Freelancers & Ondernemers

Is Yuki ook niet gekoppeld aan een boekhouder?
Beetje jammer/beperkend dat je eigenlijk niets er tussen hebt... Stel dat je graag wat verkoopt via ebay etc, dan kan dit eigenlijk alleen maar door geen zaak te starten en 50% belast te worden via de persoonsbelasting OF via een boekhouder waar je direct €1000-2000 aan kwijt bent/jaar. Maw het is all in of niets. Wil eigenlijk gewoon en omdat ik het graag doe wat bijverdienen online, met alles legaal in orde zijn zonder 50% te moeten afgeven en geen kosten te kunnen inbrengen, want dan is het ook de moeite niet meer natuurlijk.
Ik dacht dat iedereen sowieso €1300 mag bijverdienen per jaar, zonder iets te moeten betalen op dit bedrag
Als het niet uit de hand loopt, zou ik het gewoon doen zonder btw nummer. Het is nu niet dat ze iedere privé Fortis rekening nakijken hé :D

Dat bijverdienen klopt niet echt. Moet occasioneel zijn. Ik wil ook meer dan €1300 bijverdienen en heb geen probleem met belastingen, als ik kosten kan inbrengen en niet gewoon 50% moet afgeven.
Alle platformen geven (of moeten het geven) alle gegevens door aan de staat vanaf een bepaald aantal verkopen of omzet via het platform.
Is allemaal zo casual niet meer jammer genoeg.

Hoe brengen jullie relatiegeschenken in, ik heb een goede collega die bevallen is. Maar kan moeilijk iets kopen van een babylijst, lijkt mij?

Hoe brengen jullie relatiegeschenken in, ik heb een goede collega die bevallen is. Maar kan moeilijk iets kopen van een babylijst, lijkt mij?

Euh niet. Ne proficiat kunnen ze krijgen. :lol: of innige deelneming als het hunne 5de al is.

Maar waarom zou je vennootschap moeten opdraaien voor de fouten van een ander? Of gaat die baby een potentiele klant worden later?

Ik heb vorige keer gewoon een factuur gevraagd van de aankoop van de babylijst (gaat perfect bij de grotere ketens) en ik moet dan van de boekhouder het kaartje binnenbrengen samen met de factuur. Hierop duid ik dan aan wie van de ouders de collega is.
Werkt perfect

Iets gemakkelijker is trouwens om gewoon vanop de vennootschapsrekening over te schrijven op de pamperrekening. Ook hier dan opnieuw het kaartje in de boekhouding steken.
Allee, dat is toch hoe mijn boekhouder het altijd gezegd heeft en tot nu toe heb ik daar nog geen problemen mee gehad

Ik dacht dat iedereen sowieso €1300 mag bijverdienen per jaar, zonder iets te moeten betalen op dit bedrag
Als het niet uit de hand loopt, zou ik het gewoon doen zonder btw nummer. Het is nu niet dat ze iedere privé Fortis rekening nakijken hé :D

Ik snap niet van waar die uitspraken altijd vandaan komen :p.
Café? iets maar half lezen in de media? ...

Dat komt hiervan, maar blijkbaar beperkt tot enkele sectoren:

Blijkbaar kan het toch zonder boekhouder, en dan aan 33%:

Dat komt hiervan, maar blijkbaar beperkt tot enkele sectoren:

Blijkbaar kan het toch zonder boekhouder, en dan aan 33%:
Gezien je postgeschiedenis: als je jezelf in de problemen wil helpen, doe vooral dat laatste. Dat gaat echt over occassioneel bijverdienen, hé, niet over een echte bijverdienste.
Is Yuki ook niet gekoppeld aan een boekhouder?
Beetje jammer/beperkend dat je eigenlijk niets er tussen hebt... Stel dat je graag wat verkoopt via ebay etc, dan kan dit eigenlijk alleen maar door geen zaak te starten en 50% belast te worden via de persoonsbelasting OF via een boekhouder waar je direct €1000-2000 aan kwijt bent/jaar. Maw het is all in of niets. Wil eigenlijk gewoon en omdat ik het graag doe wat bijverdienen online, met alles legaal in orde zijn zonder 50% te moeten afgeven en geen kosten te kunnen inbrengen, want dan is het ook de moeite niet meer natuurlijk.
Het is ook een stuk bescherming van zelfstandigen die wél de moeite doen om mensen correct te betalen die voor hen werken, aan garantievoorwaarden moeten voldoen, verzekerd moeten zijn, ...

