Freelancers & Ondernemers

Maar je kan ook redeneren als volgt.
Stel dat je bij een bedrijf in loondienst werkt en je gaat 2 weken op verlof.
Wanneer jouw baas dan vraagt om toch eens effe 2 dagen te komen werken dan zal het toch enkel zijn als hij op zijn minst mijn heen en terugvlucht betaalt!
Terecht, maar ik weet niet of je werkgever dat zomaar kan betalen zonder dat er daar een VAA oid moet tegenover staan. En ik weet ook niet of je op dat vlak alles mag gelijk trekken met een zelfstandige.

Kan ik mezelf Ecocheques geven? Indien ja, hoeveel per jaar? 250€ correct?

Ik heb me laten wijsmaken dat juni de laatste maand is (per jaar) klopt dat?

Kan ik mezelf Ecocheques geven? Indien ja, hoeveel per jaar? 250€ correct?

Ik heb me laten wijsmaken dat juni de laatste maand is (per jaar) klopt dat?
Yup, je kan die gewoon bestellen via je maaltijdcheque provider meestal. Ik heb Monizze en daar ecocheques en gift cheques kopen.

Dat zou echt mega straf zijn als dit lukt. Dit zou echt een huge achterpoortje zijn om je reizen in te brengen.

Maar waarom zou je werk moeten betalen voor jouw trip van je reis naar je werk? Dat valt toch helemaal niet te motiveren?

Anders wel heel makkelijk voor mensen met een vakantiewoning hè. Hele tijd aangeven dat je ‘op reis’ bent en omwille van je werk naar België moet. En zo kan je al die trips ingeven in de boekhouding.

Dus als je prive vliegtickets koopt om ergens op reis te gaan op 16 augustus met retour 30 augustus en je betaald prive je verblijf. En je boekt enkel vliegtickets op de zaak van 21-23/8 om op 21&22/8 te werken. Op welke manier financier je dan je prive reis?
Is ook eenmalig, dus het vergelijk met een vakantiewoning volg ik al helemaal niet, het valt ook gewoon logisch te verklaren itt 'zogezegd altijd op reis' te zijn in je vakantiewoning.

Dat zou echt mega straf zijn als dit lukt. Dit zou echt een huge achterpoortje zijn om je reizen in te brengen.
Geen idee wie er echt over zou vallen. Op die vliegtickets is geen BTW, dus daar 'win' je al niks mee.

Als je 2 dagen op business trip gaat en daarna 2 dagen blijft (die je privé bekostigt), gebruik je net zo goed die tickets voor privé doeleinden.

Ik zie het probleem niet en zou het altijd door de vennootschap laten betalen en met een straight face verdedigen als er vragen over komen.

Je mag een uitleg ‘verzinnen’ maar als de fiscus er geen zak van gelooft, dan wordt het toch verworpen hoor. Staan daar boetes op? Op onrechtmatige onkosten?

Geen idee wie er echt over zou vallen. Op die vliegtickets is geen BTW, dus daar 'win' je al niks mee.
Je wint sowieso al door de vennootschap te laten betalen ipv privé. Of er daar nu nog btw op zit of niet.

Als je 2 dagen op business trip gaat en daarna 2 dagen blijft (die je privé bekostigt), gebruik je net zo goed die tickets voor privé doeleinden.
Met als verschil dat je wel effectief daar moet zijn voor je werk. In het verhaal hier moet je niet in het buitenland zijn voor je werk, maar gewoon in hetzelfde land als je woonplaats.

Dus als je prive vliegtickets koopt om ergens op reis te gaan op 16 augustus met retour 30 augustus en je betaald prive je verblijf. En je boekt enkel vliegtickets op de zaak van 21-23/8 om op 21&22/8 te werken. Op welke manier financier je dan je prive reis?
Is ook eenmalig, dus het vergelijk met een vakantiewoning volg ik al helemaal niet, het valt ook gewoon logisch te verklaren itt 'zogezegd altijd op reis' te zijn in je vakantiewoning.
Is eenmalig en niet op je eigen vakantiewoning dan een vereiste voor de fiscus om het oké te vinden?
Want anders is er echt geen onderscheid tussen iemand die in de zomer elk weekend naar zijn buitenverblijf gaat en ipv privé alle vluchten tussen het eerste en het laatste weekend privé betaalt en iemand die hetzelfde doet via de vennootschap omdat die voor zijn werk toch tijdens de week in België moet zijn.

Ik vraag het mij gewoon af hè, ik weet niet hoe het zit. Maar het lijkt mij wel iets dat zelfstandigen met een buitenverblijf heel handig kunnen gebruiken als dat effectief toegelaten is.

De wet heeft over aftrekbare kosten eigenlijk maar 1 grote hoofdregel: een kost is aftrekbaar als deze gemaakt is om omzet te genereren en/of te behouden.

