Freelancers & Ondernemers

Nu als zelfstandige toch al bij 2 klanten gezeten waar het de gewoonte was in het team om niet meer als 3 weken verlof te nemen achter elkaar, als iedereen daar zich braaf aan houdt kan je moeilijk doodleuk even 5 weken nemen omdat je zelfstandige bent.

In de meeste gevallen is er maximum een maand opzeg als zelfstandige om andere oorden op te zoeken :)

Daarnaast, als je bepaalde eisen hebt, dan leg je die op tafel wanneer je een contract wil aangaan. Maar net zoals (alweer) zo'n beetje elke andere zelfstandige job zullen je klanten afwegen of de geboden waar de voorwaarden waard zijn.

400 is te weinig maar met een dayrate van 500 kan de vraagsteller er via een vennootschap financieel wel degelijk beter af zijn als de 2650 euro netto (en voordelen) die hij nu heeft.

Omzet: 105.000
Loon: 45.000
Kosten: 40.000
Winst (bruto): 20.000

Netto-loon bedrijfsleider zal iets van een 2100 zijn.
Netto winst aan het hoogste tarief: 15.000.

Maandelijks haalt hij dan 2.100 (loon) plus 1.250 (dividend, weliswaar na een boekjaar) = 3.350 of een 700 euro per maand meer.

En dat is zonder enige optimalisatie in liquidatiereserves enz. Bovendien zonder rekening te houden met de bedrijfskosten die terugvloeien zoals huur kantoor wat ook een paar 100 euro per maand kan opleveren op zijn privé rekening.

Maar je moet er wel nog mee rekening houden dat de vraagsteller wel 14x zijn 2650 euro loon krijgt, misschien zelfs 15 met bonus erbij. Dan wordt het verschil ineens een pak kleiner.

Beter zou zijn om gewoon even de netto jaarlijkse cash die je nu krijgt te vergelijken met die 50400 van hierboven.

Je mag ook niet vergeten dat op elk moment alle risico bij jezelf ligt:
- Tesla perte totale? Pech gehad
- 6 maand ziek en contract kwijt? Pech gehad
- Crisis en besparing, net voor je contractverlenging? Pech gehad.

Je kan je wel deels indekken, maar dat is dan weer ten koste van je marge. Hoeveel risico je dan neemt en hoeveel dat waard is, is voor iedereen anders, maar ik snap wel dat mensen met een goed pakket dan liever op hun gemak blijven zitten tav eem dayrate van 500 euro.

Maar je moet er wel nog mee rekening houden dat de vraagsteller wel 14x zijn 2650 euro loon krijgt, misschien zelfs 15 met bonus erbij. Dan wordt het verschil ineens een pak kleiner.

Beter zou zijn om gewoon even de netto jaarlijkse cash die je nu krijgt te vergelijken met die 50400 van hierboven.

Je kan je wel deels indekken, maar dat is dan weer ten koste van je marge. Hoeveel risico je dan neemt en hoeveel dat waard is, is voor iedereen anders, maar ik snap wel dat mensen met een goed pakket dan liever op hun gemak blijven zitten tav eem dayrate van 500 euro.
Dit zijn toch ook typische kronkels die werknemers maken. En wat ze van mij gerust mogen blijven doen.

Bij de crisis / besparing heb ik geen 2x gedacht of iemand werknemer of freelancer was.
De slechtste gingen buiten, de goeie mochten blijven.
Bij een (quasi) overheids bedrijf of als je +7j ergens zit zal dat mogelijks anders zijn, bij al de rest gaan die paar maand opzeg echt het verschil niet maken trust me.

Ik heb trouwens een contract met 3 maanden opzeg als freelancer onderhandeld langs kant werkgever, en heb er al gezien van meer.
Over een bonus kan je ook gewoon onderhandelen ... je MOET niet enkel day rates vragen he.
En al die andere punten daar neem je een verzekering voor uiteraard. Dat is zowat het eerste dat ieder artikel, boekhouder of vriend je zal vertellen. Ik ken letterlijk geen enkele freelancer zonder een deftig pakket verzekeringen.

Mensen met een "goed pakket" gaan echt wel meer vangen dan 500 ... dat is zowat een instap rate.
En als je gaat neuten over 14e / 15e maand dan moet je er ook wel alle aankopen, etentjes, en extras die freelancers hebben bij tellen.

Nu goed je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet doen drinken.

Mensen met een "goed pakket" gaan echt wel meer vangen dan 500 ... dat is zowat een instap rate.
En als je gaat neuten over 14e / 15e maand dan moet je er ook wel alle aankopen, etentjes, en extras die freelancers hebben bij tellen.

Nu goed je kan een paard naar het water leiden, maar je kan het niet doen drinken.
De concrete vraag was om het huidge pakket te vergelijken met een dayrate van 450-500 met 210 dagen te werken...

Geen idee waar jij die beslissing gemaakt hebt, maar 150 contractors buiten = 1 maand betalen, 150 werknemers met 30j dienst is 3j betalen + gezever met de vakbond. Als je snel cijfers moet opkrikken doet al de rest er niet zoveel toe.

De concrete vraag was om het huidge pakket te vergelijken met een dayrate van 450-500 met 210 dagen te werken...

Geen idee waar jij die beslissing gemaakt hebt, maar 150 contractors buiten = 1 maand betalen, 150 werknemers met 30j dienst is 3j betalen + gezever met de vakbond. Als je snel cijfers moet opkrikken doet al de rest er niet zoveel toe.
Je moet freelancers vergelijken met consultants he. Hier is tijdens de crisis zelfs de afweging gemaakt "die consultants worden sowieso betaald door hun werkgever en de freelancers niet, dus we zetten eerst consultants stop".
Er komen in de discussie heel vaak nadelen voor die ofwel niet bestaan, ofwel helemaal niet zo'n nadeel zijn. Zoals ik al berekend had, komt hij met 500€ netto op ongeveer het dubbele uit (+dikkere auto etc), dan maken die 13e en 14e maand eigenlijk echt niks uit hoor.

Goh, dit is het risicoaverse dat spreekt, op zich geen probleem, als Belg zijn we sowieso zeer risico avers. Maar zoals je zelf aangeeft. Auto perte totale => Geen probleem, ik heb een goede omnium die me volledig vergoed. 6 maand ziek en contract kwijt => Ik heb een goede polis gewaarborgd inkomen die me die 6 maanden betaalt en ik zoek gewoon een nieuwe opdracht. Crisis en besparing => Geen probleem, andere opdracht. Als ik echt niets vind kan ik weer in loondienst gaan.

Het verschil in netto inkomen zorgt ervoor dat je deze zaken wel voor een bepaalde periode kan dragen. ALS je net als freelancer begint en DAN net een half jaar werkonbekwaam bent, je opdracht verliest, het crisis is en je niets meer vindt.... Jah, dan heb je waanzinnig veel pech gehad. Ben je in loondienst en beland je morgen onder een bus heb je ook pech en zal er op je begrafenis ook niemand morren over welk statuut je nu eigenlijk had.

Vraagje voor de experten en eventueel de boekhouders hier.

Mijn partner en ikzelf hebben een nieuwe woning in het vizier, een bod werd reeds aanvaard maar gezien het iemand is die we kennen wachten we nog even met naar de notaris te gaan, tot ofwel onze eigen woning verkocht wordt OF zij een nieuwe woning gevonden heeft.

Nu lijkt het er op dat de huizenmarkt sterk verzadigd is en dat het geen evidentie is om onze woning te verkopen, tenzij we belachelijk laag gaan in prijs (en dat zou de aankoop van de nieuwe woning moeilijker maken).

Vermits ik een goed draaiende vennootschap heb stel ik mezelf nu de vraag, die ongetwijfeld heel veel complexiteit met zich mee brengt maar bon: Kan ik mijn huidige woning (volledig) verkopen aan de vennootschap als "investering", die vervolgens via de vennootschap verhuren en naderhand terug verkopen?

Mijn statuten staan mij toe om vastgoed te kopen en te verhuren, maar gezien het een woning betreft weet ik niet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Het enige wat ik hoor is dat lenen op de vennootschap per definitie een stuk duurder is dan privé?

Ik denk dat het beter is dat je vennootschap het vruchtgebruik koopt (twintig jaar is gangbaar) op die woning, en die dan verhuurt. Op die manier heb je onmiddellijk een hoop geld ter beschikking en blijft de woning van jou, na twintig jaar als het vruchtgebruik uitgedoofd is kan je dan met die woning doen wat je wil.

Je kan gedurende die periode van twintig jaar ook allerhande herstellingen en opfrissingswerken laten doen aan die woning op kosten van je vennootschap.

Lijkt me vooral nadelig als je dat huis in de toekomst opnieuw wilt verkopen/naar je privé halen: meerwaardebelasting, registratierechten, vennootschapsbelasting,..

Vruchtgebruik lijkt me dan een betere optie, maar dan nog moet je uiteraard voorzichtig te werk gaan: de waardering van vruchtgebruik/blote eigendom moet correct gebeuren. Ook opletten dat te grote opfrissingswerken niet leiden tot een VAA bijvoorbeeld.

Je goed laten adviseren dus.

Gisteren vroeg een klant me hoeveel zijn maaltijdcheques e.d. eigenlijk netto opbrengen.
Ik geloof dat sommige het hier ook toepassen en ben wel benieuwd of iemand nog aanvullingen heeft op de berekening.
Je moet blijkbaar wel een wiskundige zijn om het verschil te kunnen uitrekenen.

Winst zonder maaltijdcheques e.d.
100.000 - 32.000 (vvpr+vennb) = 68.000

Winst met maaltijdcheques e.d.

Maaltijdcheques: 220 werkdagen x 8 = 1.760
Ecocheques: 250
Cadeaucheques: 40
Activ cheques: 100
Totaal = 2.150
Administratiekosten: 200 (geen idee of dit juist is, misschien wat hoog in dit geval. Nu in praktijk al eens 9% gezien op hun ecocheques)

Vennootschap
100.000 winst
- 2.350 kosten
97.650,00 winst boekhoudkundig
+ 239,80 (220 x 1,09 eigen bijdragen per cheque) (r/c aan opbrengst)
97.889,80 gecorrigeerde boekhoudkundig winst
+ 1.470,20 + verworpen uitgaven (2150 - 220 x 1,09 - 220 x 2)
99.360,00 fiscale winst
-19.872,00 20% vennb (verschil tussen fiscaal en boekhoudkundig winst dus je mag niet gewoon - 32% doen)
-11.702,67 15% roerende voorheffing op de boekhoudkundige winst na vennb
Netto uit vennootschap: 66.315,13 (gecorrigeerde boekhoudkundige winst - belastingen)

Privé
2.150,00 - 239,80 = 1.910,20

Totaal met maaltijdcheques: 66.094,60 + 1.910,20 = 68.225,33
Als je enkel maaltijdcheques doet is het voordeel kleiner.
Bij 25% vennoootschapsbelasting is het voordeel wat hoger.

Men noemt dit dan een serieuze fiscale optimalisatie.

Nogmaals, mocht ik me ergens vergissen dan hoor ik het graag.

Vraagje voor de experten en eventueel de boekhouders hier.

Mijn partner en ikzelf hebben een nieuwe woning in het vizier, een bod werd reeds aanvaard maar gezien het iemand is die we kennen wachten we nog even met naar de notaris te gaan, tot ofwel onze eigen woning verkocht wordt OF zij een nieuwe woning gevonden heeft.

Nu lijkt het er op dat de huizenmarkt sterk verzadigd is en dat het geen evidentie is om onze woning te verkopen, tenzij we belachelijk laag gaan in prijs (en dat zou de aankoop van de nieuwe woning moeilijker maken).

Vermits ik een goed draaiende vennootschap heb stel ik mezelf nu de vraag, die ongetwijfeld heel veel complexiteit met zich mee brengt maar bon: Kan ik mijn huidige woning (volledig) verkopen aan de vennootschap als "investering", die vervolgens via de vennootschap verhuren en naderhand terug verkopen?

Mijn statuten staan mij toe om vastgoed te kopen en te verhuren, maar gezien het een woning betreft weet ik niet waar ik allemaal rekening mee moet houden. Het enige wat ik hoor is dat lenen op de vennootschap per definitie een stuk duurder is dan privé?
Het is sub optimaal op zo'n vastgoed te bezitten in je vennootschap, echter ikzelf heb dit ook gedaan in mijn eigen vennootschap.
In 2018 SOD woning gekocht, 2 jaar later verkocht aan mijn eigen vennootschap (met schattingsverslag, doch prijszetting was wat hoger :) ).

Voordeel privé: Verkocht met BTW waardoor ik privé de btw terug kon terugvorderen, op de grond kreeg ik deel van mijn registratierechten terug.
Voordeel privé: mijn andere nieuwbouw was een pak duurder, die kon ik zetten aan 6% en daarvoor mocht je geen andere woning - privé - bezitten. (vergelijkbaar probleem met registratierechten als je al een woning bezit)
Voordeel privé: enorm goedkoop kunnen lenen toen
Voordeel vennootschap: heel goedkoop kunnen lenen in 2020, 1% intrest met bruto geld
Voordeel vennootschap: kan redelijk wat kosten van die verhuur woning nu inbrengen
Nadeel vennootschap: huur belast, eventuele meerwaarde belast maar dat is relatief gezien de hogere verkoopprijs

Ik denk dat het beter is dat je vennootschap het vruchtgebruik koopt (twintig jaar is gangbaar) op die woning, en die dan verhuurt. Op die manier heb je onmiddellijk een hoop geld ter beschikking en blijft de woning van jou, na twintig jaar als het vruchtgebruik uitgedoofd is kan je dan met die woning doen wat je wil.

Je kan gedurende die periode van twintig jaar ook allerhande herstellingen en opfrissingswerken laten doen aan die woning op kosten van je vennootschap.
Toch mee oppassen, fiscus is hier absoluut niet happig op en je moet het VAA goed berekenen. Kan je je véél miserie mee op de hals halen.

Gisteren vroeg een klant me hoeveel zijn maaltijdcheques e.d. eigenlijk netto opbrengen.
Ik geloof dat sommige het hier ook toepassen en ben wel benieuwd of iemand nog aanvullingen heeft op de berekening.

Totaal = 2.150
Administratiekosten: 200 (geen idee of dit juist is, misschien wat hoog in dit geval. Nu in praktijk al eens 9% gezien op hun ecocheques)

Vennootschap
100.000 winst
- 2.350 kosten
99.360,00 fiscale winst
-19.872,00 20% vennb (verschil tussen fiscaal en boekhoudkundig winst dus je mag niet gewoon - 32% doen)
Netto uit vennootschap: 66.315,13 (gecorrigeerde boekhoudkundige winst - belastingen)

Privé

Mijn boekhouder raadde mij maaltijdcheques af en doen zo ook bijna bij geen enkele van hun klanten (enkel bij werknemers van die klanten).
Reden daarvoor was dat het fiscaal voordeel miniem is op papier, maar door het wegvallen van maaltijdcheques ik recht heb op een forfaitaire dagvergoeding voor maaltijden.
In de praktijk komt dat neer op een maandelijkse forfaitaire vergoeding van 307,52. Dus dan lijkt mij dat een fiscaal voordeel langs de kant van geen maaltijdcheques.

Mijn boekhouder raadde mij maaltijdcheques af en doen zo ook bijna bij geen enkele van hun klanten (enkel bij werknemers van die klanten).
Reden daarvoor was dat het fiscaal voordeel miniem is op papier, maar door het wegvallen van maaltijdcheques ik recht heb op een forfaitaire dagvergoeding voor maaltijden.
In de praktijk komt dat neer op een maandelijkse forfaitaire vergoeding van 307,52. Dus dan lijkt mij dat een fiscaal voordeel langs de kant van geen maaltijdcheques.
Klopt, dat is hetgeen wat ik hier ook al paar x gezegd heb.
Nog geen 1% van onze klanten heeft maaltijdcheques.

Wat betreft die dagvergoeding, niet iedereen heeft daar recht op natuurlijk maar dat is eenvoudig te vervangen met een 'onkosten' vergoeding.

Totaal = 2.150

Vennootschap
100.000 winst
- 2.350 kosten
99.360,00 fiscale winst

Privé

De oefening werd voor mij gemaakt vorig jaar en het kwam er op neer dat het voordeliger uitkwam met een maandvergoeding (ipv onkostenvergoeding + maaltijdcheques). Nadeel dat ik heb is dat ik bvb. wel geen "zakenlunchen" kan inbrengen zonder te verrekenen met mijn maandvergoeding maar dat heb ik toch maar 1-2x per jaar.

Anderzijds: 225 €/jaar x 45 jaar = 10k extra

winst is winst :)
Geen restaurantkosten inbrengen dan, je boekhouder die een uurtje extra werkt (aankoopfacturen, gedoe om fiscaal te verwerken, moet weergegeven worden op individuele rekening, ...), bij controle eenvouder uw onkostenvergoeding te verantwoorden zonder maaltijdcheques.

Weg winst.

Vraagje aan de boekhouders hier:
Met de overstap naar BV zei de notaris dat de statuten zijn aangepast zodat ik ook tussentijds dividend kan uitkeren. Is dit gewoon aan zelfde voorwaarden als VVPR bis?

Vraagje aan de boekhouders hier:
Met de overstap naar BV zei de notaris dat de statuten zijn aangepast zodat ik ook tussentijds dividend kan uitkeren. Is dit gewoon aan zelfde voorwaarden als VVPR bis?
Ik vermoed dat je interimdividend bedoelt?

Tussentijds dividend kon je normaal altijd al, ook met het oude WVV.
Interim dividend moet expliciet staan in je statuten.
Vroeger was dat enkel mogelijk voor de NV's.

Tussentijds dividend = winst van vorige boekjaren op een datum anders dan de algeemene vergadering, dus een bijzondere algemene vergadering.
Interim dividend = kan je ook al winst van je lopende boekjaar gaan uitkeren (doen we amper in praktijk hoor)

Ik vermoed dat je interimdividend bedoelt?

Tussentijds dividend kon je normaal altijd al, ook met het oude WVV.
Interim dividend moet expliciet staan in je statuten.
Vroeger was dat enkel mogelijk voor de NV's.

Tussentijds dividend = winst van vorige boekjaren op een datum anders dan de algeemene vergadering, dus een bijzondere algemene vergadering.
Interim dividend = kan je ook al winst van je lopende boekjaar gaan uitkeren (doen we amper in praktijk hoor)
Ahja, zal dan wel interim dividend zijn. Maar is dus wel gewoon een optie moest ik op gegeven moment eens extra cash nodig hebben :). Goed om te weten :)

Terug
Bovenaan