Daarmee sus je toch vooral je eigen geweten hoor![]()
Goh nee, ik vind het net een brug te ver. Maar dat is persoonlijk en ik juich volop toe dat anderen andere keuzes maken

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Daarmee sus je toch vooral je eigen geweten hoor![]()

Je lacht, maar er is wel iets van waar: je weet niet wat er politiek intern gevoelig ligt in bedrijven en als jij daar met ferme bak toekomt terwijl de mensen intern horen voor de zoveelste keer: "geen budget voor opslag dit jaar" of dat er zoals je zegt geruchten van ontslagrondes aan het rondgaan zijn, kan dat wel keer een gevoelig item zijn.
Terwijl een q8 hybride ongeveer dezelfde prijs is. Begint bij 97k tov 90k voor een q8. 2dehands is de Taycan zelfs goedkoper.Goh nee, ik vind het net een brug te ver. Maar dat is persoonlijk en ik juich volop toe dat anderen andere keuzes maken![]()
Goh nee, ik vind het net een brug te ver. Maar dat is persoonlijk en ik juich volop toe dat anderen andere keuzes maken![]()
Holy shit!Wel, het scenario dat ik beschreef, is gebaseerd op realiteit. Dat gebeurt echt dat er foto's uitgehangen worden van externe consultants in de gangen met erop geschreven "deze mensen willen uw job schrappen".
Terwijl een q8 hybride ongeveer dezelfde prijs is. Begint bij 97k tov 90k voor een q8. 2dehands is de Taycan zelfs goedkoper.
Ik kijk puur kostprijs. Bij ons op de parking reed er een Q8 etron binnen. Voor mij is dat ook gewoon een bak die evenveel kost als een taycan en dus zeker niet ‘stay humble’.
Het is misschien iets subtieler, maar het blijft een slee van 100+k.
Langs de andere kant heb ik zelf een week met een taycan gereden en kreeg ik op de eerste dag al de opmerking ‘van wie is die PORSCHE op de parking’, dus bij de gemiddelde mens komt het misschien toch nog net iets anders binnen… rond een jeep van audi wordt minder animo gemaakt

Je kan heel veel doen.Nog een vraagje van mijn kant: ik ben nu aan mijn tweede boekjaar begonnen en vorig jaar geen IPT/VAPZ gedaan.
Dit jaar gaan we wel de hele bazaar bekijken. Maar... ik hoor dat vele mensen hier wat ambivalent over zijn, over IPT en VAPZ. Is het hem waard? Ik snap het hele concept eigenlijk niet 100%: je zet geld vast... tot je op pensioen gaat en krijgt het dan terug met rente en belastingsvoordeel? IPT kan ik nog plaatsen, maar VAPZ is via uw netto-loon betaalt en dat is al best laag van mij![]()

Ik heb enkel IPT omdat mijn gewaarborgd inkomen daar aan gekoppeld is (en dan nog vooral omdat mijn madam wou dat ik dat gewaarborgd inkomen had). VAPZ heb ik niet, het geld daarvoor kan ik prive veel beter gebruiken nu dan binnen 25 jaar.Nog een vraagje van mijn kant: ik ben nu aan mijn tweede boekjaar begonnen en vorig jaar geen IPT/VAPZ gedaan.
Dit jaar gaan we wel de hele bazaar bekijken. Maar... ik hoor dat vele mensen hier wat ambivalent over zijn, over IPT en VAPZ. Is het hem waard? Ik snap het hele concept eigenlijk niet 100%: je zet geld vast... tot je op pensioen gaat en krijgt het dan terug met rente en belastingsvoordeel? IPT kan ik nog plaatsen, maar VAPZ is via uw netto-loon betaalt en dat is al best laag van mij![]()
This exactly. Ja, kostprijsgewijs ligt het niet enorm ver van elkaar*. Maar jullie kennen nog wat van wagens, de meeste mensen zijn niet enorm autominded en hebben ook geen ander idee dan dat een Porsche veel duurder en blingier is dan een Audi. Mijn Q8 is niet echt low-profile maar uitbundige reacties zijn vrij zeldzaam en komen meestal enkel van degenen die het vrij goed kennen. Scheelt ook dat er geen motor- of modelaanduidingen op hangen. En dat vind ik goed zo
*catalogusprijs toch. Door de respectievelijke optiepolitieken van beide merken en het grote verschil in kortingen is het gat toch wel vrij substantieel hoor. Bij een Taycan ben je pas begonnen als je 20K aan opties aanvinkt... Als je alleen al een propere velg wil ben je, zonder zever, minstens 5000 euro kwijt. Veelvoudig instelbare zetels met geheugen? Kassa kassa. En dan begin je nog maar.

VAPZ is net het interessantste omdat je via je personenbelasting een heel pak van die premie terugtrekt. Daardoor heb je eigenlijk na 1 jaar al een rendement van +50% dat (privé) uitgekeerd wordt, waarmee je eender wat kan doen. De rest van die pensioenpot rendeert dan misschien maar matig, maar dat is dan een goeie spreiding in een lage risico belegging.Ik heb enkel IPT omdat mijn gewaarborgd inkomen daar aan gekoppeld is (en dan nog vooral omdat mijn madam wou dat ik dat gewaarborgd inkomen had). VAPZ heb ik niet, het geld daarvoor kan ik prive veel beter gebruiken nu dan binnen 25 jaar.
Zo heb ik het ook begrepen. IPT doe je als je nog wat marge hebt om extra te sparen. Je hebt ook helemaal geen IPT nodig voor het gewaarborgd inkomen.VAPZ is net het interessantste omdat je via je personenbelasting een heel pak van die premie terugtrekt. Daardoor heb je eigenlijk na 1 jaar al een rendement van +50% dat (privé) uitgekeerd wordt, waarmee je eender wat kan doen. De rest van die pensioenpot rendeert dan misschien maar matig, maar dat is dan een goeie spreiding in een lage risico belegging.
IPT is bruikbaar voor vastgoed, wat mogelijks een betere keuze isZo heb ik het ook begrepen. IPT doe je als je nog wat marge hebt om extra te sparen. Je hebt ook helemaal geen IPT nodig voor het gewaarborgd inkomen.
Publieke perceptie kan erg verschillen. En Cayenne van 2010 die heel betaalbaar is, kan veel patsiger overkomen dan een Audi van 2024 die een veelvoud kost.Terwijl een q8 hybride ongeveer dezelfde prijs is. Begint bij 97k tov 90k voor een q8. 2dehands is de Taycan zelfs goedkoper.
VAPZ ookIPT is bruikbaar voor vastgoed, wat mogelijks een betere keuze is
En zelfs binnen een merk...Publieke perceptie kan erg verschillen. En Cayenne van 2010 die heel betaalbaar is, kan veel patsiger overkomen dan een Audi van 2024 die een veelvoud kost.
Maar een VAPZ is altijd met een zeer laag maar gegarandeerd rendement. Op lange termijn doe je toch een slechtere zaak. in vergelijking met IPT in voornamelijk aandelen. Het zou vooral nog interessant zijn om op redelijke korte termijn vastgoed met te gaan financieren, maar met een beperkte inleg van minder dan 4k per jaar lijkt me dit ook niet de moeite.
Ik weet dat veel aannemers niet graag rondrijden met hun betere auto's tijdens klantenbezoeken omdat ze hierdoor cliënteel kunnen verliezen. Dan maar in een camionette die soms met ductape aan elkaar hangt. Ik weet ook dat in bepaalde sectoren je gewoon niet moet afkomen met bv een Ford Fiesta omdat dit uw kans om de opdracht binnen te halen, doet slinken. Hangt gewoon sterk af van sector tot sector.En zelfs binnen een merk...
Mijn Boxster kreeg ook meer kritiek dan een Taycan van collega, hoewel mijn iX3 en Boxster samen minder kosten dan de Taycan...
Mijn vader heeft 20 jaar een schrijnwerkers-zaak gehad met 15 werknemers.Ik weet dat veel aannemers niet graag rondrijden met hun betere auto's tijdens klantenbezoeken omdat ze hierdoor cliënteel kunnen verliezen. Dan maar in een camionette die soms met ductape aan elkaar hangt. Ik weet ook dat in bepaalde sectoren je gewoon niet moet afkomen met bv een Ford Fiesta omdat dit uw kans om de opdracht binnen te halen, doet slinken. Hangt gewoon sterk af van sector tot sector.
.Part of the game inderdaad. Voor mij maakt het persoonlijk niet zozeer uit, als men maar goed werk levert. Maar ik snap wel dat het bij sommige mensen problemen kan geven.Mijn vader heeft 20 jaar een schrijnwerkers-zaak gehad met 15 werknemers.
Wees maar heeeeel zeker dat dit mee speelt, als je op gesprek gaat bij mensen voor een groot werk is een praalwagen echt geen troef. Hij reedt met een Honda civic, heel discrete maar functionele wagen. Hij wist maar al te goed waarom.
Omgekeerd ook: een collega van mij heeft ooit eens een incident voorgehad met hun bouw en alle verzekeringen moesten afkomen voor inspectie/sitebezoek. Er was een reden dat al die verzekerings-agenten hun porsches en dergelijke 2 straten verder parkeerden dan aan de voordeur van het adres waar ze moesten zijn...
Perceptie speelt mee, of je nu schrijnwerken of IT'er bent. En dat werkt in beide richtingen, zoals je terecht opmerkt.