Freelancers & Ondernemers

Ja klopt, als zelfstandige heb je recht op vaderschapsverlof van 20 dagen. Ik ken iemand die 100 euro netto per maand krijgt
Per maand? Vaderschafsverlof is beperkt tot 4 maanden na de geboorte. Ik heb zelf mijn 20 dagen opgenomen en je krijgt inderdaad een vergoeding van +-95 EUR/dag als ik me niet vergis.

Is wel een belastbaar vervangingsinkomen, dat netto zou dus weleens niet zo netto zijn afhankelijk van de situatie natuurlijk.
Klopt, ik heb destijds (toen was het maar 10 dagen) mijn brutoloon uit de vennootschap verminderd met het bedrag van de uitkering maar de bedrijfsvoorheffing gelijk gehouden. Dan had ik in totaal (uitkering en loon) die maand hetzelfde netto en geen afrekening in de PB achteraf.

Vraagje aan de boekhouders hier:

Al 6 maanden een financiële renting bij KBC voor een auto van BMW. BMW neemt auto terug aan oorspronkelijke waarde.

Er is dus een meerwaarde op de verkoop aan BMW en die mag ik factureren naar KBC.

Ik zou denken dat, gezien ik op aankoop maar 50 procent van de BTW mag recupereren, ik bij deze verkoop ook maar 50 procent van de BTW moet afstaan? Of zie ik dat verkeerd?

Vraagje aan de boekhouders hier:

Al 6 maanden een financiële renting bij KBC voor een auto van BMW. BMW neemt auto terug aan oorspronkelijke waarde.

Er is dus een meerwaarde op de verkoop aan BMW en die mag ik factureren naar KBC.

Ik zou denken dat, gezien ik op aankoop maar 50 procent van de BTW mag recupereren, ik bij deze verkoop ook maar 50 procent van de BTW moet afstaan? Of zie ik dat verkeerd?
Op 50% van de maatstaf van heffing 21% btw rekenen
Op de andere 50% 0% btw rekenen
Vermelden op de factuur:
Bijzondere maatstaf, toepassing beslissing nr. E.T.119.650 van 20 oktober 2011

Op 50% van de maatstaf van heffing 21% btw rekenen
Op de andere 50% 0% btw rekenen
Vermelden op de factuur:
Bijzondere maatstaf, toepassing beslissing nr. E.T.119.650 van 20 oktober 2011

Snap het niet goed.

Er is een verkoopfactuur van KBC gericht aan BMW. Daar heb ik niets mee te maken op zich.
Nu vraagt KBC mij om een factuur voor de meerwaarde op te maken. Gezien ik BTW plichtig ben moet ik 21 procent BTW aanrekenen op deze factuur.

Zijn er hier freelance (CAD)-tekenaars onder jullie?
Zoja, care to share jullie uurtarief/dagtarief?

Kheb een aanvraag gekregen van mijn oude werkgever om vanaf september een half jaar, 2 dagen per week, hen te ondersteunen in Autocad 2D.
Aangezien het toch over een behoorlijke periode gaat, vroeg ik me af of jullie dan "korting" geven. Hoe rekenen jullie precies zo'n tarieven voor zo'n opdrachten.

Zelf moet ik niets voorzien, ik heb een werkstation terplekke. Ik moet alleen mezelf verplaatsen :-)

Snap het niet goed.

Er is een verkoopfactuur van KBC gericht aan BMW. Daar heb ik niets mee te maken op zich.
Nu vraagt KBC mij om een factuur voor de meerwaarde op te maken. Gezien ik BTW plichtig ben moet ik 21 procent BTW aanrekenen op deze factuur.
Ja die 50% maatstaf kan niet aangezien jij nooit eigenaar bent geweest van die wagen.
De 'meerwaarde' die jij mag factureren compenseert normaal gezien de maandelijkse betaalde huur wat.
Dit is te facturen met 21% btw.

Zijn er hier freelance (CAD)-tekenaars onder jullie?
Zoja, care to share jullie uurtarief/dagtarief?

Kheb een aanvraag gekregen van mijn oude werkgever om vanaf september een half jaar, 2 dagen per week, hen te ondersteunen in Autocad 2D.
Aangezien het toch over een behoorlijke periode gaat, vroeg ik me af of jullie dan "korting" geven. Hoe rekenen jullie precies zo'n tarieven voor zo'n opdrachten.

Zelf moet ik niets voorzien, ik heb een werkstation terplekke. Ik moet alleen mezelf verplaatsen :)
Op de plekken waar ik al gezeten heb, is een IT freelance contract dikwijls voor 3 maanden, met in de meeste gevallen dan telkens een verlenging van weer 3 maanden (repeat tot einde opdracht). Sommige spelers geven inderdaad direct langere contracten, maar dat lijkt me de minderheid (excl. Cronos verhaal).

Dus 6 maanden is dan gewoon 2x 3 maanden en da's gewoon uw standaard dagtarief. Als IT-er moet je dikwijls ook niks voorzien van software of licenties. Meeste bedrijven hebben liever (of eisen) dat je hun apparatuur gebruikt.

Gebruikelijker binnen IT is net om bij uw standaard / vorige dagprijs iets bij te kletsen door langere afstand, meer ervaring, inflatie, specifiek naar jouw profiel vragen etc.
Ik zou wel iets van indexatie voorzien in je contract. Als alles vlot loopt verlengen ze misschien, en dan zijn dat altijd nuttige clausules. Er achteraf iets bij krijgen zonder dat het moment en de formule vastligt is altijd moeilijker.

Hier staan nog wat tarieven, maar da's alweer van 2016: https://www.freelancenetwork.be/nl/freelance-tarieven (dit indexeren geeft misschien al een idee)

Laatst bewerkt:
Op de plekken waar ik al gezeten heb, is een IT freelance contract dikwijls voor 3 maanden, met in de meeste gevallen dan telkens een verlening van weer 3 maanden (repeat tot einde opdracht). Sommige spelers geven inderdaad direct langere contracten, maar dat lijkt me de minderheid (excl. Cronos verhaal).

Dus 6 maanden is dan gewoon 2x 3 maanden en da's gewoon u standaard dagtarief. Als IT-er moet je dikwijls ook niks voorzien van software of licenties. Meeste bedrijven hebben liever (of eisen) dat je hun apparatuur gebruikt.

Gebruikelijker binnen IT is net om bij uw standaard / vorige dagprijs iets bij te kletsen door langere afstand, meer ervaring, inflatie, specifiek naar jouw profiel vragen etc.
Ik zou wel iets van indexatie voorzien in je contract. Als alles vlot loopt verlengen ze misschien, en dan zijn dat altijd nuttige clausules. Er achteraf iets bij krijgen zonder dat het moment en de formule vastligt is altijd moeilijker.

Hier staan nog wat tarieven, maar da's alweer van 2016: https://www.freelancenetwork.be/nl/freelance-tarieven (dit indexeren geeft misschien al een idee)

Het is voor mij niet echt de bedoeling om dat te blijven doen. De 2x3 maanden zijn eigenlijk nu perfect om het laagseizoen op te vangen.

Die tarief geeft wel een goed beeld. Ik dacht nu aan €50/ - €400/dag ex btw. Ik moet zelf niets voorzien qua materiaal dus kvind dat da ergens wel wa scheelt in prijs.

Op de plekken waar ik al gezeten heb, is een IT freelance contract dikwijls voor 3 maanden, met in de meeste gevallen dan telkens een verlenging van weer 3 maanden (repeat tot einde opdracht). Sommige spelers geven inderdaad direct langere contracten, maar dat lijkt me de minderheid (excl. Cronos verhaal).

Dus 6 maanden is dan gewoon 2x 3 maanden en da's gewoon uw standaard dagtarief. Als IT-er moet je dikwijls ook niks voorzien van software of licenties. Meeste bedrijven hebben liever (of eisen) dat je hun apparatuur gebruikt.

Hier eigenlijk altijd al jaarcontracten gehad. Zal dan wat afhankelijk zijn van de sint-sector ofzo zeker...

Het is voor mij niet echt de bedoeling om dat te blijven doen. De 2x3 maanden zijn eigenlijk nu perfect om het laagseizoen op te vangen.

Die tarief geeft wel een goed beeld. Ik dacht nu aan €50/ - €400/dag ex btw. Ik moet zelf niets voorzien qua materiaal dus kvind dat da ergens wel wa scheelt in prijs.
Ik zou niet meer betalen voor een tekenaar als 60€.
Zeker als ik ook zorg voor pc en licentie. Verkoopsprijs voor de klant is niet veel hoger (86€) moet nog een beetje marge op zitten.

Ik zou niet meer betalen voor een tekenaar als 60€.
Zeker als ik ook zorg voor pc en licentie. Verkoopsprijs voor de klant is niet veel hoger (86€) moet nog een beetje marge op zitten.

Ik heb 6jaar voor hen gewerkt in dezelfde functie, dus ze kennen me en weten wat ik kan.
€400/dag ex btw (incl verplaatsing) zal het worden.
Merci voor de reacties!

Iemand tips voor de goedkoopste aanbieder van tweedehands operationele leasing of een alternatief als geen eigen wagen wenst aan te kopen?
Financiële leasing is voor mij geen optie. Eén van de aanbieders die ik al heb bekeken is Lizy en die lijkt me toch te duur: € 639 voor een tweedehands hybride golf met een looptijd van 6 jaar en jaarkilometrage van 20k km.

Voor diegene die nog 'graag' een voorafbetaling doen... Voorafbetaling-2 voor kalenderjaar 2024 moet ontvangen zijn op 10/07/2024, krijg je een vermindering van 10 % voor het gestorte bedrag op de verhoging die 9 % is.

Terug
Bovenaan