Freelancers & Ondernemers

Mijn wagen werd vanachter aangereden in Frankrijk. Ondertussen is de schade hersteld en heeft de garage een factuur naar mij en naar mijn verzekering gestuurd. De verzekering heeft zo goed als alles betaalt behalve één deel. Op de factuur staat dat ik nog 35% btw van de factuur moet betalen (€ 407,51).

Maar waar komt die 35% precies vandaan? En is dit gewoon BTW dat ik zelf betaal en dan later recupereer bij de BTW-aangifte?

Ik veronderstel dat het dit is? https://www.moore.be/nl/nieuws/hoe-wordt-de-btwaftrek-bij-personenwagens-beperkt
Kan maximum 50% zijn, de verzekeringmakelaar gaat uiteraard geen BTW terugbetalen die je kan recuperen via de aangifte.

Ik moet Mothman hier bijtreden. Toen ik bij de big4 vertrok om zelfstandige te worden zat ik pre-corona aan een dagprijs van 600, juist manager geworden. Mijn senior manager, die dat toen al 2 jaar was, is vertrokken aan 650€. Enige verschil, ik ben nog maar 1 keer kunnen stijgen in dagprijs, hij al 4x ondertussen (zegt hij), maar ook evenveel nieuwe projecten/klanten. Dat was ongeveer 4 jaar geleden.
Jij kreeg 600 per dag als freelancer bedoel je? Want de big4 factureert echt wel een pak meer dan 600 per dag, ik heb 7j geleden facturen zien passeren van big4 consultants die nog geen manager waren en die lagen boven de 1k per dag.

Hey, na 10 jaar dezelfde auto gereden te hebben (eerst als leasewagen bij werkgever, daarna overgekocht als beginnend zelfstandige in 2017, wegens Covid in 2020 weinig reden om andere wagen te kopen), ga ik nu toch waarschijnlijk een Tesla Model Y kopen.
Mogelijk jong 2ehands uit Duitsland: veel keuze daar, lage prijzen en veel valt er toch niet te configureren aan een Tesla.

Nu is de vraag: zelf kopen (geld is er) of financiële renting?
Is er financieel veel verschil?
De bank moet ook haar winst moet hebben op die renting, dus ik neem aan dat je dan eigenlijk betaalt om iets meer zekerheid te hebben ivm de restwaarde.
Nu is mijn plan om die wagen, als hij goed is, na 3 jaar privé over te kopen voor de vrouw en in 2026 nog een nieuwe EV te kopen om zo lang mogelijk 100% aftrek te hebben.
Is de restwaarde laag: goed, kan ik hem privé relatief goedkoop kopen.
Is de restwaarde hoog: kan ik nog zien wat ik doe, privé kopen, of toch op de markt verkopen.
Dus ivm de restwaarde zie ik geen nadeel aan het zelf kopen op de zaak in mijn geval. Klopt dat?

Mag je met een renting nog de wagen aanpassen? Wrappen, velgen, interieur, ...?
Want de bank is eigenlijk toch de eigenaar?

Als je de aankoopoptie niet gaat lichten kan je hier mogelijk wel issues mee krijgen, maar als je nu al weet dat je dat sowieso gaat doen maakt het weinig uit. Mijn renting liep via D'Ieteren, die hebben die wagen letterlijk nooit gezien of ook maar iets van inbreng gehad over eender wat, ook niet toen ik de wagen overkocht bij einde renting.

Tunen kan ook verworpen worden door de fiscus.
Ik zou geen extreme dingen doen.
Wrappen om een andere kleur te hebben dan een witte Tesla Model Y. Fabrieksrood, hoewel zeer mooi, is +3.000 euro, dus wrappen lijkt me verstandiger.
Andere velg? Lijkt me nog niet echt tunen. Doet men ook op een nieuwe auto.
Extra display voor op de stuurkolom verhoogd de veiligheid en koeler in de koffer lijkt me nu ook niet echt tuning.
Dus mijn 'tunen' lijkt me minder dan wat velen op hun Audi of BMW af fabriek bestellen.

Hey, na 10 jaar dezelfde auto gereden te hebben (eerst als leasewagen bij werkgever, daarna overgekocht als beginnend zelfstandige in 2017, wegens Covid in 2020 weinig reden om andere wagen te kopen), ga ik nu toch waarschijnlijk een Tesla Model Y kopen.
Mogelijk jong 2ehands uit Duitsland: veel keuze daar, lage prijzen en veel valt er toch niet te configureren aan een Tesla.

