Freelancers & Ondernemers

Potato potato hé.
Een debet R/C wordt ook terugbetaald door een dividend.

Die lange looptijden worden ook onderzocht bij kredietbeslissingen hoor.
In beide gevallen geeft boekhouder hetzelfde antwoord:
291000 wordt terugbetaald met dividend / 416000 wordt terugbetaald met dividend
Als een bank daar verschil in ziet, dan heb je 1 met weinig boekhoudkennis voor je.
Er is toch duidelijk een verschil, het staat contractueel vast wanneer je zal terugbetalen, dat heb je bij een rekening courant niet. Wij nemen altijd korte looptijden van max 6 jaar omdat wij weten dat de fiscus het anders toch herkwalificeert. De bank weet dat het dividend gewoon terug cash naar de vennootschap stroomt, zij kan bij haar analyses van de cash flow daar exact mee rekening houden.

Die contracten zijn bindend geformuleerd. Als jij u daar niet aan houdt kan je bij cashflowproblemen van de vennootschap persoonlijk voor de rechtbank u gaan verantwoorden.

En een groot verschil qua interestlasten ;).

En moest die er niet zijn, zouden er dan nog steeds zo'n contracten uitgevonden worden?
Tuurlijk niet, letterlijk de enige reden waarom het wordt gedaan.
Ook omdat het bij kredietbeslissingen lastig kan worden. Heb het ooit meegemaakt in een dossier voor een nieuwe leasewagen. De leasing werd pas toegekend na het aanwenden van een liquidatiereserve voor het aanzuiveren van de rekening courant. Dat is al een tijd terug, vandaag zijn ze sowieso nog strenger (Zie de heisa in een andere thread om een leasewagen te bekomen bij opstart van de vennootschap.. ).

Nog een vraagje, stel dat je liquidatiereserve aanlegt ipv VVPRbis dan betaal je 20% Venb. Daarop nog eens een belasting van 10%, als de liquidatiereserve in de vennootschap blijft t.e.m. de stopzetting van de vennootschap is er geen eindbelasting meer vereist? Mag je opgebouwde liquidatiereserves gebruiken om mee te gaan beleggen (DBI bevek ?)?

Nog een vraagje, stel dat je liquidatiereserve aanlegt ipv VVPRbis dan betaal je 20% Venb. Daarop nog eens een belasting van 10%, als de liquidatiereserve in de vennootschap blijft t.e.m. de stopzetting van de vennootschap is er geen eindbelasting meer vereist? Mag je opgebouwde liquidatiereserves gebruiken om mee te gaan beleggen (DBI bevek ?)?

Yes, doe ik ook.
link

1,712 en 1,25 zijn waarschijnlijk de patronale bijdragen die GIGANTISCH kunnen verschillen tussen de scenario's. Voor een IT'er zal de waarheid dicht bij die 1,25 liggen, voor een bouwvakker zal 1,712 nog niet genoeg zijn.
Neen die 1.712 is voor bedienden en dus patronale bijdrage van 25%.

Maar die wordt maar 12x geteld terwijl er 15 keer loon is (13,92 + bonus) en inderdaad: Verzekeringen, ecocheques, maaltijd cheques, premies, ...

Hier mijn inschatting:

Loon: 6500 euro
Loonkost(tool attentia): 3128,43 euro
Auto (A4): 734 euro
Benzine: 250 euro
Hospitalisatieverzekering: 30 euro
Groepsverzekering 3%: 195 euro
Opleiding: 250 euro
Mc’s 8 euro: 150 euro
Onkostenvergoeding: 125 euro

Totaal: 11.402,43 euro per maand of ongeveer 137.000 euro per jaar

Kom ik aan 200 dagen per jaar op 684,16 euro per dag. Heb nu 700 euro per dag ook gegeven met bovenstaande verantwoording.

Ik kom aan 146000 voor 220 dagen? <=> +- € 666 per dag

Laatst bewerkt:
Er is geen link tussen jaarbedrag en aantal dagen. Maar het totaalbedrag in loondienst per jaar klopt wel, net nog eens nageteld. Aantal werkbare dagen per jaar is op 200 gesteld met redelijk wat risicomarge, wat ook wel mag als zelfstandige vind ik … . In theorie is 220 dagen zeker haalbaar zonder verlet ja

Iemand ervaring met het postgraduaat Digital Business Analyst van Brugge/Vives Business School?

Ik werk momenteel als junior business analyst / project manager in de openbare sector, maar het kriebelt toch om later te freelancen. Heb geen programmeerkennis en mijn Master is ook niet IT-gerelateerd. Mijn plan was om de komende jaren mij bij te scholen met bijvoorbeeld dat postgraduaat en DataCamp of iets dergelijk.

Iemand ervaring met het postgraduaat Digital Business Analyst van Brugge/Vives Business School?

Ik werk momenteel als junior business analyst / project manager in de openbare sector, maar het kriebelt toch om later te freelancen. Heb geen programmeerkennis en mijn Master is ook niet IT-gerelateerd. Mijn plan was om de komende jaren mij bij te scholen met bijvoorbeeld dat postgraduaat en DataCamp of iets dergelijk.
Zelf iets volgen is een mogelijkheid. Of je zoekt een IT traineeship, of start als consultant (als medewerker) en volgt elke 4 maanden een opleiding: GDPR, BPMN, UML, SAFe/agile/PMP/prince2, ITIL, SQL/git/XML/API, Tableau/PowerBI etc.. Veel bedrijven hebben een interne academy of betalen uw datacamp licentie terug.

IPT en VAPZ, ik overweeg om het te doen, het is mijn eerste jaar als zelfstandige.

Is dat aan te raden? Doen de meeste dat?

Doen freelance IT'ers ook vaak aan inkomsten verzekering?

Wat voor extra verzekeringen/regelingen doen de meeste freelancers? En wat is het waard en niet waard?

IPT en VAPZ, ik overweeg om het te doen, het is mijn eerste jaar als zelfstandige.

Wat voor extra verzekeringen/regelingen doen de meeste freelancers? En wat is het waard en niet waard?
IPT heb ik gedaan, maar door verandering van de regelgeving is mijn plan wat om zeep geholpen. Maar meestal is dat gekoppeld aan uw verzekering gewaarborgd inkomen. En die verzekering is wel zeker aan te raden.

Begin toch zeker op zijn minst met een sociale vapz, is meestal vlot aan te vragen bij sociaal secretariaat.
Is fiscaal zeer gunstig en niet duur.

Begin toch zeker op zijn minst met een sociale vapz, is meestal vlot aan te vragen bij sociaal secretariaat.
Is fiscaal zeer gunstig en niet duur.
Toch mee oppassen, de kosten die sociaal secretariaten aanrekenen voor levensverzekeringen... Toch heel goed nakijken. In combinatie met een dekking gewaarborgd inkomen heb ik een gewoon VAPZ bij je eigen verzekeringsmakelaar nog nooit nadeliger gezien dan een VAPZ bij een sociaal secretariaat (in welke vorm dan ook).

Toch mee oppassen, de kosten die sociaal secretariaten aanrekenen voor levensverzekeringen... Toch heel goed nakijken. In combinatie met een dekking gewaarborgd inkomen heb ik een gewoon VAPZ bij je eigen verzekeringsmakelaar nog nooit nadeliger gezien dan een VAPZ bij een sociaal secretariaat (in welke vorm dan ook).
Moet ook bepaalde voordelen nagaan vb extra geboortepremie etc.
En het is gewoon ook handig om alles bij 1 en dezelfde partij te hebben, kunt vlotter uw loon gaan simuleren/aanpassen/opvolgen.

Ik doe geen van beide.
Fiscaal voordeel weegt niet op tegen de jaarlijkse kosten en het pover rendement.

Interessant voor iemand die zelf niet kan of wil beleggen.

Terug
Bovenaan