Die regel gaat hier in ieder geval op, toch zeker voor de terugreis naar België.

Wat zelfstandigen met een buitenverblijf in het buitenland doen is dat buitenverblijf met de vennootschap aankopen, het lokaal verhuren via airbnb of een verhuurkantoor en op die manier hun vluchten voor privétrips inbrengen onder het mom van ‘opvolging/controle van de verhuuractiviteiten’ ;).
Zij betalen wel een VAA voor de dagen dat het buitenverblijf niet verhuurd is want het wordt geacht dan voor privédoeleinden gebruikt te worden.
Ondanks het VAA blijft het een interessante investering. Een nieuwbouwappartement kost op bepaalde locaties 2 keer niets (200-300k), de huur die je ontvangt (toch snel 1000-1500€ per week) wordt praktisch volledig tegen de afschrijvingen/interesten/nutsvoorzieningen afgezet, je kan de volledige inboedel van het verblijf inbrengen en je realiseert op het einde van de rit een mooie meerwaarde, die is natuurlijk wel belastbaar maar ondertussen heb je ook wel al die jaren het genot ervan gehad. Heb in zo’n dossiers al controles gehad, zijn zondere enige opmerkingen afgehandeld. Die freelancers werken geregeld een lang weekend of eens paar weken van daaruit, bij verschillende bedrijven krijg je dat met de ‘workation-policies’ er wel door :).

Je mag een uitleg ‘verzinnen’ maar als de fiscus er geen zak van gelooft, dan wordt het toch verworpen hoor. Staan daar boetes op? Op onrechtmatige onkosten?
Zal er wat van afhangen vermoedelijk.
Als dat over een relatief klein bedrag gaat en wat men wat als "twijfelgevallen" kan beschouwen, mogelijks enkel de extra belasting.

Over een groter bedrag kan er wel een sanctie onjuiste aangifte (ik dacht 10% van de extra te betalen belastingen) aan vasthangen.
Als je het héél bont maakt en het duidelijk grote privé uitgaven zijn, kunnen ze nog met VAA spelen, of er een verdoken reserve van maken (foutief aangegeven negatieve RC), met bijhorend kostenplaatje.

Stel ik ben 2 weken op vakantie in Frankrijk, maar tussenin zou ik eens op en af terugvliegen naar Belgie om voor mijn bijberoep (vennootschap) mijn werk te doen, zou je daarmee wegkomen om die tickets als kost in te brengen? Ik zal op basis van werkfiches zeker kunnen aantonen dat ik die dagen in Belgie activiteiten heb uitgevoerd.
Ik zou denken dat een enkeltje huiswaarts moet lukken.
In eerste instantie de kosten om je bestaande retourticket van datum te veranderen of indien niet mogelijk (type ticket, vluchten van die maatschappij volzet, ...) een nieuw enkeltje.

Kan bijvoorbeeld een soort van crisissituatie zijn in de vennootschap die je absoluut ASAP moet rechttrekken om grote kosten te vermijden.

Een retourtje gaan ze volgens mij niet aanvaarden, dat enkeltje is duidelijk voor professionele/zakelijke redenen, terug naar je vakantieland gaan na de interventie brengt je vennootschap helemaal niets op hé.

Je wint sowieso al door de vennootschap te laten betalen ipv privé. Of er daar nu nog btw op zit of niet.

Met als verschil dat je wel effectief daar moet zijn voor je werk. In het verhaal hier moet je niet in het buitenland zijn voor je werk, maar gewoon in hetzelfde land als je woonplaats.

Is eenmalig en niet op je eigen vakantiewoning dan een vereiste voor de fiscus om het oké te vinden?
Want anders is er echt geen onderscheid tussen iemand die in de zomer elk weekend naar zijn buitenverblijf gaat en ipv privé alle vluchten tussen het eerste en het laatste weekend privé betaalt en iemand die hetzelfde doet via de vennootschap omdat die voor zijn werk toch tijdens de week in België moet zijn.

Ik vraag het mij gewoon af hè, ik weet niet hoe het zit. Maar het lijkt mij wel iets dat zelfstandigen met een buitenverblijf heel handig kunnen gebruiken als dat effectief toegelaten is.
Zelfs al is dat uw vakantiewoning, als jij daar het grootste deel van de tijd verblijft, is dat domiciliefraude, maar die reiskosten zijn gewoon voor de vennootschap hoor. Als jij een klant in Spanje zoekt, is de reiskost naar daar evengoed een aftrekbare kost...

Alles gaat goed op de huidige opdracht (project buyer in een zeer technische omgeving) en men heeft mij nu vorige week gevraagd om aankoop & logistiek manager te worden van de nieuw op te bouwen afdeling met een 5-6 personen onder mij in eerste instantie. Huidig tarief is 680 euro per dag excl. onkosten en ik zou binnenkort ook nog moeten indexeren. Men heeft mij nu gevraagd om zelf een realistisch voorstel te doen voor de nieuwe functie, maar dat vind ik vrij moeilijk in te schatten. Het zou wel voor de langere termijn zijn, om die reden ben ik geneigd om vooral om te rekenen van wat het hun zou kosten om iemand in loondienst te nemen. 7500 euro bruto maandelijks omgerekend naar dagtarief komt op een kleine 800 euro, met nog wat marge en risico mik ik op 850 euro per dag. Iemand hier ervaring met?

Alles gaat goed op de huidige opdracht (project buyer in een zeer technische omgeving) en men heeft mij nu vorige week gevraagd om aankoop & logistiek manager te worden van de nieuw op te bouwen afdeling met een 5-6 personen onder mij in eerste instantie. Huidig tarief is 680 euro per dag excl. onkosten en ik zou binnenkort ook nog moeten indexeren. Men heeft mij nu gevraagd om zelf een realistisch voorstel te doen voor de nieuwe functie, maar dat vind ik vrij moeilijk in te schatten. Het zou wel voor de langere termijn zijn, om die reden ben ik geneigd om vooral om te rekenen van wat het hun zou kosten om iemand in loondienst te nemen. 7500 euro bruto maandelijks omgerekend naar dagtarief komt op een kleine 800 euro, met nog wat marge en risico mik ik op 850 euro per dag. Iemand hier ervaring met?
Hoe kom jij aan die 800 euro?
Denk dat 750 realistischer lijkt.
Plus bij een aanwerving op langere termijn wordt er quasi altijd naar onder afgerond omdat je de onzekerheid om periodes zonder project te zitten niet meer moet opvangen.

Veel extralegale voordelen, hoge groepsverzekering, ... en ze zouden mij ook de kleine onkosten willen laten dragen bij (buitenlandse) trips.

Voor 750 zet ik de stap zeker niet, dan blijf ik gewoon zitten en indexeer ik binnen enkele maanden.

Dat is 25% opslag, ik vermoed niet dat ze dat verstaan onder een realistisch bedrag eigenlijk. Ik vermoed dat 10% misschien een pak realistischer is. Mijn advies zou eerder zijn om het bedrag nu lager te zetten, en automatische indexering in uw contract te zetten.

Automatische indexering aan 100% is wettelijk jammer genoeg niet toegelaten. Bij het initiële contract heb ik hier al over onderhandeld en bot gevangen.

Voor 10% doe ik het zeker niet.

Men heeft ook mij ook gevraagd om nu al deze functie op te nemen. Technisch aankoper of logistiek vinden ze al bijna niemand, laat staan iemand die de boel wilt managen.

Ik heb momenteel een full time project als developer, maar daarnaast heb ik nog twee contracten tot eind dit jaar om tijdens weekends/na de uren de designs te voorzien voor twee bedrijven. Vallen design opdrachten terug onder de auteursrechten?

Ik heb momenteel een full time project als developer, maar daarnaast heb ik nog twee contracten tot eind dit jaar om tijdens weekends/na de uren de designs te voorzien voor twee bedrijven. Vallen design opdrachten terug onder de auteursrechten?
Neen. Enkel pure kunstwerken/tv/film/radio/literatuur.
De definitie is zeer strikt.

De definitie: originele werken van letterkunde of kunst of op de openbare uitvoeringen en opvoeringen van uitvoerende kunstenaars met het oog op de exploitatie of het feitelijk gebruik van deze rechten door de verkrijger, de licentienemer of een derde;

Je hebt daarbovenop een ‘kunstwerkattest’ nodig.

Zelfs al is dat uw vakantiewoning, als jij daar het grootste deel van de tijd verblijft, is dat domiciliefraude, maar die reiskosten zijn gewoon voor de vennootschap hoor. Als jij een klant in Spanje zoekt, is de reiskost naar daar evengoed een aftrekbare kost...
Niemand haalt hier domiciliefraude bij hoor. Ik denk dat je het verhaal verkeerd gevolgd hebt. Maar intussen lijkt het verhaal wel al uitgeklaard te zijn.

Automatische indexering aan 100% is wettelijk jammer genoeg niet toegelaten. Bij het initiële contract heb ik hier al over onderhandeld en bot gevangen.

Voor 10% doe ik het zeker niet.

Mijn idee? Doe het wel, maak uw CV interessanter, bouw verder netwerk op. Dat heeft veel inherente waarde los van de laatste euro's die je eruit krijgt, en kan je later in mogelijk andere contexten geen windeieren leggen.

Terug
Bovenaan