Freelancers & Ondernemers

Merci
Aanbod gekregen van 10k/maand
12 maanden per jaar betaald, ongeacht ziekte of verlof
Ik twijfel
Meesten werken gemiddeld 220 dagen per jaar, dat komt neer op een rate van 545€ per dag.

Ik vermoed dat ze wel iets in het contract zullen opnemen omtrent gemiddeld aantal werkdagen per jaar? Ze zullen niet vallen over eens een week ziekte of verlof maar 3 maand ziekte/wereldreis kunnen ze misschien wel over vallen. Vaak wordt er een gemiddeld aantal werkdagen per jaar in het contract opgenomen met dan een creditnota moest je dat aantal in de minste verte behalen.

Alles gaat goed op de huidige opdracht (project buyer in een zeer technische omgeving) en men heeft mij nu vorige week gevraagd om aankoop & logistiek manager te worden van de nieuw op te bouwen afdeling met een 5-6 personen onder mij in eerste instantie. Huidig tarief is 680 euro per dag excl. onkosten en ik zou binnenkort ook nog moeten indexeren. Men heeft mij nu gevraagd om zelf een realistisch voorstel te doen voor de nieuwe functie, maar dat vind ik vrij moeilijk in te schatten. Het zou wel voor de langere termijn zijn, om die reden ben ik geneigd om vooral om te rekenen van wat het hun zou kosten om iemand in loondienst te nemen. 7500 euro bruto maandelijks omgerekend naar dagtarief komt op een kleine 800 euro, met nog wat marge en risico mik ik op 850 euro per dag. Iemand hier ervaring met?
Uiteindelijk gestrand op 760 en na 6 maand 800 🙂

Meesten werken gemiddeld 220 dagen per jaar, dat komt neer op een rate van 545€ per dag.
200 dagen zal dichter bij de realiteit liggen.

260 werkdagen
-10 feestdagen
-20 vakantiedagen
-12 ADV dagen
-5 ziektedagen
-3 opleidingsdagen.

Om aan 220 te komen mag je niet ziek vallen, moet je klant zich al maar aan 10 feestdagen houden (wat bij mij nu al niet het geval is) en doe je geen opleidingen.

Daarom dat ik vind dat je je tarief altijd op 200 dagen moet baseren.

260 werkdagen
-10 feestdagen
-20 vakantiedagen
-12 ADV dagen
-5 ziektedagen
-3 opleidingsdagen.

Om aan 220 te komen mag je niet ziek vallen, moet je klant zich al maar aan 10 feestdagen houden (wat bij mij nu al niet het geval is) en doe je geen opleidingen.

ADV als freelancer? 220 (en meer) zie je toch veel vaker dan 200 in praktijk hoor.

260 werkdagen
-10 feestdagen
-20 vakantiedagen
-12 ADV dagen
-5 ziektedagen
-3 opleidingsdagen.

Anderzijds zijn er ook freelancers die 400 dagen/jaar factureren :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
ADV als freelancer? 220 (en meer) zie je toch veel vaker dan 200 in praktijk hoor.
Anderzijds zijn er ook freelancers die 400 dagen/jaar factureren :ROFLMAO:
Het ging eerder over hoe uw dayrate te berekenen. De kost voor de werkgever per jaar delen door 200 is volgens mij dus een betere benadering ipv 220 :-)

En als freelancher hou je er ook meer aan over zo.

Kwestie dat ge u zelf niet arm rekent, als ge 20 dagen meer werkt als iemand in loondienst moogt ge er sowieso iets meer aan over houden.

Het ging eerder over hoe uw dayrate te berekenen. De kost voor de werkgever per jaar delen door 200 is volgens mij dus een betere benadering ipv 220 :)

En als freelancher hou je er ook meer aan over zo.

Kwestie dat ge u zelf niet arm rekent, als ge 20 dagen meer werkt als iemand in loondienst moogt ge er sowieso iets meer aan over houden.
Stel u voor...

