Freelancers & Ondernemers

Op welke termijn pakken jullie de lease tegenwoordig? de standaard 4 of toch voor 5 gaan :p ?
Het verschil in maandbedrag maakt niet zoveel uit daar komt het ook niet op aan. Ik zou er gerust 5 jaar mee willen rijden maar hem overnemen en doorpatsen brengt wss meer op.
4j renting, dan koop ik die en bekijk dan wat de beste oplossing is.

Sterker nog, lease maatschappijen zijn tegenwoordig verplicht om een fiscale fiche op te maken als de optie door een particulier wordt gelicht ==> fiscus weet het automatisch.

Via een tussenstap met een auto dealer werken is nog een mogelijkheid om dit te omzeilen.
Ze hebben zelfs DIV inschrijvingen mee... als er dan een zeer dure wagen ingeschreven staat is het soms verschieten als je er als boekhouder ook niets van weet haha. :unsure:

Die data vult de OCR van exact zelf in, de facturen komen gewoon binnen in de scanservice van Exact, Exact doet de herkenning vanaf 0.
Ook wel spijtig dat de OCR van Billit volledig genegeerd werd en er dan nog eens terug vanop 0 de PDF'en OCR gescand worden. Dacht dat de import dan eerder via het UBL formaat ging verlopen? Dat lijkt mij dan meer optimaal?

Ik kreeg vandaag een e-mail van FOD financiën met vraag om inlichtingen.

Ik dacht eerst oprecht dat het spam mail was maar vond dan toch een bericht terug binnen mijn e-box.

De vraag ging over 3 fiches 281.50 op mijn eigen naam (3 facturen)

De vraag was:
1) of deze fiches werden opgenomen als belastbaar inkomen in de personenbelasting en zo ja in welke code
2) of werden deze opgenomen als belastbaar inkomen in de vennootschap. Zo ja gelieve met bewijsstukken aan te tonen en schuldenaar in te lichten om in de toekomst zijn fiches op te maken op correcte ondernemingsnummer.

Heb vraag naar boekhouder doorgestuurd.

3 jaar geleden van eenmanszaak naar vennootschap gegaan dus misschien kan dit een verklaring zijn…

Maar nu mijn grote vraag: hoe komt FOD financiën hier ineens op uit? Het gaat over 3 verschillende facturen van verschillende klanten…

Moet ik mij geviseerd voelen of is dit gewoon toeval?

Nu blijkt dat mijn boekhouder, zonder af te stemmen en reeds afspraak voor 4 jaar, mijn auto op 5 jaar heeft afgeschreven. Het gaat om een Mercedes C break 180D aangekocht met 80k km en 3 jaar oud.

Na fiscale controles schrijven ze liever op 5 jaar af zei hij en ze kunnen mijn afschrijvingstermijn nu ook niet meer aanpassen.

Kan ik hier nog iets aan doen?

Nu blijkt dat mijn boekhouder, zonder af te stemmen en reeds afspraak voor 4 jaar, mijn auto op 5 jaar heeft afgeschreven. Het gaat om een Mercedes C break 180D aangekocht met 80k km en 3 jaar oud.

Na fiscale controles schrijven ze liever op 5 jaar af zei hij en ze kunnen mijn afschrijvingstermijn nu ook niet meer aanpassen.

Kan ik hier nog iets aan doen?
NIet echt, maakt ook niet zoveel uit toch?

Ik kreeg vandaag een e-mail van FOD financiën met vraag om inlichtingen.

Ik dacht eerst oprecht dat het spam mail was maar vond dan toch een bericht terug binnen mijn e-box.

De vraag ging over 3 fiches 281.50 op mijn eigen naam (3 facturen)

De vraag was:
1) of deze fiches werden opgenomen als belastbaar inkomen in de personenbelasting en zo ja in welke code
2) of werden deze opgenomen als belastbaar inkomen in de vennootschap. Zo ja gelieve met bewijsstukken aan te tonen en schuldenaar in te lichten om in de toekomst zijn fiches op te maken op correcte ondernemingsnummer.

Heb vraag naar boekhouder doorgestuurd.

