Freelancers & Ondernemers

En hoeveel sinds de laatste 2 jaar? Ik weet dat het nog gebeurd maar bij alle wagens waar ik van weet dat ze omgebouwd geweest zijn heeft men de wagen "via duitsland" laten passeren voor de ombouw. (als in de ombouw hier doen en gewoon de papiermolen via duitsland laten gaan)
Geen idee, is er dan iets veranderd in de laatste 2 jaar?

Ja, sinds men in wallonie (en brussel ook dacht ik) de lichte vracht voor particulieren afgeschaft heeft zijn er maar bitter weinig fabrikanten die belgische ombouwers nog de toelating geven omdat die zich ook niet meer aan de wetgeving verstaan. Ik hoor toch dat het erg veel moeite kost om die goedkeuring nog te krijgen. En ook heeft men de procedure omtrent fase 2 enkele jaren terug wat verstrengd en scherper gesteld alsook de voorwaarden om COP erkend te worden waardoor veel bedrijven er ofwel mee gestopt zijn ofwel niet meer de kennis hebben om het dossier juist op te stellen. Men moet nu van alle onderdelen E nummers en typegoedkeuringen moeten kunnen voorleggen en gezien de meesten omgebouwde personenwagens naar lichte vracht gedaan geweest zijn met een hoop multiplex en tapijt vind men daar nooit de juiste goedkeuringen voor.

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met verworpen uitgaven.

Ik ga de hospitalisatie op de vennootschap zetten onder verworpen uitgaven.

Verkeersboetes las ik hier eens ook dat je die wel kan betalen via verworpen uitgaven.

Welk voordeel doe je hier eigenlijk exact mee behalve dat je het niet privé betaalt?

Laatst bewerkt:

Verkeersboetes las ik hier eens ook dat je die wel kan betalen via verworpen uitgaven.

Welk voordeel doe je hier eigenlijk exact mee behalve dat je het niet privé betaalt?

Er is een groot verschil tussen de twee.

Hospitalisatieverzekering betalen door de vennootschap is een verworpen uitgave (dus fiscaal niet aftrekbaar als beroepskost) maar een sociaal voordeel die niet belastbaar is in hoofde van de bedrijfsleider (dus niks te belasten in de personenbelasting).

Verkeersboetes betalen uit de vennootschap is een te belasten voordeel in hoofde van de bedrijfsleider want je betaalt een louter privé-uitgave van bedrijfsleider. Altijd te belasten als loon dus.

Dat is dan geen aftrekbare kost en je zal hier vennootschapsbelasting op betalen. 100 euro kost zal betekenen dat uw vennootschapbelasting 20 euro meer zal bedragen (uitgaande van 20% vennbelasting)

Er is een groot verschil tussen de twee.

Hospitalisatieverzekering betalen door de vennootschap is een verworpen uitgave (dus fiscaal niet aftrekbaar als beroepskost) maar een sociaal voordeel die niet belastbaar is in hoofde van de bedrijfsleider (dus niks te belasten in de personenbelasting).

Verkeersboetes betalen uit de vennootschap is een te belasten voordeel in hoofde van de bedrijfsleider want je betaalt een louter privé-uitgave van bedrijfsleider. Altijd te belasten als loon dus.

Verkeersboetes worden doorgaans ook mee onder de verworpen uitgaven meegenomen, heb nog nooit een geval gezien waarbij ze dit herkwalificeren als loon.

Welja, ik heb niet al teveel verkeersboetes, maar klopt mijn redenering als volgt?

Best als verworpen uitgave klassificeren, want het is nog goedkoper als gewoon loon.

Als je het van uw eigen geld betaalt en niet op de vennootschap, is het... gewoon loon.

Dus... what's the risk? Ofja, wat is de reden om het niet als verworpen kost te doen? Uiteraard liefst niet elke week :)

Welja, ik heb niet al teveel verkeersboetes, maar klopt mijn redenering als volgt?

Best als verworpen uitgave klassificeren, want het is nog goedkoper als gewoon loon.

Als je het van uw eigen geld betaalt en niet op de vennootschap, is het... gewoon loon.

Dus... what's the risk? Ofja, wat is de reden om het niet als verworpen kost te doen? Uiteraard liefst niet elke week :)

Nee, je redenering klopt niet.

Je betaalt een privékost via de vennootschap => VAA => te belasten in de personenbelasting. (Of je het nu klassificeert als verworpen uitgave of niet. Je haalt geld uit de vennootschap naar je privé en dat betekent te belasten. Dus indien correct verwerkt, is de kostprijs hetzelfde als je van je "eigen geld" betaalt of met het "geld van de vennootschap".)
Verkeersboetes zijn niet inherent aan de job van IT'er of wrappers.

De "verworpen uitgave optie" is enkel als verkeersboetes inherent zijn aan je professionele werkzaamheid. Zoals het voorbeeld dat gegeven werdt: een hulpverlener die te snel rijdt om op een ongeval te geraken.

Wat is het risico?
Dat is eigenlijk een klassiek voorbeeld van "geheime commissielonen". Loon uitbetalen zonder een inkomstenfiche op te stellen. Boete daarop is 100%. (In de oude tijd kon dat oplopen tot 309%)

Laatst bewerkt:
Nee, je redenering klopt niet.

Je betaalt een privékost via de vennootschap => VAA => te belasten in de personenbelasting. (Of je het nu klassificeert als verworpen uitgave of niet. Je haalt geld uit de vennootschap naar je privé en dat betekent te belasten. Dus indien correct verwerkt, is de kostprijs hetzelfde als je van je "eigen geld" betaalt of met het "geld van de vennootschap".)
Verkeersboetes zijn niet inherent aan de job van IT'er of wrappers.

De "verworpen uitgave optie" is enkel als verkeersboetes inherent zijn aan je professionele werkzaamheid. Zoals het voorbeeld dat gegeven werdt: een hulpverlener die te snel rijdt om op een ongeval te geraken.

Wat is het risico?
Dat is eigenlijk een klassiek voorbeeld van "geheime commissielonen". Loon uitbetalen zonder een inkomstenfiche op te stellen. Boete daarop is 100%. (In de oude tijd kon dat oplopen tot 309%)
Niet iedereen is IT'er, wat met als ik me naar een klant verplaats en onderweg een boete heb? Of van klant naar een andere klant of van klant naar bureau of van klant naar huis?

Lijkt me vreemd dat als ik door de week lunch met een klant ik dat gewoon mag inbrengen maar als ik onderweg ben naar de klant ik dat opeens wel privé zou moeten betalen?

Niet iedereen is IT'er, wat met als ik me naar een klant verplaats en onderweg een boete heb? Of van klant naar een andere klant of van klant naar bureau of van klant naar huis?

Lijkt me vreemd dat als ik door de week lunch met een klant ik dat gewoon mag inbrengen maar als ik onderweg ben naar de klant ik dat opeens wel privé zou moeten betalen?

Als jij voor je werkgever op de baan bent en een boete rijdt, betaalt je baas die dan? Ik zie niet in waarom een andere rechtspersoon (je vennootschap) er dan voor zou moeten opdraaien.

Als jij voor je werkgever op de baan bent en een boete rijdt, betaalt je baas die dan? Ik zie niet in waarom een andere rechtspersoon (je vennootschap) er dan voor zou moeten opdraaien.
Ahzo idd... Nog niet over stil gestaan.

Wat doen de boekhouders/accountants hier, effectief VAA op rekenen of adviseren om gewoon via de privé te betalen? (Of mss toch gewoon verwerpen?)

Is te snel rijden inherent aan de job/activiteit? Nee toch.

Een verzekeraar die van klant A naar klant B rijdt, heeft toch geen plicht om te snel te rijden?. Dus niet inherent aan de activiteit dus privé-uitgave.
Dat is een groot verschil met de hulpverlener die naar een ongeval moet of een chirurg die voor een spoedprocedure naar het ziekenhuis moet.

Verkeersboetes zijn gewoon verworpen uitgaven (100%). Er is hier voor bedrijfsleiders geen herkwalificatie naar loon.

Allez kom zeg,
Van een boekhouder verwacht ik hier wel geen complete foute uitspraken.

https://expert.taxwin.be/nl/tw_actu_h/document/ht20130126-5-nl (Als je een Taxwin abonnement hebt.)

Onlangs bij fiscale controle heeft fiscus mij verteld dat de vennootschap geen snelheidboetes mag betalen, moet altijd via prive. Ging in dit geval om arts maar zelfs tijdens huisbezoeken zou dit dus (volgens hem) niet mogen.

Aftrekbare kosten zijn kosten die gemaakt worden met het doel om meer omzet te genereren.
Een lunch met een klant heeft dat als doel.

Een boete niet :D

Maar wat als die klant zegt je moet hier binnen het uur zijn of de deal gaat niet door? :rofl:

Terug
Bovenaan