Dat is toch EXACT wat ik hier verkondig? Dat een goede boekhouder zijn klanten up to date houdt met alle nieuwtjes?Ik moet helemaal niks zelf weten. Mijn boekhouder laat me dat weten wanneer het nodig is.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat is toch EXACT wat ik hier verkondig? Dat een goede boekhouder zijn klanten up to date houdt met alle nieuwtjes?Ik moet helemaal niks zelf weten. Mijn boekhouder laat me dat weten wanneer het nodig is.

Een boekhouder werkt op maat van zijn klant (normaal gezien he). Elk dossier is wel wat anders.Hoe kan ik nu alles weten? Mijn boekhouder zegt mij letterlijk niets, ik moet alle nieuwtjes hier lezen.
Ik moet alles zelf uitzoeken. Met andere woorden, al zijn klanten weten van niets.
Hoe moeten zijn klanten weten wat hier allemaal te lezen staat? Zeer interessante lectuur als je het mij vraagt.
Mijn vragen over maaltijdcheques, onkosten, cadeaubonnen, vprBis, … zullen ook wel tientallen keren voorkomen. Om dat dan telkens allemaal te moeten uitleggen… vermoeiend…
Er zijn honderden boekhouders, maar zo zou je het verschil kunnen maken. Als iedere boekhouder gewoon zijn werk doet, zal je het nooit weten of je bij een goede zit of niet.
PS: ik heb 1 controle gehad op 11 jaar tijd met een boete van amper €200, dat vond ik persoonlijk wel iets goeds aan hem
Maar niet via nieuwsbrieven etc, niet alle klanten van boekhouders moeten alles weten, die boekhouder moet gewoon de juiste dingen toepassen op de juiste moment.Dat is toch EXACT wat ik hier verkondig? Dat een goede boekhouder zijn klanten up to date houdt met alle nieuwtjes?![]()
Heb het onlangs ook voor mezelf moeten uitrekenen.
Voor de brutoloon berekening: MC + hospitalisatie + groepsverzekering + bonus + 13e maand + vakantiegeld + ... zit hier allemaal in.
Edit: Hier zijn de juiste cijfers
Brutomaandloon * 1.712 * 12 (Van waar dit cijfer komt weet ik niet)
Gsm abbo: 250€/jaar
Auto: 8000€/jaar (kan wel zijn dat ge met ne duurdere auto rijdt)
Netto vergoedingen: 1980€/jaar (bij mij toch)
Gemiddeld werkt een bediende ongeveer 210 dagen.
Al de rest is overhead (opleidingen, vakantie en ziekte)
Dus uw kost voor de werkgever is +/- 145000. Delen door 210 geeft +/- 700€ en dat zou ik dan ook onderhandelen.
Desnoods zet ge een maximum in van 150 000€ te factureren per jaar en als ge er zit half december pakt ge kerst en nieuw vakantie.
Dit moet ik dan jaarlijks ingeven in SAP voor de budgetten op te stellen. Heb 26 arbeiders en bedienden onder mij en op enkele 1000€ na klopt deze berekening.
1,712 en 1,25 zijn waarschijnlijk de patronale bijdragen die GIGANTISCH kunnen verschillen tussen de scenario's. Voor een IT'er zal de waarheid dicht bij die 1,25 liggen, voor een bouwvakker zal 1,712 nog niet genoeg zijn.Ik zou dat als volgt berekenen:
bruto maandloon * 1.25 (patronale bijdragen, kan ook 32% zijn in non-profit & overheid) * 13.92 (incl. 13e maand en vakantiegeld)
Staat hier al regelmatig uitgelegd.Hoe gaat lenen van je vennootschap in zijn werk ? Liquide middelen die in de vennootschap zitten worden geleend aan de privé voor de renovatie van privé woning. Eerste boekjaar wordt binnenkort afgesloten, het gaat om de gelden die binnen 2 jaar vrijkomen VVPR bis.

