Freelancers & Ondernemers

Heeft er al iemand hier success gehad met een contract aan te passen bij een grote consultancy bureau?
Ik heb via mijn netwerk een project geregeld, maar het bedrijf werkt enkel met prefered suppliers. Via de klant heb ik er eentje toegewezen gekregen, maar zie hier in de boiler plate contract wel dat er een non-compete clause is van 12 maanden. Zou het niet fair vinden, indien ik problemen heb met de tussenpartij, dat ik 12 maanden niet voor de klant mag werken waar zij uiteindelijk niks voor hebben moeten doen. Maar dan denk ik ergens met zo grote bedrijven is er, naast het tarief, weinig onderhandelingsmarge..
Non-compete voor alle klanten van een tussenpartij laten aanpassen naar de specifieke klant waar jij terecht zal komen is gangbaar. Klinkt als een standaard Cronos contract 😄

Ja dat is zeker al een deel van het antwoord.

Ik kom bij een vennootschap als shareholder (ik koop me in). Zijn er naast een dagfee factureren nog andere financiele parameters die ik meeneem?

Factureer jij ook een deel variabel? Indien ja, op basis van welk type targets?
Moeilijk te beantwoorden zonder jouw specifieke situatie te kennen, maar je zou een deel van de inkoop ook als earn in kunnen in je contract gieten. Eens met wat hieronder wordt gezegd: laat je bijstaan om tot een eerlijke waardering van de shares te komen, breng in rekening wat je daar zelf in het verleden al aan hebt bijgedragen, etc.
Op je andere vraag: variabel kan je zoals vrijwel elke financiele bepaling vrij vorm geven, maar mijn eigen variabele verloning hangt bvb. af van van bedrijfsresultaat (EBITDA) en het resultaat van de divisie waar ik leiding aan geef. Een stuk van die variabele wordt vervolgens in shares omgezet.

Ik heb dat van cronos al kunnen laten aanpassen, maar dat was dan ook absurd. Een mailtje en ze haalden eruit wat je wou. Dus het kan.
Bij elke grote tussenpartij heb ik meerdere clausules laten aanpassen, alles is altijd bespreekbaar, maar enkel bij de start achteraf is altijd een moeilijkere zaak :)

Ik ben vandaag gecontacteerd geweest door daytimetv voor een nieuw tv-programma op VTM "Kan ik het ook". Zij zouden personen zoeken die hun beroep in de kijker willen zetten. Ik was eerst overtuigd tot ik hoorde dat je hiervoor moet betalen.😁 Is er van jullie al iemand gecontacteerd geweest?

Om de zoveel tijden bellen die mij eens heb hun nummer al opgeslaan ondertussen zodat ik niet moet opnemen.
4 of 5000 euro extra opleggen, goe zot.

Voor dan op ne zondag middag ofzo uitgezonden te worden wanneer geen kat tv kijkt.

Fucking hell, ziek zijn is toch wel wat ambetanter als freelancer. Ik verdien genoeg om het te overbruggen, maar ongewild geen inkomen is toch een ambetant gevoel :(
Ik heb bijlage niet de omzetprijzen van wat de meeste hier posten, maar ieder begin van de maand heb ik 5k recurrente inkomsten waar ik niets voor moet doen. Ieder nadeel heeft zijn voordeel zeker? Maar ik snap het wel, een maand ziek bv is toch al snel heel wat geld minder. You win some, you lose some!

Ik heb bijlage niet de omzetprijzen van wat de meeste hier posten, maar ieder begin van de maand heb ik 5k recurrente inkomsten waar ik niets voor moet doen. Ieder nadeel heeft zijn voordeel zeker? Maar ik snap het wel, een maand ziek bv is toch al snel heel wat geld minder. You win some, you lose some!
Recurrent van website hosting dan bv?

Situatieschets:
Ik ging een kledinglijn produceren. Productie ging door een extern Belgisch bedrijf gedaan worden.
We kregen een richtprijs op basis van onze verwachte specificaties en begonnen met sample productie. Labels werden al gemaakt (zowel label met merk als waslabels etc).

