Freelancers & Ondernemers

Gisteren naar het zuiden gereden via de A7. Met ue diesel had ge meer file aan de tankstations dan met snelladers 😅
Hehe. Wij rijden richting Bordeaux. Wij geraken met 1 tank tot op onze bestemming, in lokaal dorpje eens bijtanken.
Onderweg wel veel snelladers gezien waar met momenten voldoende vrije plaatsen waren. Maar op de bestemming zelf wordt het denk ik lastig om bij te laden.

Thuis moet ik nog de laadpaal zien te fixen :/. Voorlopig wordt het op kantoor laden.

Ik boek mijn stukken natuurlijk wel zelf in, een boekhouder zal dat misschien wel op rekening courant smijten. Moet niet heiliger zijn dan de paus, als jij uw reis aan de Belgische kust/Ardennen doorbrengt zou je ook gewoon uw tankkaart gebruiken eh.
Inboeken zoals jij doet is dan ook de correcte manier.

Ahja, je hebt uw voordeel van alle aard net voor de terbeschikkingstelling van die wagen.
Daar staat nergens iets in dat kosten in buitenland daar niet onder vallen.

Bij ons gaat dat dan ook allemaal in kosten, net zoals je tol en brandstof in België inbrengt want dat zit allemaal in het voordeel van alle aard.

Nog nooit problemen mee gehad, tijdje terug op een seminarie zei de spreker ook nog dat dat correct is.

Er moet hier met autokosten wel een onderscheid maken tussen een zelfstandig-natuurlijk persoon en een vennootschap.

Een zelfstandig-natuurlijk persoon kan zijn autokosten van zuid frankrijk op reis niet inbrengen.

Een vennootschap die een auto met tankkaart voordeel alle aard aanbiedt aan zijn bedrijfsleider, ligt dan weer iets anders. Een tankbeurt met de tankkaart in het buitenland, ok. Tolgeld/parking/... van de vakantie, dat lijkt mij dan weer niet.

Er moet hier met autokosten wel een onderscheid maken tussen een zelfstandig-natuurlijk persoon en een vennootschap.

Een zelfstandig-natuurlijk persoon kan zijn autokosten van zuid frankrijk op reis niet inbrengen.

Een vennootschap die een auto met tankkaart voordeel alle aard aanbiedt aan zijn bedrijfsleider, ligt dan weer iets anders. Een tankbeurt met de tankkaart in het buitenland, ok. Tolgeld/parking/... van de vakantie, dat lijkt mij dan weer niet.
Inderdaad, ik gebruik een tankkaart van Radius en alles zit daar mooi op 1 plek wat het inbrengen als kosten heel eenvoudig maakt.

Je kan van Radius rapportjes trekken van je facturen.

Lukt dat wat met den iX3? De mijne is van de week geleverd bij de dealer, toch nog met de 3 touring diesel op vakantie, als we terug zijn ga ik hem ophalen 😊.
Ja hoor. Naar Parijs en Disneyland mee geweest. Dat ging vlot. 2 keer moeten laden. We namen dan de tijd om op de heenweg te dineren en op de terugweg te lunchen. Auto werd steeds in die tijd tot 100% opgeladen.

Hoe doen jullie dat met onkosten voor reizen met jullie bedrijfswagens? Ingeven en dan worden dat verworpen kosten?
Ik weet het absoluut niet zeker, maar mag dat niet gewoon als je VAA betaalt? Met een bedrijfswagen van je baas heb je soms toch ook een europese tankkaart? En in Belgie rij je toch ook prive kilometers met je wagen (en moet je niks extra voor doen buiten VAA betalen op de wagen)?

Ben ook wel benieuwd hiernaar.

Edit: zat nog niet op de laatste pagina. Lijkt mij dus dat benzine (voor vennootschap die wagen aan bedrijfsleider geeft) ingegeven kan worden?

Iemand die het artikel kan delen?
15K lijkt me wel sterk overdreven, lijkt me ook al het bedrag dat een ander het voor veel minder kan doen.

Ik weet het absoluut niet zeker, maar mag dat niet gewoon als je VAA betaalt? Met een bedrijfswagen van je baas heb je soms toch ook een europese tankkaart? En in Belgie rij je toch ook prive kilometers met je wagen (en moet je niks extra voor doen buiten VAA betalen op de wagen)?

Ben ook wel benieuwd hiernaar.

Edit: zat nog niet op de laatste pagina. Lijkt mij dus dat benzine (voor vennootschap die wagen aan bedrijfsleider geeft) ingegeven kan worden?
Ja 100% aftrekbaar mits VAA, BTW maar aan 50% indien personenwagen. Indien lichte vracht 100% BTW.

Hier zijn alle tolfacturen, vroeger de bonnetjes. Het laden via de Chargemap kaart, de tesla laadfacturen, allemaal ingebracht.

