Freelancers & Ondernemers

Betalen jullie het gsm abbo van je partner mee via de vennootschap? Mijn vrouw is stille vennoot, misschien is dit zo te rechtvaardigen?
Wat denk je nu zelf?
Stille vennoot wil net zeggen dat ze zich niet met de vennootschap moet/mag bezighouden, waarom moet ze dan bellen op de kosten van de vennootschap?
En hoe ga je de vaa verrekenen? Een gsm van de vennootschap is fiscaal loon (hoe weinig ook).
In een Comm.V. is dat een mooie manier om ze 100% mee hoofdelijk aansprakelijk te maken!

A6 diesel zou nooit 100K€ in hybride versie kosten
Mijn a6 hybride was nieuwprijs toch bijna €100k.

Ik heb destijds de berekening gemaakt goed uitgeruste a5 diesel vs goed uitgeruste A6 hybride (55 TFSI E), en kwam met die a6 op 4 jaar, €4000 goedkoper uit dan de A6. Ook wel vorig jaar mei aangekocht.

Heeft er al iemand hier success gehad met een contract aan te passen bij een grote consultancy bureau?
Ik heb via mijn netwerk een project geregeld, maar het bedrijf werkt enkel met prefered suppliers. Via de klant heb ik er eentje toegewezen gekregen, maar zie hier in de boiler plate contract wel dat er een non-compete clause is van 12 maanden. Zou het niet fair vinden, indien ik problemen heb met de tussenpartij, dat ik 12 maanden niet voor de klant mag werken waar zij uiteindelijk niks voor hebben moeten doen. Maar dan denk ik ergens met zo grote bedrijven is er, naast het tarief, weinig onderhandelingsmarge..

Heeft er al iemand hier success gehad met een contract aan te passen bij een grote consultancy bureau?
Ik heb via mijn netwerk een project geregeld, maar het bedrijf werkt enkel met prefered suppliers. Via de klant heb ik er eentje toegewezen gekregen, maar zie hier in de boiler plate contract wel dat er een non-compete clause is van 12 maanden. Zou het niet fair vinden, indien ik problemen heb met de tussenpartij, dat ik 12 maanden niet voor de klant mag werken waar zij uiteindelijk niks voor hebben moeten doen. Maar dan denk ik ergens met zo grote bedrijven is er, naast het tarief, weinig onderhandelingsmarge..
Vragen staat vrij. En inderdaad, als zij er niets voor gedaan hebben, moet zij ook geen exclusiviteit krijgen.
Anders ook eens bij de klant horen of je contacten van andere tussenpartijen kan krijgen zodat je hen tegen mekaar kan uitspelen.
Ik heb toch al wel contracten aangepast gekregen. Was toen ook totaal niet in evenwicht: zij 1 maand opzeg, ik 2 etc.

Ik heb dat van cronos al kunnen laten aanpassen, maar dat was dan ook absurd. Een mailtje en ze haalden eruit wat je wou. Dus het kan.

Heeft er iemand ervaring met shareholder/ management fee setups in vennootschap. Ik overweeg om als partner aan te sluiten bij een bedrijf maar hoe regelen jullie het financiele aspect?

Fucking hell, ziek zijn is toch wel wat ambetanter als freelancer. Ik verdien genoeg om het te overbruggen, maar ongewild geen inkomen is toch een ambetant gevoel :(

Heeft er iemand ervaring met shareholder/ management fee setups in vennootschap. Ik overweeg om als partner aan te sluiten bij een bedrijf maar hoe regelen jullie het financiele aspect?
Niet zeker wat je bedoelt met shareholder fee? Management fee doe ik gewoon een jaarbedrag in 12 gelijke schijven te factureren. Maar snap misschien de vraag niet helemaal goed?

Iemand tips voor hoe ik best mijn wagen van de vennootschap naar privé krijg?
Momenteel heb ik nog een renting lopen van ongeveer 30K. Ben aan het twijfelen om deze eventueel 2dehands te verkopen, of naar mijn privé te doen.
Als ik bij DEX een waardebepaling doe krijg ik een waarde tussen EUR 28.925-EUR 31.975 incl. btw, maar dit kan nog worden aangepast na een visuele inspectie.
Moest ik het eventueel naar mijn privé willen brengen (en ook effectief houden), ga ik er dan vanuit dat ik de wagen voor 28.925 euro moet verkopen? Kan het eventueel voordeliger?

Niet zeker wat je bedoelt met shareholder fee? Management fee doe ik gewoon een jaarbedrag in 12 gelijke schijven te factureren. Maar snap misschien de vraag niet helemaal goed?
Ja dat is zeker al een deel van het antwoord.

Ik kom bij een vennootschap als shareholder (ik koop me in). Zijn er naast een dagfee factureren nog andere financiele parameters die ik meeneem?

Factureer jij ook een deel variabel? Indien ja, op basis van welk type targets?

Ik kom bij een vennootschap als shareholder (ik koop me in). Zijn er naast een dagfee factureren nog andere financiele parameters die ik meeneem?

Fix day rate is een eenvoudige :)
Variabele verloning kan bvb in de vorm van een percentage van de winst voor belastingen. Er kan ook via dividend worden gewerkt. En er zullen nog wel mogelijkheden zijn. Te bespreken zou ik zeggen.

Iemand tips voor hoe ik best mijn wagen van de vennootschap naar privé krijg?
Momenteel heb ik nog een renting lopen van ongeveer 30K. Ben aan het twijfelen om deze eventueel 2dehands te verkopen, of naar mijn privé te doen.
Als ik bij DEX een waardebepaling doe krijg ik een waarde tussen EUR 28.925-EUR 31.975 incl. btw, maar dit kan nog worden aangepast na een visuele inspectie.
Moest ik het eventueel naar mijn privé willen brengen (en ook effectief houden), ga ik er dan vanuit dat ik de wagen voor 28.925 euro moet verkopen? Kan het eventueel voordeliger?

Je kan hem voor 5K verkopen naar privé, maar dan ga je het wel vlaggen hebben bij controle :)

In principe factureer je een realistische prijs naar je privé. Uiteraard ga je daar een bepaalde aanvaardbare ondergrens zoeken, maar het moet wel voeling met de realiteit hebben.

Check voor verkoop aan privé ook even volgende posts:

Je kan best eens polsen bij het bedrijf waar je jezelf inkoopt, sowieso is er de hamvraag van hoeveel je zou moeten betalen voor de aandelen, niet in elke sector wordt dit op dezelfde manier berekend (laat je hierin goed ondersteunen).

Ik vermoed als het een bestaand bedrijf is waar je je inkoopt dat zij al bepaalde spelregels zullen hebben aangaande dagrate/mogelijkse bonus/hoe en wanneer er een dividend wordt uitgekeerd, etc...

Neem sowieso je boekhouder hierin mee om alles in't oog te houden.

Je kan best eens polsen bij het bedrijf waar je jezelf inkoopt, sowieso is er de hamvraag van hoeveel je zou moeten betalen voor de aandelen, niet in elke sector wordt dit op dezelfde manier berekend (laat je hierin goed ondersteunen).

Goede tip. En los van de berekening, ook bekijken welk moment de snapshot van de berekening word/werd genomen. Werk je al een paar jaar serieus mee aan de opbouw en groei van het bedrijf, dan kan je misschien ook argumenteren dat je niet aan de dagwaarde van vandaag moet inkopen gezien je zelf ervoor mee hebt gezorgd dat de aandelen naar die dagwaarde gegroeid zijn.

Laatst bewerkt:
Je kan hem voor 5K verkopen naar privé, maar dan ga je het wel vlaggen hebben bij controle :)

In principe factureer je een realistische prijs naar je privé. Uiteraard ga je daar een bepaalde aanvaardbare ondergrens zoeken, maar het moet wel voeling met de realiteit hebben.
Ja inderdaad, daar vreesde ik al voor! Daarmee dat ik eens een waardebepaling heb gedaan bij DEX. Moest ik langs gaan en een effectieve offerte krijgen van hun, zal controle waarschijnlijk ook niet moeilijk doen voor het bedrag dat ik krijg denk ik?

Bedankt voor de links, dat is wel interessant!
Verkoop aan DEXVerkoop aan privé
Totaal excl. Btw DEX
23 904.96​
Totaal excl. btw privé
23 904.96​
21% BTW
5 020.04​
21% BTW op 50%
2 510.02​
Totaal incl. BTW DEX
28 925.00​
0% BTW op 50%
0.00​
Totaal incl. BTW privé
26 414.98​

Is deze berekening die ik heb gemaakt dan ook correct, dat de fiscus er niet moeilijk over gaat doen? Of ben ik het wat te simplistisch aan het bekijken 😅

Terug
Bovenaan