3 jaar geleden van eenmanszaak naar vennootschap gegaan dus misschien kan dit een verklaring zijn…

Maar nu mijn grote vraag: hoe komt FOD financiën hier ineens op uit? Het gaat over 3 verschillende facturen van verschillende klanten…

Moet ik mij geviseerd voelen of is dit gewoon toeval?
Naar aanleiding van je uitgeschreven verkoopfacturen, hebben je klanten een fiche 281.50 gemaakt (echter verkeerdelijk op je nationaal nummer en is ook zelfs niet meer verplicht).
Gewoon aantonen dat je de omzet hebt opgenomen in je vennootschap, zal geen verder gevolg hebben.

Naar aanleiding van je uitgeschreven verkoopfacturen, hebben je klanten een fiche 281.50 gemaakt (echter verkeerdelijk op je nationaal nummer en is ook zelfs niet meer verplicht).
Gewoon aantonen dat je de omzet hebt opgenomen in je vennootschap, zal geen verder gevolg hebben.
Thanks!
Maar hoe komt dit dan in vizier van FOD?
Moeten zij dit actief opzoeken/controleren?

NIet echt, maakt ook niet zoveel uit toch?
Ik wou die wagen in principe niet zo lang gebruiken en volgend jaar al voor een fiscaal gunstigere optie gaan. Als ik hem nu binnen een jaar verkoop, zit er ook niets meerwaarde op die verkoop. Maar ik begrijp je punt denk ik wel, er is altijd een verrekening tussen boekwaarde & reële verkoopwaarde.

Toch wel even slikken. Prijs onderhandeld incl btw voor wagen te verkopen aan een handelaar. Maar niet met de gedachte van die 50 % regeling ( Maatstaf van Heffing ). Betekend dus dat ik helft van de btw nog extra kwijt ben :crazy:

Nog iemand zoiets voorgehad ?

Laatst bewerkt:
Toch wel even slikken. Prijs onderhandeld incl btw voor wagen te verkopen aan een handelaar. Maar niet met de gedachte van die 50 % regeling ( Maatstaf van Heffing ). Betekend dus dat ik helft van de btw nog extra kwijt ben :crazy:

Nog iemand zoiets voorgehad ?
Het is toch in jouw voordeel om te verkopen met Maatstaf van Heffing 50%? Zie deze link.
Stel dat je de situatie hebt waarin de handelaar nu niet zo wil werken maar gewoon volle 21% BTW dan verkoop je hem gewoon niet daar (tenzij je er van af wil zijn)? Jij kiest dit als verkopende partij denk ik, de koper moet er dan mee akkoord gaan (of niet kopen)?

Of ben ik helemaal mis?

Het is toch in jouw voordeel om te verkopen met Maatstaf van Heffing 50%? Zie deze link.
Stel dat je de situatie hebt waarin de handelaar nu niet zo wil werken maar gewoon volle 21% BTW dan verkoop je hem gewoon niet daar (tenzij je er van af wil zijn)? Jij kiest dit als verkopende partij denk ik, de koper moet er dan mee akkoord gaan (of niet kopen)?

Of ben ik helemaal mis?
De steeds wederkerende discussies bij handelaars... je moet daar altijd een exclusief prijs onderhandelen eigenlijk.
Handelaar gaat altijd uit van 21% btw en zal niet akkoord gaan met die 50% regeling.

@johnDoe kan je de verkoop niet intrekken dan?

De steeds wederkerende discussies bij handelaars... je moet daar altijd een exclusief prijs onderhandelen eigenlijk.
Handelaar gaat altijd uit van 21% btw en zal niet akkoord gaan met die 50% regeling.

@johnDoe kan je de verkoop niet intrekken dan?
Nu twijfel ik om zelf via autoscout te verkopen aan een particulier... Of een handelaar vinden die een betere prijs wilt geven.

Laatst bewerkt:
Zijn er bij jullie zaken veranderd?

- VAA wagen is €70 minder dan vorig jaar (full electric)
- Sociale bijdragen zijn €260 minder dan vorig jaar (waarom?)
- Netto hou ik €150 meer over dan vorig jaar

Ik heb gewoon standaard 45k bruto zoals de meeste hier.

Standaard barema's hé.
Er zijn zoveel zaken die je uiteindelijke personenbelasting beïnvloeden, maar de barema's houden alleen rekening met personen ten laste.

Iemand die maximaal fiscaal optimaliseert trekt dan misschien weer een heel snee terug, wat dan ook weer maar een gratis lening aan de fiscus was!
Zou jij (of iemand anders) dit even kunnen toelichten aub? De online calculators van Partena en Group S die ik al een paar keer heb gelinkt, houden die bv. ook rekening met de gemeentebelasting? Ik nam aan van wel.

Ik heb voorgesteld aan mijn boekhouder om mijn nettoloon te verhogen naar €2430 dit jaar, met sociale bijdragen als VAA. Volgens die calculators zit ik in mijn gezinssituatie aan een bedrijfsvoorheffing van ongeveer €745/maand, maar mijn boekhouder doet dan ook steeds een simulatie van de persoonsbelasting en daaruit blijkt dat ik dan nog bijna €700 zou moeten opleggen. In de simulatie lijkt alles OK voor federale/gewestelijke belasting maar dan komt de gemeentebelasting erbij en die moet ik bijna volledig opleggen.

Wie doet die berekening van loon qua bedrijfsvoorheffing/sociale bijdrage bij jullie? Bij de meesten zal dat waarschijnlijk door een SVF gebeuren neem ik aan, maar bij mij doet het kantoor dat zelf.

Nu twijfel ik om zelf via autoscout te verkopen aan een particulier... Of een handelaar vinden die een betere prijs wilt geven.
Ik ben persoonlijk fan van tweedehands aankoop en verkoop. Ik heb nog nooit een wagen verkocht aan een handelaar.
Het kost soms wat moeite, je moet wat filteren tussen de 'echte' geinteresseerden maar op het einde van de rit haal ik er meer uit.

Klein voorbeeld:
  • eerste wagen, audi a4 2000, handelaars gaven nog 1000-1200, via particuliere verkoop nog vlot 1800 voor gekregen. Wel zelf gekeurd voor verkoop wat mij dus een goeie 100 euro gekost heeft.
  • volkswagen golf 2015: handelaars gaven nog 8000-8500, zelf verkocht voor 10000
Als je er de tijd en zin voor hebt kan je wat extra verdienen. Maar je hebt natuurlijk niet het gemak om je auto in te leveren als je de nieuwe gaat ophalen zonder zorgen.

Bij mijn huidige job blijkt een overstap naar freelancer onmogelijk, dus ben ik op zoek naar een eerste contract en heb al enkele positieve contacten gehad binnen mijn netwerk. Ik begin dan ook al maar met het oprichten van de BV, maar ik heb hierover twee vraagjes die ik hier nog niet echt ben tegengekomen:
  • Vaak zie je in oprichtingsaktes dat je man/vrouw mede-oprichter is met een klein percentage aan aandelen, typisch 5 tot 20%. Ik zie hier echter de logica niet van in als je al getrouwd bent. Alles is toch gemeenschappelijk. Ook veronderstel ik dat de partner niet zomaar betaalde activiteiten kan uitvoeren omdat er dan ook sociale bijdragen verschuldigd zijn. Wat is de redenering hier dan achter? Wat mis ik? Zowel boekhouder als notaris komen niet veel verder als "waarom zou je dat doen, het is toch uw bedrijf?".
  • Ik heb nog geen contract en wil geen ontslag nemen tot ik er eentje heb, kwestie van niet zonder werk te vallen of in een zwart gat van onzekerheid te springen. Is het gangbaar toch al de BV op te starten, en de eerste maand(en) hierin gewoon niets te doen (geen werk, geen loon uitbetalen, ...)? De eventuele kosten aan sociale zekerheid en vennootschapsbelasting lijken me nog relatief mee te vallen?
Bedankt in ieder geval voor alle discussies, dit forum is een grote reden waarom ik ermee ben durven beginnen.

