Freelancers & Ondernemers

Ik ga dit jaar echt eens tijd steken in de effecten van voorafbetalingen op wat je nu effectief betaalt qua belasting 😂
Na vijf jaar zelfstandig zijn is dat 1 van de weinige zaken die ik echt nog complex vind.

Ik ga dit jaar echt eens tijd steken in de effecten van voorafbetalingen op wat je nu effectief betaalt qua belasting 😂
Na vijf jaar zelfstandig zijn is dat 1 van de weinige zaken die ik echt nog complex vind.
Eh? Is toch niet veel aan.
Stel je maakt 100k winst dan ga je 20k belastingen moeten betalen.
Op die 20k betaal je een vermeerdering van 9% is 1800€
Als je bij de eerste voorafbetaling meteen goed wil zitten betaal je 75% van je te betalen belastingen, daar krijg je 12% vermindering op.
Eerste voorafbetaling van 15k(=75% van 20k) heeft tot resultaat een vermindering van 1800€(=12% van 15k), deze heft meteen u vermeerdering op.

Iemand die een Shell recharge kaart gebruikt voor zakelijk gebruik? Via die app kan je een kaart aanvragen maar nergens vind ik waar ik btw nummer kan invoeren om facturen te kunnen ontvangen.

Want 30% marge is niet genoeg?
Eigenlijk niet nee. In de multinational dat ik werk moet ik de pc met autocad software leasen aan 500€ per maand.
Factuur opstellen maandelijks 125€ administratie
10% verloren werkuren en indirecte kosten verbonden aan die persoon.
Daarna moet Brussel en de aandeelhouders nog betaald worden 😉.

Want 30% marge is niet genoeg?
Marge en winst is niet hetzelfde hé. 30% marge is idd veel!

Van 60 naar 86€ is 43% marge en 30% winst ;-)

Ik zou tekenen voor 30% winst op al mijn onderaannemers, had al stinkend rijk geweest dan!

Ik probeer te werken met 30% marge, na verloren uren en extra onverwachte te absorberen onkosten is dat eerder een 25% marge, wat vertaalt naar 20% winst.
Dus voor elke 10000€ omzet 2000€ winst hebben...

Marge en winst is niet hetzelfde hé. 30% marge is idd veel!

Van 60 naar 86€ is 43% marge en 30% winst ;-)

Ik zou tekenen voor 30% winst op al mijn onderaannemers, had al stinkend rijk geweest dan!

Ik probeer te werken met 30% marge, na verloren uren en extra onverwachte te absorberen onkosten is dat eerder een 25% marge, wat vertaalt naar 20% winst.
Dus voor elke 10000€ omzet 2000€ winst hebben...
Wacht, hij pakt 26€ van de 86 als marge toch? Dus dat is toch 30% marge?

Wacht, hij pakt 26€ van de 86 als marge toch? Dus dat is toch 30% marge?
Nope...
60€ X 1.4333 is 86€.
Dat is marge (die 1.43 of 43%)!
Op 86€ verkoop 26€ overhouden na de kosten (60€) is 30.23% winst (30.23% van 86€ is 26€). Je maakt dus 30,23% winst op je verkoop van 86€!

Marge is wat je bij je aankoopprijs bijtelt, winst is wat je van de verkoop overhoudt.

---Nota---
Dit is hoe het in mijn ERP systeem wordt bijgehouden (Bouwsoft), ben geen boekhouder, maar wel goed in berekenen wat er in mijn portefeuille terecht komt.
Wat je bij de aankoop bijtelt is marge, wat je na de verkoop overhoudt is bruto winst(marge).

Een discussie die ik al ettelijke keren heb gevoerd met verkopers, die zeggen "we tellen 40% bij de kostprijs bij, dus hebben we 40% winst". Niet dus :coolbrows:

Net zoals wanneer je 20% marge bijtelt, en dan 20% korting geeft, je geen nul operatie hebt, maar 4% verlies hebt!

