Freelancers & Ondernemers

Ik ben maar ne simpele finance consultant hoor, hier snap ik geen knijt van :D
Maar bedankt voor de tips, ik bekijk de rest eens komend weekend. Heb ook geen zin om er veel geld aan te geven.
Het mag niet al te moeilijk zijn om een (beginnend) web ontwikkelaar te vinden die je voor enkele honderden euro's op weg kan helpen.
Ik wil maar zeggen: voor 2-3 vrij statische pagina's blijf weg van dynamische zaken als WordPress, Drupal of zo.
Keep it simple!

Inderdaad, maar zelfs voor simpele pagina's valt dit nog mee in feite...

Met OVH kan je voor een 20-tal eur incl. domeinnaam eerste jaar al starten.

Voor hosting: ik heb 50 euro betaald voor een DNS naam ongeveer 3 jaar geleden(wel een .com, .be is stukken goedkoper) en ik doe er momenteel niets mee. Ik denk niet dat je veel traffiek verwacht dus een raspberry pi thuis ergens is meer dan krachtig genoeg, in combinatie met een duckdns ofzo.

Totale kost: 60 euro eenmalig, exclusief de domain-naam. Als IT'er zou je moeten weten hoe je dit doet...

FYI, ik heb ooit het domain spammingtree.com gekocht, maar nooit iets mee gedaan. Maybe one day :) Zou nog een plezant zijn om een redirect naar mijn business account te doen :)

Ik werk nu via een IT consultancybureau bij een klant en ze vragen €580/dag exc. btw voor mij.
Terwijl ik maar +-2350 netto verdien. Ze maken dus veel winst op mij. Ik wil dus graag een bv opstarten en als zelfstandige gaan werken, dat mag nog altijd met hen als tussenbureau zijn.

Consultancy-bureau zegt dat het kan, maar dat het niet kan bij dezelfde klant omdat het dan als schijnzelfstandigheid kan gezien worden en ze het risico niet willen nemen.
Tenzij ik eerst een jaar bij een andere klant zou gaan werken, dan zou ik het wel terug bij de huidige klant kunnen.

Als ik zo de voorwaarden bekijk van schijnzelfstandigheid, dan ben ik dat volgens mij echt niet.
Maar consultancybureau lijkt mij moeilijk te overtuigen. Volgens mij gewoon omdat ze nu zo'n gigantische winst op mij maken en dat niet willen weggeven voor een klein percentage als ik als zelfstandige ga werken...

Hebben ze een punt? Hoe zou ik ze wel nog kunnen overtuigen?
Eventueel probeer ik later via de klant zelf als zelfstandige te gaan werken, zonder tussenbureau...

Ik werk nu via een IT consultancybureau bij een klant en ze vragen €580/dag exc. btw voor mij.
Terwijl ik maar +-2350 netto verdien. Ze maken dus veel winst op mij. Ik wil dus graag een bv opstarten en als zelfstandige gaan werken, dat mag nog altijd met hen als tussenbureau zijn.

Consultancy-bureau zegt dat het kan, maar dat het niet kan bij dezelfde klant omdat het dan als schijnzelfstandigheid kan gezien worden en ze het risico niet willen nemen.
Tenzij ik eerst een jaar bij een andere klant zou gaan werken, dan zou ik het wel terug bij de huidige klant kunnen.

Als ik zo de voorwaarden bekijk van schijnzelfstandigheid, dan ben ik dat volgens mij echt niet.
Maar consultancybureau lijkt mij moeilijk te overtuigen. Volgens mij gewoon omdat ze nu zo'n gigantische winst op mij maken en dat niet willen weggeven voor een klein percentage als ik als zelfstandige ga werken...

Hebben ze een punt? Hoe zou ik ze wel nog kunnen overtuigen?
Eventueel probeer ik later via de klant zelf als zelfstandige te gaan werken, zonder tussenbureau...
Je bent geen schijnzelfstandige, om verschillende andere redenen. Maar waarom je in godsnaam via hen bij een andere klant wel zou mogen zitten etc, dat slaat helemaal nergens op. Aangezien uw contract met uw tussenpartij is, en niet met de eindklant.

