LaCucaracha
Well-known member
Zelfstandigen met vennootschap genieten de facto van een vlaktaks én hebben toegang tot allerhande optimalisatietechnieken. Loontrekkenden en zelfstandigen zonder vennootschap niet. Dat is de hele onrechtvaardigheid.Gemiddeld, zeker. Maar je hebt het er over hoe mensen die onnoemelijk meer zouden verdienen, ook meer zouden betalen. Maar daar zit ook een zekere cap op. Gemiddelde zal nog 0,XX% stijgen, maar ook niet meer in een maat die jij "eerlijk" acht.
Ik snap ook ergens je punt, maar het mes heeft ook twee kanten. Als ik als Freelancer morgen onderuit ga (letterlijk in mijn geval bv met de motor), en 6 weken niet kan werken, ja...pech. Daar komt de staat voor niets tussen. Ik kan je garanderen dat ik het laatste jaar VEEL beter af was als gewoon werknemer. Ook investeer ik veel in nieuw materiaal (cameras, lenzen, pc hardware, ...) om mee te blijven en nieuwe dingen te ontwikkelen. Maar ik heb dan wel geen personeel. Maar toch zou ik volgens jou dan als gewoon werknemer belast moeten worden omdat ik "geen risicos neem?"
De vennootschapsbelasting zou progressief moeten zijn en 25% zou het basistarief/laagste tarief moeten zijn.. In functie van de investeringen die je moet doen en het aantal mensen dat je aanwerft, mogen er inderdaad fiscale en parafiscale kortingen worden toegekend waardoor het gemiddeld tarief lager kan uitvallen.
Wat je zegt, klopt niet helemaal. Als ik als loontrekkende arbeidsongeschikt word, komt mijn werkgever ook maar 1 maand tussen. Nadien is het eveneens ziekenkas, waarbij de invalidteitsuitkering voor een werknemer echt niet zo veel hoger ligt dan dat voor een zelfstandige.
Qua pensioenen zijn de verschllen ook grotendeels dichtgefietst.
Dus qua sociale bescherming zijn de verschillen echt neit van dien aard dat ze een dermate fiscaal verschil verantwoorden.
Trouwens: zelfs al zou er een groot verschl zijn tussen beide sociale statuten, dan nog is er geen enkele verantwoording waarom de ene zelfstandige fiscaal anders wordt behandeld dan de andere , afhankelijk hoe je zelf organiseert (vennootschap of niet).
.
Maar voor mij is er een andere oplossing dan "ik veels te veel belast, de anderen ook". Jij vindt misschien niet dat je in België te veel belast wordt maar ik vind van wel, ik vertrek voor mijn mening dan ook vanuit dat standpunt. En zoals ik dus hierboven heb gezegd is voor mij de oplossing een volledige tabula rasa van de fiscaliteit met al onze Belgische koterijen en netto voordeeltjes en extralegale voordelen en al wat erbij komt (fiscaliteit salariswagen, maaltijdcheques, eco-cheques, mobiliteitsbudget, cafetariaplannen, fietsvergoeding, pensioenopbouw, hospitalisatieverzekering, ambulante verzekering/tandverzekering, cultuurcheques begot, etc...). Allemaal pleistertjes om die etterende wonde van de fiscaliteit in de personenbelasting toch wat draagbaarder te maken maar oh zo vermoeiend/onnodig... Ik zal u besparen hoeveel uren mijn collega's dit jaar weer hebben verscheten aan het kiezen van hun cafetariaplan en wij hebben ocharme "maar" de volgende keuzes: