Freelancers & Ondernemers

Het zal inderdaad wat meer zijn maar we hebben te weinig info over het volledige loonpakket.
Ben daar eigenlijk ook best nieuwsgierig naar - de effectieve loonkost, mocht er iemand zin hebben dat eens bij benadering te bepalen - welke gegevens zijn allemaal nodig?

Edit: blijkbaar net bij benadering beantwoord door @Japser

Heb het onlangs ook voor mezelf moeten uitrekenen.

Voor de brutoloon berekening: MC + hospitalisatie + groepsverzekering + bonus + 13e maand + vakantiegeld + ... zit hier allemaal in.

Edit: Hier zijn de juiste cijfers
Brutomaandloon * 1.712 * 12 (Van waar dit cijfer komt weet ik niet)
Gsm abbo: 250€/jaar
Auto: 8000€/jaar (kan wel zijn dat ge met ne duurdere auto rijdt :) )
Netto vergoedingen: 1980€/jaar (bij mij toch)

Gemiddeld werkt een bediende ongeveer 210 dagen.

Al de rest is overhead (opleidingen, vakantie en ziekte)

Dus uw kost voor de werkgever is +/- 145000. Delen door 210 geeft +/- 700€ en dat zou ik dan ook onderhandelen.
Desnoods zet ge een maximum in van 150 000€ te factureren per jaar en als ge er zit half december pakt ge kerst en nieuw vakantie.

Dit moet ik dan jaarlijks ingeven in SAP voor de budgetten op te stellen. Heb 26 arbeiders en bedienden onder mij en op enkele 1000€ na klopt deze berekening.
Als je van 6800€ bruto komt, zou ik mijn dagrate een pak boven die 700€ inschatten. Eerder vanaf 850€.

Als je van 6800€ bruto komt, zou ik mijn dagrate een pak boven die 700€ inschatten. Eerder vanaf 850€.
Maar als je onderhandelt met een werkgever om hem te overtuigen je als freelancer in dienst te nemen, dan gaat die je waarschijnlijk geen 20% opslag willen geven omdat jij van statuut wil veranderen.

Maar als je onderhandelt met een werkgever om hem te overtuigen je als freelancer in dienst te nemen, dan gaat die je waarschijnlijk geen 20% opslag willen geven omdat jij van statuut wil veranderen.
Goh, ik heb dat zo gedaan, en ik ben toen van 4000€ bruto naar 520€ dagrate gegaan (en dan over een paar jaar tijd dagrate omhoog getrokken). Ik vermoed dat die dagrate ook duurder zal uitkomen voor de werkgever in dat geval? Uiteindelijk is het simpel he "ik wordt freelancer, als je wil kan je mij inhuren aan deze prijs. Indien niet, dan zoek ik iets anders". Laat dat nu net het mooie zijn aan freelancer zijn :D

Goh, ik heb dat zo gedaan, en ik ben toen van 4000€ bruto naar 520€ dagrate gegaan (en dan over een paar jaar tijd dagrate omhoog getrokken). Ik vermoed dat die dagrate ook duurder zal uitkomen voor de werkgever in dat geval? Uiteindelijk is het simpel he "ik wordt freelancer, als je wil kan je mij inhuren aan deze prijs. Indien niet, dan zoek ik iets anders". Laat dat nu net het mooie zijn aan freelancer zijn :D

Denk dat het mooie aan freelance ook het loon is, stel dat je gewoon je werk graag doet en gewoon fiscaal de switch maakt naar freelance - in het geval van die 6800 € zou dat een bijna verdubbeling van het netto loon zijn op basis van 145K/220.

Ik heb een detailberekening van loonkost inclusief alle extralegale voordelen en ook rekening houdend met aftrekbaarheid van bepaalde kosten bij de WG - destijds zelfde oefening gedaan om om te schakelen naar mgmt vennootschap. Indien interesse, PM gerust.

Hier mijn inschatting:

Loon: 6500 euro
Loonkost(tool attentia): 3128,43 euro
Auto (A4): 734 euro
Benzine: 250 euro
Hospitalisatieverzekering: 30 euro
Groepsverzekering 3%: 195 euro
Opleiding: 250 euro
Mc’s 8 euro: 150 euro
Onkostenvergoeding: 125 euro

Totaal: 11.402,43 euro per maand of ongeveer 137.000 euro per jaar

Kom ik aan 200 dagen per jaar op 684,16 euro per dag. Heb nu 700 euro per dag ook gegeven met bovenstaande verantwoording.

Stilaan eens werk maken van een nieuwe boekhouder zoeken. Mensen uit de regio Haaltert-Aalst die hun ervaring willen delen?
Nog maar eens ondervonden dat de informatie die ik krijg ondermaats is/was.

