Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Remote only posities hebben wel véél meer concurrentie. Je gaat enkel een comfortabele dagrate hebben als je écht een nicheprofiel hebt want je moet opboksen tegen heel wat off- en nearshore die gewoon keihard onder een Belgische prijs gaan omdat hun cost of living veel lager is.Als Freelancer kan je toch gaan wonen waar je wil, je zoekt een Remote only positie et viola. Slimste is dan natuurlijk in een lageloon land remote werken voor een rijk land.
Die liefst dan nog een belastingsparadijs is.
De kunst is om een positie te vinden die op LinkedIn bijvoorbeeld als Hybrid te boek staat, maar bij het interview komt dan op tafel dat het praktisch altijd remote is, of 1x/maand onsite. Zo zijn er een pak meer dan je zou denken, en door de hybride vermelding schrikt het toch genoeg volk af.Remote only posities hebben wel véél meer concurrentie. Je gaat enkel een comfortabele dagrate hebben als je écht een nicheprofiel hebt want je moet opboksen tegen heel wat off- en nearshore die gewoon keihard onder een Belgische prijs gaan omdat hun cost of living veel lager is.
Dit, een bedrijf die openstaat voor Indiërs gaat nooit voor jou als Europeaan kiezen, die worden verblind door de lage uurkost. Echter een bedrijf die reeds ervaring heeft met Indiërs, betaalt graag een extra voor de Belgische waardes die je bezit. Ook al ben je niet fysiek aanwezig in het bedrijf.tenzij ze iemand zoeken met Belgische, normen, cultuur, tijdzone![]()
Wat is je situatie precies?Ik heb een vraag i.v.m. het aankopen van een 2e handswagen via een lening van privérekening naar zakelijke rekening (met 0% rente).
Momenteel heb ik 2 privé rekeningen (dus bij 2 verschillende banken). Ik zou graag de helft van de aankoopprijs willen uitlenen van mijn ene privérekening naar de zakelijke rekening. En hetzelfde doen maar dan vanuit m'n andere privérekening.
Is zoiets mogelijk? Of moet de lening van 1 privérekening komen?
Mijn (commanditaire) vennootschap is momenteel in oprichting. Ik heb dus nog geen omzet gedraaid als zelfstandige.Wat is je situatie precies?
Zit hier een vennootschap tussen?
En om duidelijk te zijn: De zakelijke rekening heeft niet genoeg middelen om de lening voor de wagen te financieren?
Voor flexijob moet je 4/5 werken in loondienstIk heb een vraagje ivm flexijobs.
Momenteel ben ik bezig met mijn opzegtermijn (nog 1 week) aangezien ik ontslag heb genomen van mijn job in loondienst. Mijn vennootschap is in oprichting (aangezien ik als zelfstandige in hoofdberoep aan de slag wil gaan) maar ik heb m'n ondernemingsnummer nog niet ontvangen. In de tussentijd wens ik flexijob(s) te doen maar blijkbaar kan dit niet als je zelfstandige in hoofdberoep bent.
Vanaf welk moment ben je zelfstandige in hoofdberoep? Is dit vanaf publicatie in het staatsblad? Of vanaf je je eerste werk hebt uitgevoerd als zelfstandige?
Als vennootschap in oprichting kan je in de statuten laten opnemen dat je als privé persoon zal instaan voor de praktische zaken van uw vennootschap. Die plichten zal uw vennootschap dan na enkele maanden kunnen overnemen.Mijn (commanditaire) vennootschap is momenteel in oprichting. Ik heb dus nog geen omzet gedraaid als zelfstandige.
Wel heb ik wat spaargeld zitten in mijn 2 privérekeningen die ik (gecombineerd) zou willen overschrijven naar mijn zakelijke rekening (als lening). Is dat mogelijk? Of mag dit enkel van 1 privérekening komen?
Mijn boekhouder is momenteel op vakantie, vandaar dat ik dit hier vraag.
Yup, sommige mensen schrijven grote bedragen rekening courant naar hun vennootschap om zo meer interest aan te rekenen aan zichzelf. Komt wel niet zo vaak voor maar is niets mis mee. Ik ken iemand die zegt dat hij dat zo eens gedaan heeft, geen persoonlijke ervaring mee. Als je het geld uiteraard niet nodig hebt in uw prive.Als vennootschap in oprichting kan je in de statuten laten opnemen dat je als privé persoon zal instaan voor de praktische zaken van uw vennootschap. Die plichten zal uw vennootschap dan na enkele maanden kunnen overnemen.
