Freelancers & Ondernemers

klopt.

Soms ben ik wel eens jaloers als ik sommige zelfstandigen zie die gewoon hun uurtjes kunnen doen.

Als ik dan zie als one man show dat ik eigenijk gewoon dag en nacht 7 op 7 bezig ben.
't is nu zondag 10u30 en ik sta hier al weer in mijn werkplaats nog rap een motorkap te plakken omdat ik hopeloos achter zit :p
Vannacht om 4u30 een uur wakker gelegen omdat er mij opeens iets te binnenschoot dat ik over het hoofd gezien heb voor maandag :p

Maar allé, hopelijk betert het als mijn vrouw komt helpen.

Maar langs de andere kant, hopelijk loopt het dan ook weer uit de hand natuurlijk :)
Toen ik van bijberoep naar hoofdberoep ging zei ik nog van amai dat gaat deugd doen als ik dan 's avonds en de zondag niet meer ga moeten werken en zie mij hier nu staan, gisteren van 9u tot 22u en ik sta hier al terug :p (vanmiddag is het wel gezinsdag)
ik herken dat volledig maar ligt dat ook niet aan de aard van het beestje? Ik denk toch ook meermaals dat ik eens een zondag niks zal doen om dan eens het zondag is toch weer gans de dag bezig te zijn. We hebben toch ook de keuze om te zeggen tegen klanten dat het pasvoor volgende week zal zijn of dat de planning vol zit maar toch doen je het niet.

@Chickenlal

Helemaal correct wat je zegt.
Hier hetzelfde. Ook al weer van vanochtend aan mijn bureau.

Stel dat ze plots de wetgeving wijzigen en car wrapping mag bvb niet meer in de boekhouding ingebracht worden.
Dan ben jij de pineut vrees ik.

Beetje zoals in onze sector (energie) is gek hoe media en overheid de markt aansturen.

Dat is het verschil met pakweg een huisdokter.
Die mensen werken ook gigantisch veel uiteraard en verdienen terecht heel mooi hun brood.
Maar daar is toch wel eerder zekerheid voor de komende jaren, waardoor investeringen of het "leven op een vennootschap" allemaal veel evidenter is. Banken weten dat ook.

Die loods kopen was héél gemakkelijk wellicht. Weinig moeten voor doen om bij de bank de lening te krijgen zeker? hahahaha
Denk dat in verhouding een dokter maar met z'n vingers moet knippen en dat het geld al op z'n rekening staat.
Ik denk toch dat als @Chickenlal wil hij gewoon verder zou kunnen doen in belettering wanneer de overheid wrapping onaftrekbaar zou maken. Imo is dat ook hetgeen een goeie zelfstandige doet, zich aanpassen aan de markt.

Nee akkoord, maar je snapt m'n punt wel denk ik?

Een dokter hoeft daar zelfs niet over na te denken, een gewone zelfstandige wel en het kan héél snel wijzigen.
Dat risico is nu eenmaal pak groter, waardoor investeringen op lange termijn toch altijd meer risico inhouden ook.

Nee akkoord, maar je snapt m'n punt wel denk ik?

Een dokter hoeft daar zelfs niet over na te denken, een gewone zelfstandige wel en het kan héél snel wijzigen.
Dat risico is nu eenmaal pak groter, waardoor investeringen op lange termijn toch altijd meer risico inhouden ook.
Ik snap uw punt volledig. Imo is dat ook de reden waarom gerechtvaardigd is om veel meer te verdienen dan een gewone werknemer.

Ik snap uw punt volledig. Imo is dat ook de reden waarom gerechtvaardigd is om veel meer te verdienen dan een gewone werknemer.
Klopt volledig - alleen zou je vragen kunnen stellen of dat moet gebeuren door:
  1. Meer geld te vragen
  2. Een uitgekiemd en bijzonder voordelig belastingsysteem
  3. In 99% zelfs een combinatie van beiden waardoor het verschil snel gaat over een factor 3 tot 5 voor een individu. Een beroepsmatige activiteit van 10-15 jaar is niet zelden het equivalent van een 45 jarige loopbaan van werknemer op A-niveau bvb.
Goed voor wie er kan gebruik van maken, goed voor motivatie ondernemerschap (ook al heeft het niet altijd met ondernemen te maken).

Klopt volledig - alleen zou je vragen kunnen stellen of dat moet gebeuren door:
  1. Meer geld te vragen
  2. Een uitgekiemd en bijzonder voordelig belastingsysteem
  3. In 99% zelfs een combinatie van beiden waardoor het verschil snel gaat over een factor 3 tot 5 voor een individu. Een beroepsmatige activiteit van 10-15 jaar is niet zelden het equivalent van een 45 jarige loopbaan van werknemer op A-niveau bvb.
Goed voor wie er kan gebruik van maken, goed voor motivatie ondernemerschap (ook al heeft het niet altijd met ondernemen te maken).
Het probleem is dat wanneer je winst zwaarder gaat belasten, de lonen van werknemers gewoon naar beneden gaan gaan. Want de persoon met beslissingsmacht wil zijn geld behouden, en de enige manier om dat dan te doen is door kosten te besparen. En wat is nu net die grote kost in België...

Het probleem is dat wanneer je winst zwaarder gaat belasten, de lonen van werknemers gewoon naar beneden gaan gaan. Want de persoon met beslissingsmacht wil zijn geld behouden, en de enige manier om dat dan te doen is door kosten te besparen. En wat is nu net die grote kost in België...
Ik denk dat de relatie tussen beslissingsmacht en de impact op lonen eerder omgekeerd is. Als werkgevers de beslissingsmacht hebben in deze zou je eerder verwachten dat ze nu al dat geld naar zich toegetrokken hebben en dat er nog maar weinig rek op zit als de belastingen zouden stijgen. Dalende lonen door stijgende belastingen verwacht je in situaties waar bedrijven al zo'n klein deel van de koek krijgen dat ze niet anders kunnen dan de lonen te doen dalen, en dat concurrentie hen dat ook niet onmogelijk maakt omdat genoeg bedrijven in hetzelfde schuitje zitten.

Laatst bewerkt:
Hoe zat dat hier weer met die Reprobel? Ik heb daar een aanmaning van gekregen voor mijn factuur (48 EUR), maar dacht dat ik op de website al een nulaangifte had gedaan. Gewoon negeren die handel?

Hoe zat dat hier weer met die Reprobel? Ik heb daar een aanmaning van gekregen voor mijn factuur (48 EUR), maar dacht dat ik op de website al een nulaangifte had gedaan. Gewoon negeren die handel?
Vrijwel iedereen dient nulaangifte in ja. Als je een factuur hebt gekregen dan is er mogelijks wel iets fout gelopen bij je nulaangifte...

Als je nog kan aantonen dat je een nul-aangifte gedaan hebt, sturen en dreigen met valsheid in geschrifte van hun kant.

Geen compassie mee hebben.

Ik heb niks gedaan met de eerste brief, (geen nul aangifte gedaan) en daarna ook de 2de brief wegesmeten. Voorlopig niks gehoord verder :D
Het is wel een legaal bedrijf (als in legale maffia), dus ik zou die niet zomaar negeren. Je doet best toch die nulaangifte als je geen boete wilt.

Dat misschien wel. Maar als je de nul-aangifte gedaan hebt en ze komen nog af, dat is iets anders.
Ik vraag me nog altijd af wat de legale basis is van een factuur sturen voor een dienst die niet werd afgeleverd zonder enige bewijslast van hun kant. Facturen kan iedereen sturen, maar hoe ze dit kunnen recht houden in een rechtszaak lijkt me toch bizar.

Laatst bewerkt:
Dat misschien wel. Maar als je de nul-aangifte gedaan hebt en ze komen nog af, dat is iets anders.
Welja, hier hebben ze vooral uit het niets een factuur gestuurd zonder enige voorgaande communicatie. Op de website zelf heb ik dan nadien een account aangemaakt en aangegeven dat ik geen FTE's heb. Toch een bijzonder rare manier van werken, om het niet shady te noemen.

Ik vraag me nog altijd af wat de legale basis is van een factuur sturen voor een dienst die niet werd afgeleverd zonder enige bewijslast van hun kant. Facturen kan iedereen sturen, maar hoe ze dit kunnen recht houden in een rechtszaak lijkt me toch bizar.
Beetje gelijk sabam, ze hebben een mega shady sector gekozen om in te opereren.

Ik ben totaal niet zeker hier maar er zijn privébedrijven die taken vervullen voor de overheid.

Sociale zekerheid is een goed voorbeeld. Xerius, Acerta,... dat zijn "privébedrijven" die taken vervullen voor de overheid.