Ja 100% aftrekbaar mits VAA, BTW maar aan 50% indien personenwagen. Indien lichte vracht 100% BTW.

Hier zijn alle tolfacturen, vroeger de bonnetjes. Het laden via de Chargemap kaart, de tesla laadfacturen, allemaal ingebracht.
En die BTW aan 50%, doe toch maar uw rekensommetje, vooral als ge een kantoor buiten uw eigen woonst hebt!
Veel freelancers hebben hun vennootschap thuis staan, dan is het geen probleem, maar als je een kantoor/werkplaats elders hebt, moet dit al niet zo ver zijn om de 50% forfait kwijt te spelen (wegens woon-werk verkeer = privé)...

Laatst bewerkt:
15K lijkt me wel sterk overdreven, lijkt me ook al het bedrag dat een ander het voor veel minder kan doen.
Ik twijfel er niet aan dat er consultants rondlopen van die specifieke firma's aan die prijzen, dan betaal je natuurlijk niet meer voor het enkel het mannetje maar naam, faam en expertise van de consulting boite. Hoogstwaarschijnlijk ook niet uurtje factuurtje maar project matig/per opgeleverd rapport.

Geen spek voor mijne bek in ieder geval :tongue:

Ik twijfel er niet aan dat er consultants rondlopen van die specifieke firma's aan die prijzen, dan betaal je natuurlijk niet meer voor het enkel het mannetje maar naam, faam en expertise van de consulting boite. Hoogstwaarschijnlijk ook niet uurtje factuurtje maar project matig/per opgeleverd rapport.

Geen spek voor mijne bek in ieder geval :tongue:

Maar wat doen die dan precies? Ik kan mij niet van het gedacht ontdoen dat het veel lucht is?

Maar wat doen die dan precies? Ik kan mij niet van het gedacht ontdoen dat het veel lucht is?
Ik kan niet over dit specifiek geval iets zeggen maar al heel vaak audit rapportjes gezien door Big4/Big6 opgesteld worden die tientallen of honderdduizenden euros kosten (en intern heel makkelijk gemapt wordt naar X uur door de consultant Y).

Mooi (duur) strikske rond dat rapport en ook zichzelf indekken omdat het door één van de grote firma's gedaan is. Vaak ook zaken dat (goede) medewerkers ook al weten maar geen tijd/geld krijgen om zaken aan te pakken.

Momenteel aan het solliciteren voor freelance rol (momenteel bediende). Wat is een goeie achterliggende berekening van een dagrate - ik zag hier eens ergens de huidige kost als bediende omrekenen naar 200d?

Ik ben ook zo gestart om mijn loonkost om te rekenen naar een freelance vergoeding. In de praktijk liggen freelance tarieven echter een pak hoger.
Ik zou dus eerder je profiel bekijken en vergelijken met andere freelancers (eventueel via 3rdparty) om een dayrate te bepalen. Daarna kan je ook uitrekenen of je er netto meer aan zou over houden, maar dat is bijna z.g.a. zeker :).

Ik ben ook zo gestart om mijn loonkost om te rekenen naar een freelance vergoeding. In de praktijk liggen freelance tarieven echter een pak hoger.
Ik zou dus eerder je profiel bekijken en vergelijken met andere freelancers (eventueel via 3rdparty) om een dayrate te bepalen. Daarna kan je ook uitrekenen of je er netto meer aan zou over houden, maar dat is bijna z.g.a. zeker :).
Inderdaad, mijn huidig tarief ligt ook significant hoger dan een extrapolatie van mijn bruto/nettoloon bij mijn vorige werkgever. Gewoon eens zoeken naar- welke 3rd party u aanspreekt en eventueel daar een recruiter contacteren. Die spreken deels voor eigen winkel, maar als je dat bij enkelen navraagt ga je wel een goed beeld hebben.

Ja maar bij zo'n bedragen, gaat de veroorzaakte schade bij "slecht werk" ook bij u liggen :p.
En we spreken dan niet over 7 cijfers.

Die mannen die hierin betrokken waren, gaan geen 1.000 euro per dag gefactureerd hebben :p.
PWC gaat hier ook een paar tiental miljoenen euro's moeten betalen aan verdediging en rechtszaken.
Daarvoor vraag je dus minstens 15.000 euro per dag. Om de advocaten te betalen achteraf ten gevolge van je consultingwerk :p. (En die vragen ook door natuurlijk :p.)

McKinsey & Company, the consultant to blue-chip corporations and governments around the world, has agreed to pay nearly $600 million to settle investigations into its role in helping “turbocharge” opioid sales, a rare instance of it being held publicly accountable for its work with clients.

Consultant zijn is niet altijd zonder risico.

Toch wel wat last van impostersyndrome nu... Nieuw voorstel, project ongeveer 18maanden... Hogere dagrate.. en in mijn ogen poepsimpel project :unsure:

Terug
Bovenaan