Freelancers & Ondernemers

Bij mijn weten is de schrapping van het 20 % tarief wel enkel voor inbrengen na 31/12/2025. Niet dat het veel uitmaakt in dit geval ... want ze zijn inderdaad genaaid.
Ja klopt je hebt gelijk. Ze blijven genaaid!
Is dit niet omdat 'alles tot en met boekjaar 31.12.2024' in VVPRbis nergens op een aparte rekening op de balans geboekt staat?
Liquidatiereserve staat wel apart ergens gespecifieerd maar VVPRbis is gewoon in vrije reserves houden dacht ik?

@Apelords zal ons dat hoogstwaarschijnlijk wat beter kunnen uitleggen? :D
Klopt staat gewoon vast op winst of beschikbare reserves. Maar er is nergens bevestigd dat die van 2024 ZEKER kunnen uitgekeerd worden aan 15%.

Vreemde vergelijking, is er ooit een belofte gedaan dat die oneindig werkloos mogen blijven?
Er is toch ook geen belofte gedaan dat die RV of VVPR (bis) percentages altijd ongewijzigd zouden blijven?
Stel je krijgt vandaag een cadeaubon voor 100 euro. Je wilt die volgend jaar inruilen en dan zeggen ze ah nee die is maar 95 euro hé we hebben dat net beslist.
Er zijn momenteel veel zwaardere besparingsmaatregelen die door deze regering worden genomen hoor, dat is echt nog altijd peanuts.

Er is toch ook geen belofte gedaan dat die RV of VVPR (bis) percentages altijd ongewijzigd zouden blijven?
Tuurlijk niet maar je zou wel kunnen verwachten dat afgelopen jaren hun voordeeltarief behouden, zo niet is dat woordbreuk van de fiscus of - zoals andere hier stellen - spelregels aanpassen tijdens de wachtperiode.

Er zijn momenteel veel zwaardere besparingsmaatregelen die door deze regering worden genomen hoor, dat is echt nog altijd peanuts.
Dat is zoals op het einde van het jaar plots zeggen dat de verkeersbelasting van het afgelopen jaar 20% meer is. Mensen bepalen hun keuzes naar de regelgeving die op dat moment geldt. Dat dan retroactief aanpassen is dus not done.

Voorbeeld: veel mensen zouden meer kosten maken als de RV hoger was. Maar dat is nu te laat om nog te doen

Alle chance eergisteren nog tussentijds dividend uitgekeerd om safe te spelen... En alle chance gestart op 01/10/2022 met sluiting op 30/09 en geen kwartaal later.

Toch weer een sterk staaltje Vlamingen op zijn best. Iedereen moet bijdragen maar diegene die een boekhouder (kunnen) betalen schieten in een kramp om maar snel snel via de achterpoortjes een weg te vinden om dat toch maar niet hoeven te doen.

En dan verbaasd dat een land als België budgetair geen stap vooruit kan zetten, zo lang ze maar uit mijn portefeuille blijven.
Boekhouder kunnen betalen? Euh, eerder boekhouder moeten betalen, anders zal er niet veel kloppen vrees ik.

Maar wat de regering wil bereiken lukt weer heel goed: de werknemer opzetten tegen de kleine zelfstandige, terwijl de grote bedrijven buiten schot blijven. Want die hebben nog betere boekhouders en kunnen VEEL meer achterpoortjes toepassen (waar een kleine zelfstandige het geld niet voor heeft)
Wees maar gerust dat de volgende jaren de fiscus nog genoeg aan mij zal kunnen verdienen. (allee, ik hoop toch dat ik genoeg omzet zal hebben)

We kunnen gaan klagen over de dikke 1.000€ die de staat nu niet van mij krijgt, maar een beetje beter beheer zou ook helpen om budgettaire stappen te zetten.
- Waardeloze pantservoertuigen die 14,4 miljard gaan kosten ipv de begrote 1,5 miljard.
- Oosterweel wat vlot 3 miljard over budget gaat, en het is nog niet klaar.
- Energie-eiland wat van 2 miljard naar 7 miljard gaat.
Ik kan hier zo nog een heel blad vullen met voorbeelden van de laatste 5 jaar.

