Freelancers & Ondernemers

Ik ben juist gestart als BV (opstart 1 april) - moet ik nu voorafbetalingen doen?

Ik zou volgens mijn boekhouder maar 4500eur mogen betalen op voorhand (omdat dat in mijn financieel plan staat?) en ik zou daar slechts 3,5% (op dat bedrag) voordeel op krijgen. Dat is dus 157,5€ voordeel. Klopt dat?

Is het dan niet spijtig dat in mijn financieel plan stond dat ik 25.000€ belastingen ging betalen? Iets wat ik al 10 jaar doe by the way? Dan had ik 875€ voordeel gehad?
25000€ belastingen, dat zou neerkomen op 125000€ winst. Ga je zoveel winst halen?
Of is 22500€ winst realistischer?

Omdat ik de leukste boekhouder van het land heb.

Soit. Mijn vraag is dus of veel mensen hier met een BV aan voorafbetalingen doen. Of laat je die 3% winst voor wat het is?

Omdat ik de leukste boekhouder van het land heb.

Soit. Mijn vraag is dus of veel mensen hier met een BV aan voorafbetalingen doen. Of laat je die 3% winst voor wat het is?
Ik doe voorafbetalingen maar ben daar compleet niet mee bezig. Ik betaal gewoon wat de boekhouder me doorstuurt. En ik denk niet dat je redenering klopt maar los daarvan zou ik als startende freelancer met vennootschap ook niet teveel naar de paar 100 euro links of rechts optimalisaties zoeken wegens een fulltime job op zichzelf...

Je gooit ook alle belastingen op een hoop. Waar jij "korting" op krijgt is de voorafbetaling voor je vennootschapsbelasting.

Ik lees het volgende op het einde:

Enkel een nieuw opgerichte vennootschap is gedurende haar eerste drie boekjaren vrijgesteld van voorafbetalingen en zo ook de belastingvermeerdering.

Dan moet ik dat dus niet doen de eerste 3 jaar?

Laatst bewerkt:
Ik lees het volgende op het einde:

Enkel een nieuw opgerichte vennootschap is gedurende haar eerste drie boekjaren vrijgesteld van voorafbetalingen en zo ook de belastingvermeerdering.

Dan moet ik dat dus niet doen de eerste 3 jaar?
Jij leest toch echt niet wat mensen hier antwoorden hé?

ik stel vandaag om 8u47 een vraag, en niemand antwoordt sindsdien dat dat voor mij niet geldig is (eerste 3 jaar BV)

misschien dat het op pagina 26 stond maar we zitten nu op pagina 307

dank aan Monkytiger die zonder dat hij het wist, het antwoord gaf

ook dank aan MrKamado 👋

Net nieuwe PHEV, heb een Fleet hybrid kaart.
Hoe werkt dat juist laden aan een laadpaal?
Kaart insteken, pincode, kabel insteken, auto op slot en klaar?

Ik zie hier eventjes het bos niet meer door de bomen. Probeer hier relevant info te zoeken maar moeilijk om de juiste info te vinden in 307 pagina's :-).
Ik vraag me volgende af:
Momenteel bediende in IT (medior business analist) met een brutoloon van 4.2K, blijft netto 2.65K van over. Dit inclusief gekende voordelen in de sector: MC, GSM-abo ongelimiteerd, bedrijfswagen (TCO 900EUR) + tankkaart, laptop, ecocheques, CAO90 bonus, groepsverzekering (5% door WG, 0% WN,..).

Binnen ons team zitten enkele freelancers. Ik hoor soms wat cowboy verhalen van freelancers (binnen zelfde functie) die zeggen "ik verdien dubbel zo veel als freelancer t.o.v. loondienst). Anderzijds hoor je dan ook mensen (die wel nog bediende zijn) "voor die 150 euro per maand extra netto wil ik al die overhead niet".
Ik ga er vanuit dat de waarheid ergens in het midden ligt. Maar kan iemand mij op weg helpen hoeveel ik bij benadering meer zal overhouden als freelancer met een dayrate van 450-500 EUR & 210 dagen werken t.o.v. mijn huidig pakket?
Je mag mij ook gwn forwarden naar de juiste informatiebron, maar als ik dit Google is er ook een overload aan informatie..

