Freelancers & Ondernemers

Dus stel jij keert een minimumloon uit (pak 2k netto) en pot de rest op. Die 2k is gemeenschappelijk als je die op jullie gezamenlijke rekening zet. Binnen 5 jaar scheiden jullie en heb je een fortuin in de vennootschap opgebouwd waar uw ex dan geen recht op heeft.
Hoe heb je zoiets verkocht gekregen? Gaat hier niet pakken vrees ik 🙃
Draai het verhaal om.
Je blijft getrouwd tot uw 65, uw vrouw is ambtenaar en krijgt 4000€ pensioen. Op uw 65 gaat ge uit elkaar en uw vrouw krijgt de helft van uw pensioenspaarpot én een pensioen van 4000€, en jij zit daar met een minimumpensioen.

Tip om het verkocht te krijgen: probeer uw vrouw niet te naaien door enkel een minimumloon in de gezamelijk pot te steken.

Draai het verhaal om.
Je blijft getrouwd tot uw 65, uw vrouw is ambtenaar en krijgt 4000€ pensioen. Op uw 65 gaat ge uit elkaar en uw vrouw krijgt de helft van uw pensioenspaarpot én een pensioen van 4000€, en jij zit daar met een minimumpensioen.

Tip om het verkocht te krijgen: probeer uw vrouw niet te naaien door enkel een minimumloon in de gezamelijk pot te steken.
Die 4000 pensioen van uw vrouw wordt gewoon mee in rekening gebracht zou ik denken?

ja, maar niet als je partner ambtenaar was :wallbash:

Dus bij deze, is je partner ambtenaar en jij zelfstandige, ZEKER een huwelijkscontract.
Ah lol, ik wist niet dat dat een expliciete uitzondering was :p Maar dus waarschijnlijk exact om dezelfde reden als dat die uitzondering bestaat, inderdaad een huwelijkscontract nemen. Dat wil niet zeggen dat je niks van uw dividend op de gezamelijke rekening zet he, maar wel dat je niet alles erop moet zetten...

Als je uit elkaar gaat voor uw pensioen, ga je geen recht hebben op het pensioen van uw partner, vermoed ik?
Het hele principe van die scheidingsregelingen is toch zodat ieder op vergelijkbaar niveau (zowel ivm pre-scheiding als met elkaar) kan Verder leven?

Dus net zoals ze naar de loonsituaties kijken, zou ik denken dat ze evengoed naar pensioensinkomens (dus ook VAPZ) kijken.

Dat is toch wat mijn logica mij zegt, al ben ik niet zeker van de wet. Misschien dat @JPV dat weet?

Het hele principe van die scheidingsregelingen is toch zodat ieder op vergelijkbaar niveau (zowel ivm pre-scheiding als met elkaar) kan Verder leven?

Dus net zoals ze naar de loonsituaties kijken, zou ik denken dat ze evengoed naar pensioensinkomens (dus ook VAPZ) kijken.

Dat is toch wat mijn logica mij zegt, al ben ik niet zeker van de wet. Misschien dat @JPV dat weet?

Je hebt twee facetten.

Enerzijnds het onderhoudsplicht (partner werkt niet zodat jij carriëre kan maken,...) -- en ik denk niet dat je hier onderuit kan met een huwelijkscontract.

Anderszijds de verdeling van de vruchten verworven tijdens het huwelijk. (En daar vallen divenden, aandelen, interesten, huur, meerwaarden,... onder) -- wat je wel kan regelen met een huwelijkscontract.

Je hebt twee facetten.

Enerzijnds het onderhoudsplicht (partner werkt niet zodat jij carriëre kan maken,...) -- en ik denk niet dat je hier onderuit kan met een huwelijkscontract.
En hier vallen pensioensinkomens dan ook onder? ...

Anderszijds de verdeling van de vruchten verworven tijdens het huwelijk. (En daar vallen divenden, aandelen, interesten, huur, meerwaarden,... onder) -- wat je wel kan regelen met een huwelijkscontract.
...Want dan is @anders. zijn vrouw toch aan het afrippen? :tongue:
Want zijn vrouw gaat hem moeten "onderhouden" vermits zij een hoger pensioen heeft dan hem (en je dit niet kan afschermen met huwelijkscontract).
Anderzijds krijgt zijn vrouw niks van het opgebouwde kapitaal, want dat heeft @anders. wel afgeschermd.

Juist?

En hier vallen pensioensinkomens dan ook onder? ...

...Want dan is @anders. zijn vrouw toch aan het afrippen? :tongue:
Want zijn vrouw gaat hem moeten "onderhouden" vermits zij een hoger pensioen heeft dan hem (en je dit niet kan afschermen met huwelijkscontract).
Anderzijds krijgt zijn vrouw niks van het opgebouwde kapitaal, want dat heeft @anders. wel afgeschermd.

Juist?
Ik denk dat onderhoudsplicht enkel geldt over het gemiddelde inkomen verworven tijdens het huwelijk, niet over het pensioen.
Dus stel dat mijn vrouw 1000€ loon heeft maar 2000€ pensioen gaat krijgen (geen idee of dat kan), en ik 2000€ loon en 1000€ pensioen. Dan is volgens mij de logica nog steeds dat ik 500€ moet afgeven.

Een beetje hetzelfde met dat je promotie maakt na uw scheiding.

Ik denk dat onderhoudsplicht enkel geldt over het gemiddelde inkomen verworven tijdens het huwelijk, niet over het pensioen.
Dus stel dat mijn vrouw 1000€ loon heeft maar 2000€ pensioen gaat krijgen (geen idee of dat kan), en ik 2000€ loon en 1000€ pensioen. Dan is volgens mij de logica nog steeds dat ik 500€ moet afgeven.

Een beetje hetzelfde met dat je promotie maakt na uw scheiding.
Ik denk dat gij 500 moet afgeven zolang ge beide werkt, en zij 500 moet afgeven als ge beide op pensioen zijt.
Maar ik hoop dat iemand het hier beter weet :-).

Wat zou de nettokost zijn van de aankoop van een Tesla Model Y van €40.000 in de vennootschap? Kom ik hierbij ook in aanmerking voor de premie van €5.000?

Zijn er bij jullie zaken veranderd?

- VAA wagen is €70 minder dan vorig jaar (full electric)
- Sociale bijdragen zijn €260 minder dan vorig jaar (waarom?)
- Bedrijfsvoorheffing is €165 minder dan vorig jaar
- Netto hou ik €150 meer over dan vorig jaar

Ik heb gewoon standaard 45k bruto zoals de meeste hier.
Dit is al uitgeklaard:

Wat zou de nettokost zijn van de aankoop van een Tesla Model Y van €40.000 in de vennootschap? Kom ik hierbij ook in aanmerking voor de premie van €5.000?

Die premie is dacht ik enkel voor particuliere aankopen.

Al dat gedoe ivm trouwen hier zeg, damn, wij gaan volgend jaar trouwen, maar ik durf dat precies nog niet aan de man brengen dat de vennootschap van mij is :p

In principe zou ik dit nu niet onmiddellijk doen, maarja, mens zou er toch eens over na denken hé.

Maar in de oprichtings akte staat toch dat ik 100% van de aandelen heb, dus in de praktijk heeft mijn madam altijd de helft van mijn aandelen?

Al dat gedoe ivm trouwen hier zeg, damn, wij gaan volgend jaar trouwen, maar ik durf dat precies nog niet aan de man brengen dat de vennootschap van mij is :p

In principe zou ik dit nu niet onmiddellijk doen, maarja, mens zou er toch eens over na denken hé.

Maar in de oprichtings akte staat toch dat ik 100% van de aandelen heb, dus in de praktijk heeft mijn madam altijd de helft van mijn aandelen?

Aandelen blijven van u, de inkomsten zijn wel gemeenschappelijk alsof er geen vennootschap is. Zo had ik het toch gelezen, bv https://b-sure.eu/nieuws/valkuilen-van-een-echtscheiding-voor-een-ondernemer/ maar er zijn nog talloze bronnen zoals deze van advocaten

Snap niet waarom dat zo een probleem is? Hier wel niet getrouwd en het ook niet van plan.

Hier die gesprekken ook gehad de laatste 2 maand. Hebben gewoon afgesproken dat ik niet enkel het minimum uit de zaak haal, maar dat er (vanaf we dividenden hebben) een behoorlijke som op de gemeenschappelijke zal komen.
Bij ons is het nu wel zo dat mijn vriendin niet zo superveel verdient, dus wat ik uit de zaak haal met gewoon loon en onkosten is nog altijd meer dan wat zij binnenhaalt. (Ze werkt gewoon voltijds)

Ik wou haar eerst aandelen geven (symbolisch eerder) maar na afraden van meerdere mensen haar ook uitgelegd waarom dat niet zou gebeuren.

Ik vrees dat veel zelfstandigen daar niet over nagedacht hebben. Sowieso als je eerst trouwt en dan zelfstandige wordt, kan je er bijna niet onderuit geraken.
Grappig. 2 freelancers en 2 boekhouders zeiden mij dat ik teveel nadacht als ik het had over hoe ik het eerlijk wou houden tov mijn partner.

Terug
Bovenaan