Stilaan eens werk maken van een nieuwe boekhouder zoeken. Mensen uit de regio Haaltert-Aalst die hun ervaring willen delen?
Nog maar eens ondervonden dat de informatie die ik krijg ondermaats is/was.

Ik ben recent geswitcht in dezelfde regio.

PM mij anders de naam van uw kantoor eens (als je wilt ofc)

Als ik boekhouder was, ik had een FAQ website voor alle starters met vragen, die toch steeds terugkomen. En een nieuwsbrief met alle nieuwtjes, naar al mijn klanten.

Zijn er die nieuwsbrieven sturen eigenlijk met updates? Over alles wat hier te lezen valt basically ?

bruto maandloon * 1.25 (patronale bijdragen, kan ook 32% zijn in non-profit & overheid) * 13.92 (incl. 13e maand en vakantiegeld)
Elke werkgever neemt je zo aan, kost hen minder :p.

Jij vergeet kleine randzaken mee op te nemen zoals BA, hospitalisatieverzekering, MC, Eco cheque, koopkrachtpremie PC 200, fruitmand, aankoop werkkledij, ....

Als ik boekhouder was, ik had een FAQ website voor alle starters met vragen, die toch steeds terugkomen. En een nieuwsbrief met alle nieuwtjes, naar al mijn klanten.

Zijn er die nieuwsbrieven sturen eigenlijk met updates? Over alles wat hier te lezen valt basically ?
Als je boekhouder daar tijd voor heeft dan zal het wel geen goede boekhouder zijn.
Diegene die nieuwsbrieven versturen doen dat via een bepaalde abonnementsformule zodat men daar ook minuut tijd in moet steken.

Als je boekhouder daar tijd voor heeft dan zal het wel geen goede boekhouder zijn.
Diegene die nieuwsbrieven versturen doen dat via een bepaalde abonnementsformule zodat men daar ook minuut tijd in moet steken.
Heeft in principe ook geen nut, dan heb je een boekhouder die een nieuwsbrief uitstuurt voor iets te doen dat hij toch zelf moet uitvoeren. Dan kan hij het beter het gewoon bij een individueel gesprek met de klant doen, want die moet toch goedkeuring geven.

Elke werkgever neemt je zo aan, kost hen minder :p.

Jij vergeet kleine randzaken mee op te nemen zoals BA, hospitalisatieverzekering, MC, Eco cheque, koopkrachtpremie PC 200, fruitmand, aankoop werkkledij, ....
Ah sorry, 1e lijn idd niet gelezen. Ik heb al die randzaken wel apart meegenomen in mijn berekening. Groepsverzekering (0 tem 10%, mss sommigen zelfs nog meer) verschilt bv. zeer hard qua werkgever

Hoe kan ik nu alles weten? Mijn boekhouder zegt mij letterlijk niets, ik moet alle nieuwtjes hier lezen.

Ik moet alles zelf uitzoeken. Met andere woorden, al zijn klanten weten van niets.

Hoe moeten zijn klanten weten wat hier allemaal te lezen staat? Zeer interessante lectuur als je het mij vraagt.

Mijn vragen over maaltijdcheques, onkosten, cadeaubonnen, vprBis, … zullen ook wel tientallen keren voorkomen. Om dat dan telkens allemaal te moeten uitleggen… vermoeiend…

Er zijn honderden boekhouders, maar zo zou je het verschil kunnen maken. Als iedere boekhouder gewoon zijn werk doet, zal je het nooit weten of je bij een goede zit of niet.

PS: ik heb 1 controle gehad op 11 jaar tijd met een boete van amper €200, dat vond ik persoonlijk wel iets goeds aan hem

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik nu alles weten? Mijn boekhouder zegt mij letterlijk niets, ik moet alle nieuwtjes hier lezen.

Ik moet alles zelf uitzoeken. Met andere woorden, al zijn klanten weten van niets.

Hoe moeten zijn klanten weten wat hier allemaal te lezen staat? Zeer interessante lectuur als je het mij vraagt.

Mijn vragen over maaltijdcheques, onkosten, cadeaubonnen, vprBis, … zullen ook wel tientallen keren voorkomen. Om dat dan telkens allemaal te moeten uitleggen… vermoeiend…

Er zijn honderden boekhouders, maar zo zou je het verschil kunnen maken. Als iedere boekhouder gewoon zijn werk doet, zal je het nooit weten of je bij een goede zit of niet
Ik moet helemaal niks zelf weten. Mijn boekhouder laat me dat weten wanneer het nodig is.
Conclusie: jij zit bij een slechte boekhouder, maar dat zeggen we hier al jaren.

Terug
Bovenaan