Ik werk al jaren op dagen dat de klant gesloten is dat geen officiële feestdagen zijn, bij meerdere klanten. Was nooit een probleem :)

Ik werk vlot 300 dagen per jaar en krijg het nog niet rond -_-

Enige dag dat ik niet werk zijn feestdagen en 75% van de zondagen.
Ohja en zelfs dan werk ik eigenlijk ook want als ik op mijn PC zit ben ik meestal ook wel nog wat bezig met werk, ik bedoel ik sta die dagen meestal niet fysiek in mijn werkplaats :p

In theorie werk ik bijna 350 dagen per jaar :p Maar allé, meestal voelt het niet als werken, dat scheelt ook al.

Shit :rofl:

Ik werk vlot 300 dagen per jaar en krijg het nog niet rond -_-

Enige dag dat ik niet werk zijn feestdagen en 75% van de zondagen.
Ohja en zelfs dan werk ik eigenlijk ook want als ik op mijn PC zit ben ik meestal ook wel nog wat bezig met werk, ik bedoel ik sta die dagen meestal niet fysiek in mijn werkplaats :p

In theorie werk ik bijna 350 dagen per jaar :p Maar allé, meestal voelt het niet als werken, dat scheelt ook al.

Shit :rofl:
Imo is er ook een groot verschil tussen freelancers en zelfstandigen. Als freelancer ben je gebonden aan de opdrachtgever terwijl je als zelfstandige daar nog meer vrijheid in hebt.

Imo is er ook een groot verschil tussen freelancers en zelfstandigen. Als freelancer ben je gebonden aan de opdrachtgever terwijl je als zelfstandige daar nog meer vrijheid in hebt.

klopt.

Soms ben ik wel eens jaloers als ik sommige zelfstandigen zie die gewoon hun uurtjes kunnen doen.

Als ik dan zie als one man show dat ik eigenijk gewoon dag en nacht 7 op 7 bezig ben.
't is nu zondag 10u30 en ik sta hier al weer in mijn werkplaats nog rap een motorkap te plakken omdat ik hopeloos achter zit :p
Vannacht om 4u30 een uur wakker gelegen omdat er mij opeens iets te binnenschoot dat ik over het hoofd gezien heb voor maandag :p

Maar allé, hopelijk betert het als mijn vrouw komt helpen.

Maar langs de andere kant, hopelijk loopt het dan ook weer uit de hand natuurlijk :)
Toen ik van bijberoep naar hoofdberoep ging zei ik nog van amai dat gaat deugd doen als ik dan 's avonds en de zondag niet meer ga moeten werken en zie mij hier nu staan, gisteren van 9u tot 22u en ik sta hier al terug :p (vanmiddag is het wel gezinsdag)

Maar het is wat het is zeker, mag er op zich alleen maar trots op zijn hé, 8j geleden stond ik bij mijn ouders in een tuinhuis van 10m², dan verhuisd naar de garage hier van 60m² en nu volgende maand verhuizen naar een loods van 300m².

Organisch gegroeid door eerlijk werk te doen aan eerlijke prijzen.

Het enige dat altijd onzeker blijft is de toekomst hé. Het is niet omdat het nu al jaren goed gaat dat het blijft goed gaan denk ik soms, ik heb elke dag van het jaar een nieuwe klant nodig. Heb enkele vaste klanten, maar voor de rest heb ik elke dag iemand nieuw nodig hé.

edit: oh ik heb nog maar een handvol klanten van BG. Dus gasten schiet eens in actie é :p
Al die freelancers met hun dikke karren, laat dat eens beschermen met PPF ofzo :p

Laatst bewerkt:
@Chickenlal

Helemaal correct wat je zegt.
Hier hetzelfde. Ook al weer van vanochtend aan mijn bureau.

Stel dat ze plots de wetgeving wijzigen en car wrapping mag bvb niet meer in de boekhouding ingebracht worden.
Dan ben jij de pineut vrees ik.

Beetje zoals in onze sector (energie) is gek hoe media en overheid de markt aansturen.

Dat is het verschil met pakweg een huisdokter.
Die mensen werken ook gigantisch veel uiteraard en verdienen terecht heel mooi hun brood.
Maar daar is toch wel eerder zekerheid voor de komende jaren, waardoor investeringen of het "leven op een vennootschap" allemaal veel evidenter is. Banken weten dat ook.

Die loods kopen was héél gemakkelijk wellicht. Weinig moeten voor doen om bij de bank de lening te krijgen zeker? hahahaha
Denk dat in verhouding een dokter maar met z'n vingers moet knippen en dat het geld al op z'n rekening staat.

klopt.

Soms ben ik wel eens jaloers als ik sommige zelfstandigen zie die gewoon hun uurtjes kunnen doen.

Als ik dan zie als one man show dat ik eigenijk gewoon dag en nacht 7 op 7 bezig ben.
't is nu zondag 10u30 en ik sta hier al weer in mijn werkplaats nog rap een motorkap te plakken omdat ik hopeloos achter zit :p
Vannacht om 4u30 een uur wakker gelegen omdat er mij opeens iets te binnenschoot dat ik over het hoofd gezien heb voor maandag :p

Maar allé, hopelijk betert het als mijn vrouw komt helpen.

Maar langs de andere kant, hopelijk loopt het dan ook weer uit de hand natuurlijk :)
Toen ik van bijberoep naar hoofdberoep ging zei ik nog van amai dat gaat deugd doen als ik dan 's avonds en de zondag niet meer ga moeten werken en zie mij hier nu staan, gisteren van 9u tot 22u en ik sta hier al terug :p (vanmiddag is het wel gezinsdag)

Maar het is wat het is zeker, mag er op zich alleen maar trots op zijn hé, 8j geleden stond ik bij mijn ouders in een tuinhuis van 10m², dan verhuisd naar de garage hier van 60m² en nu volgende maand verhuizen naar een loods van 300m².

Organisch gegroeid door eerlijk werk te doen aan eerlijke prijzen.

Het enige dat altijd onzeker blijft is de toekomst hé. Het is niet omdat het nu al jaren goed gaat dat het blijft goed gaan denk ik soms, ik heb elke dag van het jaar een nieuwe klant nodig. Heb enkele vaste klanten, maar voor de rest heb ik elke dag iemand nieuw nodig hé.
Wat moet ik mij inbeelden bij vaste klanten? Rijke dames die regelmatig een nieuwe handtas kopen en hun auto telkens matching willen?

edit: oh ik heb nog maar een handvol klanten van BG. Dus gasten schiet eens in actie é :p
Al die freelancers met hun dikke karren, laat dat eens beschermen met PPF ofzo :p
Geef je BG korting? En wat kost PPF zo? Onder de 1000€ of zit je daar al rap boven?

Die loods kopen was héél gemakkelijk wellicht. Weinig moeten voor doen om bij de bank de lening te krijgen zeker? hahahaha
Denk dat in verhouding een dokter maar met z'n vingers moet knippen en dat het geld al op z'n rekening staat.

Wie spreekt zelfs van kopen :)
Ik ga een loods huren.

Een gelijkaardige loods kost meer dan 500k in aankoop, de bank zal me graag zien komen.
500k + intresten is 650k

Voor die 150k intresten kan ik 150 maanden huur betalen.

Wat moet ik mij inbeelden bij vaste klanten? Rijke dames die regelmatig een nieuwe handtas kopen en hun auto telkens matching willen?

Geef je BG korting? En wat kost PPF zo? Onder de 1000€ of zit je daar al rap boven?

Vaste klanten zijn bedrijven met meerdere wagens / bestelwagens / panden of die geregeld eens wat vernieuwen, is vooral B2B reclame bestickering dan.

Particulier heel weinig vaste klanten of het zijn zo de tuners die elk jaar opnieuw wel eens wat vernieuwen voor het meetingseizoen bvb.

PPF voor een hele auto zit rond de 5500-6000 euro ex btw gemiddeld, vaak wordt enkel de voorkant gedaan, de steenslag gevoelige delen voor +/- 1800 euro ex btw.

Ik wil gerust BG korting geven, maar verwacht geen wonderen :-)

Ik was denk ik de eerste klant van BG die bij @Chickenlal is langsgeweest!

Heel content van, aangename mens en zeer correct qua diensten en vakwerk
Binnenkort voor mijn 2e grotere camionette ga ik sowieso terug bij hem.

Terug
Bovenaan