Het valt me op hoe weinig ik nog via peppol kan versturen, ook naar grotere firma’s.

Alsook de issues, factuur aan Stad Brugge en krijg een melding v peppol dat de factuur geweigerd wordt omdat het bestelbon nr niet in het juiste veld stond ingevuld. Maar die factuur is bij mijn dan al locked in het systeem en dan moet ik al direct weer een CN maken en een nieuwe factuur. Das wel een gedoe. Gelukkig hebben ze hem per uitzondering even manueel verwerkt nog.

Kan je zien of iets niet via peppol is verstuurd geraakt? Ik gebruik docclepro en kreeg niet veel feedback.

Het verbaast me wel hoe weinig ik via peppol binnen krijg, waarom wacht iedereen effectief tot het laatste moment?

Ik krijg inderdaad ook nog niets binnen, echt gek.
Ik ga denk ik ook wel facturen negeren als ze in januari gewoon per mail komen.
En die dat ik verstuur blijven vaak ook onbetaald omdat die toch nog niet goed verwerkt worden bij velen.
Komt dan meestal wel vlot in orde met een reminder via mail.

Het valt me op hoe weinig ik nog via peppol kan versturen, ook naar grotere firma’s.

Alsook de issues, factuur aan Stad Brugge en krijg een melding v peppol dat de factuur geweigerd wordt omdat het bestelbon nr niet in het juiste veld stond ingevuld. Maar die factuur is bij mijn dan al locked in het systeem en dan moet ik al direct weer een CN maken en een nieuwe factuur. Das wel een gedoe. Gelukkig hebben ze hem per uitzondering even manueel verwerkt nog.
Natuurlijk zijn veel bedrijven nog niet in orde gezien men dat ook gewoon nog niet wil zijn ook.. Men vergeet nogal rap dat voor de bedrijfsvoering het echt wel niet gemakkelijker wordt als er nog een extra manier om facturen te ontvangen/ verwerken aan het systeem toegevoegd wordt. In de huidige situatie heb je momenteel de mogelijkheid om facturen via post, email en peppol te ontvangen. Leuk om het overzicht te bewaren, al zeker als men ze ook gewoon via die 3 kanalen gaat verzenden. Ik heb toch ook al gevraagd aan leveranciers om gewoon pas vanaf 01/26 facturen via peppol te versturen maar men gelooft precies dat dat nu al een verplichting is.

Natuurlijk zijn veel bedrijven nog niet in orde gezien men dat ook gewoon nog niet wil zijn ook.. Men vergeet nogal rap dat voor de bedrijfsvoering het echt wel niet gemakkelijker wordt als er nog een extra manier om facturen te ontvangen/ verwerken aan het systeem toegevoegd wordt. In de huidige situatie heb je momenteel de mogelijkheid om facturen via post, email en peppol te ontvangen. Leuk om het overzicht te bewaren, al zeker als men ze ook gewoon via die 3 kanalen gaat verzenden. Ik heb toch ook al gevraagd aan leveranciers om gewoon pas vanaf 01/26 facturen via peppol te versturen maar men gelooft precies dat dat nu al een verplichting is.
Ik zou eerder zeggen net WEL gemakkelijker. Iedereen uniform op één manier versturen.
Het 4e kanaal vergeet je nog, 'je kan uw factuur downloaden op je klantenportaal'.

Ik zou eerder zeggen net WEL gemakkelijker. Iedereen uniform op één manier versturen.

Misschien voor de vennootschapjes met 10 inkomende en uitgaande Belgische facturen.

80% van onze uitgaande facturen zijn naar niet-Belgische entiteiten: ik denk dat er buiten België van onze klanten misschien 10% van de bedrijven peppol geactiveerd heeft. En er gaan altijd facturen buiten peppol om moeten blijven verstuurd worden aangezien sommige klanten in landen zitten waar peppol geen verplichting zal zijn.
Idem voor inkomende facturen: gaan nooit allemaal via peppol komen om dezelfde reden. Dus we moeten een cross-check opzetten om te kijken welke invoice via welk kanaal binnenkomt, of alles verwerkt is en slechts één keer verwerkt is.

Terug
Bovenaan