Freelancers & Ondernemers

Laten we dat vooral niet doen, je sluit een heel kwetsbaar gedeelte van uw populatie op die manier volledig uit. En geloof het of niet, maar arme mensen worden ook ziek.

BG'er met de beste punten voor begrijpend lezen:

Moest je het niet doorhebben, ik zei exact hetzelfde. :ROFLMAO:

Mijn huisarts boert anders niet slecht:

200k nettowinst per jaar... De gemiddelde IT-freelancer zit op 50k nettowinst per jaar, dan moet mijn dokter ongeveer €10.000 netto per maand méér verdienen dan de gemiddelde IT-freelancer. Dat zal ongeveer €16.000 netto per maand zijn.

Maar eigenlijk is die vergelijking met IT-freelancers of andere ondernemers niet juist. Huisartsen zijn semi-ambtenaren. Ze worden betaald met belastinggeld, hebben een beroep dat volledig gereguleerd is door de overheid, er is een instroombeperking via de numerus clausus, ... . Economisch gezien zijn het gewoon ambtenaren die hun eigen baas zijn (zoals een rechter of een professor).

Als je hun inkomen vergelijkt met dat van een professor (€3500 à €6000 netto per maand afhankelijk van graad en anciënniteit) of een rechter, verdient de gemiddelde huisarts een pák meer, zeker tussen hun 27 en 47 jaar. In die periode van 20 jaar kunnen ze met hun meerverdiensten gerust een appartementsblok bij elkaar sparen.

Als je hun inkomen vergelijkt met dat van een professor (€3500 à €6000 netto per maand afhankelijk van graad en anciënniteit) of een rechter, verdient de gemiddelde huisarts een pák meer, zeker tussen hun 27 en 47 jaar.
Ik denk dat de gemiddelde huisarts hier en nu meteen tekent voor dit nettoloon!
Hoeveel huisartsen werken niet in een WGC? Die worden volgens barema betaald en zijn waarschijnlijk al blij met die 3500 tot 6000 euro bruto.

Jah die werkt met personeel, dat is niet meer de directe verloning van zijn eigen tijd als huisarts. Een IT’er met wat personeel in dienst zal zijn ook zijn winst kunnen verhogen 😅.
inderdaad, met personeel werken is een groot-orde anders dan gewoon uw eigen shit regelen.

Ik zou ook met personeel meer kunnen verdienen, maar goeie god de overhead, verantwoordelijkheid en miserie dat dat zou veroorzaken...

Mijn huisarts boert anders niet slecht:

200k nettowinst per jaar... De gemiddelde IT-freelancer zit op 50k nettowinst per jaar, dan moet mijn dokter ongeveer €10.000 netto per maand méér verdienen dan de gemiddelde IT-freelancer. Dat zal ongeveer €16.000 netto per maand zijn.

Maar eigenlijk is die vergelijking met IT-freelancers of andere ondernemers niet juist. Huisartsen zijn semi-ambtenaren. Ze worden betaald met belastinggeld, hebben een beroep dat volledig gereguleerd is door de overheid, er is een instroombeperking via de numerus clausus, ... . Economisch gezien zijn het gewoon ambtenaren die hun eigen baas zijn (zoals een rechter of een professor).

Als je hun inkomen vergelijkt met dat van een professor (€3500 à €6000 netto per maand afhankelijk van graad en anciënniteit) of een rechter, verdient de gemiddelde huisarts een pák meer, zeker tussen hun 27 en 47 jaar. In die periode van 20 jaar kunnen ze met hun meerverdiensten gerust een appartementsblok bij elkaar sparen.
Als je het zo ruim trekt dan zijn IT freelancers ook ambtenaren als ze op producten of diensten werken die door de overheid gebruikt worden. Dus moete ze dan ook zoveel minder verdienen?

Het kan natuurlijk nog beter: Aestetix (BV)
Een 30-ish-jarige basisarts (één van de 000'ers) met een kliniek voor fillers en cosmetische "geneeskunde" in Sint-Martens-Latem met uiteraard een hele resem bv's van het genre Véronique De Cock en Debby Pfaff die reclame maken (in ruil voor gratis spuitjes en anti-rimpel shizzle). :ROFLMAO:
Vorig jaar een winst van 600k+. Is wel abnormaal succesvol gezien we toch al redelijk vergeven zijn van dat soort klinieken en artsen.