Bij mijn huidige job blijkt een overstap naar freelancer onmogelijk, dus ben ik op zoek naar een eerste contract en heb al enkele positieve contacten gehad binnen mijn netwerk. Ik begin dan ook al maar met het oprichten van de BV, maar ik heb hierover twee vraagjes die ik hier nog niet echt ben tegengekomen:
  • Vaak zie je in oprichtingsaktes dat je man/vrouw mede-oprichter is met een klein percentage aan aandelen, typisch 5 tot 20%. Ik zie hier echter de logica niet van in als je al getrouwd bent. Alles is toch gemeenschappelijk. Ook veronderstel ik dat de partner niet zomaar betaalde activiteiten kan uitvoeren omdat er dan ook sociale bijdragen verschuldigd zijn. Wat is de redenering hier dan achter? Wat mis ik? Zowel boekhouder als notaris komen niet veel verder als "waarom zou je dat doen, het is toch uw bedrijf?".
  • Ik heb nog geen contract en wil geen ontslag nemen tot ik er eentje heb, kwestie van niet zonder werk te vallen of in een zwart gat van onzekerheid te springen. Is het gangbaar toch al de BV op te starten, en de eerste maand(en) hierin gewoon niets te doen (geen werk, geen loon uitbetalen, ...)? De eventuele kosten aan sociale zekerheid en vennootschapsbelasting lijken me nog relatief mee te vallen?
Bedankt in ieder geval voor alle discussies, dit forum is een grote reden waarom ik ermee ben durven beginnen.
Hangt van de vennootschapsvorm af. Voor sommige is het verplicht om met 2 te zijn. Daarnaast kan het handig zijn om een extra onbezoldigd zaakvoerder te hebben die ook bvb betalingen kan doen in naam van de onderneming.

In principe kan je snel genoeg je vennootschap oprichten tussen je contract en je eerste factuur. Ik zie niet per se een voordeel van het op voorhand te doen. Misschien vind je ondertussen toch de (interne) job van je leven, of duurt het een aantal maand tot je een goed contract vindt.

Beetje in dezelfde situatie waar ik ook net alles opgestart heb.
Als je dit van plan bent, kijk zeker eens hoeveel opzeg je hebt. Als dat een lange periode is, zeg dan gewoon op.
Ik heb in november het besluit genomen en jammer genoeg moet ik 13 weken wachten.

Ben van mening dat als je die beslissing je neemt, je er gewoon voor moet gaan. (tenzij je natuurlijk maar 2 weken opzeg hebt)
Ik weet niet hoe het juist zit als je getrouwd bent maar elke raad die ik gekregen heb was is "houd privé en zaken gescheiden". Mijn vriendin (niet getrouwd) zit als bestuurder in de zaak maar heeft geen aandelen. Het zorgt alleen maar voor miserie moesten jullie uit elkaar gaan. Ze kan dus wel aankopen doen op de zaak. Het is in de akte opgenomen dat de inleg van mij persoonlijk komt, dus zelfs als we gemeenschappelijke rekeningen hebben komt het toch van mij.

Mijn BV bestaat dus sinds eind december en staat daar nu leeg (beetje geld over nog na notaris). Er zijn weinig kosten aan op korte termijn. Sociale lasten moet ik betalen voor het eerste kwartaal maar begin vanaf 1 maart dus heb dat op het minimum gezet. 2de kwartaal ook nog minimum om wat marge te hebben en vanaf dan herberekenen zodat dat correct zit. Sociale lasten betaal je eigenlijk van de privé anyway. Vennootschapsbelasting is niet voor in het begin dus daar zeker niet over inzitten.

Laatst bewerkt:
Ik ben persoonlijk fan van tweedehands aankoop en verkoop. Ik heb nog nooit een wagen verkocht aan een handelaar.
Het kost soms wat moeite, je moet wat filteren tussen de 'echte' geinteresseerden maar op het einde van de rit haal ik er meer uit.

Klein voorbeeld:
  • eerste wagen, audi a4 2000, handelaars gaven nog 1000-1200, via particuliere verkoop nog vlot 1800 voor gekregen. Wel zelf gekeurd voor verkoop wat mij dus een goeie 100 euro gekost heeft.
  • volkswagen golf 2015: handelaars gaven nog 8000-8500, zelf verkocht voor 10000
Als je er de tijd en zin voor hebt kan je wat extra verdienen. Maar je hebt natuurlijk niet het gemak om je auto in te leveren als je de nieuwe gaat ophalen zonder zorgen.
Het probleem is dat de wagen echt recent is (2023) en rond 30K waard is. Ik denk dat het dan moeilijk is om een particulier te vinden. Zeker als de wagen nieuw rond 34-36K kost...

Terug
Bovenaan