Tevreden van de samples, kregen we ineens een prijs die 40% hoger lag dan de hoogst geschatte prijs. Dit zogezegd door de speciale druktechniek, een techniek die ik vanaf meeting 1 al had aangegeven.

We besloten de samenwerking stop te zetten, en wouden natuurlijk onze labels en technische tekeningen wel ontvangen zodat we deze konden gebruiken via een andere partij.

Na 2 maanden en herhaaldelijk vragen, hebben we deze nog steeds niet ontvangen. Ik ben het beu en wil ze afdwingen om ons het bedrag van de labels en technische tekeningen terug te storten.

Iemand meer ervaring met het terugvorderen van ongeleverde items in een b2b setting?

Goed voor hen :D Zal het eens opnemen en er naar kijken haha.
Heb nu al meer werk dan ik aan kan laat staan dat ik dan nog op TV kom :rofl:

Trouwens!!

Maandag komt de eerste BG'er langs voor een bestickering :D
Imprenta heeft dan ook wel aardig wat personeel en kan wat beter "verdelen" vermoed ik :) Zij zullen het allicht zien als een deel van hun marketingbudget dat gebruikt wordt.

Mensen hier die in de e-commerce zitten en leveren aan EU particulieren?
Ik denk dan aan professioneel verkopen via ebay, bol, amazon, etc...

Ben recent gestart met een eenmanszaak en gebruik momenteel Dexxter, maar merk dat ik daarmee niet echt verder kan als de omzet aan EU particulieren >€10.000 wordt. Dan moet er best gewerkt worden met OSS.

Doen jullie dit allen direct met een boekhouder?
Had net Dexxter gekozen om de kost laag te houden en mezelf tijd te geven om te groeien, maar direct een boekhouder betalen aan +€1000-€2000/jaar lijkt me dan ook niet ideaal :/

Ben recent gestart met een eenmanszaak en gebruik momenteel Dexxter, maar merk dat ik daarmee niet echt verder kan als de omzet aan EU particulieren >€10.000 wordt. Dan moet er best gewerkt worden met OSS.

Doen jullie dit allen direct met een boekhouder?
Had net Dexxter gekozen om de kost laag te houden en mezelf tijd te geven om te groeien, maar direct een boekhouder betalen aan +€1000-€2000/jaar lijkt me dan ook niet ideaal :/

Ofwel boekhouder, ofwel een meer geavanceerd boekhoudsysteem gebruiken (met de nodige leercurve die erbij hoort).
Yuki bijvoorbeeld heeft alles aan boord voor intracommunautaire OSS facturen te maken (dus met de correcte btw tarieven voor de verschillende EU landen), maar Yuki is natuurlijk een héél pak omslachtiger om correct te gebruiken vergeleken met de Dexxters, Accountables, etc...

Ofwel boekhouder, ofwel een meer geavanceerd boekhoudsysteem gebruiken (met de nodige leercurve die erbij hoort).
Yuki bijvoorbeeld heeft alles aan boord voor intracommunautaire OSS facturen te maken (dus met de correcte btw tarieven voor de verschillende EU landen), maar Yuki is natuurlijk een héél pak omslachtiger om correct te gebruiken vergeleken met de Dexxters, Accountables, etc...
hoe duur is een Yuki eigenlijk?

Is Yuki ook niet gekoppeld aan een boekhouder?
Beetje jammer/beperkend dat je eigenlijk niets er tussen hebt... Stel dat je graag wat verkoopt via ebay etc, dan kan dit eigenlijk alleen maar door geen zaak te starten en 50% belast te worden via de persoonsbelasting OF via een boekhouder waar je direct €1000-2000 aan kwijt bent/jaar. Maw het is all in of niets. Wil eigenlijk gewoon en omdat ik het graag doe wat bijverdienen online, met alles legaal in orde zijn zonder 50% te moeten afgeven en geen kosten te kunnen inbrengen, want dan is het ook de moeite niet meer natuurlijk.

Net om o.a. die reden bedankt mijn boekhouder vriendelijk voor klanten in de e-commerce. Het sop is in de meeste gevallen gewoon de kool niet waard. Ik zou toch proberen om het zelf te doen met een beter softwarepakket.

Terug
Bovenaan