En Reprobel is ook zoiets

Reprobel neemt contact met mij om een vergoeding te betalen voor de fotokopieën, prints en het digitaal hergebruik van auteursrechtelijk beschermde werken. Is ze daartoe gemachtigd?
De beheersvennootschap Reprobel is bij koninklijk besluit aangesteld om de vergoedingen voor reprografie en wettelijke vergoedingen voor uitgevers te innen en te herverdelen.
Ze heeft ook tarieven opgesteld voor het afdrukken van auteursrechtelijk beschermde werken en het hergebruik van digitale werken op basis van mandaten die ze heeft verkregen van de beheersvennootschappen die lid zijn van Reprobel.
Als u (onderneming, copyshop, vrij beroep, …) beschermde werken fotokopieert en/of print, dan moet u de overeenkomstige vergoeding betalen aan Reprobel. Deze beheersvennootschap biedt de gebruiker de keuze tussen:

1. ofwel een gecombineerde licentie voor digitaal gebruik, prints, de reprografievergoeding en de uitgeversvergoeding (genaamd bizili);
  2. ofwel om enkel een “reprografieaangifte" te doen en enkel te betalen voor het gebruik via “papier”. In dat laatste geval, moet u opnieuw kiezen tussen:
    • een standaardaangifte, die beter bij uw onderneming past.
    • een volumeaangifte (gebaseerd op het aantal kopieën van beschermde werken) waarin u aangeeft hoeveel fotokopieën en prints van beschermde werken u maakt. U betaalt dan een specifieke vergoeding per pagina.
U moet uw keuze maken door naar het portaal van Reprobel te gaan, en de gebruikersnaam en het wachtwoord te gebruiken die u zijn toegewezen. Sommige elementen uit uw aangifte zijn al vooraf ingevuld, gebaseerd op de informatie waarover Reprobel via de Kruispuntbank van Ondernemingen en de RSZ beschikt. Het is mogelijk dat die gegevens niet volledig overeenstemmen met uw werkelijke situatie. Daarom kunt u ze aanpassen in de rubriek “Mijn profiel” op het portaal. U moet ook andere gegevens verstrekken of bevestigen zoals het aantal voltijdsequivalenten (vte’s) of het aantal fotokopieën of prints.
Als u geen auteursrechtelijk beschermde werken hebt gereproduceerd, kan u dat meedelen aan Reprobel door te kiezen voor een reprografieaangifte, op basis van het volume, en aan te duiden, zowel voor de fotokopieën en de prints het aantal 0 bij het bruto-volume en/of 0% bij beschermde werken. Reprobel mag u geen factuur sturen louter omdat u een apparaat hebt (kopieertoestel, fax, scanner, ...).
De aangifte doet u via het portaal van Reprobel, met de gebruikersnaam en het wachtwoord die u in de brief hebt gekregen.

Contact

Reprobel
Havenlaan 86c-201a 1000 Brussel

Ik ben totaal niet zeker hier maar er zijn privébedrijven die taken vervullen voor de overheid.

Sociale zekerheid is een goed voorbeeld. Xerius, Acerta,... dat zijn "privébedrijven" die taken vervullen voor de overheid.

En Reprobel is ook zoiets
Maar het zotte is dat ze automatisch uitgaan dat je per definitie beschermde werken fotokopieert zonder enige bewijslast van hun kant. Die sturen naar elke NV gewoon een factuur boom patat, zonder uitleg. Negeer je dit komen ze met boetes.
Ik snap de logica hier niet van hoe dit in een legaal kader kan. Lijkt me toch 10x logischer dat bedrijven die hiervan gebruik maken een licentie aanvragen en dat er dan van hun kant actieve controle is om bedrijven te 'betrappen' die zich hier niet aan houden. Ik zou niet willen weten hoeveel bedrijven gewoon defacto die factuur betalen, zoals iemand het al zei legale mafia...

Maar het zotte is dat ze automatisch uitgaan dat je per definitie beschermde werken fotokopieert zonder enige bewijslast van hun kant. Die sturen naar elke NV gewoon een factuur boom patat, zonder uitleg. Negeer je dit komen ze met boetes.
Ik snap de logica hier niet van hoe dit in een legaal kader kan. Lijkt me toch 10x logischer dat bedrijven die hiervan gebruik maken een licentie aanvragen en dat er dan van hun kant actieve controle is om bedrijven te 'betrappen' die zich hier niet aan houden. Ik zou niet willen weten hoeveel bedrijven gewoon defacto die factuur betalen, zoals iemand het al zei legale mafia...

Om eerlijk te zijn. Ik snap niet hoe dat "procedure" bij zo'n zaken werkt.

Die van de inkomstenbelastingen ken ik. Daar is de standaardregel:
Aftrekbare uitgaven/vrijstellingen/kosten/ belastingverminderingen... is bewijslast belastingplichtige
Inkomsten is bewijslast administratie maar de bewijslast kan omgedraaid worden in bepaalde situaties (bijvoorbeeld: geen aangifte ingediend.)

Misschien dat dat allemaal in dat KB staat wat ze kunnen en niet kunnen doen.

Terug
Bovenaan