Nu is de vraag: zelf kopen (geld is er) of financiële renting?
Is er financieel veel verschil?
De bank moet ook haar winst moet hebben op die renting, dus ik neem aan dat je dan eigenlijk betaalt om iets meer zekerheid te hebben ivm de restwaarde.
Nu is mijn plan om die wagen, als hij goed is, na 3 jaar privé over te kopen voor de vrouw en in 2026 nog een nieuwe EV te kopen om zo lang mogelijk 100% aftrek te hebben.
Is de restwaarde laag: goed, kan ik hem privé relatief goedkoop kopen.
Is de restwaarde hoog: kan ik nog zien wat ik doe, privé kopen, of toch op de markt verkopen.
Dus ivm de restwaarde zie ik geen nadeel aan het zelf kopen op de zaak in mijn geval. Klopt dat?

Renting/lease/lening uiteindelijk allemaal het zelfde. Vandaag 4% tot 5% intrest op uw kapitaal.

Overkopen prive is ALTIJD aan marktwaarde, staat los van de restwaarde die je vennootschap zal betalen.

Wrappen enzo kan aangezien je de wagen normaal gezien toch gaat overkopen aan de restwaarde. Je kan best uw contract eens nalezen dan he. En in principe moet je dan hoger voordeel alle aard aanrekenen :)

Ik zou geen extreme dingen doen.
Wrappen om een andere kleur te hebben dan een witte Tesla Model Y. Fabrieksrood, hoewel zeer mooi, is +3.000 euro, dus wrappen lijkt me verstandiger.
Andere velg? Lijkt me nog niet echt tunen. Doet men ook op een nieuwe auto.
Extra display voor op de stuurkolom verhoogd de veiligheid en koeler in de koffer lijkt me nu ook niet echt tuning.
Dus mijn 'tunen' lijkt me minder dan wat velen op hun Audi of BMW af fabriek bestellen.
Ik heb nieuwe veringen maar op de factuur staat herstel wagen 😂

Als je de aankoopoptie niet gaat lichten kan je hier mogelijk wel issues mee krijgen, maar als je nu al weet dat je dat sowieso gaat doen maakt het weinig uit. Mijn renting liep via D'Ieteren, die hebben die wagen letterlijk nooit gezien of ook maar iets van inbreng gehad over eender wat, ook niet toen ik de wagen overkocht bij einde renting.
Oppassen, het is niet omdat je iets nog nooit gezien hebt dat je er niet perfect eigenaar van kan zijn en bepaalde regels kan hanteren...

Medevennoot is zo bvb. eigenaar van een woning die hij verhuurt, hij heeft het nog nooit gezien en is er zelfs nog niet eens langsgereden.

Hoe doen jullie dat met onkosten voor reizen met jullie bedrijfswagens? Ingeven en dan worden dat verworpen kosten?
Ik steek dat gewoon in mijn vennootschap. Wat brandstof en parking, moet al vree pech hebben dat ze uw rekening ‘brandstof’ in detail gaan onderzoeken. Ik tank in normale omstandigheden ook wekelijks voor klantenbezoeken, is niet dat daar ineens abnormaal veel verbruik uitspringt. Je betaalt sowieso VAA en brandstof komt bij een diesel/naft of hybride na 1/1/2023 aangekocht sowieso voor een stuk in de verworpen uitgaven, weinig incentive om dat in detail te gaan onderzoeken.

Ik boek mijn stukken natuurlijk wel zelf in, een boekhouder zal dat misschien wel op rekening courant smijten. Moet niet heiliger zijn dan de paus, als jij uw reis aan de Belgische kust/Ardennen doorbrengt zou je ook gewoon uw tankkaart gebruiken eh.

Elektrische wagen, dus laadkosten komen op de maandelijkse factuur. Voor die paar keer ga ik die niet afzonderen
BTW maar 50% van de 21% eh als je het makkelijke forfait neemt. Niet vergeten of je krijgt er een boete voor t.w.v. 300% van de verschuldigde BTW. Ook op bv. intracom facturen met 0% aangerekend BTW dien je zelf de helft van de 21% BTW via je aangifte te betalen.
En dit niet alleen voor de laadkosten maar voor alle rechtstreeks gerelateerde kosten.

O.a. ook bv. tolkosten voor vakantie in Frankrijk (zelfs het abonnement voor zo'n tol bakske), vignet Zwitzerland, parkingkosten gedaan met de betreffende wagen enz. zijn allen inbrengbaar. BTW op tol kan je wel niet recupereren gezien je bepaalde minima moet behalen op jaarbasis. Wat je voor die enkele keren dat je reist door Frankrijk niet kan halen natuurlijk.

Fiscaal gezien dan enkel het VAA zeker niet vergeten! Hier komt dat maandelijks op m'n loonfiche opgemaakt door sociaal secretariaat.

Terug
Bovenaan