Freelancers & Ondernemers

Bedankt JPV. Dat is duidelijke taal en dat voelde ik ook wel zo aan. Boekhouder zei dat er geen probleem was aangezien ik de partij goed ken en er geen kans is op niet betaling. Maar van geldboetes was niet gesproken... Vandaar toch even hier voor een second opinion gevraagd.
@Horse: Kost ongeveer 400EUR a 500EUR om dat aan te passen.

Ik ben overlaatst gecontacteerd om te helpen bij het plaatsen van vloerverwarming. Natuurlijk staat dit niet tussen mijn beroepsactivieiten/NACE codes (ben immers een simpele consultant). Kan ik dit toch factureren aangezien het om een éénmalige activiteit gaat? Of kan ik daarmee in de problemen komen?
Activiteiten best zo up-to date mogelijk houden, is goedkoop.
Nog nooit gehoord dat men daar geldboetes voor geeft, maar van het ogenblik er ook maar enige discussie is met je klant heb je quasi geen poot om op te staan wanneer die activiteit niet is opgenomen.
Mijn activiteitenlijst is best wel lang (stuk of 40 nacebel codes), maar voer ook effectief, wel soms heel occasioneel, activiteiten uit die onder die codes vallen.
Normaal gaat je boekhouder/notaris bij de oprichting daar nog wat breed omschreven activiteiten in steken die veel zaken in één keer dekken, zoals bijvoorbeeld "82.990 Overige zakelijke dienstverlening, n.e.g."

Ik ben overlaatst gecontacteerd om te helpen bij het plaatsen van vloerverwarming. Natuurlijk staat dit niet tussen mijn beroepsactivieiten/NACE codes (ben immers een simpele consultant). Kan ik dit toch factureren aangezien het om een éénmalige activiteit gaat? Of kan ik daarmee in de problemen komen?
Ook kijken naar verzekering... Ik ben enkel verzekerd om orders te geven en niks zelf uit te voeren (en heb zo een 30-tal technici aan te sturen) Vanaf ik zelf iets wil uitvoeren kost met dit een pak meer aan verzekering.

Je kan op de factuur toch ook zetten "werken in onderaaanneming" x aantal uur aan uurtarief?

Maar als er natuurlijk eens wat zou gebeuren, schade of problemen, dan heb je het mss wel vlaggen.

Trouwen 14 december ga ik gaan tekenen voor de akte voor Wrapz BV :D (ipv de eenmanszaak)
Vanaf 1 januari starten.

Je kan op de factuur toch ook zetten "werken in onderaaanneming" x aantal uur aan uurtarief?

Maar als er natuurlijk eens wat zou gebeuren, schade of problemen, dan heb je het mss wel vlaggen.

Trouwen 14 december ga ik gaan tekenen voor de akte voor Wrapz BV :D (ipv de eenmanszaak)
Vanaf 1 januari starten.

Making bacon!

Mensen die warranten gebruiken om geld uit hun vennootschap te halen ipv VVPRbis?

Ik zie een aantal voordelen:
- 28% totale belasting vs 32% met VVPRbis
- Kan na 1 jaar ipv 3 jaar bij VVPRbis
- Verhogen de VAA waardoor je meer wettelijk pensioen krijgt en meer IPT kan doen. Met IPT kan je dan weer vastgoed aankopen

Er zijn uiteraard ook enkele nadelen:
- complexer qua opzet (wat waarschijnlijk extra kosten meebrengt, iemand hier een beeld van?)
- belastingen worden jaar op voorhand betaald
- Warranten kunnen schommelen in waarde, wat wel gehedged kan worden

Ervaringen hier mee? Tips voor de praktische uitwerking?

Vanaf 1 januari starten.
Mja. Of je werkt gewoon eerlijk. Moet je u niet gaan afvragen of u dat in gat gaat bijten.

Ik speel nu zelf met het idee om iets extra maar geheel anders te doen. Ik ga het me toch niet riskeren. Maar eerst eens overleggen met boekhouder uiteraard 🙂

Mensen die warranten gebruiken om geld uit hun vennootschap te halen ipv VVPRbis?

Ik zie een aantal voordelen:
- 28% totale belasting vs 32% met VVPRbis
- Kan na 1 jaar ipv 3 jaar bij VVPRbis
- Verhogen de VAA waardoor je meer wettelijk pensioen krijgt en meer IPT kan doen. Met IPT kan je dan weer vastgoed aankopen

Er zijn uiteraard ook enkele nadelen:
- complexer qua opzet (wat waarschijnlijk extra kosten meebrengt, iemand hier een beeld van?)
- belastingen worden jaar op voorhand betaald
- Warranten kunnen schommelen in waarde, wat wel gehedged kan worden

Ervaringen hier mee? Tips voor de praktische uitwerking?
Staat hier al paar x besproken.
Die 28% heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien, zeker als je alle werkelijke kosten meetelt.
Je boekhouder krijgt mooie commissie als hij de warranten verkocht krijgt :)

Vanaf 1 januari starten.
Mooi! Seg, zo ne wrap, hoe duur is dat voor bvb. een Tesla model Y en duurt dat lang om te doen of is dat wrap klaar?

Mja. Of je werkt gewoon eerlijk. Moet je u niet gaan afvragen of u dat in gat gaat bijten.

Ik speel nu zelf met het idee om iets extra maar geheel anders te doen. Ik ga het me toch niet riskeren. Maar eerst eens overleggen met boekhouder uiteraard 🙂
Als het echt eenmalig is is dat wel iets anders vind ik.
Als dat een startschot zou zijn voor meer is het iets anders.

Staat hier al paar x besproken.
Die 28% heb ik in werkelijkheid nog nooit gezien, zeker als je alle werkelijke kosten meetelt.
Wat is een realistisch belastingpercentage dan wel? Op zich heb ik er geen probleem mee dat mijn boekhouder wat verdient als ik zelf beter af ben. Het feit dat het bij de VAA wordt opgeteld waardoor je IPT kan doen zonder je loon te verhogen vind ik ook wel een mooie bonus. Bovendien moet ik momenteel nog 2,5 jaar wachten voor mijn eerste VVPRbis dividend, dus tot dat moment is dit ook wel een mooie tussenoplossing, niet?

Wat is een realistisch belastingpercentage dan wel? Op zich heb ik er geen probleem mee dat mijn boekhouder wat verdient als ik zelf beter af ben. Het feit dat het bij de VAA wordt opgeteld waardoor je IPT kan doen zonder je loon te verhogen vind ik ook wel een mooie bonus. Bovendien moet ik momenteel nog 2,5 jaar wachten voor mijn eerste VVPRbis dividend, dus tot dat moment is dit ook wel een mooie tussenoplossing, niet?
Zou me verbazen dat het voordeliger is dan VVPRbis (toch bij het verlaagde tarief, bij het verhoogde tarief mogelijks wel).
Voor zover ik er iets van begrijp is het rendement gekoppeld aan de beurs ook dus moeilijk te zeggen wat het precies opbrengt.
Ik kan gerust een rekentool doorsturen maar neem die met serieuze korrel zout.

Er zijn zoveel bijkomende administratieve formaliteiten die je boekhouder evengoed niet gratis gaat doen.
Extra bankrekening manueel inboeken, bankkosten, meldingsplicht buitenlandse rekening, hedgingkost, frustrerend gedoe om je geld over te hevelen naar privé, aanvraag LEI code, ...

Binnen X aantal jaar fiscale controle of vraag om inlichtingen waarbij je het VAA mag gaan verantwoorden en opnieuw gedoe krijgt.

Die verhoging van VAA maakt op zich niet uit, eindelijk zit dat (of zou dat) mee moeten zitten in je rendementberekening. Op dat VAA betaal je ook meer dan 55% belastingen.

En toch verboden om te ontvangen door de boekhouder ...
Op zich heb ik er geen probleem mee dat mijn boekhouder wat verdient als ik zelf beter af ben.
Het feit dat hij het wettelijk niet mag als boekhouder.
Het feit dat het bij de VAA wordt opgeteld waardoor je IPT kan doen zonder je loon te verhogen vind ik ook wel een mooie bonus. Bovendien moet ik momenteel nog 2,5 jaar wachten voor mijn eerste VVPRbis dividend, dus tot dat moment is dit ook wel een mooie tussenoplossing, niet?
KAN meetellen voor de IPT 80 % regel als het een normaal maandelijks deel uitmaakt van de bezoldiging. Één keer per jaar een warrant bonus uitkeren telt niet mee voor de berekening van de IPT.

En toch verboden om te ontvangen door de boekhouder ...

Het feit dat hij het wettelijk niet mag als boekhouder.

KAN meetellen voor de IPT 80 % regel als het een normaal maandelijks deel uitmaakt van de bezoldiging. Één keer per jaar een warrant bonus uitkeren telt niet mee voor de berekening van de IPT.
Die commissie is toch mijn probleem niet, ik weet niet eens of er uberhaupt een commissie is.

Dus maandelijks warranten uitkeren is de boodschap. Zijn daar limieten aan, mag dat bijvoorbeeld veel groter zijn dan de vaste verloning?
Zou me verbazen dat het voordeliger is dan VVPRbis (toch bij het verlaagde tarief, bij het verhoogde tarief mogelijks wel).
Voor zover ik er iets van begrijp is het rendement gekoppeld aan de beurs ook dus moeilijk te zeggen wat het precies opbrengt.
Ik kan gerust een rekentool doorsturen maar neem die met serieuze korrel zout.

Er zijn zoveel bijkomende administratieve formaliteiten die je boekhouder evengoed niet gratis gaat doen.
Extra bankrekening manueel inboeken, bankkosten, meldingsplicht buitenlandse rekening, hedgingkost, frustrerend gedoe om je geld over te hevelen naar privé, aanvraag LEI code, ...

Binnen X aantal jaar fiscale controle of vraag om inlichtingen waarbij je het VAA mag gaan verantwoorden en opnieuw gedoe krijgt.

Die verhoging van VAA maakt op zich niet uit, eindelijk zit dat (of zou dat) mee moeten zitten in je rendementberekening. Op dat VAA betaal je ook meer dan 55% belastingen.
Klopt, rendement is inderdaad gekoppeld aan de beurs, dus kan positief of negatief zijn, maar gezien ik het uitgekeerde geld toch op de beurs zou zetten maakt dit eigenlijk niet zo veel uit voor mij. Je kan dit ook hedgen (kost wel iets) om niet onderhevig te zijn aan die schommeling.

Je mag me zeker eens die rekentool doorsturen, sterke interesse.

Als je ruw zou moeten schatten hoeveel extra zou mij dit aan administratiekosten kosten om met warranten te werken (boekhouder rekent aan €100/u)?

Klopt de VAA zit al in de rendementsbereking van die theoretische 28%. Echter die VAA wordt gerekend als loon en telt dus mee met de 80% regel van IPT waardoor je toch IPT kan doen zonder een hoog loon uit te keren.

Dus maandelijks warranten uitkeren is de boodschap. Zijn daar limieten aan, mag dat bijvoorbeeld veel groter zijn dan de vaste verloning?
De rulingcommissie heeft in het verleden geoordeeld dat 20% van de totale bezoldiging toekennen als opties/warranten als proportioneel wordt beschouwd.

De rulingcommissie heeft in het verleden geoordeeld dat 20% van de totale bezoldiging toekennen als opties/warranten als proportioneel wordt beschouwd.
Oei, dat is weining, dan is het sop mogelijks de kolen toch niet waard. Huidige verloning is iets van 16k per jaar, dan kan ik maar 3,2k per jaar uitkeren, dan zullen de admin kosten een pak meer doorwegen dan de fiscale winst. Op die manier kan het toch nooit een volwaardig alternatief zijn voor VPPRbis, behalve mensen die een heel hoog loon uitkeren, maar dat lijkt me in de eerste plaats al niet slim om te doen wegens de personenbelasting.

-EDIT-

Lees het volgende op de website van Proboss (https://www.proboss.be/nl/faq):
Proboss adviseert om in te schrijven op Proboss-VIP vanaf een minimum jaarsalaris in het voorgaande jaar van €25.000 om een sunstantieel hoger rendement te kunnen behalen dan dat van een dividend.

Overeenkomstig de administratieve jurisprudentie van de Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB), mag het fiscaal voordeel van alle aard in verband met aandelenopties niet meer bedragen dan 20% van het bruto referentiesalaris (zijnde het gewone salaris, de tantièmes en de sociale bijdragen die de vennootschap heeft betaald) van het voorgaande jaar. In het algemeen komt dit niet meer op een premie in opties van ongeveer 70% van het referentieloon.

Proboss staat slechts één Proboss-VIP-plan (en dus een aandelenoptie VAA) per kalenderjaar toe.
Dusja, denk dat ik bij mijn huidige opzet van laag loon + VVPRbis zal blijven.

Ofwel:
  • laag loon + VVPRbis (investeren in ETFs)
  • hoog loon + verlaagde vennb + warranten + IPT (in zelfde ETFs) + hefboom met IPT op vastgoed
Wel benieuwd welk scenario het beste uitkomt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan