Freelancers & Ondernemers

Ik lees bij een concullega:

"Wat dacht je van een lening aan je eigen vennootschap? Met een brutorente van 5,7% kom je netto uit op 3,99%. Lening aan je eigen bedrijf: Een andere optie is om privé geld te lenen aan je eigen bedrijf en hierover een rente te ontvangen. Voor 2023 is deze rente vastgesteld op 5,7%. Na belastingen houd je hiervan 3,99% over"

Werkelijkheid:
Lening:
10.000 x 5,70 = 570 x 0.70 = 399,00
Niets doen:
570 meer winst x 0,68 = 387,60
Netto rendement : 11,40 ofwel 0,114%
Te verminderen met zijn ereloon voor het indienen van een aangifte roerende voorheffing.

Je moet ook niet zomaar beginnen met positieve rekening courant te gaan doen als dat niet nodig is. Voor de aankoop van iets dat je anders zou financieren kan het maar grote fan zijn ze hier niet van bij controles.

Zijn er uberhaupt controleurs die daar ooit moeilijk over doen, als het een functie is waarbij het wat te verklaren is?

Zolang het correct verwerkt wordt in de boekhouding, is er geen probleem.

Maar als je ieder jaar een nieuw GSM koopt, dan komt logischerwijs de vraag: "Wat heb je met je oude GSM gedaan?
Als die uit de vennootschap zijn gehaald zijn, moet dat correct verwerkt worden. Het is vooral dat dat "opvalt".

Want we weten ookwel dat die GSM vaak eigenlijk wordt doorgegeven aan de partner, ouders, kinderen,...

Zolang het correct verwerkt wordt in de boekhouding, is er geen probleem.

Maar als je ieder jaar een nieuw GSM koopt, dan komt logischerwijs de vraag: "Wat heb je met je oude GSM gedaan?
Als die uit de vennootschap zijn gehaald zijn, moet dat correct verwerkt worden. Het is vooral dat dat "opvalt".

Want we weten ookwel dat die GSM vaak eigenlijk wordt doorgegeven aan de partner, ouders, kinderen,...
En wat valt dan onder 'correct verwerkt worden'? Een verkoopfactuur van die gsm hebben zodat hij niet meer als zakelijk aanzien kan worden onder de vennootschap?

Ik doe mijn 14 pro weg voor een 15 pro en moet van de boekhouder toch ook een verkoop factuur maken.

Laten vallen of kapot was niet echt een optie, dan moet je het toestel in principe 10 jaar bijhouden om te kunnen aantonen.
Ofwel moet je dan ergens een kapotte iphone op de kop tikken voor een prikje haha

Nuja op zich kan dat eens é dat je een jaar later een nieuwe gsm koopt omdat je oude zou kapot zijn, maar jaar na jaar en dan nog telkens bij de release datums zullen ze ook wel zien zeker ;p

Het zal ook veel afhangen wat je koopt en welke job je doet.

Mijn pa die kocht minstens 3 telefoons per jaar vroeger. Telkens een goedkope dumbphone en die werkte in de tuin.
Als freelance IT'er zogezegd 3x per jaar uw nieuwe iphone pro max laten vallen gaat wat moeilijker te verantwoorden zijn :laugh:

Het zal ook veel afhangen wat je koopt en welke job je doet.

Mijn pa die kocht minstens 3 telefoons per jaar vroeger. Telkens een goedkope dumbphone en die werkte in de tuin.
Als freelance IT'er zogezegd 3x per jaar uw nieuwe iphone pro max laten vallen gaat wat moeilijker te verantwoorden zijn :laugh:
Zoals je zegt hangt het volledig af van wat je doet in de IT. Ik heb collegas die mobile software schreven, die kochten ook gewoon elk jaar het nieuwste model.
Of dat nu echt nodig was laat ik in het midden maar was boekhoudkundig wel perfect te verantwoorden.

Zoals je zegt hangt het volledig af van wat je doet in de IT. Ik heb collegas die mobile software schreven, die kochten ook gewoon elk jaar het nieuwste model.
Of dat nu echt nodig was laat ik in het midden maar was boekhoudkundig wel perfect te verantwoorden.
Ik heb hier ook een iphone (wel een oud model) liggen puur om te testen hoe dingen eruit zien op iOS. Dat zijn inderdaad gewoon perfect te verantwoorden onkosten he.
Het gaat er ook niet om hoe vaak je een nieuwe koopt he, het gaat er om wat je met de oude doet.

https://www.hln.be/brussel/schepen-...anten-kousen-en-sigaretten-te-kopen~aeb087a9/

Toevallig actueel: "sinds 2019 heeft Ilunga maar liefst vier iPhones ontvangen. Zelf ziet ze geen enkel probleem. Volgens de schepen zijn al deze uitgaven door het schepencollege gecontroleerd en gevalideerd."

Als het daar jaarlijks mag, dan mogen wij het ook jaarlijks in onze vennootschap? :)
Met al die fratsen die we tegenwoordig van onze politieker zien passeren vragen we ons soms inderdaad af waarom wij al onze beroepsonkosten moeten wikken en wegen. Jammer maar dat verruimt onze beperkte vrijheid niet, zij mogen het geld zonder deftige verantwoording naar buiten sluizen en wij worden beperkt in onze ondernemersvrijheid :).

https://www.hln.be/brussel/schepen-...anten-kousen-en-sigaretten-te-kopen~aeb087a9/

Toevallig actueel: "sinds 2019 heeft Ilunga maar liefst vier iPhones ontvangen. Zelf ziet ze geen enkel probleem. Volgens de schepen zijn al deze uitgaven door het schepencollege gecontroleerd en gevalideerd."

Als het daar jaarlijks mag, dan mogen wij het ook jaarlijks in onze vennootschap? :)

Natuurlijk mag daar ook niet en er wordt klacht ingediend.

Als dat hier van dat kleine kinder gedoe is, van "zij wel en ik niet", heb ik niet veel goesting meer om in dit topic actief in te zijn.

Ik had gehoopt dat dit topic nog serieus ging blijven maar als dat hier gaat over "hoe foefel ik het meest met mijn kosten", je m'en fous.

Je zegt natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk gaat uitkomen.

Het ging over jaarlijkse regelmaat onkosten maken voor goederen die eigenlijk langer mee gaan en hij gaf een vb. van iemand die dat doet. Echter las ik dat ze over onkostenvergoedingen sprak? Daarnaast is het een politieke benoeming, is dat wel dezelfde context? Een oprechte vraag he, ik weet het dus niet.

Je zegt natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk gaat uitkomen.

Het ging over jaarlijkse regelmaat onkosten maken voor goederen die eigenlijk langer mee gaan en hij gaf een vb. van iemand die dat doet. Echter las ik dat ze over onkostenvergoedingen sprak? Daarnaast is het een politieke benoeming, is dat wel dezelfde context? Een oprechte vraag he, ik weet het dus niet.

Dat heeft niks te maken met fiscaliteit hier an sich. Er is wel een fiscaal gevolg hieraan.

Hier is de klacht dat de gemeente "bestolen" wordt door onterechte kostennota's van de schepen. Niet dat zij de belastingen ontduikt.
Maar als zij dus onterecht privé-uitgaven heeft laten betalen door de gemeente, dan is logischerwijs dit allemaal ook belastbaar als VAA want privé-uitgaven betalen door je werkgever, is een ontvangen loon dus belastbaar.

Dat is hetzelfde als:
een OCMW-werknemer geld uit de OCMW-kas zit te halen,
of een privé-werknemer die continue goederen steelt van zijn werkgever uit het magazijn,
of een advocaat die zijn klanten besteelt
of een IT'er die zonder iets te zeggen een mining rig zijn klant plaats, zijn electriciteit pikt en dat allemaal in zijn persoonlijke portefeuille steekt,
of een ambtenaar die zich laat omkopen
...

Dan zit je in alle situaties je klant/werkgever/burgers/... te bestelen/bedriegen én daarbovenop heb je geld verdiend dat belastbaar is want het is door je professionele activiteit dat je die onterechte "voordelen" hebt gekregen.

Als dat hier van dat kleine kinder gedoe is, van "zij wel en ik niet", heb ik niet veel goesting meer om in dit topic actief in te zijn.

Ik had gehoopt dat dit topic nog serieus ging blijven maar als dat hier gaat over "hoe foefel ik het meest met mijn kosten", je m'en fous.
Ik ben absoluut de laatste om te foefelen met kosten (voor die paar euro verschil dat het in de meeste gevallen uitmaakt, is het vooral veel moeite doen). Maar ik vind het wel vreemd dat er over dit onderwerp vaak over "ik koop elk jaar een gsm, en dan schuift de oude door binnen het gezin".
Het lijkt me eerlijk gezegd kostenbesparend voor de overheid om dat soort kleine dingen gewoon toe te laten en de exploten (ik koop elk jaar een nieuwe auto...) eruit te vissen ipv bij elke controle dat soort dingen te moeten uitzoeken.

Ik ben absoluut de laatste om te foefelen met kosten (voor die paar euro verschil dat het in de meeste gevallen uitmaakt, is het vooral veel moeite doen). Maar ik vind het wel vreemd dat er over dit onderwerp vaak over "ik koop elk jaar een gsm, en dan schuift de oude door binnen het gezin".
Het lijkt me eerlijk gezegd kostenbesparend voor de overheid om dat soort kleine dingen gewoon toe te laten en de exploten (ik koop elk jaar een nieuwe auto...) eruit te vissen ipv bij elke controle dat soort dingen te moeten uitzoeken.

Er is niets mis met ieder jaar een nieuwe auto te kopen of een nieuwe GSM te kopen. Je moet boekhoudkundig de oude GSM en de oude auto correct verwerken. En het is dat dat vaak niet gebeurt.

Geef je die over naar de privé: BTW correct verwerken, afschrijving correct verwerken, VAA correct verwerken
Verkoop je die: BTW correct verwerken, afschrijving correct verwerken, meerwaarde correct verwerken

Want je ziet bijvoorbeeld vaak dat die oude GSM die de vennootschap verlaten heeft nog afgeschreven worden of dat de afgetrokken BTW dan achteraf niet correct verwerkt is. En dan is die smartphone eigenlijk gewoon verkocht geweest vanuit de privé op Tweedehands :p.

En als zulke dingen verkeerd zijn bij een fiscale controle, dan zijn er genoeg andere zaken ook verkeerd in de boekhouding :p.
Het klinkt weer zoals: "Waarom ik, de kleine zelfstandige en niet die daar, de grote boze multinational?"

Er is niets mis met ieder jaar een nieuwe auto te kopen of een nieuwe GSM te kopen. Je moet boekhoudkundig de oude GSM en de oude auto correct verwerken. En het is dat dat vaak niet gebeurt.

Geef je die over naar de privé: BTW correct verwerken, afschrijving correct verwerken, VAA correct verwerken
Verkoop je die: BTW correct verwerken, afschrijving correct verwerken, meerwaarde correct verwerken

Want je ziet bijvoorbeeld vaak dat die oude GSM die de vennootschap verlaten heeft nog afgeschreven worden of dat de afgetrokken BTW dan achteraf niet correct verwerkt is. En dan is die smartphone eigenlijk gewoon verkocht geweest vanuit de privé op Tweedehands :p.

En als zulke dingen verkeerd zijn bij een fiscale controle, dan zijn er genoeg andere zaken ook verkeerd in de boekhouding :p.
Het klinkt weer zoals: "Waarom ik, de kleine zelfstandige en niet die daar, de grote boze multinational?"
Maar ik vind dat voor multinationals eigenlijk hetzelfde geldt hoor :p
Als werknemer heb ik ook discussies gehad over dat mijn smartphone om zeep was en ik nog een jaar moest wachten omdat hij niet afgeschreven was. Dat is uiteindelijk "slechte wil" van de werkgever (want hij kan die nieuwe gsm wel geven), maar het is wel belachelijk.

Ik zou eigenlijk niet weten of mijn boekhouder mijn oude smartphone (die ik heb ingeruild voor korting op mijn huidige) juist heeft uitgeschreven. Ik ga ervan uit dat hij beseft dat ik maar 1 smartphone tegelijk heb...

Ik ben aan het denken om wat geld uit mijn vennootschap te halen in de nabije toekomst. Aangezien mijn vennootschap nog maar bestaat vanaf dit jaar is het wat te vroeg voor VVPR-BIS.
Heeft iemand tips wat de meest fiscale interessante manier is om dit te doen? Ben zelf warrants tegen gekomen, maar weet niet of er nog betere manieren zijn om dit te doen?

Maar ik vind dat voor multinationals eigenlijk hetzelfde geldt hoor :p
Als werknemer heb ik ook discussies gehad over dat mijn smartphone om zeep was en ik nog een jaar moest wachten omdat hij niet afgeschreven was. Dat is uiteindelijk "slechte wil" van de werkgever (want hij kan die nieuwe gsm wel geven), maar het is wel belachelijk.

Ik zou eigenlijk niet weten of mijn boekhouder mijn oude smartphone (die ik heb ingeruild voor korting op mijn huidige) juist heeft uitgeschreven. Ik ga ervan uit dat hij beseft dat ik maar 1 smartphone tegelijk heb...

Je kijkt naar je investeringstabel en daar ga je het zien? :p

Ik ben aan het denken om wat geld uit mijn vennootschap te halen in de nabije toekomst. Aangezien mijn vennootschap nog maar bestaat vanaf dit jaar is het wat te vroeg voor VVPR-BIS.
Heeft iemand tips wat de meest fiscale interessante manier is om dit te doen? Ben zelf warrants tegen gekomen, maar weet niet of er nog betere manieren zijn om dit te doen?

Snap niet goed wat warrenten er mee te maken hebben, maar zoek eens in deze thread naar 'lening met vaste looptijd'.

Roerende inkomsten plots op voorhand betalen, die gebaseerd zijn op basis van omzet is een beetje vreemd :p. Normaal heb je een contract tussen jou en je vennootschap over de auteursrechten en hoe die uitbetaald worden? Ook hier zou ik niet zomaar afwijken van het contract.

Want hetgeen hier in werkelijkheid gebeurt:
Je leent geld van de vennootschap in jaar X en je betaalt die terug in de vorm door het aan te zuiveren met auteursrechten uit te betalen in jaar X+1
Dus dat wordt:
=> VAA voor renteloze lening in X tot en met moment uitbetaling auteursrecht op X+1
=> op X+1: inhouding RV op het volledig bedrag auteursrechten.
Boekhouder zegt dat het via rekening courant kan aangezien dat het over hetzelfde boekjaar gaat ...

Terug
Bovenaan