Freelancers & Ondernemers

Bij mij is dat €250, exact de waarde van mijn facturen thuis voor Telenet + elektriciteit + aardgas
In principe klopt dit niet, maar ik moet ook mijn kantoor thuis kuisen + cola + koffie + water + weetikveel

Dat is een forfaitair bedrag dat altijd aanvaard wordt.

Bij mij is dat €250, exact de waarde van mijn facturen thuis voor Telenet + elektriciteit + aardgas
In principe klopt dit niet, maar ik moet ook mijn kantoor thuis kuisen + cola + koffie + water + weetikveel

Dat is een forfaitair bedrag dat altijd aanvaard wordt.
Dat dan bovenop de verhuur van je bureau? Elektriciteit en gas kan je natuurlijk niet helemaal doorrekenen aan je bedrijf. En waarom Telenet niet op de zaak?

Voila.

Even iets anders, ik krijg hier een brief van Izili Reprobel - Wettelijk verplichte reprografieaangifte

is dit een scam?

Wat moet ik kiezen?

Optie 1 : Izili by Reprobel (gecombineerde licentie: digitaal + papier)​

Optie 2 : Reprografieaangifte (alleen papier)​

Ik snap gewoon het verschil niet :(

Laatst bewerkt:
Ik had daar nog nooit van gehoord van reprobel, ook nog nooit een brief van gekregen.

Vermoedelijk alleen voor zij die auteursrechtenvergoedingen incasseren?

en wat moet je dan aangeven als het los staat van de auteursrechten?
Los van auteursrechten die je zelf incasseert zoals de IT'ers hier veelvuldig deden.

Wat is een Reprobel-aangifte?

Als ondernemer ben je verplicht om aangifte te doen bij Reprobel. Reprobel is een organisatie die belast is met het innen en verdelen van auteursrechtelijke vergoedingen voor het kopiëren van auteursrechtelijk beschermde werken. Auteursrechtelijk beschermde werken gaan zeer ruim. Het gaat om boeken, tijdschriften, vakliteratuur, huis-aan-huisbladen, contracten, nieuwsbrieven, ed. meer. Het gaat niet over het kopiëren van administratieve documenten zoals fiscale aanslagbiljetten, identiteitskaarten, facturen, bankafschriften, enz. alsook niet over het kopiëren voor privédoeleinden.
en

Ben je een consultant, freelancer of beoefenaar van een vrij beroep? Zoek je beroepshalve informatie op het internet en sla je deze bestanden digitaal op je smartphone, tablet of harde schijf op? Deel je vaak vakgerelateerde artikels met je klanten of opdrachtgevers via mail? Geef je soms PowerPointpresentaties?​

Dan ben je hoogstwaarschijnlijk auteursrechten verschuldigd.​

Als ondernemer heb jij al genoeg kopzorgen. Daarom neemt Reprobel jou de zorgen rond auteursrecht graag uit handen.​

Reprobel is één loket voor auteursrechten voor tekst en stilstaande beelden. Dankzij Reprobel stel jij jezelf op een eenvoudige en goedkope manier in orde met het auteursrecht. Dat geeft jou de zekerheid dat je hiervoor nooit een boete in de bus zal ontvangen.​

Waarom antwoorden jullie hier überhaupt op? Als ze echt antwoord willen, dat ze het dan maar aangetekend versturen om te beginnen. Anders heb ik niks ontvangen. Heb zo'n vermoeden dat ze die moeite niet gaan doen?

Waarom antwoorden jullie hier überhaupt op? Als ze echt antwoord willen, dat ze het dan maar aangetekend versturen om te beginnen. Anders heb ik niks ontvangen. Heb zo'n vermoeden dat ze die moeite niet gaan doen?
Ik heb het ook gewoon verwijderd. Volgens mij kreeg ik dit vorig jaar ook rond deze tijd maar onwetend toen ook verwijderd en dan een laatste herinnering rond september ofzo gekregen.. Ik doe momenteel niets

Langs één kant auteursrecht moeten betalen op code maar langs de andere kant niet mogen uitkeren op code HMMMM

Het is wel puur gezien niet op "code".

Het geval zou eerder zijn:
"Boekhouder stuurt een nieuwsbrief aan zijn klanten waar hij een andermands artikel quote van De Tijd/ fiscaal tijdschrift/..."
Dan snap ik wel ergens dat er auteursrechten te goed zijn gezien je andermans werk gebruikt om "geld te verdienen".

Niet dat ik akkoord ben met organisaties zoals Sabam, thuiskopievergoeding of andere. Want dat geld gaat niet echt naar de echte auteur wiens werk je gebruikt hebt.

Is dat exceptioneel hoog? In de privé zit je toch rap aan nettovergoeding van >EUR 250. Heb het nu bij mezelf op EUR 250 gezet en mijn boekhouder vond dat conservatief.
Op de BEFreelance subreddit zitten vrij veel mensen die dat hoog vinden of waar de boekhouder dat liever niet doet :p. Ik heb het gedaan op aanraden van m'n boekhouder en wat ik hier destijds heb gelezen van Apelords en iamhollywood. Als ik het goed had begrepen is het een soort ongeschreven regel dat als je niet boven de vergoeding voor binnenlandse dienstenreizen zit (zie hier: https://www.sbb.be/nl/nl/magazine/vergoedingen-binnenlandse-dienstreizen) dat het dan wel aanvaard wordt.

Kantoorhuur heb ik daar nog extra bovenop.

Op de BEFreelance subreddit zitten vrij veel mensen die dat hoog vinden of waar de boekhouder dat liever niet doet :p. Ik heb het gedaan op aanraden van m'n boekhouder en wat ik hier destijds heb gelezen van Apelords en iamhollywood. Als ik het goed had begrepen is het een soort ongeschreven regel dat als je niet boven de vergoeding voor binnenlandse dienstenreizen zit (zie hier: https://www.sbb.be/nl/nl/magazine/vergoedingen-binnenlandse-dienstreizen) dat het dan wel aanvaard wordt.

Kantoorhuur heb ik daar nog extra bovenop.
Ik vind dat nu eigenlijk de logica zelf, in mijn vorige job had ik ook ene kantoor/parkeerplaats/maaltijdcheques/... en daarenboven een onkostenvergoeding. Zolang je het kan enigszins verantwoorden zou dit geen probleem mogen zijn. Sommige mensen hebben precies een panische angst van de fiscus en willen daarom heiliger dan de paus zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan