Freelancers & Ondernemers

@iamhollywood, ik ging er dus wel vanuit dat uw vraag als "klant" was, niet vanuit de freelancer zelf. Vanuit de freelancer gezien, is er geen enkele reden (buiten de spam die ge krijgt) om u bij elk bedrijf dat ge kunt in te schrijven. Uwe partner moet gewoon "SAP freelancer, open to work" op Linkedin zetten, ze vinden hem wel.
Hij is momenteel nog in loondienst. Vanuit zijn werkgever ziet hij de markt afkoelen met dus ook gevolgen op de werkvloer (forse besparingen). Hij zou graag afstemmen met tussenpartijen wat hun ervaringen zijn en of het vandaag nog steeds de moeite loont de stap te zetten.
Heeft zijn ontslag nog niet gegeven, gaat dan ook niet zijn status op linkedin aanpassen :p.

In een ‘normale markt’ weet hij wel wat mogelijk is en dat zou voor zijn niveau financieel een veelvoud opleveren van hetgeen hij vandaag verdient, en met minder workload.

Dus niet het voordelige tarief van 15% bv. maar dan 30% (naast de nog geldende 20/25% vennootschapsbelasting)?

Als de RV zou dalen van 30% naar bv. 15%, zou ik het helemaal zien zitten, maar Van Peteghem stelde een verlaging voor naar 25% wat toch wat karig was.

Edit: even zijn nota er bij genomen:

en

Al bij al had hij gewoon die nota moeten kunnen uitvoeren. Gedaan met het meeste van die zever. Hij mocht er ook nog die maaltijdcheques eruit kieperen en de salariswagens aanpakken (komende van iemand die er ook voordeel uit haalt).
Als dit er voor zou gezorgd hebben dat ik meer cash ging overhouden waar ik andere dingen mee zou kunnen doen, was het al helemaal ideaal.
Maar lag die nota nog op tafel? Als je MR hoorde zat er in de light versie die nog op tafel lag niets meer in voor de zelfstandige.

Terwijl we wel weten welke richting de auteursrechten uitgaan.

Dus eerst 20% VB en dan 30% op dividenten? Dus 44% belastingen met andere woorden?

*edit: sorry zie hierboven, 15% VB en dan 25% dus 36,25%% belastingen (ok dat zou ik nog aanvaard hebben)
Alsof je als zelfstandige/ bedrijfsleider daar ook maar enigszins zeggenschap over hebt. Net zoals een werknemer ook geen individuele zeggenschap heeft over zijn belastingaanslag

Hij is momenteel nog in loondienst. Vanuit zijn werkgever ziet hij de markt afkoelen met dus ook gevolgen op de werkvloer (forse besparingen). Hij zou graag afstemmen met tussenpartijen wat hun ervaringen zijn en of het vandaag nog steeds de moeite loont de stap te zetten.
Heeft zijn ontslag nog niet gegeven, gaat dan ook niet zijn status op linkedin aanpassen :p.

In een ‘normale markt’ weet hij wel wat mogelijk is en dat zou voor zijn niveau financieel een veelvoud opleveren van hetgeen hij vandaag verdient, en met minder workload.
Juniors / mediors raad ik op dit moment om even af te wachten. We zitten inderdaad in een kantelpuntje of we dieper in het dal van recessie duiken, of er stilaan uitklimmen. In het slechte scenario gaan veel juniors / mediors eruit vliegen.

Maar ... van wat ik me herinner is uwe vent een senior manager of director bij Deloitte. Dan ga ik er dus vanuit dat hij een deftig netwerk heeft en een stevig profiel, en zich kan zetten in program / project en/of architect en/of expert in een bepaalde niche rollen. Voor die mensen wordt momenteel grof geld betaald (makkelijk +1000 als ge even wilt zoeken). Het worst case scenario is dat we daarvoor terugvallen op "normale / pre-covid" rates van 800-1000€.

Conclusie die ik dus wil geven: Normaal moet hij zich weinig zorgen maken. ZELFS als hij niet full time aan de slag is, zal het financieel geen pijn doen door de hogere rates.

(en als hij in loondienst wilt switchen, stuur hem maar door, senior volk hebben we altijd te weinig)

Maar lag die nota nog op tafel? Als je MR hoorde zat er in de light versie die nog op tafel lag niets meer in voor de zelfstandige.

Terwijl we wel weten welke richting de auteursrechten uitgaan.
Ik denk dat niemand het zeker weet, eigenlijk. Het is me gewoon koffiedik kijken waar het allemaal op gaat uitdraaien.

Dus eerst 20% VB en dan 30% op dividenten? Dus 44% belastingen met andere woorden?

*edit: sorry zie hierboven, 15% VB en dan 25% dus 36,25%% belastingen (ok dat zou ik nog aanvaard hebben)
Ja, maar het idee zou zijn dat die 30% RV naar beneden zou gaan. Welliswaar met minder dan ik gehoopt had.

At any rate: het is stukken beter dan gewoon loon uitkeren want ik val nu al bijna omver van de sociale bijdrages die ik op mijn ietswat karig loon moet afstaan. Ik heb voor de lol eens uitgerekend wat het mij per maand zou kosten om mijn inkomsten als loon uit te keren. Fuck that...

Juniors / mediors raad ik op dit moment om even af te wachten. We zitten inderdaad in een kantelpuntje of we dieper in het dal van recessie duiken, of er stilaan uitklimmen. In het slechte scenario gaan veel juniors / mediors eruit vliegen.

Maar ... van wat ik me herinner is uwe vent een senior manager of director bij Deloitte. Dan ga ik er dus vanuit dat hij een deftig netwerk heeft en een stevig profiel, en zich kan zetten in program / project en/of architect en/of expert in een bepaalde niche rollen. Voor die mensen wordt momenteel grof geld betaald (makkelijk +1000 als ge even wilt zoeken). Het worst case scenario is dat we daarvoor terugvallen op "normale / pre-covid" rates van 800-1000€.

Conclusie die ik dus wil geven: Normaal moet hij zich weinig zorgen maken. ZELFS als hij niet full time aan de slag is, zal het financieel geen pijn doen door de hogere rates.

(en als hij in loondienst wilt switchen, stuur hem maar door, senior volk hebben we altijd te weinig)
Hij heeft een gesprek gehad met een tussenpartij en die moesten eens lachen bij de dagfee waar hij op mikt. Maar lijkt alsof dat vrouwmens amper beseft op welk niveau hij vandaag werkt. Hij is inderdaad senior manager bij Deloitte, trekt projecten in binnen en buitenland, trekt allerlei interne initiative's,.. hij ziet aan welke rate contractors op zijn projecten werken en had inderdaad gehoopt op een 1.000€. Als eerste project moet je altijd een toegeving gaan doen, maar een 650€ is op zijn niveau een lachertje.

Is kwestie van de juiste partij te vinden. Eens je dat eerste project op uw linkedin hebt staan ben je vertrokken. Eventueel zelf projecten bij zijn huidige werkgever. Een rol in loondienst wil hij niet meer.

Waar vind je nog niet-It gerelateerde technische freelance jobs? Af en toe zie ik eens iets als technieker, maar dan is dat meestal voor telenet aansluitingen ofzo.
Ik had gewoon mijn Linkedin profiel aangepast zodat recruiters mij konden vinden. Dan gewoon in elk bericht dat ik kreeg gezegd dat ik enkel in freelance geïnteresseerd was. Ongeveer de helft haakte dan al af.
Desondanks veel aanbiedingen gehad voor gesprekken vooral in project management.

Woon wel regio Brussel, dus kan zijn dat er in West Vlaanderen wat minder aanbod is. Maar sowieso kan je wel iets vinden.

Als technieker ken ik iemand die full time zijn dagen vult in de haven. Werkt ook wel niet standaard 9-5 maar je kiest zelf je opdrachten dus kan altijd thuis zijn wanneer je wil.

Hij heeft een gesprek gehad met een tussenpartij en die moesten eens lachen bij de dagfee waar hij op mikt. Maar lijkt alsof dat vrouwmens amper beseft op welk niveau hij vandaag werkt. Hij is inderdaad senior manager bij Deloitte, trekt projecten in binnen en buitenland, trekt allerlei interne initiative's,.. hij ziet aan welke rate contractors op zijn projecten werken en had inderdaad gehoopt op een 1.000€. Als eerste project moet je altijd een toegeving gaan doen, maar een 650€ is op zijn niveau een lachertje.

Is kwestie van de juiste partij te vinden. Eens je dat eerste project op uw linkedin hebt staan ben je vertrokken. Eventueel zelf projecten bij zijn huidige werkgever. Een rol in loondienst wil hij niet meer.
Voor mezelf werkt mijn netwerk gewoon voor zich. Er is altijd wel iemand die iemand zoekt of iemand kent die iemand zoekt.

Dit zorgt dat de inhoudelijke match het belangrijkste is en de rest is dan aan de klant en tussenpartij om uit te vogelen. Als men dan niet qua prijs overeen komt, tant pis, maar over het algemeen laten zowel recruiter als klant de deal niet meer schieten.

No offence, maar senior manager bij een big4 is nu ook niet wauw. Hiermee wil ik niks zeggen over de individuele capaciteiten van je vriend maar 1) ze plaveien de straten met big 4 senior managers 2) Het is een niveau dat iedereen kan halen zolang je maar een paar jaar blijft zitten. Hoe je het draait of keert een dagfee van EUR 1000 is veel en dan gaat het belangrijk zijn om duidelijk te maken hoe hij zich differentieert indien hij met een tussenpersoon werkt ofwel gaat hij zijn huidig netwerk moeten leveragen die hem wel kunnen beoordelen wat hij al heeft verwezenlijkt. Nogmaals dit is geen aanval maar goed bedoeld advies.

Ik moet Mothman hier bijtreden. Toen ik bij de big4 vertrok om zelfstandige te worden zat ik pre-corona aan een dagprijs van 600, juist manager geworden. Mijn senior manager, die dat toen al 2 jaar was, is vertrokken aan 650€. Enige verschil, ik ben nog maar 1 keer kunnen stijgen in dagprijs, hij al 4x ondertussen (zegt hij), maar ook evenveel nieuwe projecten/klanten. Dat was ongeveer 4 jaar geleden.

Op dat niveau spelen vooral de soft skills. Die hebben gevorderde communicatie en leadership trainingen om zich een houding te kunnen geven op c-level niveau/ crisissituaties en change management. Technische bagage win je tussen junior-manager niveau.
Die kan een boodschap in een crisissituatie aanbrengen op zo’n diplomatische manier dat je zelf de conclusie maakt. Ik heb zelf 10 jaar voor de big four gewerkt en heb die opleidingen/on the job learning net gemist. Ik heb mijn technische bagage maar in crisissituaties voel ik mezelf struggelen en dan klop ik bij hem aan om mij te helpen de boodschap te formuleren 😅 .
Dat is de reden waarom die mannen ofwel doorstromen naar director/partner of ergens extern al CFO/CTO.

Hij heeft een gesprek gehad met een tussenpartij en die moesten eens lachen bij de dagfee waar hij op mikt. Maar lijkt alsof dat vrouwmens amper beseft op welk niveau hij vandaag werkt. had inderdaad gehoopt op een 1.000€. Als eerste project moet je altijd een toegeving gaan doen, maar een 650€ is op zijn niveau een lachertje.

"Zijn niveau", dat klinkt alsof hij 1 of andere director is of over speciale skills beschikt die niemand anders heeft? Direct 20K per maand willen factureren, dat is ruim 200K per jaar. Vindt hij dat zelf niet sterk overdreven?

[

De markt koelt af, maar wel ontevreden met een startdayrate van 650 euro.