Net nieuwe PHEV, heb een Fleet hybrid kaart.
Hoe werkt dat juist laden aan een laadpaal?
Kaart insteken, pincode, kabel insteken, auto op slot en klaar?
Parkeren
Lader aansluiten aan uw wagen en aan de laadpaal
Kaart 'swipen' over de lezer van de laadpaal en even wachten tot het lampje verspringt op de batterij

Na het laden:
Auto ontgrendelen
Lader uit wagen uittrekken
Enkele seconden wachten
Lader uit laadpaal trekken

450 à 500 Euro is toch weinig hoor, als je het echt de moeite waard wil maken moet je toch minstens 600 à 650 Euro kunnen vragen.
Verder lult iedere freelancer die zegt dat hij minder of evenveel overhoudt uit zijn nek :smile:

Ik zie hier eventjes het bos niet meer door de bomen. Probeer hier relevant info te zoeken maar moeilijk om de juiste info te vinden in 307 pagina's :).
Ik vraag me volgende af:
Momenteel bediende in IT (medior business analist) met een brutoloon van 4.2K, blijft netto 2.65K van over. Dit inclusief gekende voordelen in de sector: MC, GSM-abo ongelimiteerd, bedrijfswagen (TCO 900EUR) + tankkaart, laptop, ecocheques, CAO90 bonus, groepsverzekering (5% door WG, 0% WN,..).

Binnen ons team zitten enkele freelancers. Ik hoor soms wat cowboy verhalen van freelancers (binnen zelfde functie) die zeggen "ik verdien dubbel zo veel als freelancer t.o.v. loondienst). Anderzijds hoor je dan ook mensen (die wel nog bediende zijn) "voor die 150 euro per maand extra netto wil ik al die overhead niet".
Ik ga er vanuit dat de waarheid ergens in het midden ligt. Maar kan iemand mij op weg helpen hoeveel ik bij benadering meer zal overhouden als freelancer met een dayrate van 450-500 EUR & 210 dagen werken t.o.v. mijn huidig pakket?
Je mag mij ook gwn forwarden naar de juiste informatiebron, maar als ik dit Google is er ook een overload aan informatie..
1) Het dubbel is heel voorzichtig ingeschat, hier is het ongeveer *3 gegaan
2) Uw dagrate van 450-500€ is redelijk laag ingeschat, maar hierbij de berekening:
500*210 = 105000€ omzet. Je hebt ongeveer 70k aan kosten dus 35k winst. Dit komt netto neer op zo'n 30000€ nettoloon + 20400€ dividend. => 50400€ netto per jaar. => 4200€ netto per maand.
3) Een goede "richtlijn" is dat je 10x uw dagrate netto kan overhouden per maand.

Ik zie hier eventjes het bos niet meer door de bomen. Probeer hier relevant info te zoeken maar moeilijk om de juiste info te vinden in 307 pagina's :).
Ik vraag me volgende af:

De gouden regel die hier vaak wordt toegepast is dagtarief * 10 = netto maandloon, na aftrek van alle kosten en mits fiscale optimalisatie (uitkering van uw dividend na 3 jaar en andere optimalisaties). Die coëfficiënt is wel iets variabeler bij dagtarieven die wat lager liggen, bij 450 - 500 EUR zou ik eerder richting *8 of *9 rekenen.

Dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van uw directe kosten. Een bedrijfswagen kan veel geld kosten, hoeveel loon keer je jezelf uit in de eerste jaren, sommige persoonlijke kosten draag je op de zaak dus neem je deze mee in uw berekening,...? Nogal wat variabele elementen dus.

Hou wel rekening dat je geen 13e (of 14e maand) hebt, dat er wellicht periodes zullen zijn dat je eens niet kan factureren, dat je bij ziekte niet factureerbaar bent, geen vakantiegelden,... Allemaal zaken die je netto ook moet becijferen als je de afweging maakt. Voor een dagtarief van 400 EUR lijkt het me het risico niet waard, maar naar mijn gevoel zou je toch wat steviger kunnen doorrekenen dan dat.

Terug
Bovenaan