Freelancers & Ondernemers

Ik wou dat artikel hier ook net delen. Frappant citaat:
Vooral kleine zelfstandigen, zelfstandigen in bijberoep en starters worden geweigerd door accountants.
@iamhollywood Hoe kijkt de sector naar de verplichte digitale facturatie vanaf 2026? Dit gaat toch een schokgolf teweeg brengen, omdat je als boekhouder dan afhankelijk bent van IT om problemen op te lossen? Een UBL-bestand in XML-formaat analyseren en handmatig corrigeren zie ik een oude rot uit het vak niet zomaar doen als die aan het uitbollen is. Volgens mij gaat de kruik dan barsten, en zeker ook bij de zelfstandigen die digibeet zijn en nog alles op papier willen indienen.

Ik wou dat artikel hier ook net delen. Frappant citaat:

@iamhollywood Hoe kijkt de sector naar de verplichte digitale facturatie vanaf 2026? Dit gaat toch een schokgolf teweeg brengen, omdat je als boekhouder dan afhankelijk bent van IT om problemen op te lossen? Een UBL-bestand in XML-formaat analyseren en handmatig corrigeren zie ik een oude rot uit het vak niet zomaar doen als die aan het uitbollen is. Volgens mij gaat de kruik dan barsten, en zeker ook bij de zelfstandigen die digibeet zijn en nog alles op papier willen indienen.
Wij hebben een eigen platform op Billit. Billit biedt al Peppol aan. Kwestie van met die mannen een goede ondersteuning uit te bouwen. Wat we nu al doen met Exact Online en Silverfin, ergens zijn wij van hun ook afhankelijk (onze jaarrekeningen/biztax/fiches worden bijvoorbeeld vanuit Silverfin ingediend).

De eerste jaren gaat het wat ploeteren zijn, maar meesten hopen wel dat Peppol op termijn de werkdruk wat gaat verminderen. Het doel van Peppol is om op zeker moment de BTW-aangiftes voor een stuk te kunnen automatiseren…

Wij hebben een eigen platform op Billit. Billit biedt al Peppol aan. Kwestie van met die mannen een goede ondersteuning uit te bouwen. Wat we nu al doen met Exact Online en Silverfin, ergens zijn wij van hun ook afhankelijk (onze jaarrekeningen/biztax/fiches worden bijvoorbeeld vanuit Silverfin ingediend).

De eerste jaren gaat het wat ploeteren zijn, maar meesten hopen wel dat Peppol op termijn de werkdruk wat gaat verminderen. Het doel van Peppol is om op zeker moment de BTW-aangiftes voor een stuk te kunnen automatiseren…
Hier ook met Billit, verkoopfacturen opmaken is kinderspel, dat is zelfs eenvoudiger dan in Excel of Word.
Ik zie digitaal factureren niet echt als een probleem voor 95% van onze klanten.

@Jackerath, ik begrijp wel waarom eenmanszaken steeds vaker geweigerd worden, vooral die kleine bijberoepers. Tegen de tijd dat ze goed op gang zijn, willen ze alweer stoppen omdat alles te duur is en ze er niets aan overhouden.

Voor zo'n klein eenmanszaakje moet je al snel 1.200 tot 1.500 EUR rekenen om dat fatsoenlijk te kunnen verwerken.
Als je bedenkt dat sommigen misschien maar 5.000 of 10.000 EUR omzet draaien, dan zijn wij natuurlijk een dure kost.
Tegenwoordig zijn er wel alternatieven zoals Accountable of Odoo (?) die een boekhouder 'kunnen' vervangen voor zulke dossiers.

Hier ook met Billit, verkoopfacturen opmaken is kinderspel, dat is zelfs eenvoudiger dan in Excel of Word.
Ik zie digitaal factureren niet echt als een probleem voor 95% van onze klanten.

@Jackerath, ik begrijp wel waarom eenmanszaken steeds vaker geweigerd worden, vooral die kleine bijberoepers. Tegen de tijd dat ze goed op gang zijn, willen ze alweer stoppen omdat alles te duur is en ze er niets aan overhouden.

Voor zo'n klein eenmanszaakje moet je al snel 1.200 tot 1.500 EUR rekenen om dat fatsoenlijk te kunnen verwerken.
Als je bedenkt dat sommigen misschien maar 5.000 of 10.000 EUR omzet draaien, dan zijn wij natuurlijk een dure kost.
Tegenwoordig zijn er wel alternatieven zoals Accountable of Odoo (?) die een boekhouder 'kunnen' vervangen voor zulke dossiers.
Het lijkt me zelfs een enorme kostenbesparing?

Dat hoeft helemaal niet, toen ik een bijberoep had waren er boekhouders genoeg die €100 per kwartaal vroegen.
Je zegt het goed, toen.

Voor de boekhouder of voor de klant?
Digitale boekhoudingen verlopen over het algemeen wat vlotter maar dat is geen wereld van verschil.

Klant heeft meestal wat meer kosten aan zo'n facturatieprogramma. Zijn eigen administratie verloopt hierdoor wel, normaal gezien, wat vlotter waardoor er meer tijd over is voor zijn core-business.

Dat valt nog af te wachten. Nu is een Billit bijvoorbeeld nog vrij goedkoop (vroeger was het zelf gratis). Als het een verplicht kwaad wordt en ze gaan moeten opschalen kunnen ze daar misschien wel eens van profiteren ;). Is met al die dingen al geweest, software is schandalig duur.

Je zegt het goed, toen.

Voor de boekhouder of voor de klant?
Digitale boekhoudingen verlopen over het algemeen wat vlotter maar dat is geen wereld van verschil.

Klant heeft meestal wat meer kosten aan zo'n facturatieprogramma. Zijn eigen administratie verloopt hierdoor wel, normaal gezien, wat vlotter waardoor er meer tijd over is voor zijn core-business.
Als ik naar mezelf kijk (Billit hier), digitale facturen is 10 seconden werk om die te uploaden. En ze lijken mij in 90% van de gevallen juist geinterpreteerd te worden.
Papieren facturen... inscannen => Opladen => Bijna elke keer fouten qua automatische interpretatie
En dan spreken we nog niet over effectieve integratie tussen systemen waarbij de foutenmarge nog veel kleiner wordt.

Natuurlijk, als de licentiekost van de software omhoog schiet, dan is het iets anders.

Als ik naar mezelf kijk (Billit hier), digitale facturen is 10 seconden werk om die te uploaden. En ze lijken mij in 90% van de gevallen juist geinterpreteerd te worden.
Papieren facturen... inscannen => Opladen => Bijna elke keer fouten qua automatische interpretatie
En dan spreken we nog niet over effectieve integratie tussen systemen waarbij de foutenmarge nog veel kleiner wordt.

Natuurlijk, als de licentiekost van de software omhoog schiet, dan is het iets anders.
Boekingen uit Billit worden vandaag niet correct overgenomen in ons pakket (Exact Online). Billit is vandaag geen kostenbesparing voor de klant, wij communiceren dat zeer duidelijk. Je moet het eerder zien als de klassieke map met documenten die je vroeger binnenbracht maar dan electronisch in de cloud. Je kan als klant opmerkingen toevoegen die helpen bij de verwerking maar eigenlijk moeten wij alles zelf opnieuw inboeken (zij het met een tussenstap van de scanservice in Exact Online die zelf de facturen meest en ons een boekingsvoorstel maakt).

Met Peppol zou het wel automatisch moeten verlopen.

Boekingen uit Billit worden vandaag niet correct overgenomen in ons pakket (Exact Online). Billit is vandaag geen kostenbesparing voor de klant, wij communiceren dat zeer duidelijk. Je moet het eerder zien als de klassieke map met documenten die je vroeger binnenbracht maar dan electronisch in de cloud. Je kan als klant opmerkingen toevoegen die helpen bij de verwerking maar eigenlijk moeten wij alles zelf opnieuw inboeken (zij het met een tussenstap van de scanservice in Exact Online die zelf de facturen meest en ons een boekingsvoorstel maakt).

Maar een export uit Billit is toch weldegelijk een tijdbesparing, alle data (datum, factuurnummer, bedrag, leverancier, ...) wordt automatisch klaar gezet in het boekhoudpakket waardoor het inboeken toch een pak sneller gaat?

Dat is toch net de bedoeling van die OCR-herkenning... dat je minder inputwerk hebt.
Hier toch 30-40% sneller inboeken denk ik. Al is het loutere inboek werk maar een klein gedeelte van een dossier :).

Ik persoonlijk vind deze verplichting eerder een verademing die afkomt op de sector dan een bom van negativiteit.

Ook hier met Billit hoofdzakelijk, zal wel ongeveer de grootste speler zijn op de markt denk ik dan. Gebruiksgemak en prijs van het platform is wel in het voordeel.

Je hebt bijberoepers en bijberoepers ... maar met alle extra formaliteiten door anti witwas en kwaliteitstoetsing komen er alleen maar meer 'administratiekosten' bij en oewee als je een factuur stuurt voor geleverde prestaties. Laten we zeggen dat de rentabiliteit voor zo'n dossiers zwaar onder druk staat door de toenemende administratieve vereisten en vaak dus liever gemeden worden. (Bij ons ook zo, tenzij bijberoep met perspectief naar mogelijkse verdere ontplooiing richting hoofdberoep of een bijberoep met serieuze inkomsten)
Die werken over het algemeen wel goed al heb ik daar ook al rare 'overnames' van gehad van personen die Accountable gebruikt hebben. En dan massa's meer sociale bijdragen en voorafbetalingen gedaan hebben dan dat er nodig was. (10 K +) Krijgen ze dan allemaal wel terug ... maar cashflowmatig niet echt interessant natuurlijk haha.

Integratie zal dan toch via UBL formaat verlopen van Billit naar Exact niet, loopt dat dan zo scheef? Scanning van OCR is niet 100 % natuurlijk maar al bij al valt dat wel mee moet ik zeggen.

Als je hem leaset kan je hem privé overkopen van de leasing firma voor 4%. Aan mezelf verkopen voor dat bedrag gaat de fiscus niet grappig vinden.
En wat u aanhaalt vinden zij ook niet grappig. :sarcastic: Verschil werkelijke waarde en de optieprijs is voordeel van alle aard. (Belast in de personenbelasting)

Akkoord, met mijn 150K die ik vorig boekjaar in bijberoep draaide voel ik me niet aangesproken. Dan lig ik niet wakker van de 3K boekhouderskost.

Ik denk dat bij beide platformen een doe-het-zelf aanpak mogelijk is, met ondersteuning van/overschakeling naar een boekhouder die met hetzelfde platform werkt. Hier de lijst boekhouders die met Odoo werken: https://www.odoo.com/nl_NL/accounting-firms

Vandaag werk ik ook met Billit, maar de koppeling met Exact Online werkt inderdaad niet, waardoor Billit enkel nuttig is om een handvol verkoopsfactuurtjes te maken in mijn geval. Ik ga Odoo toch ook eens uitproberen als facturatieplatform; het ziet er wat frisser uit en Peppol doen ze ook.

Maar hoe gaat iemand dat controleren als je hem van de bank koopt?
Ook bij de fiscus hebben ze een telefoon & internet. Meestal gaat dat dan als volgt. Geachte leasemaatschappij wij zien enkele huurfacturen in de boekhouding van X maar zien geen lichting van de aankoopoptie door X. Welke partij heeft de aankoopoptie gelicht in dit contract? En voilà!

Laatst bewerkt:

Ik denk dat billit vooral handig is als je veel facturen moet verwerken zoals je zegt om ze snel en proper aan je boekhouder af te geven.

Het kost ook geen kloten in the big picture of things en kan zeker helpen om met je gsm overal snel alles up te loaden.

Maar inderdaad, het is niet een "full auto" oplossing.

Ik geloof dat de administratieve lasten gewoon veel te hoog liggen. Het is gewoon een probleem dat je in iedere sector hoort. Men heeft jaren de mond vol van administratieve vereenvoudiging maar maakt wel ganse dagen papierwerk bij.

Maar een export uit Billit is toch weldegelijk een tijdbesparing, alle data (datum, factuurnummer, bedrag, leverancier, ...) wordt automatisch klaar gezet in het boekhoudpakket waardoor het inboeken toch een pak sneller gaat?

Dat is toch net de bedoeling van die OCR-herkenning... dat je minder inputwerk hebt.
Hier toch 30-40% sneller inboeken denk ik. Al is het loutere inboek werk maar een klein gedeelte van een dossier :).
Die data vult de OCR van exact zelf in, de facturen komen gewoon binnen in de scanservice van Exact, Exact doet de herkenning vanaf 0. Dusja wij moeten dat niet meer manueel ingeven maar het systeem start niet van de data uit Billit, het systeem start opnieuw. De klant moet eigenlijk geen moeite doen om de stukken proberen voor te boeken, die info wordt toch niet gebruikt. Billit is puur een online tool om de bestanden te verzamelen. De win van Billit is dat de klanten zelf kunnen opvolgen welke facturen ze nog niet opgeladen hebben, de openstaande klanten/leveranciers staan veel properder dan voor Billit.

Zoals @iamhollywood en @Apelords zeggen is het bij ons ook wel zoveel mogelijk digitaal.

Wij hebben wel nog een zeer beperkt aantal klanten die nog oldskool hun papieren facturen komen afgeven na het kwartaal (waarna we die moeten scannen), die kunnen ook amper met een computer werken dus daar kan er mogelijks wel wat miserie komen.
Nadien zal dat wel in orde komen, ze gaan op den duur toch geen keuze meer hebben.

Enige nadeel is zoals @iamhollywood aangeeft wel dat je als kantoor de melkkoe van die softwarebedrijven aan het worden bent.

De tijd die je wint met automatisering/software qua inhoudelijk werk ben je de laatste tijd wel meer kwijt aan andere administratieve taken heb ik zo de indruk, dus ook bij ons quasi klantenstop.

Laatst bewerkt:
Op de jaarrekening van een freelancer, wat stelt bruto marge voor? Is dat alle omzet incl. btw?

Brutomarge = Omzet (70-rekening) - kostprijs aangekochte goederen/diensten (rekening 60+61)
Je BTW komt daar niet in. BTW maakt geen deel van de omzet.

Want een uitgaande factuur wordt zo geboekt

70 omzet 1.000 euro
451 Te betalen BTW 210 euro
@ 400 handelsdebiteuren 1.210 euro

Met al die vragen die je stelt, zou ik toch aanraden om eens een boek bedrijfsbeheer te lezen voor toch de basis te kennen.

Ook bij de fiscus hebben ze een telefoon & internet. Meestal gaat dat dan als volgt. Geachte leasemaatschappij wij zien enkele huurfacturen in de boekhouding van X maar zien geen lichting van de aankoopoptie door X. Welke partij heeft de aankoopoptie gelicht in dit contract? En voilà!
Sterker nog, lease maatschappijen zijn tegenwoordig verplicht om een fiscale fiche op te maken als de optie door een particulier wordt gelicht ==> fiscus weet het automatisch.

Via een tussenstap met een auto dealer werken is nog een mogelijkheid om dit te omzeilen.

Terug
Bovenaan