Freelancers & Ondernemers

Mijn dagtarief is nochtans 550 euro en heb 8 jaar ervaring. Ik kreeg toen ik laatst intern in dienst was ook een goeie 2300 euro netto met auto etc
Ok ... ?
Ik spreek niet over zijn loon?
Wel over het feit dat hij niet matuur overkomt noch lijkt te begrijpen hoe de markt in elkaar zit (bvb "ze vragen 580 voor mij en mijn nettoloon is 2350, dus ze maken massa's winst op mij")

Ok ... ?
Ik spreek niet over zijn loon?
Wel over het feit dat hij niet matuur overkomt noch lijkt te begrijpen hoe de markt in elkaar zit (bvb "ze vragen 580 voor mij en mijn nettoloon is 2350, dus ze maken massa's winst op mij")
Maar ge deelt dezelfde mening als Nestorius die zei dat "gezien uw loon en prijs die men voor u aanrekent bitter weinig ervaring hebt"

Maar ge deelt dezelfde mening als Nestorius die zei dat "gezien uw loon en prijs die men voor u aanrekent bitter weinig ervaring hebt"
En in die post verduidelijkt ik zelf al wat ik bedoel met de zaken die achter de dubbelpunt staan:
Ik heb trouwens dezelfde mening als @nestorius: Uit uw posts leid ik af dat zelfstandige worden voor u nog geen goed idee is. Ik zou eerst:
  1. Nog wat ervaring opdoen
  2. Wat netwerk uitbouwen
  3. Wachten of er een zwaardere recessie aankomt (freelancers en zeker juniors zijn de eerste die er dan uit gaan)

Dus nu heb ik mijn post 3 keer toegelicht, en brengt deze discussie niet veel meer bij denk ik?

En in die post verduidelijkt ik zelf al wat ik bedoel met de zaken die achter de dubbelpunt staan:

Dus nu heb ik mijn post 3 keer toegelicht, en brengt deze discussie niet veel meer bij denk ik?

how cowboy 't is weekend, zij kalm.

Ge deelt nestorius zijn mening over het geld én dan lijst ge zelf uw puntjes op die niets te maken hebben met geld DUS ge deelt nog altijd dezelfde mening.

Momenteel aan het kijken voor aanvullende opdrachten voor mijn bijberoep. Een freelance trainingsopdracht bij Syntra voor een halve dag/week in mijn vakgebied, wat zou daar het uurtarief zijn? Ik dacht aan 100/uur. Er gaat toch niemand dat doen voor 50/uur?
Ik werd recent benaderd door Syntra om les te geven. dit is hun antwoord:

"Onze docenten factureren. Voor ondernemersopleidingen is dit 52EUR/lesuur, maar voor IT-opleidingen kan dit in samenspraak met de docent worden verhoogd"

Als ik rondvraag zie je wel 2 verschillende groepen. De ene groep zegt dat je financieel een mooie stap zal kunnen zetten en dat een dergelijk contract van onbepaalde duur zonder tussenpersoon wel gegeerd is. De andere groep zegt dat het dagtarief wel aan de lage kant is voor een dergelijke rol met mijn ervaring/kennis. Ik heb ook freelancers onder mij gehad die in 2018 reeds op 600-650EUR zaten zonder tussenpersoon.
Online zie je ook die tweespalt dus daarom zit ik wat met mijn handen in het haar en wou jullie feedback eens vragen.

Tweespalt??
De ene groep zegt dat je een mooie stap kan zetten, en de andere zegt dat je een nog grotere stap kan zetten.
Je eerste freelance-tarief is redelijk irrelevant. Een opzegtermijn van 1 maand, en je kan iets beter aanvaarden.

Ten tweede, alle mondelinge afspraken gelden niet. Wie zegt dat die persoon daar binnen een jaar nog werkt?

Tuurlijk wel, je kan al snel dagratio x 10 rekenen in netto?! What's the catch?
Niet vergeten dat die X10 wel met stevig wat vertraging komt hé, dat is rekening houden met vvpr bis en liquidatiereserve, de eerste 3 jaar werkt ge aan minimumloon! Dus begint te renderen na 3 jaar (vvpr bis) en na 5 jaar (liquidatiereserve). Als je met een verkort boekjaar start kan je daar wat maanden afschaven.
Wanneer je in de eerste 3 jaar die 2350€ netto wil behouden, dan gaat er op het einde van het jaar niet heel veel geld in de vennootschap zitten om er later voordelig uit te halen wanneer je aan een dagrate werkt van 500€ (of minder).
Vergeet niet dat loon nog altijd loon is en je daar belastingen op betaalt net zoals werknemers doen.

Er zijn toch wel wat kosten hoor, verzekering BA, wagen, boekhouder, sociaal secretariaat (om uw loon uit te rekenen en BV aan te betalen), ...

Niet vergeten dat die X10 wel met stevig wat vertraging komt hé, dat is rekening houden met vvpr bis en liquidatiereserve, de eerste 3 jaar werkt ge aan minimumloon! Dus begint te renderen na 3 jaar (vvpr bis) en na 5 jaar (liquidatiereserve). Als je met een verkort boekjaar start kan je daar wat maanden afschaven.
Wanneer je in de eerste 3 jaar die 2350€ netto wil behouden, dan gaat er op het einde van het jaar niet heel veel geld in de vennootschap zitten om er later voordelig uit te halen wanneer je aan een dagrate werkt van 500€ (of minder).
Vergeet niet dat loon nog altijd loon is en je daar belastingen op betaalt net zoals werknemers doen.

Er zijn toch wel wat kosten hoor, verzekering BA, wagen, boekhouder, sociaal secretariaat (om uw loon uit te rekenen en BV aan te betalen), ...
Goh, op zich kom ik ook op zoiets netto met mijn 45k bruto. Dus dat zou nog wel moeten lukken

Maar daar valt wel iets aan te doen via de rekening courant had ik begrepen in de vorige pagina's?
Iemand die nu bv 3k+ netto verdient in loondienst heeft daar zijn leven op afgestemd (bv lening) en dan is plots 1000 euro netto minder per maand verdienen toch ook niet handig...

Je kan je gerust 3K netto blijven uitkeren. Gaat je iets meer kosten dan optimaal, maar je hebt die keuze.

Je kan ook even kijken of je dat kan terugbrengen naar wat je echt nodig hebt (normale uitgaven min spaargeld dat je per jaar opbouwde). Ik ben van 3K netto als werknemer naar 2600 netto als zelfstandige gegaan. Nooit iets tekort gehad hoor.

Om het fabeltje van 'je kan niet aan uw geld' even te weerleggen zoals @eniac zegt, maar dan met concrete cijfers.

Dat iets meer kost is zeer relatief:
Een slechte rekening-courant kost je bruto 7,14% (netto x32% = 2,28%), als we er een lening van maken is het ongeveer 2,80% bruto (netto x32% = 0,90).
Stel dat je maandelijks 3k netto opneemt en slechts 2k netto uitkeert, dan sta je na 48 maanden dus 48.000 in min of debet van je rekening-courant.
Bij 7,14% ben je na 48 maanden 6.854,40 bruto aan intrest verschuldigd, oftewel 2.193,40 netto.
Bij een langere looptijd is dit bedrag aanzienlijk lager, namelijk bruto 2.688,00 en 860,16 netto.

2k netto komt overeen met bruto 36.989,16 op jaarbasis, terwijl 3k netto neerkomt op 62.984,64. Het verschil van 25.995,48 vermenigvuldigd met 20% (geschat verschil tussen 32% vennootschapsbelastingen en 50%+ in personenbelasting) gedurende 4 jaar bedraagt 20.796,38 netto.

Normaal gesproken zal men niet zomaar je 2k of 3k bruteren, maar rekening houden met onkostenvergoeding, huur van een kantoor, eventuele auteursrechten etc.., wat het verschil wat kleiner zal maken.

In de eerste 4 jaar heb je geen bruto inkomen van 45k nodig, dus je kunt er flink onder gaan zitten, zou ik zeggen.
Tenzij je een lastige bank hebt die een hoger inkomen verplicht stelt bij het aangaan van een nieuw krediet.
Tenzij je auteursrechten hebt.
Tenzij je een gewaarborgd inkomen/vapz/ipt wilt.

Ik heb klanten die een dagtarief van 400 (en soms zelfs minder) hebben, werken met een BV en uiteindelijk toch een mooie netto verloning hebben op deze manier. Dagratio x10 blijft van toepassing hier.

Laatst bewerkt:
ooow, ok, dus ge neemt rekening courant om je lening te betalen en de lost deze later af met liquidatiereserve/divident?

welke verzekeringen sluiten jullie als It consultant van uit je BV?

• Vapz + gewaarborgd inkomen of zonder
  • Ba
  • hospitalisatieverzekering
  • IPT
je hebt er nog een hoop andere zoals gewaarborgde omzet en zo maar die lijken mij er wat over of doen jullie die wel?
en wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars hier rond. Was nu aan het kijken naar een xerius of zijn er andere die beter zijn

Laatst bewerkt:
Hoe komt het eigenlijk dat we als zelfstandige nog geen recht hebben op een mobiliteitsbudget? Voor de rest hebben we ook gewoon recht op een bedrijfswagen, auteursrechten, maaltijd- en ecocheques, forfaitaire vergoeding etc. etc. maar over mobiliteitsbudget heb ik nog nooit iets gelezen.

Zou nochtans heel interessant zijn; als ik zie dat meerdere bedrijven tegenwoordig €750 tot zelfs €1000 als mobiliteitsbudget uitkeren vind ik het wel jammer dat dit nog niet van toepassing is voor zelfstandigen. Ken de fiscaliteit errond niet echt maar ik neem aan dat het voor een werkgever zeer interessant is en voor een zelfstandige bedrijfsleider ook zeer interessant zou zijn moest het mogelijk gemaakt worden?

Iemand hier ervaring met rechtstreeks bij de overheid aan de slag te gaan zonder tussenpartij via connecting expertise? Zijn er addertjes onder het gras of is het vrij straightforward?

welke verzekeringen sluiten jullie als It consultant van uit je BV?

• Vapz + gewaarborgd inkomen of zonder
  • Ba
  • hospitalisatieverzekering
  • IPT
je hebt er nog een hoop andere zoals gewaarborgde omzet en zo maar die lijken mij er wat over of doen jullie die wel?
en wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars hier rond. Was nu aan het kijken naar een xerius of zijn er andere die beter zijn
VAPZ is een beetje een mixed bag, ik ben nog aan het twijfelen. Is een vorm van pensioensparen.

IPT ga ik doen dit jaar.

Hospitalisatieverzekering zit ik nog bij DKV van mijn vriendin haar job. wel doen als je geen hebt.

BA zou ik wel nemen, je zult maar 1 van die pechvogels zijn die aansprakelijk gesteld wordt voor iets. Mijn boekhouder heeft het nog niet tegengekomen, maar... het zal je maar overkomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan