Freelancers & Ondernemers

We zitten hier beetje in een lastige situatie, alle niets ergs, maar ik wil dat mijn vrouw (wettelijk samenwonend) minder gaat werken, zodat ik mijn werk beter kan organiseren en zij meer in het huishouden kan doen. Oorspronkelijk is ze begonnen met 28 uur, maar ondertussen promotie en dit en dat werkt ze 34 a 36 uur.

Tegelijkertijd is zij haar werk redelijk beu aan het geraken, maar we hebben geen idee wat ze anders zou kunnen doen.

Stel dat ze bij mij zou komen werken +/- 20 uur per week.
Kan ik haar inschrijven in loondienst (met verminderde RSZ van 1e werknemer) of moet zij medevennoot worden?

Niet onbelangrijk, volgend jaar gaan wij trouwen, momenteel wettelijk samenwonend.

4 uur huishoudhulp per week pakken, kost niks en dan zaagt die weer wat minder :p
Daar zijn de tekorten zo groot dat elke hond met een hoed wordt voorgesteld als huishoudhulp. Je moet die dan in de gaten houden wat ze uitspoken en of ze het wel volgens je eigen normen uitvoeren. Worst case moet je een deel opnieuw doen als ze weg zijn. Een allesbehalve geruststellende oplossing dus.

Op basis van die ervaring zet ik mijn vrouw dan liever wat meer thuis om alles deftig te doen, en regel ik het financiële wel. Dus ik vind zijn gedachtegang wel terecht, zeker als ze haar werk beu is.

We zitten hier beetje in een lastige situatie, alle niets ergs, maar ik wil dat mijn vrouw (wettelijk samenwonend) minder gaat werken, zodat ik mijn werk beter kan organiseren en zij meer in het huishouden kan doen. Oorspronkelijk is ze begonnen met 28 uur, maar ondertussen promotie en dit en dat werkt ze 34 a 36 uur.

Tegelijkertijd is zij haar werk redelijk beu aan het geraken, maar we hebben geen idee wat ze anders zou kunnen doen.

Stel dat ze bij mij zou komen werken +/- 20 uur per week.
Kan ik haar inschrijven in loondienst (met verminderde RSZ van 1e werknemer) of moet zij medevennoot worden?

Niet onbelangrijk, volgend jaar gaan wij trouwen, momenteel wettelijk samenwonend.
Is bestuurder maken en een bestuurder vergoeding niet goedkoper voor de zaak?

Mijn vrouw ook al vaak gevraagd om minder te gaan werken en wat meer huishouden zodat de stress hiervan wegvalt, maar ze wilt niet 😭.
Voltijds als zelfstandige werken zodat ik thuis kan blijven wilt ze dan ook weer niet... vrouwen... 😁

Castil wil perfect zelf thuisblijven als zijn vrouw voltijds zou werken, hoe is dat ook maar enigzins jaren '50.

Mijn vrouw heeft geen job en doet huishouden, kinderen, allerhande rondgehol - ik zou ook onmiddellijk willen ruilen, mocht mijn vrouw een job willen doen die evenveel binnen harkt als mezelf nu.

Vind vooral de zwart-witte reacties wederom frappant. Het is oftewel gaan werken, oftewel stoppen met werken en het huishouden doen (en indien mogelijk nog wat "plan trekken" door je partner als bezoldigd bestuurder in de vennootschap op te nemen).

Wat is er mis met wat minder doch allebei te werken, een carrière achternagaan terwijl je samen het huishouden doet?

Als al die grote omzetten hier toch binnengerijfd worden kan het toch ook met wat minder omzet? :)

Bij mij is het wel de bedoeling dat ze effectief mee zou helpen in de zaak :p
Want op mijn eentje gaat er anders ook niet veel meer overblijven nadat ik 2 lonen uitbetaal haha.

Vind vooral de zwart-witte reacties wederom frappant. Het is oftewel gaan werken, oftewel stoppen met werken en het huishouden doen (en indien mogelijk nog wat "plan trekken" door je partner als bezoldigd bestuurder in de vennootschap op te nemen).

Wat is er mis met wat minder doch allebei te werken, een carrière achternagaan terwijl je samen het huishouden doet?

Als al die grote omzetten hier toch binnengerijfd worden kan het toch ook met wat minder omzet? :)
Is ook 1 van de redenen dat ik later zeker ook wat gas ga terugnemen: als ik wat minder kan werken, is dat ook goed.

Castil wil perfect zelf thuisblijven als zijn vrouw voltijds zou werken, hoe is dat ook maar enigzins jaren '50.

Mijn vrouw heeft geen job en doet huishouden, kinderen, allerhande rondgehol - ik zou ook onmiddellijk willen ruilen, mocht mijn vrouw een job willen doen die evenveel binnen harkt als mezelf nu.
Was eerder een antwoord op: "Ik wil dat mijn vrouw minder gaat werken zodat ik mijn werk beter kan organiseren en zij meer in het huishouden kan doen."

Was eerder een antwoord op: "Ik wil dat mijn vrouw minder gaat werken zodat ik mijn werk beter kan organiseren en zij meer in het huishouden kan doen."

Het was toch eerder "ik wil dat een van ons beiden minder gaat werken zodat die voor het huishouden kan zorgen" :)

Wat je geschreven hebt is een deel van wat er stond, is mijn punt. "vrouw aan de haard" zonder meer is terug naar de jaren '50, maar je bent intellectueel oneerlijk als je zegt dat dat is wat er stond.
En jij begrijpt niet dat die bewuste volledige post en een paar reacties erop nogal patriarchaal overkomen.

En jij begrijpt niet dat die bewuste volledige post en een paar reacties erop nogal patriarchaal overkomen.

Wat is patriarchaal aan willen dat 1 van beide partners minder werkt om meer in het huishouden te doen, en op welke reacties op die post doel je specifiek? Ik begrijp het inderdaad ECHT niet.

Wat is patriarchaal aan willen dat 1 van beide partners minder werkt om meer in het huishouden te doen, en op welke reacties op die post doel je specifiek? Ik begrijp het inderdaad ECHT niet.
Niet dat het zo belangrijk is en de topic schrijver kan het beste helemaal zo niet bedoelen maar er staat:

- Ik wil dat mijn vrouw minder gaat werken zodat ik me meer kan concentreren op mijn job en zij het huishouden kan doen. En dan een vraag wat de beste constructie is om zijn vrouw in dienst te nemen of een mandaat in zijn vennootschap te geven.

Eén van de reacties erop:

- 4 uur huishoudhulp per week pakken. Kost niks en dan zaagt die weer wat minder.

En dan de volgende iets in de trant van:

- Huishoudhulpen dat geven ze aan een hond met een hoed tegenwoordig. Dan zet ik liever mijn vrouw wat meer thuis om het deftig te doen, en ik regel het financiële wel (letterlijk)

De volgende:

- Ik heb al vaak gevraagd aan mijn vrouw om thuis te blijven voor het huishouden maar ze wilt niet. Zoveel werken als ik, zodat ik kan thuisblijven wilt ze dan ook weer niet. Vrouwen...

De toon is toch erg patriarchaal. Dus een opmerking dat we precies terug in de jaren '50 zitten is terecht, imo.

Maar, op zich is er niks patriarchaal aan een rolverdeling afspreken. In deze voorbeelden gaat het echter allemaal vanuit IK (de man) wil dat mijn vrouw dit of dat doet zodat ik me kan focussen op werken. En dan draaien we het om: als ZIJ evenveel als mij verdient dan wil ik ook wel thuisblijven. Misschien wil zijn vrouw helemaal niet zoveel verdienen als meneer en is ze best tevreden met haar huidige job? Als meneer vindt dat er meer tijd moet zijn voor het huishouden dan moet meneer zelf maar die tijd vrijmaken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan