de kantoorruimte anderzijds deel uitmaken van éénzelfde onroerend geheel en beide goederen door dezelfde eigenaar – zelfs bij afzonderlijk gesloten huurovereenkomsten – aan dezelfde huurder worden verhuurd, dan wordt het geheel beschouwd als een vrijgestelde onroerende verhuur (Beslissing nr. ET 78.929 van 21 februari 1994).
"
Waarom zou een oprit/staanplaats niet onder je beroepsmatig percentage horen, bron?
Het is stilaan zo goed als onmogelijk om in ons land een zicht te krijgen op het werkelijke netto inkomen van zowel een zelfstandige als een werknemer, anderzijds is het klimaat voor zelfstandigen gewoon zeer goed - zowel de fiscale mogelijkheden - maar ook de mentaliteit van de mensen - vandaag vinden particulieren het perfect normaal dat je een modaal maandloon moet neertellen om 1 week beroep te doen op de diensten van een zelfstandige (excl. materiaal uiteraard), bedrijven vinden het dan weer doodnormaal om 12000-25000 €/maand neer te tellen voor freelancers.En dan zijn ze verbaasd dat de overheid zelfstandigen fiscaal zwaarder wil aanpakken.
Ik moet wel zeggen dat ik die bedragen ook wel van de pot gerukt vind tegenwoordig.Het is stilaan zo goed als onmogelijk om in ons land een zicht te krijgen op het werkelijke netto inkomen van zowel een zelfstandige als een werknemer, anderzijds is het klimaat voor zelfstandigen gewoon zeer goed - zowel de fiscale mogelijkheden - maar ook de mentaliteit van de mensen - vandaag vinden particulieren het perfect normaal dat je een modaal maandloon moet neertellen om 1 week beroep te doen op de diensten van een zelfstandige (excl. materiaal uiteraard), bedrijven vinden het dan weer doodnormaal om 12000-25000 €/maand neer te tellen voor freelancers.
Het is toch vreemd dat je binnenoppervlakte als beroepsmatig kan en mag zien, maar de weg om er naartoe te komen (lange oprijlaan, parkeerplaatsen, pad naar zij-ingang voor beroepsmatig gedeelte, etc.) dan niet zakelijk zou mogen zien? We tellen het uiteraard maar voor een beperkt percentage als zakelijk, maar het ene kan niet echt zonder het andere imo.Opletten, enkele m2 binnen en een ‘grote oprit’ buiten kan al geheel anders opgevat worden! Wij spelen op zeker en werken met een forfaitaire stalvergoeding. Eveneens buitenoppervlakten zijn tricky.
Zeker nu je het moet gaan toelichten in de aangifte zou ik voorzichtig zijn. Er gaan veel meer gerichte controles komen.
Ik zou er in ieder geval eens grondig naar laten kijken nu met de nieuwe aangifteverplichting. Ze hebben ieder jaar een specifieke agenda qua fiscale controles, met die aangifteverplichting gaat onroerende verhuur van een deel van de privéwoning er sowieso één zijn de komende 1-3 jaar. Als ze langskomen voor controle bekijken ze meestal meteen uw volledige boekhouding (zowel directe als indirecte belastingen).Het is toch vreemd dat je binnenoppervlakte als beroepsmatig kan en mag zien, maar de weg om er naartoe te komen (lange oprijlaan, parkeerplaatsen, pad naar zij-ingang voor beroepsmatig gedeelte, etc.) dan niet zakelijk zou mogen zien? We tellen het uiteraard maar voor een beperkt percentage als zakelijk, maar het ene kan niet echt zonder het andere imo.
.Die 4,5k bruto kost de werkgever natuurlijk een pak meer dan die 4,5k bruto. Daarnaast is er de flexibiliteit van een freelancer, je schakelt die tijdelijk in om tijdelijk meerwerk op te vangen of voor zijn/haar specifieke expertise tijdelijk in te zetten.Ik moet wel zeggen dat ik die bedragen ook wel van de pot gerukt vind tegenwoordig.
Ik ben hypocriet, wel: ik reken ook zoveel aan, dus ik sta hier ook met open hand. Maar persoonlijk vind ik het wel behoorlijk bizar dat ik 15k per maand kan aanrekenen (btw exclusief) voor mijn "diensten". Terwijl ik in loondienst aan 4.5k bruut lag per maand.
Tja, het is wat het is. Ik heb even gewoon gekozen om mezelf op die stroom te steken ipv er met lede ogen langs de oever op te kijken.
Weerom: noem mij hypocriet.