En schijnzelfstandigheid is iets dat opgespoord wordt om de zelfstandige te beschermen, niet te straffen.

Nu, als uw tussenpartij nu 580€/dag vraagt, zou ik eerst eens checken wat zij jou als rate gaan aanbieden. Want realistisch zal dat een stuk lager zitten.

Je bent geen schijnzelfstandige, om verschillende andere redenen. Maar waarom je in godsnaam via hen bij een andere klant wel zou mogen zitten etc, dat slaat helemaal nergens op. Aangezien uw contract met uw tussenpartij is, en niet met de eindklant.

En schijnzelfstandigheid is iets dat opgespoord wordt om de zelfstandige te beschermen, niet te straffen.

Nu, als uw tussenpartij nu 580€/dag vraagt, zou ik eerst eens checken wat zij jou als rate gaan aanbieden. Want realistisch zal dat een stuk lager zitten.
Imo gaat dat toch ook geen bedrag zijn waarom je direct zelfstandig zou willen worden.

Ja voila, dat dacht ik dus ook. Om welke reden(en) denk je dat mijn IT consultancybureau mijn idee afscheept als zijnde onmogelijk bij die klant? Zodoende zou ik dat kunnen counteren hé. En qua bedrag had ik voor mezelf toch minstens €500 gerekend, dan kom ik al snel aan 4k-5k netto wat toch al een pak meer is dan nu... en zal stijgen jaar na jaar hé + hun aandeel verminderen.

Ja voila, dat dacht ik dus ook. Om welke reden(en) denk je dat mijn IT consultancybureau mijn idee afscheept als zijnde onmogelijk bij die klant? Zodoende zou ik dat kunnen counteren hé. En qua bedrag had ik voor mezelf toch minstens €500 gerekend, dan kom ik al snel aan 4k-5k netto wat toch al een pak meer is dan nu... en zal stijgen jaar na jaar hé + hun aandeel verminderen.
De kans lijkt me groot dat uw werkgever gaat zeggen "400€/dag kunt ge krijgen, anders zoekt ge maar een andere tussenpartij".
Ik weet niet hoeveel ervaring je nu hebt, maar uw dagrate doet me vermoeden dat je eerder in een junior/medior profiel zit. En dat is als freelancer een pak lastiger dan seniorprofielen.

Tuurlijk wel, je kan al snel dagratio x 10 rekenen in netto?! What's the catch?
Dat je gezien uw loon en prijs die men voor u aanrekent bitter weinig ervaring hebt dus ook bitter weinig connecties en gelooft dat zelfstandig zijn rozengeur en manenschijn is.

De kans lijkt me groot dat uw werkgever gaat zeggen "400€/dag kunt ge krijgen, anders zoekt ge maar een andere tussenpartij".
Ik weet niet hoeveel ervaring je nu hebt, maar uw dagrate doet me vermoeden dat je eerder in een junior/medior profiel zit. En dat is als freelancer een pak lastiger dan seniorprofielen.
Medior ja & ik zie ze dat nog doen ja :-D maar dat is dan wel niet serieus... 31% voor hun... max 15% en zelfs dat is nog heel veel

Dat je gezien uw loon en prijs die men voor u aanrekent bitter weinig ervaring hebt dus ook bitter weinig connecties en gelooft dat zelfstandig zijn rozengeur en manenschijn is.
Zal alleszins veel meer verdienen dan wat ik nu verdien hé en zoveel kosten heeft een zelfstandig IT-er nu ook weer niet. En krijg elke dag voorstellen om als freelancer te starten...

