Freelancen - bedrijfskosten

Anomalyious

New member
Hi,

Dit jaar ben ik in bijberoep gestart als zelfstandige freelancer. Wat teveel tijd om handen, zin om wat nieuws te proberen en het is over het algemeen vrij makkelijk om te starten (eens je het papierwerk in orde hebt bij een sociaal kantoor). Tegen alle verwachtingen in komen de opdrachten redelijk vlot binnen en heb ik al aardig wat kunnen factureren :)!
Allemaal erg positief uiteraard, enkel komt bij het opstellen van mijn (zeer simpele) boekhouding naar boven dat ik maar een erg beperkte hoeveelheid kosten maak (telefoon/internet/laptop), dus dan zal ik toch snel 50% van de verdiende centen mogen afgeven aan de staat...
Zijn er hier nog freelancers in bijberoep (dus geen vennootschap) die eventueel wat creatieve tips hebben?

Bedankt!
 
Als je al moet zoeken naar kosten zal je wellicht niet boven het forfait geraken.
 
Laptop, internet, smartphone & databundel -> 30% nam ik op mijn bijberoep + hardware af te schrijven op 3 jaar
Als er eens iets vervangen moest worden: toetsenbord, muis, scherm -> 30%.
Transportkosten (als je naar uw klanten toe gaat), Dropbox (bijberoep is IT gerelateerd, voor backups & file sharing), MS Office, etc. -> 100%

Als uw bijberoep redelijk intensief is & je gebruikt uw bureau enkel daarvoor kun je wel eens kijken naar bureauonkostenvergoeding (of klein forfait voor elektriciteit/verwarming).
 
typische freelancer heeft inderdaad geen echte grote kosten om af te trekken, maar is dit zo een probleem? Kosten zoeken om kosten te hebben lijkt me nu ook niet zinnig.
Typische zaken die nog worden gedaan is de winsten 4 jaar staan en betaal jezelf dan via dividenden uit (al aantrekkelijker qua aanslagvoet) of pensioen opbouwen via IPT. Verhuur van privé aan de vennootschap (kantoorruimte) is ook iets waar je aan kan denken.
 
typische freelancer heeft inderdaad geen echte grote kosten om af te trekken, maar is dit zo een probleem? Kosten zoeken om kosten te hebben lijkt me nu ook niet zinnig.
Typische zaken die nog worden gedaan is de winsten 4 jaar staan en betaal jezelf dan via dividenden uit (al aantrekkelijker qua aanslagvoet) of pensioen opbouwen via IPT. Verhuur van privé aan de vennootschap (kantoorruimte) is ook iets waar je aan kan denken.
TS heeft geen vennootschap.
 
Bedankt alvast voor de reactie. Wel die 'kosten om kosten te maken' uitleg klopt gedeeltelijk wel maar ik bekijk het anders. Misschien zou je iets niet kopen/uitgeven als je er prive 100% voor moet betalen maar vermits ik in de 50% belastingschijf zit wil dit quasi zeggen dat ik dubbel zoveel koopkracht overhoud, dan kan er soms net iets meer van af :) (eigenlijk nog iets meer want eerst nog +/- 20% sociale zekerheid betalen).
Verder zijn er ook kosten waar je in eerste instantie niet aan zou denken maar die je wel als 'zaakgebonden' zou kunnen aanzien.
 
Terug
Bovenaan