Wel echt zo de stereotype wat je verwacht van een mannelijke eigenaar van zo'n cosmetische kliniek :oi22:
Bekende esthetische arts uit ‘Latem Leven’ deelt beelden van gewapende overval
drdanieldimovski - instagram

inderdaad, met personeel werken is een groot-orde anders dan gewoon uw eigen shit regelen.

Ik zou ook met personeel meer kunnen verdienen, maar goeie god de overhead, verantwoordelijkheid en miserie dat dat zou veroorzaken...
Ik heb het geluk in een sector te zitten waar veel met onderaannemers gewerkt wordt.
Zodra je een netwerk van betrouwbare onderaannemers hebt, werk je eigenlijk met personeel zonder al de miserie dat erbij komt!
Met als bijkomend voordeel de flexibiliteit!

Natuurlijk, als je er een aan je been hebt die zijn voeten eraan veegt heb je het ook wel vlaggen.

Zijn maaltijdcheques interessant als zakvoerder zonder personeel? Ik besef dat het voordeel wellicht klein is, maar doe ik toch een voordeel? Moet mijn jaarlijkse kost hernieuwen, dus vraag mij af of ik best verder ga of het stopzet.

Kost mij €30 per jaar en €7 per bestelling. Dus op jaarbasis betaal ik een administatiekost van zo'n €60, weegt dat op tegen het voordeel?

Zijn maaltijdcheques interessant als zakvoerder zonder personeel? Ik besef dat het voordeel wellicht klein is, maar doe ik toch een voordeel? Moet mijn jaarlijkse kost hernieuwen, dus vraag mij af of ik best verder ga of het stopzet.

Kost mij €30 per jaar en €7 per bestelling. Dus op jaarbasis betaal ik een administatiekost van zo'n €60, weegt dat op tegen het voordeel?
Ik raad het niet aan. Servicekost / extra administratie / beperkt aftrekbaar (dus ook weer extra servicekostje voor de boekhouder).
Je kan best gewoon met een netto representatievergoeding werken ;).

Ik raad het niet aan. Servicekost / extra administratie / beperkt aftrekbaar (dus ook weer extra servicekostje voor de boekhouder).
Is er daar een vraag voor bewijslast bij controle op frequent genoeg buitenshuis werken? Mijn boekhouder zei me dat 'maaltijdcheques' makkelijker/veiliger zijn dan netto-onkostenvergoeding.

Ik geef mezelf €300 per maand nettovergoeding, maar die maaltijdcheques komen toch ook van pas naast mijn loon. Tenzij je na 5j al in jouw LR zit, zijn er toch mensen die dit nodig hebben om rond te komen neen?

Is er daar een vraag voor bewijslast bij controle op frequent genoeg buitenshuis werken? Mijn boekhouder zei me dat 'maaltijdcheques' makkelijker/veiliger zijn dan netto-onkostenvergoeding.
Je moet maaltijdcheques ook verantwoorden. Representatievergoeding te bespreken met boekhouder hoe hij het kan verwoorden en dat officieel documenteren dat het klaarligt bij een controle. Er zijn zoveel mogelijkheden.
Zelf geen voorstander van maaltijdcheques voor een éénpersoons-vennootschap :).

Ik geef mezelf €300 per maand nettovergoeding, maar die maaltijdcheques komen toch ook van pas naast mijn loon. Tenzij je na 5j al in jouw LR zit, zijn er toch mensen die dit nodig hebben om rond te komen neen?
Hoe verantwoord je 300€ nettovergoeding EN maaltijdcheques bij een controle?!! Lijkt mij ne pittigen bij een controle 😅.

Wel een heel vreemde redenering. Geef je gewoon een hoog genoeg loon misschien om rond te komen?

Ik doe 160€ (2 dagen per week aan 20€ per dag) ongeveer en geen maaltijdcheques. Komt nog verhuur van bureau enzo bij natuurlijk. Geen maaltijdcheques, is me te duur en werd me niet aangeraden door boekhouder. Hoewel ik recent te weten ben gekomen dat er diensten zijn waarmee je die voor een heel jaar met 1 aankoop kan kopen waardoor het goedkoper wordt en wel te overwegen valt.

Ik kom toch rond en zit in jaar 1 :)

Terug
Bovenaan