Stap 5 is optioneel, dat zit allemaal mee in mijn all-in feeStaat hier al regelmatig uitgelegd.
1) schrijf geld over van vennootschap naar privé
2) laat je boekhouder contract opstellen tussen vennootschap en bedrijfsleider
3) boekhouder boekt over van je rekening-courant naar een 291...- rekening (vorderingen op meer dan één jaar).
4) boekhouder past correcte bruto intrest toe bij je jaarafsluit (+- 2,80% ipv 7,14%)
5) betaal je boekhouder voor het extra geleverde werk![]()

Bedankt voor je uitleg, wat dient er betaald te worden aan de vennootschap? Enkel de intresten? Dient het ontleende bedrag terug te keren naar de vennootschap bij afloop van de lening, waarna het dan opnieuw uitgekeerd kan worden als dividend ? Merci alvast !Staat hier al regelmatig uitgelegd.
1) schrijf geld over van vennootschap naar privé
2) laat je boekhouder contract opstellen tussen vennootschap en bedrijfsleider
3) boekhouder boekt over van je rekening-courant naar een 291...- rekening (vorderingen op meer dan één jaar).
4) boekhouder past correcte bruto intrest toe bij je jaarafsluit (+- 2,80% ipv 7,14%)
5) betaal je boekhouder voor het extra geleverde werk![]()
Is sowieso lening met looptijd opgenomen in het contract. Doorheen de looptijd worden enkel interesten betaald. Op het einde de volledige som, welke dus kan verrekend worden bij een dividenduitkering.Bedankt voor je uitleg, wat dient er betaald te worden aan de vennootschap? Enkel de intresten? Dient het ontleende bedrag terug te keren naar de vennootschap bij afloop van de lening, waarna het dan opnieuw uitgekeerd kan worden als dividend ? Merci alvast !
Dus zelfs als je het verrekend via een dividend moet het bedrag eerst nog effectief terug worden overgeschreven van prive naar vennootschap?Is sowieso lening met looptijd opgenomen in het contract. Doorheen de looptijd worden enkel interesten betaald. Op het einde de volledige som, welke dus kan verrekend worden bij een dividenduitkering.
Als het geld niet terugkeert en het contract geen vaste einddatum opneemt zal de fiscus het alsnog zien als een rekening courant en de 7,14% interesten aanrekenen (als belastbaar voordeel in uw personenbelasting).
Je mag wel altijd vervroegd voor de einddatum van het contract terugbetalen.
Wij zetten het max op 6 jaar omdat dat wat de limiet is die de fiscus hanteert…
Nene dat niet. Wordt gewoon overgeboekt.Dus zelfs als je het verrekend via een dividend moet het bedrag eerst nog effectief terug worden overgeschreven van prive naar vennootschap?
Dank voor je bericht dat is duidelijk, dus je kan de lening laten lopen op 5 jaar maar vervroegd binnen 2 jaar gaan aflossen waardoor je uiteindelijk minder intresten hebt betaald aan je vennootschap?Is sowieso lening met looptijd opgenomen in het contract. Doorheen de looptijd worden enkel interesten betaald. Op het einde de volledige som, welke dus kan verrekend worden bij een dividenduitkering.
Als het geld niet terugkeert en het contract geen vaste einddatum opneemt zal de fiscus het alsnog zien als een rekening courant en de 7,14% interesten aanrekenen (als belastbaar voordeel in uw personenbelasting).
Je mag wel altijd vervroegd voor de einddatum van het contract terugbetalen.
Wij zetten het max op 6 jaar omdat dat wat de limiet is die de fiscus hanteert…
Klopt.Dank voor je bericht dat is duidelijk, dus je kan de lening laten lopen op 5 jaar maar vervroegd binnen 2 jaar gaan aflossen waardoor je uiteindelijk minder intresten hebt betaald aan je vennootschap?
Toch begonnen toveren nu met debet rekening-couranten?Nene dat niet. Wordt gewoon overgeboekt.
Ik bedoel dat je het niet mag zien als een permanente vordering van de vennootschap op uzelf..

Een lening met vaste looptijd is geen debet rekening-courant. Dividend wordt aangewend voor de terugbetaling van de lening.Toch begonnen toveren nu met debet rekening-couranten?![]()
Zeer waardevolle info allemaal, met dank aan de mensen op het forum !Klopt.
Potato potato hé.Een lening met vaste looptijd is geen debet rekening-courant. Dividend wordt aangewend voor de terugbetaling van de lening.
Een debet rekening courant kun je praktisch zien als een permanent voorschot, er is geen afspraak rond de terugbetaling. Dat moet je imo vermijden. Zowel fiscaal als naar kredietbeslissingen van de bank (vb leasecontract van de wagen).
Mijn boekhouder is ook sinds kort overgeschakelt naar een all-in fee.Stap 5 is optioneel, dat zit allemaal mee in mijn all-in fee![]()