Als dit niet opgenomen is in uw statuten kunt u inderdaad geld privé overmaken naar uw vennootschap. Dit komt dan op uw "rekening courant" te staan. Van zodra de vennootschap voldoende geld heeft kan dit belastingvrij terug overgemaakt worden.
Hou er wel rekening mee dat dit gevolgen kan hebben op het einde van het jaar indien de vennootschap het geld niet terug betaald heeft. In principe zijn dan intresten verschuldigd aan u privé. Naargelang het niveau van uw eigen vermogen zullen die interesten al dan niet gekwalificeerd worden als dividend (= belastbaar in uw personenbelasting).
Als dit onduidelijk blijft mag u mij gerust een privébericht sturen.
Fout, creditintresten zijn niet verplichtHou er wel rekening mee dat dit gevolgen kan hebben op het einde van het jaar indien de vennootschap het geld niet terug betaald heeft. In principe zijn dan intresten verschuldigd aan u privé. Naargelang het niveau van uw eigen vermogen zullen die interesten al dan niet gekwalificeerd worden als dividend (= belastbaar in uw personenbelasting).

Ook fout, 4/5 gedurende het referentiekwartaal lees 3 kwartalen terug.Voor flexijob moet je 4/5 werken in loondienst
Inderdaad op creditintresten MOET je niet. Die nuance had ik beter gemaakt. Bedankt voor de aanvulling.Fout, creditintresten zijn niet verplicht
Daarnaast worden die intresten op dagbasis bepaald, niet wat er op einde van het jaar staat.
Ook fout, 4/5 gedurende het referentiekwartaal lees 3 kwartalen terug.
Fout, creditintresten zijn niet verplicht
Daarnaast worden die intresten op dagbasis bepaald, niet wat er op einde van het jaar staat.
Ook fout, 4/5 gedurende het referentiekwartaal lees 3 kwartalen terug.
Van zodra je een potentiële overnemer hebt kan je de statuten nog laten aanpassen.
Mijn boekhouder heeft me aangeraden om bij een eerstvolgende gelegenheid de aanpassing te doen maar er niet speciaal voor naar de notaris te gaan. Bespaart tijd en geld. Als er in de toekomst eens een gelegenheid is waarbij een notariële tussenkomst is vereist dan past die de statuten aan voor hetzelfde geld. Dus twee keer langs die zijn kassa passeren? No thanks![]()
Ja, ik heb geen ervaring met statuten etc, ik heb gewoon alles gedaan pas van zodra de BV opgericht was. Bespaarde een hoop miserie.M'n (nieuwe) boekhouder die me nogmaals aanmaant het wel te doen...
Hem deze PDF doorgestuurd van Het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR):
"Ik ga dees echt niet doen zenne."
Ik spreek hier over IT maar er zijn genoeg Roemenen, Hongaren of Oekrainers die een dertien-in-een-dozijn profiel hebben die ook goed werk leveren, en dat aan een dagprijs van 400 (wat daar een heel hoge verloning is)Dit, een bedrijf die openstaat voor Indiërs gaat nooit voor jou als Europeaan kiezen, die worden verblind door de lage uurkost. Echter een bedrijf die reeds ervaring heeft met Indiërs, betaalt graag een extra voor de Belgische waardes die je bezit. Ook al ben je niet fysiek aanwezig in het bedrijf.
En ja, veralgemening enzo - maar in deze uitspraak zit een kern van waarheid. Ik werk zelf vanuit het buitenland voor een Belgisch bedrijf.
De voorwaarden zijn op dat vlak wel wat onduidelijk.Dus in principe zou ik een flexijob kunnen doen? Ongeacht mijn bedrijf momenteel in oprichting is? (ik heb full time gewerkt in loondienst t.e.m. eind augustus 2023, momenteel opzegtermijn t.e.m. volgende week)
Wie mag werken in een flexi-job?
- werknemers die al minstens 4/5 werken voor een of meerdere andere werkgevers dan de flexi-jobwerkgever. Concreet moeten ze in het derde kwartaal dat aan het werk in de flexi-job voorafgaat, minstens 4/5 voor die werkgever(s) hebben gewerkt.