Je redenering is ook gewoon foutief. Jij gaat er van uit dat een verzekeraar je moet verwittigen wanneer een full omnium "niet meer interessant is". Cru gezien is een Full omnium altijd interessant, tenzij je echt een brakke wagen hebt die nog maar een paar duizend euro waard is.
Is dat altijd interessant? Ik veronderstel dat een verzekeringsmaatschappij winst maakt op hun hele populatie van omniums, dus gemiddeld gezien kom je als particulier toch minder goed uit? Om winst te maken zou je in principe meer eigen schade moeten rijden dan de surplus die je betaalt voor een full tov een kleine omnium. Of denk ik verkeerd?
Domme vraag waarschijnlijk, maar heeft het los van cashflow enige impact of je een 2ehands wagen (die je na 3 jaar terug wil verkopen) afschrijft op 3 jaar of op 4/5 jaar? Het bedrag waar je op belast wordt is de verkoopwaarde - de boekwaarde, wat break-even is?
Het stukje dat je meer hebt afgeschreven komt er dan bij verkoop gewoon terug bij..?
Ik kan wel op 1 impact komen, maar is zeer situatie-afhankelijk (kostenstructuur en omzet): indien je korter afschrijft zal je winst in jaar 4 (/5) waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Als je winst daardoor boven de 100K wordt gepusht, dan verlies je de verlaagde vennootschapsbelasting op het deel boven de 100K?