Freelancers & Ondernemers

Enkele jaren geleden had ik een gewoon Telenet abonnement op de zaak en wou ik upgraden naar een duurder abonnement maar Telenet wou mij niet helpen. Meerdere kanalen geprobeerd, was telkens njet. De keuze die ze gaven was upgraden naar het nog duurdere professionele abonnement of dat consumenten abonnement nemen maar dan zou de bedrijfsnaam en btw nummer niet op de factuur staan.
Ik zit al heel mijn leven bij Proximus en daar was dat dus helemaal geen probleem. Kan me best voorstellen dat die arrogante zakken in Mechelen je liever een pistool tegen het hoofd zetten.

Klopt de service van telenet business is 1000 keer beter dan die van particulieren. Ik word veel sneller geholpen dan vroeger, ook op niet-standaard uren. Je kan ze makkelijker contacteren (whatsapp/app). Logisch want sommige professionals moeten ten alle tijen kunnen blijven draaien.

Ik zie geregeld terugkomen dat die 70k per jaar gezien wordt als vuistregel voor de jaarlijkse kosten. Zijn er onder jullie veel die (op termijn) daar bv sterk boven of onder zitten? En door welke factoren komt dit dan bij jullie? :)
Denk dat dit voornamelijk gewoon afhangt van:

- Hoe/hoeveel loon keer je uit
- Wat voor dikke bak wil je onder je kont

Zeker als je freelancer bent en dus in sé geen "echte" kosten hebt (grondstoffen/handelswaar/...).

Ikzelf heb qua kosten dit jaar (01/10 zit eerste boekjaar er op) ongeveer 70K doordat ik een "goedkope" tweedehands wagen gekocht heb en loon tot een minimum hou + partner boekhoudster is en ik kan freebieën. Daar tegenover staan dan 12K aktekosten en sinds juli een forse afbetaling per maand, ik vermoed dat ik de komende jaren ook rond de 80K a 90K kosten zal uitkomen met dat krediet. Doe dat weg en dan valt dat terug tot 40K a 50K.

Dat is het leuke aan zelfstandig zijn, je kan zelf perfect inplannen hoe zot je wil gaan in kosten of hoe zuinig.

Klopt de service van telenet business is 1000 keer beter dan die van particulieren. Ik word veel sneller geholpen dan vroeger, ook op niet-standaard uren. Je kan ze makkelijker contacteren (whatsapp/app). Logisch want sommige professionals moeten ten alle tijen kunnen blijven draaien.
Gisteren ook hele middag zonder internet gezeten, na enkele automatische vragen pakt er binnen de halve minuut iemand op.
Ze hebben wel niet kunnen zeggen wat/hoe maar dat het tegen de avond wel opgelost zou moeten zijn.
Rond 20u nog niets dus nog eens contact opgenomen, weer pakt er meteen iemand op, ‘ten laatste 21.30 opgelost maar waarschijnlijk vroeger’, uiteindelijk stipt 21.30 werkt alles…
Dus ja, kan je helemaal content zijn nee. Maar het beschikbaar zijn en een antwoord krijgen is toch al iets waard inderdaad.
En ze gaan mij blijkbaar een fles champagne opsturen, zeggen we geen nee tegen 😅

Gisteren ook hele middag zonder internet gezeten, na enkele automatische vragen pakt er binnen de halve minuut iemand op.
Ze hebben wel niet kunnen zeggen wat/hoe maar dat het tegen de avond wel opgelost zou moeten zijn.
Rond 20u nog niets dus nog eens contact opgenomen, weer pakt er meteen iemand op, ‘ten laatste 21.30 opgelost maar waarschijnlijk vroeger’, uiteindelijk stipt 21.30 werkt alles…
Dus ja, kan je helemaal content zijn nee. Maar het beschikbaar zijn en een antwoord krijgen is toch al iets waard inderdaad.
En ze gaan mij blijkbaar een fles champagne opsturen, zeggen we geen nee tegen 😅
Ik heb problemen gehad met de omschakeling van prive naar zakelijk account, 5 dagen niet bereikbaar geweest op mijn eigen nummers (na 2 dagen nieuwe simkaarten gekregen zodat mobiel internet en zelf bellen wel werkte) en heb dan de eerste anderhalve maand niet moeten betalen. Als je dat voorhebt op een prive abbonemt mag je blij zijn als je maand streamz gratis krijgt

