Freelancers & Ondernemers

Een fiat 500 heeft elektrische én (mild) hybride versie, die was een pak goedkoper en zeer goed voor de boekhouding!

Los daarvan wel een mooie zaak precies.
Een vrouw heeft toch enorme onderhoudskosten als ik die prijzen zie :)

Had het artikel ook eerder vandaag gelezen. Ik vraag mij vooral af of omzet niet met marge (of winst?) wordt verward :/. 20k omzet per maand, 4 man in dienst (+2 flexers), 2 panden die ze afbetaalt, een dure wagen, eigen loon plus alle aankopen/investeringen die bij een schoonheidssalon horen... met 20k omzet dek je toch nooit die kosten?
Ik mag hopen dat je met 5 werkkrachten (ik tel haarzelf en de 2 flexers voor 1) toch meer dan 20k omzet per maand draait 😅.
18-20k omzet per filiaal, dus 35-40k omzet.

Altijd goed toch hln, al denk ik dat ze het zelf ook gelooft.

“Ik ben helemaal geen autofreak, als het aan mij lag reed ik met een Fiat 500. Maar in België is een dure auto beter voor je boekhouding. Ik heb daarom een hybride BMW X5 die - ik durf het bijna niet te zeggen - meer dan 80.000 euro heeft gekost. Een bedrag om mottig van te worden, want het is weggegooid geld. Maar het is puur om fiscale redenen.”

https://www.hln.be/geld/br-schoonhe...ar-dat-is-beter-voor-de-boekhouding~adec27f7/
Zonder haar situatie te kennen, dat is toch eigenlijk ook maar een fabeltje van "ge moet kosten maken?".

Edit: inderdaad dus, rekenen is haar sterkste kant niet... Of, stel u voor dat HLN de feiten verdraait voor het kuddevolk om een krantenkop te maken die clickbait is. Maar dat kan nie eh, een kwaliteitskrant zoals de HLN zou zoiets nooit doen.

Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers nog steeds daar in mee gaan van "kosten moeten maken".

Ik had ooit zo'n collega die een laptop tas van 800 EUR had gekocht omdat hij toch nog kosten moest maken :unsure:
Snap niet goed hoe dat fabeltje in leven wordt gehouden. Veel ondernemers snappen de boekhouding helemaal niet.

Het is verbazingwekkend hoeveel ondernemers nog steeds daar in mee gaan van "kosten moeten maken".

Ik had ooit zo'n collega die een laptop tas van 800 EUR had gekocht omdat hij toch nog kosten moest maken :unsure:
Snap niet goed hoe dat fabeltje in leven wordt gehouden. Veel ondernemers snappen de boekhouding helemaal niet.

Veel die denken dat je dat uitgegeven bedrag integraal terugkrijgt via de belastingen.

Vergeet ook niet: veel mensen willen gewoon een hebbeding zoals een wagen of een dure laptoptas en zeggen dan als excuus: "onkosten maken"

Soms willen mensen gewoon shit kopen en wordt het als reden aangekaart, terwijl ze zelf ook wel beter weten.

En dat is OK, maar het wordt soms gewoon nog rap eens als reden gezegd terwijl ze zelf wel beter weten.

Ik heb ook een scherm gekocht als IT'er als "onkosten" van 1500 euro. Because I can.

Een schermpje van 150 euro in de mediamarkt zou ook gaan, eh. Maar waar trek je de grens.

Indien ik mij niet vergis was die titel van dat artikel i.v.m. schoonheidssalon vorige week iets helemaal anders.

Iets in de aard van "de 1ste 3j kwam ik amper rond", dat zal niet goed genoeg geweest zijn voor de clickbait.

Indien ik mij niet vergis was die titel van dat artikel i.v.m. schoonheidssalon vorige week iets helemaal anders.

Iets in de aard van "de 1ste 3j kwam ik amper rond", dat zal niet goed genoeg geweest zijn voor de clickbait.

1ste 3jaar kwam ik amper rond, nu rij ik rond met een auto van 80000 euro die ik niet nodig heb, ontdek hier hoe ook jij dat kan bekomen.

*insert paywall*

Veel die denken dat je dat uitgegeven bedrag integraal terugkrijgt via de belastingen.
Komt dat fabeltje niet eerder uit het idee dat je een feitelijke privé uitgave als onkost inbrengt + BTW recupereert, waardoor je (in het voorbeeld) voor dezelfde laptoptas dubbel zoveel kan betalen dan wanneer je ze privé aankoopt?

De tas van 400 kost 'kost' je een dikke 200 euro aan minder dividend (na BTW aftrek, als die 100% recupereerbaar is), die van 800 een dikke 400 euro. Het netto verschil in je privé tussen een dure en minder dure aankoop is dus mee gehalveerd, en een particulier heeft nooit toegang tot dat voordeel.

Eigenlijk zou daar ook een taxshift mogen komen dat BTW op die buitensporige bedragen niet meer volledig kan afgetrokken worden (bvb 50k voor een wagen) en dan kan je dat gebruiken voor andere BTW-verlagingen die voor iedereen beschikbaar zijn.

Ik denk dat dit vooral komt door simpele ondernemers die denken als iets 100% aftrekbaar is dat ze het volledig terug kunnen recuperen. Geen besef van boekhouding dus.

Niet de bovenstaande gevallen dat het gewoon goedkoper wordt, dat doet iedereen wel voor zijn hebbedingetje of toch is een duurdere upgrade kopen dan je normaal zou doen.

Jullie moeten leren een keer weg te blijven van hln.be en hun clickbaittitels. (Ik heb de indruk dat hln.be verergerd is geworden met clickbait. Zeker op vlak van belastingen.)

Lees een keer De Tijd :p.

Jullie moeten leren een keer weg te blijven van hln.be en hun clickbaittitels. (Ik heb de indruk dat hln.be verergerd is geworden met clickbait. Zeker op vlak van belastingen.)

Lees een keer De Tijd :p.

Vind ik toch een dure digitale krant. 38 euro per maand....

Komt dat fabeltje niet eerder uit het idee dat je een feitelijke privé uitgave als onkost inbrengt + BTW recupereert, waardoor je (in het voorbeeld) voor dezelfde laptoptas dubbel zoveel kan betalen dan wanneer je ze privé aankoopt?

De tas van 400 kost 'kost' je een dikke 200 euro aan minder dividend (na BTW aftrek, als die 100% recupereerbaar is), die van 800 een dikke 400 euro. Het netto verschil in je privé tussen een dure en minder dure aankoop is dus mee gehalveerd, en een particulier heeft nooit toegang tot dat voordeel.

Eigenlijk zou daar ook een taxshift mogen komen dat BTW op die buitensporige bedragen niet meer volledig kan afgetrokken worden (bvb 50k voor een wagen) en dan kan je dat gebruiken voor andere BTW-verlagingen die voor iedereen beschikbaar zijn.
Wel, true, maar feit is wel dat dividend VVPR bis mogelijks gewoon weg is volgend jaar ook. En dat je dividend pas toegankelijk is na 3 jaar, in het beste geval (wie weet het nog).

Ik zeg niet: onkosten maken jong, doen! Ik zeg wel: sommige mensen willen geen 3 jaar wachten om er iets mee te doen. Vooral het eerste jaar dat je begint is het wel handig dat je zaken kan in kosten steken. Maar een kost blijft een kost. Helemaal akkoord.

Ge moet onkosten maken!
Hier was het net averechts, de mijnen net zodanig terughoudend en negatief, alsof ik failliet ging gaan, terwijl ik helemaal goed weet dat dit niet het geval zou zijn. Dit jaar dan toch maar tegen alle adviezen in de (broodnodige) nieuwe elektrische bestelwagen gekocht en destijds ook de Tesla die al bijna afbetaald is... Om dan uiteindelijk ook te moeten veranderen van accountant gezien meneer z'n fouten niet inziet en dus maar een rechtszaak aangespannen, had 'm z'n werk gedaan zou ik nu geen aanslag gehad hebben gvd.
Zoveel pretentie maar dan wel fouten maken met nadelen voor z'n cliënt...

Wel, true, maar feit is wel dat dividend VVPR bis mogelijks gewoon weg is volgend jaar ook. En dat je dividend pas toegankelijk is na 3 jaar, in het beste geval (wie weet het nog).

Ik zeg niet: onkosten maken jong, doen! Ik zeg wel: sommige mensen willen geen 3 jaar wachten om er iets mee te doen. Vooral het eerste jaar dat je begint is het wel handig dat je zaken kan in kosten steken. Maar een kost blijft een kost. Helemaal akkoord.

Die 3 jaar is éénmalig hé. Na de initiele jaren mag je dat gewoon elk jaar onmidellijk uitkeren.
Het lijkt me trouwens zeer onwaarschijnlijk dat dit volgend jaar weg valt.

VVPR bis mogelijk gewoon weg volgend jaar?
Er is toch nog geen enkel teken dat het weg gaat?
Daar is sprake van geweest in de hervormingsnota van Van Peteghem, maar de vennootschapsbelasting zou dan ook naar beneden gaan. Het lijkt me sterk dat er de komende jaren nog iets van komt.

Brutomarge op de jaarrekening hoe wordt dat berekend? Je hebt omzet en wat wordt daar vanaf getrokken? Grondstoffen en loonkosten?
Moeilijke vraag om te beantwoorden voor elk type onderneming.

Puur boekhoudkundig is brutomarge de optelsom van volgende rekeningnummers
- 70 (omzet)
- 72 (geproduceerde VA) - niet echt relevant voor de meeste kleine ondernemingen
- 60 (grondstoffen en hulpstoffen - voor een bakker dus bv bloem, gist, water, ...)
- 61 (diensten en diverse goederen - bedrijfswagens, accountant, loon bedrijfsleider, ...)

Loon van werknemers zit op 62 en zit dus onder de brutomarge

Terug
Bovenaan