Zal alleszins veel meer verdienen dan wat ik nu verdien hé en zoveel kosten heeft een zelfstandig IT-er nu ook weer niet. En krijg elke dag voorstellen om als freelancer te starten...
ALS je altijd billable bent. Ik ben zelfstandige geworden toen is 7 jaar ervaring had en geen dag op de bank had gezeten. Ik had ook al een afspraak qua prijs etc voordat ik zelfstandige werd. Daardoor beperk je de risico's om de eerste jaren door te komen.
Ik zou vooral zorgen dat je éérst daarrond duidelijkheid krijgt. De reden dat ze met schijnzelfstandigheid afkomen, is omdat die schrik bij veel bedrijven leeft "van horen zeggen". Maar ik kan 1 voorbeeld waar dat is vastgesteld, en dat was omdat de zelfstandige zelf ermee naar de rechtbank is gestapt.

Ik hou niemand tegen maar poog mensen te laten inzien dat zelfstandig zijn ook risico's meebrengt.
Ja. Maar niet in it.
Absoluut, heb me er al veel over ingelezen hoor, daarom dat ik de stap wil zetten. In IT is er gewoon veel werk voor Freelancers, dus als ik zonder project zou vallen, zou dat nooit lang zijn, dus dat verlaagt het risico al.

De reden dat ze met schijnzelfstandigheid afkomen, is omdat die schrik bij veel bedrijven leeft "van horen zeggen". Maar ik kan 1 voorbeeld waar dat is vastgesteld, en dat was omdat de zelfstandige zelf ermee naar de rechtbank is gestapt.
Toch niet hoor, die controles worden wel gedaan, zeker bij grote partijen. Zowel bij mijn huidig als vorig bedrijf hebben ze daar al een boete voor gekregen. Huidig bedrijf doet het daarom sinds +/- 8j niet meer.
Om de 1 of andere reden blijft Cronos dit doen, en blijven ze stelselmatig ermee weg geraken, god (of allez, de Jef) knows why.

Dus @Cool_Breeze, het is niet uit de lucht gegrepen dat uw bedrijf dit zegt.
Ik heb trouwens dezelfde mening als @nestorius: Uit uw posts leid ik af dat zelfstandige worden voor u nog geen goed idee is. Ik zou eerst:
  1. Nog wat ervaring opdoen
  2. Wat netwerk uitbouwen
  3. Wachten of er een zwaardere recessie aankomt (freelancers en zeker juniors zijn de eerste die er dan uit gaan)

Toch niet hoor, die controles worden wel gedaan, zeker bij grote partijen. Zowel bij mijn huidige als vorig bedrijf hebben ze daar al een boete voor gekregen. Huidig bedrijf doet het daarom sinds +/- 8j niet meer.
Om de 1 of andere reden blijft Cronos dit doen, en blijven ze stelselmatig ermee weg geraken, god knows why.

Ik heb trouwens dezelfde mening als @nestorius: Uit uw posts leid ik af dat zelfstandige worden voor u nog geen goed idee is. Ik zou eerst:
  2. Wat netwerk uitbouwen
  3. Wachten of er een zwaardere recessie aankomt (freelancers en zeker juniors zijn de eerste die er dan uit gaan)
De dag dat chronos eens tegen de lamp waait met schijnzelfstandigheid zal het toch ook niet lang duren lijkt me eer het gedaan is. Als je weet wat zulke grapjes kosten.

Toch niet hoor, die controles worden wel gedaan, zeker bij grote partijen. Zowel bij mijn huidig als vorig bedrijf hebben ze daar al een boete voor gekregen. Huidig bedrijf doet het daarom sinds +/- 8j niet meer.
Om de 1 of andere reden blijft Cronos dit doen, en blijven ze stelselmatig ermee weg geraken, god (of allez, de Jef) knows why.

2. Wat netwerk uitbouwen
Mijn dagtarief is nochtans 550 euro en heb 8 jaar ervaring. Ik kreeg toen ik laatst intern in dienst was ook een goeie 2300 euro netto met auto etc

Terug
Bovenaan