Freelancers & Ondernemers

Gaat het over iemand die ook nog student is? Of wat voor profiel moeten we hier bij plakken. Bepaald natuurlijk wel welke mogelijkheden er zijn.

Hij heeft een 24u contract.

Wil ook gewoon wel verzekeringswijs in orde zijn als ik hem eens meeneem in een hoogtewerker bv.

Zelfstandig in bijberoep kan zeker een goed alternatief zijn.
Indien hij zelf zijn administratie kan opvolgen want een boekhouder vraagt redelijk al snel 500-1.000 EUR (en ziet die dossiers ook niet graag komen :) ).

Jammer dat overheid beslist welke sectoren precies flexijob mogen uitoefenen, voor zo iets zou dat ook een mooi alternatief zijn.

Interim indien niet zelfstandige in bijberoep.

Onder tafel nog beter :)
Vermoed om misbruik tegen te gaan, hoeveel familieleden er opeens geen flexijob zouden uitoefenen via de vennootschap van de partner/ouder/kind...

Het is wel gekoppeld met een algemene verlaging met de roerende voorheffing. En het steekt niet in fase 1 van zijn plan.

Vrij zeker van dat er paar partijen in de huidige coalitie nog van gedacht veranderen over de uitdoving (MR en VLD.)

Dus zo vast staat dat allemaal niet.
Heb jij een bron waar ik kan bevestigen dat dit niet in fase 1 van zijn plan zit?

Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik heb in december mijn eerste (dubbel) boekjaar afgesloten. Nu dus bezig het tweede.

Mijn boekhoudster raadt me aan om mijn winst van het eerste boekjaar, dat nogal hoog ligt omdat het dus een dubbel boekjaar was, in een liquidatiereserve te steken omdat ze denkt dat VVPR bis gaat afgeschaft worden.

Mijn plan was echter om na mijn tweede boekjaar (2023) alles uit te keren als een interimdividend van boekjaar 3 waardoor ik het meteen aan 20% kan uithalen. Dus zolang dat ze het nu niet in 2024 invoeren zit ik safe.

Moh. Een collega laat soms eens iemand een dag komen en die zegt dat die maar in de 200€ betaald voor een dag via interim. Vreemd.

Edit: mss wordt hij beter zelfstandig in bijberoep? 😀
Kan hé, maar dat zal dan eerder aan bruto minimumloon zijn (momenteel 1953€/maand oftewel een 12€/uur). Doe dat X2 en je komt aan 200€ hé.

En van die 12€ zal dan zodanig weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden worden (ongeveer 11%), zodat het lijkt dat hij nog redelijk iets overhoudt (pakweg 9€/uur), maar al naargelang al zijn andere inkomsten zal hij waarschijnlijk op het eind van het jaar nog mooi gaan op mogen bijbetalen, waardoor van die 12€ niet zoveel meer overblijft.

Uw 15€ netto dat je voor ogen houdt is geen minimumloon hé, ik denk dat je daar wat in de mist loopt.
Dat is 2500€ netto/maand, dat komt, als je zuiver alleen loon rekent, neer op 4000€ bruto, waar je als werkgever dan nog eens 1200€ patronale bijdragen moogt op betalen.
Dan ook nog eens 15,38% vakantiegeld doorstorten voor het RJV (berekend op 108% van zijn loon), dus nog eens 665€.

Met andere woorden, iemand voltijds 15€/uur netto betalen kost je als je hem zelf in dienst hebt al 280€/dag!

Een interimkantoor die dat brutoloon X2 doet, steekt geen heel brutoloon in hun zak hé, want (bijvoorbeeld) 100€/dag brutoloon is 100 + 25 (patronale bijdrage) + 16.6 (vakantiegeld), dus al 141.6€/dag, en van die 58€ die ze dan overhouden moeten ze heel hun eigen boîte draaiende houden!

Vroeger mocht je tot 1300eur per jaar legaal in het zwart werken, zonder btw nummer. Gewoon aangeven in personenbelasting.
Eenmalige, uitzonderlijke inkomsten mag nog steeds hé, belast aan 33%
Echter, 1 of 2 keer per jaar komt ge met weg, maar de fiscus is heel snel geneigd van u als zelfstandige te bestempelen (minste vorm van regelmaat, al is maar een uurtje of twee elke maand).

Kan hé, maar dat zal dan eerder aan bruto minimumloon zijn (momenteel 1953€/maand oftewel een 12€/uur). Doe dat X2 en je komt aan 200€ hé.

En van die 12€ zal dan zodanig weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden worden (ongeveer 11%), zodat het lijkt dat hij nog redelijk iets overhoudt (pakweg 9€/uur), maar al naargelang al zijn andere inkomsten zal hij waarschijnlijk op het eind van het jaar nog mooi gaan op mogen bijbetalen, waardoor van die 12€ niet zoveel meer overblijft.

Uw 15€ netto dat je voor ogen houdt is geen minimumloon hé, ik denk dat je daar wat in de mist loopt.
Dat is 2500€ netto/maand, dat komt, als je zuiver alleen loon rekent, neer op 4000€ bruto, waar je als werkgever dan nog eens 1200€ patronale bijdragen moogt op betalen.
Dan ook nog eens 15,38% vakantiegeld doorstorten voor het RJV (berekend op 108% van zijn loon), dus nog eens 665€.

Met andere woorden, iemand voltijds 15€/uur netto betalen kost je als je hem zelf in dienst hebt al 280€/dag!

Een interimkantoor die dat brutoloon X2 doet, steekt geen heel brutoloon in hun zak hé, want (bijvoorbeeld) 100€/dag brutoloon is 100 + 25 (patronale bijdrage) + 16.6 (vakantiegeld), dus al 141.6€/dag, en van die 58€ die ze dan overhouden moeten ze heel hun eigen boîte draaiende houden!

Mmm ok thx.
Ik geloof dat het bij die gast een student is, mss daarom goedkoper

Ik zou het vriendje van mijn schoonzus willen inschakelen om soms eens een paar uurtjes te komen helpen.

Hoe gaat dat best legaal? Nu en dan eens een paar uur..,

Via interim? Minimum halve dag dan? Wat kost mij dat dan om hem bv 15€ netto te geven? (Of is dat te weinig. Vaak is het maar eens iets helpen vasthouden dat te groot is voor alleen)

En kan dat voor hem? Ik geloof dat hij 24u vast werkt

Zou vooral zijn om eens wat stickerwerk voor te bereiden en bij plaatsing van gevelreclame’s soms gewoon eens iets helpen vasthouden

Flexijob lijkt me meest logisch?

Heb jij een bron waar ik kan bevestigen dat dit niet in fase 1 van zijn plan zit?

Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik heb in december mijn eerste (dubbel) boekjaar afgesloten. Nu dus bezig het tweede.

Mijn boekhoudster raadt me aan om mijn winst van het eerste boekjaar, dat nogal hoog ligt omdat het dus een dubbel boekjaar was, in een liquidatiereserve te steken omdat ze denkt dat VVPR bis gaat afgeschaft worden.

Mijn plan was echter om na mijn tweede boekjaar (2023) alles uit te keren als een interimdividend van boekjaar 3 waardoor ik het meteen aan 20% kan uithalen. Dus zolang dat ze het nu niet in 2024 invoeren zit ik safe.

Er gaat niet op terugkerende kracht gewerkt worden. Een boekjaar dat al afgesloten is is eind 2022, is al safe.

https://vanpeteghem.belgium.be/site...es/Eerste fase bredere fiscale hervorming.pdf = Fase 1
Niks over afschaffing VVPRBis, liquidatiereserves of aanpassing RV.

Kan je een televisie inbrengen als onkost als IT freelancer?
Tuurlijk, wel best dat hij niet in de privé hangt. :fingerguns_r:
Indien het echt voor privé gebruik is kan je het met de typische truken van de foor oplossen (cadeaubons kopen van Bol/Fnac/.. en deze in onkosten steken).

Ik verander binnenkort van project naar nieuwe klant, zijn er typische relatiegeschenken (zoals hierboven bol, fnac) die te verantwoorden zijn? 👀

Kan je een televisie inbrengen als onkost als IT freelancer?
Je kan alles inbrengen als onkosten, de vraag is of het verworpen zal worden bij controle.
En het antwoord op die vraag, krijg je door te denken "gebruik ik die TV voor mijn werk?"...

Maak hem bestuurder op papier, dacht dat je hem dan zo kon vergoeden. (Of moet die bestuurder dan ook een bv hebben?)

Ola, niet te ver gaan. :p

1: Dat is sociale fraude als die geen belang heeft in de vennootschap.
2: Dus als je het correct wil doen, moet hij een aandeel hebben in de vennootschap :p.

Zijn opties zijn:

Loontrekkende (maar altijd minimum 3u en bedrijfsvoorheffing in te houden dus aangifte bedrijfsvoorheffing, inschrijven als werknemer, arbeidscontract) Veel werk voor die paar uurtjes lijkt mij.

Wat ik eerder zou voorstellen. Laat hem inschrijven als zelfstandige (in bijberoep). En betaal hem uit via een fiche 281.50 (omdat hij niet BTW-plichtig is dus de neef moet niet eens facturen uitschrijven.). Hij gaat dan wel zelf sociale bijdragen moeten betalen.

Laatst bewerkt:

2: Dus als je het correct wil doen, moet hij een aandeel hebben in de vennootschap :p.
Nochtans al geregeld gezien.
Indien hij vaak komt helpen 1 aandeel aan verkopen met clausule dat jij altijd het recht hebt om dit aandeel terug te kopen tegen x prijs.

Maar mijn vraag ivm de 'bestuurder' blijft dan, is dit dan zelfstandige in bijberoep of via BV?

Zijn opties zijn:

Loontrekkende (maar altijd minimum 3u en bedrijfsvoorheffing in te houden dus aangifte bedrijfsvoorheffing, inschrijven als werknemer, arbeidscontract) Veel werk voor die paar uurtjes lijkt mij.

Wat ik eerder zou voorstellen. Laat hem inschrijven als zelfstandige (in bijberoep). En betaal hem uit via een fiche 281.50 (omdat hij niet BTW-plichtig is dus de neef moet niet eens facturen uitschrijven.). Hij gaat dan wel zelf sociale bijdragen moeten betalen.
Nochtans al geregeld gezien.
Indien hij vaak komt helpen 1 aandeel aan verkopen met clausule dat jij altijd het recht hebt om dit aandeel terug te kopen tegen x prijs.

Maar mijn vraag ivm de 'bestuurder' blijft dan, is dit dan zelfstandige in bijberoep of via BV?
Vermoedelijk bedoelen jullie bedrijfsleiders van de tweede categorie, aandelen in bezit hebben is daar toch nergens een voorwaarde?
Nu in dit geval zou ik dit ook wel niet toepassen :)

Terug
Bovenaan