Als ik vluchtig kijk naar Freelance jobs in technisch project management, maintenance, hvac, bouw, dan geven ze een vork op van 550-750, ok andere sectoren, maar ook telkens een ing. of zelf ir. gevraagd. Dus toch mensen met een zeker niveau.

"Zijn niveau", dat klinkt alsof hij 1 of andere director is of over speciale skills beschikt die niemand anders heeft? Direct 20K per maand willen factureren, dat is ruim 200K per jaar. Vindt hij dat zelf niet sterk overdreven?
Senior managers met specifieke ervaringen in bepaalde domeinen hebben nu ook eenmaal specifieke skills waarover slechts een beperkt aantal freelancers beschikt, daar moet niet zo gepikeerd op gereageerd worden hoor. Of hoeveel denk je dat Deloitte doorfactureert naar de klant voor de uren van haar partner? Daar zit een deel continuïteit mee ingebouwd in dat tarief waar je als zelfstandig freelancer nooit aan kan tippen, maar voor een senior manager wordt wel vlot >1.000/dag gefactureerd hoor.

1.000 EUR/dag als zelfstandig freelancer lijkt me wel zeer veel met relatief beperkte ervaring, maar mits het juiste project, wat meeval en de juiste mensen kennen is een dagtarief van 800/dag zeker niet onmogelijk. Voor het overige zal hij goed moeten onderhandelen, maar mits tussenpartij vrijwel onmogelijk vermoed ik.

Ik ga mijzelf quoten:
Dan ga ik er dus vanuit dat hij een deftig netwerk heeft en een stevig profiel, en zich kan zetten in program / project en/of architect en/of expert in een bepaalde niche rollen. Voor die mensen wordt momenteel grof geld betaald (makkelijk +1000 als ge even wilt zoeken). Het worst case scenario is dat we daarvoor terugvallen op "normale / pre-covid" rates van 800-1000€.
Met momenteel bedoel ik de huidige hete post-covid markt.
Het normaal voor die profielen is voor mij 800-1000€ ... en voor een senior SAP project manager is dat echt wel een haalbare rate.

Toen ik bij de big4 vertrok om zelfstandige te worden zat ik pre-corona aan een dagprijs van 600, juist manager geworden. Mijn senior manager, die dat toen al 2 jaar was, is vertrokken aan 650€.
  1. Hoe lang is dat geleden? Er zijn heel wat indexaties geweest.
  2. Het verschil tussen "net mgr", "2 jaar snr mgr" en "al bijna director" is significant.
  3. Ging dat over SAP of iets anders?

Tjah, als je ziet dat er specialekes zijn die 2.2K uit de brand kunnen slepen, dan voelt 1K toch nog redelijk voor profielen die in vraag zijn. Maar goed, zelfs met 1K denk ik dat je toch al eerder richting de uitzondering gaat. Tenzij je gaat schalen door zelf iets op te starten stopt het op een gegeven moment.

Tjah, als je ziet dat er specialekes zijn die 2.2K uit de brand kunnen slepen, dan voelt 1K toch nog redelijk voor profielen die in vraag zijn. Maar goed, zelfs met 1K denk ik dat je toch al eerder richting de uitzondering gaat. Tenzij je gaat schalen door zelf iets op te starten stopt het op een gegeven moment.
Dat is geen specialleke, dat is de definitie van corruptie.

Mijn wagen werd vanachter aangereden in Frankrijk. Ondertussen is de schade hersteld en heeft de garage een factuur naar mij en naar mijn verzekering gestuurd. De verzekering heeft zo goed als alles betaald behalve één deel. Op de factuur staat dat ik nog 35% btw van de factuur moet betalen (€ 407,51).

Maar waar komt die 35% precies vandaan? En is dit gewoon BTW dat ik zelf betaal en dan later recupereer bij de BTW-aangifte?

Ik veronderstel dat het dit is? https://www.moore.be/nl/nieuws/hoe-wordt-de-btwaftrek-bij-personenwagens-beperkt

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan