Freelancers & Ondernemers

Serieuze vraag wel: zijn er eigenlijk bekende Belgische ondernemers die effectief vertrokken zijn uit België om dit soort fiscale redenen? Want dat argument wordt vaak gebruikt, maar ik heb geen idee hoe vaak dat in de praktijk echt gebeurt...

Er zijn er veel die als bedrijf of prive naar buitenland gaan hé, deels of volledig: bende topsporters, drugdealers, Coucke, De Nul, Inbev, Wittouck, ... de lijst is eindeloos - moesten we weten hoeveel Belgische miljarden er elders staan - daar los je de staatsschuld in 1 keer mee af en heb je nog over. In elk dorp zijn er met zekerheid mensen met kapitaal in het buitenland.

Ik bedoel maar, er zat zelfs een schrijnwerker in die panama papers - en dat is het topje van een giga ijsberg
 
Mja, both @Vega en @Ares maken hier en daar wel een punt imo.

Ja, cut the drama: het is inderdaad “maar” een voorstel en doen alsof België morgen leegloopt omdat één partij iets roept, is sowiesi wat overdreven. Tegelijk vind ik “wacht maar tot het gestemd is” ook wat te gemakkelijk. Het feit dat zo’n voorstel überhaupt op tafel komt, zegt ook iets. Zeker in ons klein landje dat nu al niet bepaald bekendstaat als "ondernemersland". België is op veel vlakken al traag, duur en administratief vermoeiend voor wie iets wil opbouwen. Dan moet we niet verbaasd zijn dat succesvolle ondernemers zo’n signaal niet gewoon als “een ballonnetje” zien.

Imo is het voorstel zelf ook nogal zwak/populistisch gebracht: “we raken maar 5% van de Belgen” klinkt electoraal handig (lol), maar zegt absoluut niks over wie daar precies tussen zit. Een eigenaar met aandelen in zijn eigen bedrijf =/= iemand met miljoenen cash (niemand doet dit?)/ETF’s die gewoon zitten te renderen.

Serieuze vraag wel: zijn er eigenlijk bekende Belgische ondernemers die effectief vertrokken zijn uit België om dit soort fiscale redenen? Want dat argument wordt vaak gebruikt, maar ik heb geen idee hoe vaak dat in de praktijk echt gebeurt...
Zolang het geen wetsontwerp is maak ik me geen zorgen, ik weet niet of we ergens kunnen terugvinden wat de verhouding is van wetsvoorstellen die effectief behouden worden en de wetsvoorstellen die in de vuilbak belanden, denk dat het frappant is hoe weinig voorstellen ook effectief gebruikt worden.

Om dan dus maar te zwijgen van de wetsvoorstellen die, zoals je zegt, pure propaganda zijn en helemaal niet de bedoeling hebben om door te gaan (zelfs niet door de persoon die ermee afkomt).
 
Zolang het geen wetsontwerp is maak ik me geen zorgen, ik weet niet of we ergens kunnen terugvinden wat de verhouding is van wetsvoorstellen die effectief behouden worden en de wetsvoorstellen die in de vuilbak belanden, denk dat het frappant is hoe weinig voorstellen ook effectief gebruikt worden.

Om dan dus maar te zwijgen van de wetsvoorstellen die, zoals je zegt, pure propaganda zijn en helemaal niet de bedoeling hebben om door te gaan (zelfs niet door de persoon die ermee afkomt).
Men is al een aantal jaar bezig met een draagvlak te genereren op basis van rooskleurige assumpties en beloftes, uiteraard vergezeld van iets wat lijkt op propaganda genre rijkentaks, miljonairstaks, sterke schouders ..

De cocktail van een ontspoorde begroting, stijgende rente, economie in het slop maakt dat voor zeer veel mensen ogenschijnlijk zeer aantrekkelijk als beeld.

Dus ja, dat komt er - of iets in die aard, is onafwendbaar - kijk naar het politieke landschap: Vooruit, PS, PVDA, Les Engagés trekken deze kaart - VB is betekenisloos, MR gaat mogelijks een ongezien oplawaai krijgen.

Groot kapitaal is noodzakelijk, en ons land, Europa, .. hebben er ook baat bij om echt grote bedrijven te hebben - maar anderzijds moet je ook zien voor de nodige inkomsten natuurlijk.
 
Serieuze vraag wel: zijn er eigenlijk bekende Belgische ondernemers die effectief vertrokken zijn uit België om dit soort fiscale redenen? Want dat argument wordt vaak gebruikt, maar ik heb geen idee hoe vaak dat in de praktijk echt gebeurt...

Wel, ik ben geen Pinckaers, verre van (en ik denk ook niet dat ik ooit zal zijn of worden), maar hier zijn we vertrokken. En in parallel is het bedrijf waar ik bezig was/ben verhuisd. Ze hebben daar geen ruchtbaarheid aan gegeven, ze hebben ook de Belgische operaties niet stop gezet, maar for better or for worse is wat een Belgisch bedrijf was dat op globale schaal werkt, enkel in naam/oorsprong nog Belgisch. En bij uitbreiding is dat geldig (was dat al geldig) voor alle PE's die achter ons zitten. Net zoals de top x van rijkste Belgen in grote mate niet in België zit, zitten zij ook niet daar, en voor hen was de move uit België ook fiscaal gedreven.

Geen idee of er specifieke cijfers rond bestaan, of dat die überhaupt maar worden gemeten, maar ik zou dat niet onderschatten.
 
Serieuze vraag wel: zijn er eigenlijk bekende Belgische ondernemers die effectief vertrokken zijn uit België om dit soort fiscale redenen? Want dat argument wordt vaak gebruikt, maar ik heb geen idee hoe vaak dat in de praktijk echt gebeurt...
Geen idee of er bekende zijn, maar er zijn wel degelijk een hoop bedrijven die al vertrokken zijn.

Maar, wat de politici hier weer vergeten is dat die rijkentaks een personenbelasting is. Mr Odoo moet helemaal zijn bedrijf niet verhuizen he, vanaf hij zijn domicilie weghaalt moet hij die rijkentaks niet meer betalen.
 
Wel, ik ben geen Pinckaers, verre van (en ik denk ook niet dat ik ooit zal zijn of worden), maar hier zijn we vertrokken. En in parallel is het bedrijf waar ik bezig was/ben verhuisd. Ze hebben daar geen ruchtbaarheid aan gegeven, ze hebben ook de Belgische operaties niet stop gezet, maar for better or for worse is wat een Belgisch bedrijf was dat op globale schaal werkt, enkel in naam/oorsprong nog Belgisch. En bij uitbreiding is dat geldig (was dat al geldig) voor alle PE's die achter ons zitten. Net zoals de top x van rijkste Belgen in grote mate niet in België zit, zitten zij ook niet daar, en voor hen was de move uit België ook fiscaal gedreven.

Geen idee of er specifieke cijfers rond bestaan, of dat die überhaupt maar worden gemeten, maar ik zou dat niet onderschatten.

Mag ik vragen naar welk land en welke factoren/verschillen doorslaggevend zijn geweest?
 
Terug
Bovenaan