Laatst bewerkt:
Iemand die een Shell recharge kaart gebruikt voor zakelijk gebruik? Via die app kan je een kaart aanvragen maar nergens vind ik waar ik btw nummer kan invoeren om facturen te kunnen ontvangen.
Duurt lang, 3 weken geleden zo’n kaart besteld en nog altijd niet ontvangen

Nope...
60€ X 1.4333 is 86€.
Dat is marge (die 1.43 of 43%)!
Op 86€ verkoop 26€ overhouden na de kosten (60€) is 30.23% winst (30.23% van 86€ is 26€). Je maakt dus 30,23% winst op je verkoop van 86€!

Marge is wat je bij je aankoopprijs bijtelt, winst is wat je van de verkoop overhoudt.

---Nota---
Dit is hoe het in mijn ERP systeem wordt bijgehouden (Bouwsoft), ben geen boekhouder, maar wel goed in berekenen wat er in mijn portefeuille terecht komt.
Wat je bij de aankoop bijtelt is marge, wat je na de verkoop overhoudt is winst(marge).

Een discussie die ik al ettelijke keren heb gevoerd met verkopers, die zeggen "we tellen 40% bij de kostprijs bij, dus hebben we 40% winst". Niet dus :coolbrows:

Net zoals wanneer je 20% marge bijtelt, en dan 20% korting geeft, je geen nul operatie hebt, maar 4% verlies hebt!
Amaai, ge wilt niet weten hoe vaak ik die discussies ook heb met mijn account managers.

Zonder kennis van zaken: 10% verloren uren lijkt gigantisch veel - of is dat gangbaar? Wat zijn typische indirecte kosten?
In dit geval, bron data kunnen aanleveren voor de tekenaar.

Iemand moet de basis cad file afprinten en dan ter plekke aanpassen met bic aan de realiteit waarna de tekenaar deze moet intekenen.
De tekenaar heeft dan ook wekelijks met management een uurtje overlopen van alle gedane zaken.
Als er onduidelijkheden zijn tekent die ook niet maar moet die even verduidelijking vragen.
Na het tekenen moet iemand die cad files nakijken/valideren en dan pas uploaden naar de server.
De tekenaar kan in veel gevallen niet zomaar beginnen maar moet eerst even de guidelines bekijken om zeker te zijn dat hij de juiste blocks aanpast en in de juiste layers tekent.
De tekenaar ziet de klant niet, dus management moet meeting met tekenaar en klant hebben (of de tekenaar meenemen naar de meeting, maar die uren moeten betaald worden terwijl hij niet tekent)
Die tekenaar moet ook nog is toilet bezoeken/roken/koffiepauze/...
Die tekenaar kan ziek vallen (moet je niet betalen maar je moet wel afstemmen met de klant wat je doet. Misschien heb je wel een harde deliverable en moet je het dus last minute extern gaan zoeken)

Die uren zijn in feite niet echt verloren, maar iemand anders moet ervoor zorgen dat de tekenaar wel 38h kan tekenen terwijl je hem 40h betaald :) . Die persoon zijn uren moeten ook betaald worden.

En dan heb je nog de extra indirecte kosten zoals, bureau, scherm, laptop, koffie, water, ruimte, ...

Wat zijn zoal de rekruteringsboites voor freelancers binnen de engineering en dan voornamelijk industrial automation:
Machine vision, auto identificatie: QR code camera, bar code readers, RFID, PLC programmatie, machine safety.
Maar ook elektrisch ontwerp bijvoorbeeld met Eplan of Hardness ProD.

Wat zijn zoal de rekruteringsboites voor freelancers binnen de engineering en dan voornamelijk industrial automation:
Machine vision, auto identificatie: QR code camera, bar code readers, RFID, PLC programmatie, machine safety.
Maar ook elektrisch ontwerp bijvoorbeeld met Eplan of Hardness ProD.
Bij Cronos weet ik wel een paar bedrijfjes die zich daarmee bezig houden. Je kan daar eens polsen?

Terug
Bovenaan