Waarom betalen BVs jaarlijks vennootschapsbijdrage? Waar gaat dit geld naartoe?
Recht naar de binnenzak van De Croo.

Het meer serieuze antwoord op je vraag staat hier:

Het dient dus om de sociale uitkeringen voor zelfstandigen te financieren.

Ik vraag me trouwens af, en ik kom dit vaak tegen op Reddit, zijn er hier die er ooit aan dachten om naar het buitenland te trekken? Ik weet dat @Racing_Genk terug is uit Zwitserland, maar hoe zit dat met anderen?

De voornaamste eindbestemming die ik vaak hoor:

- VS
- UK
- Canada

Maar is dat ook altijd beter? Veel hier zitten in de IT, maar moet je dan niet vaak op opboxen tegen de rest van de wereld inc. lageloon landen?

Laatst bewerkt:
Als Freelancer kan je toch gaan wonen waar je wil, je zoekt een Remote only positie et viola. Slimste is dan natuurlijk in een lageloon land remote werken voor een rijk land.
Die liefst dan nog een belastingsparadijs is.

Inderdaad, iedereen die de 4 hour workweek heeft gelezen weet dat je beter af bent met een project op afstand en dan leeft op een plek met goed weer en lage kost om te leven.

Dan komt deze website al snel boven: https://nomadlist.com/

De VS zou ik enkel overwegen als je een fantastisch voorstel krijgt om bij Big Tech te gaan werken.

Dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig'
Dat staat duidelijk op het inschrijvingsbewijs van mijn wagen. Dit deed me nadenken: wat zijn de pitfalls om je bedrijfswagen van de vennootschap, meteen in te schrijven op jouw privenaam?
Dit lijkt me volledig legaal. Je betaalt nog altijd VAA voor het ter beschikking hebben van de wagen. Verkeersbelasting en BIV, die komen toe op jouw persoonlijke naam en laat je terugbetalen door de vennootschap. Verzekering idem. De tankkaart blijft op de vennootschap.
Verkeersbelasting, BIV en verzekeringen hebben geen BTW, dus je mist ook geen BTW-aftrek.

Nadelen: geen die ik kan bedenken.
Voordelen: als je de wagen nadien prive overkoopt (tegen een correcte prijs), moet je niet opnieuw BIV betalen voor een nieuwe inschrijving en behoud je de nummerplaat.
Voordelen: als je een boete krijgt, betaal je ze direct prive. Ipv eerst nog te moeten identifceren wie de bestuurder was op het moment van overtreding, en nadien pas de boete te krijgen.

PS: volgens mij kan je zelfs de verzekering nog altijd nemen op vennootschap, met jou als hoofbestuurder, dus dan blijft enkel verkeersbelasting en BIV over als potentieel probleem.

Shoot!

Ik vraag me trouwens af, en ik kom dit vaak tegen op Reddit, zijn er hier die er ooit aan dachten om naar het buitenland te trekken? Ik weet dat @Racing_Genk terug is uit Zwitserland, maar hoe zit dat met anderen?

- VS
- UK
- Canada

Maar is dat ook altijd beter? Veel hier zitten in de IT, maar moet je dan niet vaak op opboxen tegen de rest van de wereld inc. lageloon landen?
Klopt. Puur financieel bekeken ben je als freelancer in Belgie, rekening houdende met cost of living, min of meer evengoed af dan als loontrekkende in Zwitserland. In Zwitserland zouden de meeste netto nog wat meer overhouden maar het is daar veel duurder.

- VS
- UK
- Canada

Via Reddit heeft mijn vriend al veel met buitenlandse freelancers gewerkt op projecten. Zijn huidige werkgever (big four) huurt freelancers in via Reddit en dat zijn zeker geen goedkope vogels (vaak Duitsers). Ze nemen die aan puur omdat ze in België niemand vinden. Is deels remote/ deels hier, verblijf- en travelkosten worden door de opdrachtgever gedragen. Mijn vriend zit zelf ook wel veel in het buitenland voor SAP-projecten, heeft 3 jaar in Zwitserland gewerkt, tijdje Japan, 2 jaar Duitsland, jaar Parijs, jaar Amsterdam en nu al 9 maand Noorwegen. Ons huis hebben wij deels te danken aan de per diems, zeker die van zijn tijd in Zwitserland 😅.

Dat staat duidelijk op het inschrijvingsbewijs van mijn wagen. Dit deed me nadenken: wat zijn de pitfalls om je bedrijfswagen van de vennootschap, meteen in te schrijven op jouw privenaam?

Ik dacht het omgekeerde te doen, auto prive overkopen maar de inschrijving gewoon op de zaak te laten, ik heb een vrijstelling van verkeersbelasting zolang ik de wagen niet opnieuw inschrijf, zonde om die kwijft te geraken.... Leek mij ook ok. Verzekering staat los van inschrijving, dus die kan gewoon prive.

Via Reddit heeft mijn vriend al veel met buitenlandse freelancers gewerkt op projecten. Zijn huidige werkgever (big four) huurt freelancers in via Reddit en dat zijn zeker geen goedkope vogels (vaak Duitsers). Ze nemen die aan puur omdat ze in België niemand vinden. Is deels remote/ deels hier, verblijf- en travelkosten worden door de opdrachtgever gedragen. Mijn vriend zit zelf ook wel veel in het buitenland voor SAP-projecten, heeft 3 jaar in Zwitserland gewerkt, tijdje Japan, 2 jaar Duitsland, jaar Parijs, jaar Amsterdam en nu al 9 maand Noorwegen. Ons huis hebben wij deels te danken aan de per diems, zeker die van zijn tijd in Zwitserland 😅.
Ik heb als starter een jobvoorstel voor zo'n job in het buitenland gekregen, en op die moment maakt dat inderdaad een groot verschil (ik ging 2000€ nettoloon + bedrijfswagen + +-2000€ dagvergoedingen (hing van locatie af) + alle onkosten in het buitenland krijgen. Dus 4000€ netto zonder onkosten hier). Dat kan u op jonge leeftijd heel snel een serieus bedrag opleveren, en moest ik toen nog single geweest zijn had ik het ook gedaan. Maar, (en dat zal jij wel weten dan :p) een gezinsleven opbouwen in zo'n situatie is niet evident en ik was toen al samen met mijn vrouw, dus hindsight ook blij dat ik het niet gedaan heb.

Ik was 5 jaar geleden duidelijk niet hard genoeg aan het zoeken😅

Ik heb een vraag i.v.m. het aankopen van een 2e handswagen via een lening van privérekening naar zakelijke rekening (met 0% rente).

Momenteel heb ik 2 privé rekeningen (dus bij 2 verschillende banken). Ik zou graag de helft van de aankoopprijs willen uitlenen van mijn ene privérekening naar de zakelijke rekening. En hetzelfde doen maar dan vanuit m'n andere privérekening.

Is zoiets mogelijk? Of moet de lening van 1 privérekening komen?

Via Reddit heeft mijn vriend al veel met buitenlandse freelancers gewerkt op projecten. Zijn huidige werkgever (big four) huurt freelancers in via Reddit en dat zijn zeker geen goedkope vogels (vaak Duitsers).
En mag ik vragen in welke subreddits je daarvoor juist moet zijn om die connecties te maken? Mag ook via PB.

Terug
Bovenaan