Maar er zijn veel mensen die doen alsof zelfstandig worden een hell of a job is. Dat is het verre van als je gewoon een eenmanszaak wil hebben. Wat moet je daarvoor doen:

- eenmalig een 100-tal euro betalen voor een ondernemingsnummer
- afhankelijk van je activiteit een verzekering BA onderneming (die heel goedkoop is in het geval van de meeste bijberoepen)
- je aansluiten bij een sociale kas (die je op zich bijna niks zal kosten als je weinig verdient)
- voor het gemak een eigen bankrekening (op zich niet verplicht)
- een minimale boekhouding. Als dat over een bijkomstige activiteit gaat, kan dat zelfs zonder boekhoudsoftware gebeuren (pas vanaf dat je investeert is dat nuttig/nodig).
- jaarlijks je belastingen in orde doen. Dat zijn 2-3 cijfertjes in je belastingsaangifte en je vrijstellingsregel/klantenlisting indienen.

Zeker als het enkel aankopen/verkopen is op dingen zoals Ebay, zal je niet veel meer nodig hebben.
(kan zijn dat ik details vergeten ben, maar dat is het qua de basis)

Al dan niet 50% belast worden, heeft dan meer te maken met je gewoon inkomen dan met je inkomen als zelfstandige.

Ik heb een factuur die volledig correct is, maar ik heb in de postcode van de klant 1 fout cijfer gezet.
Moest ik klant zijn ik zou dat gewoon zo betalen, maar die reageert nu dat het adres fout is, zonder meer.
Verder een slechte relatie dus ik wil daar ook niet voor heen en weer mailen. Is de enige correcte oplossing een creditnota sturen op fout adres en een nieuwe factuur maken met de juiste postcode? :unsure:

Ik kan ook gewoon de postcode aanpassen en met zelfde factuurnummer opsturen maar vrees dat die daar dan ook weer gaat over vallen + eigenlijk mag het niet

Bij mensen die ik ken of veel mee samenwerk durf ik wel eens een factuur aanpassen.

Anders idd CN + Nieuwe factuur.

Ook altijd opletten met 'foute' facturen te herfactureren want het moest op privé naam komen of omgekeerd op de vennootschap.

Is het eerste geval niet waar plots de nieuwe 'correcte' factuur betwist werd omdat er geen contractuele afspraak was met die partij en ze dus ook doodleuk niet willen betalen. De offerte stond dan bijvoorbeeld op privé-naam en niet op de vennootschap, u hebt dan ook een creditnota gemaakt voor de factuur die op privé-naam stond dus geen verhaal meer want zij argumenteren dat er niets werd uitgevoerd en dat er in overleg een creditnota werd opgemaakt.

Niet de eerste die ik zie passeren via rechtbank en in het ongelijk werd gesteld door zo'n praktijken. Voorzie voldoende schriftelijke communicatie dat er een herfacturatie moet zijn door hun bezorgd, aan u en best altijd eerst de nieuwe factuur opstellen en slechts na betaling de oude factuur crediteren in zo'n gevallen.

Er zijn *** personen in de wereld die het toch proberen flikken op die manier en ik weet is misschien een 1/10.000 geval maar als je het voorhebt ga je toch serieus vloeken.

Laatst bewerkt:
Vraagje:

Is het mogelijk een BV op te starten in België en als zaakvoerder en/of werknemer van die BV gedomicileerd te zijn in het buitenland ?

Indien het voor iemand waardevolle info kan zijn of indien iemand nog ander advies zou hebben, deel ik graag onderstaande.
Ik ontleende vorig jaar 90 000 euro vanuit de vennootschap naar de privé via een niet hypothecair krediet met vaste looptijd.
Gezien de recente wijzigingen naar voorwaarden hierin informeerde ik bij de boekhouder en kreeg onderstaand antwoord:

Situatieschets:

De leningsovereenkomst tussen uw vennootschap en u werd opgesteld op datum van 1 april 2023.
Op dat moment was er nog geen berekeningsbasis bekend voor de berekening van de marktconforme interestvoet van leningen die in 2023 zijn afgesloten tussen de vennootschap enerzijds en haar bedrijfsleider anderzijds.
Vandaar dat wij voor u, en vele van onze klanten, rekening dienden te houden met de berekeningsbasis van 2022, hetgeen resulteerde in een jaarlijkse interestvoet van 2,83%.
Merk op dat de interestvoeten normaliter van jaar tot jaar weinig schommelen… Tussen de berekening van 2021 en 2022 was er nauwelijks een verschil in uitkomst.

Nieuwe werkelijkheid:

Echter, begin 2024 kwam de fiscus plotseling op de proppen met een totaal andere berekeningsbasis voor de marktconforme interestvoet van 2023.

Zij houden nu plotseling rekening met enerzijds een maandelijks lastenpercentage van 0,49% (in plaats van 0,12% voor 2022) en een andere berekeningsmethode in vergelijking met 2022 en de voorgaande jaren.

Dit resulteert nu in een jaarlijkse interestvoet van ong. 6,04% (in plaats van de initieel voorziene 2,83%).

Dit zorgt er zelfs voor dat het afsluiten van een lening zonder vaste looptijd (dus: terugbetalen en eventueel extra geld ontlenen op eigen tempo) goedkoper is geworden dan een lening met vaste looptijd en afgesproken terugbetalingsschema -> 5,43% in plaats van 6,04%. Financieel-economisch gezien is dit totaal niet logisch, maar de fiscus houdt hier wel aan vast…

Mogelijkheden:

Er zijn nu een aantal opties in uw concreet dossier:

• Optie 1: we houden verder rekening met 2,83% jaarlijkse interestvoet. Het verschil dient te worden aanzien als een voordeel in natura in hoofde van u als bedrijfsleider. Dit betekent dat er jaarlijks ong. 6,04% - 2,83% = 3,21% x 90.000 EUR = 2.889 EUR extra belastbare basis aan uw aangifte personenbelasting wordt toegevoegd. Dit resulteert in een geraamd bedrag aan extra te betalen sociale bijdragen en personenbelasting van 1.200 EUR per jaar. Dit valt vrij goed mee, daar u momenteel een relatief beperkte bezoldiging uit uw vennootschap opneemt. Dit bovenop de 2.547 EUR interesten die u aan uw vennootschap betaalt, waarvan u wel naar schatting 2/3de recupereert (na vennootschapsbelasting en roerende voorheffing voor de liquidatiereserve) à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 2.000 EUR.
  • Optie 2: we kiezen om de initieel opgemaakte leningsovereenkomst niet te volgen en een nieuwe leningsovereenkomst met vaste looptijd op te maken aan 6,04% interesten. Dan betaalt u jaarlijks 6,04% x 90.000 EUR = 5.436 EUR aan interesten, waarvan u op termijn weer 2/3de recupereert à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 1.812 EUR.
  • Optie 3: we kiezen om de initieel opgemaakte leningsovereenkomst niet te volgen en een nieuwe leningsovereenkomst zonder vaste looptijd op te maken aan 5,43% interesten. Dan betaalt u 5,43% x 90.000 EUR = 4.887,00 EUR aan interesten, waarvan u op termijn weer 2/3de recupereert à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 1.629 EUR. Echter, dit percentage kan ieder jaar wijzigen! Het is dus maar de vraag of deze interestvoet volgend jaar zal stijgen of dalen…

Indien het voor iemand waardevolle info kan zijn of indien iemand nog ander advies zou hebben, deel ik graag onderstaande.
Ik ontleende vorig jaar 90 000 euro vanuit de vennootschap naar de privé via een niet hypothecair krediet met vaste looptijd.
Gezien de recente wijzigingen naar voorwaarden hierin informeerde ik bij de boekhouder en kreeg onderstaand antwoord:

Situatieschets:

De leningsovereenkomst tussen uw vennootschap en u werd opgesteld op datum van 1 april 2023.
Op dat moment was er nog geen berekeningsbasis bekend voor de berekening van de marktconforme interestvoet van leningen die in 2023 zijn afgesloten tussen de vennootschap enerzijds en haar bedrijfsleider anderzijds.
Vandaar dat wij voor u, en vele van onze klanten, rekening dienden te houden met de berekeningsbasis van 2022, hetgeen resulteerde in een jaarlijkse interestvoet van 2,83%.
Merk op dat de interestvoeten normaliter van jaar tot jaar weinig schommelen… Tussen de berekening van 2021 en 2022 was er nauwelijks een verschil in uitkomst.

Nieuwe werkelijkheid:

Echter, begin 2024 kwam de fiscus plotseling op de proppen met een totaal andere berekeningsbasis voor de marktconforme interestvoet van 2023.

Zij houden nu plotseling rekening met enerzijds een maandelijks lastenpercentage van 0,49% (in plaats van 0,12% voor 2022) en een andere berekeningsmethode in vergelijking met 2022 en de voorgaande jaren.

Dit resulteert nu in een jaarlijkse interestvoet van ong. 6,04% (in plaats van de initieel voorziene 2,83%).

Dit zorgt er zelfs voor dat het afsluiten van een lening zonder vaste looptijd (dus: terugbetalen en eventueel extra geld ontlenen op eigen tempo) goedkoper is geworden dan een lening met vaste looptijd en afgesproken terugbetalingsschema -> 5,43% in plaats van 6,04%. Financieel-economisch gezien is dit totaal niet logisch, maar de fiscus houdt hier wel aan vast…

Mogelijkheden:

Er zijn nu een aantal opties in uw concreet dossier:

• Optie 1: we houden verder rekening met 2,83% jaarlijkse interestvoet. Het verschil dient te worden aanzien als een voordeel in natura in hoofde van u als bedrijfsleider. Dit betekent dat er jaarlijks ong. 6,04% - 2,83% = 3,21% x 90.000 EUR = 2.889 EUR extra belastbare basis aan uw aangifte personenbelasting wordt toegevoegd. Dit resulteert in een geraamd bedrag aan extra te betalen sociale bijdragen en personenbelasting van 1.200 EUR per jaar. Dit valt vrij goed mee, daar u momenteel een relatief beperkte bezoldiging uit uw vennootschap opneemt. Dit bovenop de 2.547 EUR interesten die u aan uw vennootschap betaalt, waarvan u wel naar schatting 2/3de recupereert (na vennootschapsbelasting en roerende voorheffing voor de liquidatiereserve) à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 2.000 EUR.
  • Optie 2: we kiezen om de initieel opgemaakte leningsovereenkomst niet te volgen en een nieuwe leningsovereenkomst met vaste looptijd op te maken aan 6,04% interesten. Dan betaalt u jaarlijks 6,04% x 90.000 EUR = 5.436 EUR aan interesten, waarvan u op termijn weer 2/3de recupereert à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 1.812 EUR.
  • Optie 3: we kiezen om de initieel opgemaakte leningsovereenkomst niet te volgen en een nieuwe leningsovereenkomst zonder vaste looptijd op te maken aan 5,43% interesten. Dan betaalt u 5,43% x 90.000 EUR = 4.887,00 EUR aan interesten, waarvan u op termijn weer 2/3de recupereert à totale netto kostprijs voor u per jaar: ong. 1.629 EUR. Echter, dit percentage kan ieder jaar wijzigen! Het is dus maar de vraag of deze interestvoet volgend jaar zal stijgen of dalen…
Alles klopt wat je boekhouder zegt. Leningen van voor 01/01/2023 zijn eigenlijk 'veel' waard want die blijven hun voordelig systeem behouden.
Enige wat ik nog kan toevoegen is dat je een eigen marktconforme rentevoet toepast op 01/04/2023, vraag me niet hoeveel.
Van de bank had ik bijvoorbeeld een mail ergens begin dit jaar dat zo'n krediet 3% rente zou zijn.
Je kan steeds afwijken van de wettelijke vastgelegde rentevoeten, maar bij controle mogelijks gedoe.

Weet dat het bruto intresten zijn... 5,43 x 0.32 = 1,73 netto versus 2,80 x 0,32 = 0,90 netto
Verzacht de pijn misschien beetje :)

Of ... als boekhouder anticipeerden wij op de stijgende rentes die wij zagen op de markt in tegenstelling met de jaren 2021 & 2022.

Hierdoor hebben wij u geadviseerd om bij het begin van de lening verschillende andere leningsvoorstellen bij kredietinstellingen te vragen om zo een vergelijkingsbasis te creëren. (Zou zelfs standaard reflex moeten zijn...) Zodat als de publicatie gebeurd in begin 2024 voor de intrest van 2023 en deze hoger uitvalt dan diegene die gekend was voor 2022 wij toch nog kunnen anticiperen met de andere leningsvoorstellen die lager zullen geweest zijn dan 5 à 6 % (Vaak toch alleszins... geval specifiek maar bon.)

Op deze manier kunnen wij u dus perfect ook een optie 4 voorstellen door een gemiddelde van de leningsvoorstellen te nemen die lager ligt dan de 6,04% en zelfs 5,43 % maar (waarschijnlijk wel) hoger dan 2,83 % echter kan dit tot discussie leiden bij een eventuele fiscale controle. Maar door het gemiddelde % te nemen van de andere leningsvoorstellen gaan wij als boekhouder vol vertrouwen de discussie aan en zal het moeilijk worden voor de controleur om tegenargumenten op te werpen gezien de onderbouwing.

Om het te laten overkomen als een verrassing dat de intrest hoger ging zijn vind ik toch beetje ... gemakkelijk? Iedereen kon toch zien dat de intresten sterk aan het stijgen waren en dit zich dus ook automatisch ging vertalen in hogere R/C intresten? En nieuwe berekeningsmethode is wel waar maar doe eens de 0,49 % aan de oude berekeningswijze..., wel niets drinken ondertussen. 😆

Is wel een ambetante regeling dat de intresten pas jaar nadien duidelijk zijn... voor de creditintresten ondertussen hebben ze wel al iets gevonden dat het vroeger duidelijk is maar voor de debetintresten nopes... :wallbash:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan