Freelancers & Ondernemers

Maar daar moet je toch geen mailhosting nemen?
Je kan toch met eigen domeinnaam MX records instellen om gmail adres te gebruiken?
Zo doe ik het toch met mijn @bedrijfsnaam.com emails naar Office365 Outlook.
Voor zoiets is zo'n goedkope als Webreus wel handig.
Vrees dat ik technisch niet genoeg onderlegd ben om uw uitleg te snappen :crazy:

Dus als ik het goed begrijp is domeinnaam voldoende en daar MX records instellen om gmail adres te gebruiken (wat dan wel [email protected] kan zijn) en dat met Office 365 te gebruiken? Zonder mailhosting te moeten gebruiken?

Werkt dat enkel het regeltechnische aanbieden? Normaal zit dat toch in de totale installatie verweven? De 2 grote hvac bedrijven waar ik gewerkt heb deden dat zelf, tenzij er eens een ander merk gebruikt werd waar we in-house niet de kennis over hadden, dan zat er daar een onderaanneming op. Of heb je een bedrijfje puur in building automation? Maar dan ga je toch verder dan enkel de HVAC-regelen?
Regeltechnische plus alle elektrische bekabeling, schakelkasten, ...
Sommige van de grote bedrijven doen alles zelf, enkel de programmatie geven ze uit, maar velen dus niet!
Of ze hebben meer werk dan hun afdeling E&I aankan.
Maar heel veel van de middelgrote HVAC installateurs doen echt enkel piping en luchtkanalen, alles van elektriciteit, zoneregelingen, technische lokalen helemaal bekabelen, doen die nooit zelf.

Vrees dat ik technisch niet genoeg onderlegd ben om uw uitleg te snappen :crazy:

Dus als ik het goed begrijp is domeinnaam voldoende en daar MX records instellen om gmail adres te gebruiken (wat dan wel [email protected] kan zijn) en dat met Office 365 te gebruiken? Zonder mailhosting te moeten gebruiken?
Daar komt het op neer ja.
Iedere deftige webdeveloper zou dat in orde moeten kunnen brengen, daarna nooit meer omkijken naar.
Goede domeinnaam provider (zoals SiteGround) heeft daar ook simpel uitgewerkt.

Daar komt het op neer ja.
Iedere deftige webdeveloper zou dat in orde moeten kunnen brengen, daarna nooit meer omkijken naar.
Goede domeinnaam provider (zoals SiteGround) heeft daar ook simpel uitgewerkt.
Of als je niet het onderste uit de kan wilt halen kan je plezier doen aan een mede-BGer-zelfstandige die dit in het dagelijkse leven doet. Ik vraag bv. 34,95€ per jaar voor een .be domeinnaam incl. eenmalige setup met Microsoft 365 koppeling, en voor Microsoft 365 de standaard prijzen. Die laatste heb je de keuze om maandelijks per domiciliering te betalen of jaarlijks per overschrijving.

Zelf gebruik ik 2 aparte M365 tenants, ene voor privé die ik ook doorverkoop aan familieleden (familienaam.net en .eu), en de andere zakelijk met meerdere bedrijfsnaam.be/eu/.fr/.de/.co.uk.

Ahja, de 3 laatste de afgelopen jaren opgezegd want nutteloos (vroeger wel actiever geweest in die landen).

Of als je niet het onderste uit de kan wilt halen kan je plezier doen aan een mede-BGer-zelfstandige die dit in het dagelijkse leven doet. Ik vraag bv. 34,95€ per jaar voor een .be domeinnaam incl. eenmalige setup met Microsoft 365 koppeling, en voor Microsoft 365 de standaard prijzen. Die laatste heb je de keuze om maandelijks per domiciliering te betalen of jaarlijks per overschrijving.

Zelf gebruik ik 2 aparte M365 tenants, ene voor privé die ik ook doorverkoop aan familieleden (familienaam.net en .eu), en de andere zakelijk met meerdere bedrijfsnaam.be/eu/.fr/.de/.co.uk.

Ahja, de 3 laatste de afgelopen jaren opgezegd want nutteloos (vroeger wel actiever geweest in die landen).
Helaas, Microsoft 365 kan ik via de onderneming waar ik partner ben reeds gebruiken, vrees dus dat ik enkel voor een domeinnaam meer werk zou zijn dan dat ik iets opbreng :) Als ik je ooit een plezier kan doen met je verzekeringen te optimaliseren mag je mij altijd een PM sturen ;-)

Ter info, rechtspersonen (jullie vennootschappen) kunnen wél inteken op de termijndeposito van Argenta wat misschien wel interessant kan zijn voor sommige in afwachting van VVPR/liquidatiereserves.

4,01% bruto intrest, roerende voorheffing is verrekenbaar dus je bent onderworpen aan vennootschapsbelastingen en roerende voorheffing wat maakt dan netto 2,73% (verlaagd tarief) / 2,56% (gewone tarief).
- Beheerskosten:
o Opening: gratis
o Sluiting op eindvervaldag: gratis
- Eventuele postverzendingskosten: portokosten
- Vervroegde terugbetaling
o Wederbeleggingsvergoeding: 0,60%
o Forfaitaire verwerkingskost: 0,70%

Bijna hetzelfde rendement als de staatsbon maar wel met vennootschapsgeld dat vermoedelijk staat te wachten.
Bedankt om hier te posten, heb van de boekhoudster toestemming gekregen om 30K van de zakelijke spaarrekening in dit termijndeposito te plaatsen voor een jaar, op zich kan ik de komende 2+ jaar toch nog niet aan de centen, zou netto toch 600 EUR moeten geven op een jaar, de spaarrekening van Argenta waar het op staat geeft 0,5% oftewel slechts 150 EUR.

Laatst bewerkt:
Helaas, Microsoft 365 kan ik via de onderneming waar ik partner ben reeds gebruiken, vrees dus dat ik enkel voor een domeinnaam meer werk zou zijn dan dat ik iets opbreng :) Als ik je ooit een plezier kan doen met je verzekeringen te optimaliseren mag je mij altijd een PM sturen ;-)

Bedankt om hier te posten, heb van de boekhoudster toestemming gekregen om 30K van de zakelijke spaarrekening in dit termijndeposito te plaatsen voor een jaar, op zich kan ik de komende 2+ jaar toch nog niet aan de centen, zou netto toch 600 EUR moeten geven op een jaar, de spaarrekening van Argenta waar het op staat geeft 0,5% oftewel slechts 150 EUR.
Aight, en heb je dan een eigen tenant of is het deze van de onderneming? Ivm domeinnaam gaat het om de lange termijn eh. Maar als je in de IT sector bent kan je het evengoed zelf registreren. Vele klanten weten gewoonweg niet hoe het moet.
Ivm verz. zit ik recent pas al bij een nieuwe vast voor een jaar. Misschien 4 maand voor het einde dan...

Hier geïnvesteerd in aandelen van Proximus. Veel lager gaan ze niet gaan, en de komende jaren gaan hun winsten terug de hoogte in eens de glasvezel installaties overal aangelegd zijn, er is een verdubbeling en zelfs hoger te verwachten van het aandeel over een periode van 3 à 5 jaar. Dus met amper 1K, 1 à 2K winst. De rest zal naar de toekomstige woning moeten gaan.

Laat de freelancers maar veel geld verdienen. Binnen 10 jaar zijn de meeste werkloos wegens AI :p
Ondernemer zijn is echt wel iets totaal anders dan freelancer zijn. Ik heb na 10 jaar recurrente inkomsten opgebouwd. 1 januari staat er 70k op mijn rekening waar ik ‘niets’ voor moet doen. Bekijk het als een mini Netflix. Het doel is om te stijgen naar 100k per jaar en daar zijn we dagelijks mee bezig. Gedurende die 12 maanden komt er uiteraard ook geld binnen maar de focus ligt vooral op de recurrente.

Als freelancer werk je van 9 tot 5 voor dezelfde baas. En dat gedurende een paar jaar. Verschilt niet veel van een bediende die voor een baas werkt. Alleen kan je na een jaar vertrekken en naar een ander project gaan.

Freelancers zijn uitermate technisch en moeten het daar van hebben. Als ondernemer moet je niet echt technisch zijn, maar wel weten hoe je uw pizza’s kunt verkopen aan iedereen en wat jij gaat doen dat een ander niet doet.

En neen, ik verkoop geen pizza. Maar je weet wat ik wil zeggen. Iedere bakker, restaurant houder, fitness uitbater, … hebben dezelfde uitdaging. Je kan een zeer goede loodgieter zijn, maar het duurt wel een tijdje alvorens ze jou gaan bellen als ze een loodgieter nodig hebben. En dan nog, dan liggen er meestal 5 offertes op tafel. Dan moet je nog het verschil kunnen maken.

Ironische van al, als ik kan afleiden van uw posts hier, is dat de service dat gij aanbiedt al duust maal bestaat en eigenlijk elke leek zelf zou kunnen doen dus mij lijkt het dat gij werkloos zult zijn als uw klanten het licht zien :)

Dacht eerst dat de stap naar freelancer de drempel kleiner zou maken om echt te ondernemen, maar doet precies het omgekeerde. Elk ondernemersidee waarmee ik speel zie ik nog niet snel 550 - 750 per dag verdienen.
Als zelfstandige die vooral handarbeid verricht kan ik dit beamen. De dagen dat ik 550-750 echt verdiend heb, dus geen omzet kan ik ook op 1 hand tellen per maand

Dacht eerst dat de stap naar freelancer de drempel kleiner zou maken om echt te ondernemen, maar doet precies het omgekeerde. Elk ondernemersidee waarmee ik speel zie ik nog niet snel 550 - 750 per dag verdienen.

Als zelfstandige die vooral handarbeid verricht kan ik dit beamen. De dagen dat ik 550-750 echt verdiend heb, dus geen omzet kan ik ook op 1 hand tellen per maand

In heel veel sectoren kan je inderdaad pas beginnen stijgen als je de omzet omhoog krijgt, en dat kan je dan meestal alleen door met personeel (of freelancers/onderaannemers) te werken.
Bij mij ook, volledige projecten waar ook een stuk programmatie (plc's) inzit, tot voor kort deed ik het volledige projectmanagement zelf, alsook alles wat met programmatie te maken had, ter plaatse gaan indienst zetten en alle functionele opstarttesten.
Nu gaat ook al een groot stuk van de programmatie en zowat alles van ter plaatse gaan opstarten en testen naar freelancers, waardoor ik meer tijd vrij krijg voor het volledige projectmanagement, waardoor ik de omzet kan omhoog werken, ergo, meer inkomsten!

Ironische van al, als ik kan afleiden van uw posts hier, is dat de service dat gij aanbiedt al duust maal bestaat en eigenlijk elke leek zelf zou kunnen doen dus mij lijkt het dat gij werkloos zult zijn als uw klanten het licht zien :)
Zolang online marketing bestaat heb ik werk. Zelfstandigen willen werk & constant nieuwe aanvragen. En daar ben ik fantastisch goed in. SEO is mijn paradepaardje.

Maar je hebt gelijk. AI kan veel mensen nekken. Gisteren een leuke reportage hierover op VPRO 👌

Zolang online marketing bestaat heb ik werk. Zelfstandigen willen werk & constant nieuwe aanvragen. En daar ben ik fantastisch goed in. SEO is mijn paradepaardje.

Maar je hebt gelijk. AI kan veel mensen nekken. Gisteren een leuke reportage hierover op VPRO 👌
AI gaat ervoor zorgen dat uw SEO het scharminkel van de parade is en je helemaal achterin de klas gaat belanden, gaat moeten farmen en stilaan klanten gaat verliezen doordat je niet meer concurrentieel gaat zijn tegenover de grote boites die wél AI kunnen gebruiken, efficiënter worden en hun prijzen nog kunnen aanscherpen.

Voilà, ook eventjes mijne glazen bol bovengehaald :-)

AI zal zoals gezegd héél véél jobs doen verliezen. Bekijk de reportage eens gisterenavond op NED3. Ik geloof dat onze volgende generatie het zal moeten doen met een basisinkomen, gewoon omdat er geen werk meer zal zijn voor de mensen. Soit, misschien daarover ergens anders verder discussiëren.

Voorlopig willen nog heel veel mensen zelfstandige worden, hebben ze een logo en website nodig en willen ze nadien leads. Als dat nog 9 jaar duurt, ga ik op pensioen en stop ik er mee :) ik profiteer ook van vele charlatans die hier rondlopen, soms zelfs grote webbureau's die meer lucht verkopen dan iets anders

AI zal zoals gezegd héél véél jobs doen verliezen. Bekijk de reportage eens gisterenavond op NED3. Ik geloof dat onze volgende generatie het zal moeten doen met een basisinkomen, gewoon omdat er geen werk meer zal zijn voor de mensen. Soit, misschien daarover ergens anders verder discussiëren.

Voorlopig willen nog heel veel mensen zelfstandige worden, hebben ze een logo en website nodig en willen ze nadien leads. Als dat nog 9 jaar duurt, ga ik op pensioen en stop ik er mee :) ik profiteer ook van vele charlatans die hier rondlopen, soms zelfs grote webbureau's die meer lucht verkopen dan iets anders
Ma dat is zever, e.

Er werd met de komst van de wagen ook gezegd dat er enorme werkloosheid zou zijn omdat de paardenfokkerijen out of business zouden gaan , er werd toen de mensen slavernij afschaften ook gezegd dat de economie in elkaar zou storten en er werd gezegd dat computers en automatisetie de mensen ook zonder werk zou zetten. Het is al even geleden intussen dat er iemand een telefoon opnam en "operator? Verbind mij door met..." gezegd heeft.

Het soort "menial jobs" gaat wel minder worden, dat is wel waar. Of dat een slechte zaak is, is me nog niet duidelijk.

Maar good luck met AI voor uw slagerzaak, bakkerij of cafe!

Als alles gezegd en gedaan is zal er altijd nood zijn aan menselijke intelligentie. Hoe deze intelligentie en vindingrijkheid naar boven zal komen, is anyone's guess.

Ik zou me niet al teveel zorgen maken over AI, het zal zeker impact hebben maar het zal niet een "terminator" worden. Maar het is een verandering. En hoe je met deze verandering om zal gaan, is aan uzelf. Dit patroon heeft zich al ontelbare keren afgespeeld in de geschiedenis.

Maar op het einde van de rit is menselijke creativiteit en vindingrijkheid iets wat altijd nodig zal zijn.

Terug
Bovenaan