Franstalige muziek

Oud maar keigoed. Hebben ooit nog het Sfinxfestival gespeeld. De zanger Helno is erg jong gestorven aan een overdosis heroïne.


Ik was 20 toen dit uitkwam, f*ck ik wordt oud...
 
Speelt spotify toch net deze af uit mijn playlist, een derde parel van Les Négresses Vertes

 
Frans niet echt een genre dus het is niet iets waar ik oog voor heb, twee dingen die me te binnen schieten.

Tis maar 50/50 Frans maar wel nen dikke track, rest van het album wel volledig int frans.


En vervolgens iets compleet anders

 
Claude François, reeds gestorven in 1978 na ongelukkige electrocutie in zijn bad. Eens eens toffe film over zijn levensverhaal op Canvas gezien.
Mede grondlegger van de moderne pop.


 
Claude François, reeds gestorven in 1978 na ongelukkige electrocutie in zijn bad. Eens eens toffe film over zijn levensverhaal op Canvas gezien.
Mede grondlegger van de moderne pop.


Hij overleed echter op 11 maart 1978 in Parijs aan een longoedeem, nadat hij geëlektrocuteerd was in zijn badkamer toen hij staande in zijn met water gevulde bad een loszittende lamphouder wilde rechtzetten. Zijn bijna maniakale zin voor orde en stiptheid was hem fataal geworden.

:wtf: hoe komt een mens erbij?
 
Geen idee of hier liefhebbers zijn van de betere Franse reggae/rap - if so, laat maar weten en ik post er wat meer.

Zelf geweldige Saian Supa Crew-fan.



Eén van de klassiekers van de Franse hiphop-scène (nog even over getwijfeld om dit mijn AOTW te maken - maar misschien te niche):


Elk lid van dat collectief heeft ook zijn eigen solo-carrière, de ene al wat fijner dan de andere (Akhenaton/Sentenza, Freeman, Shurik'n, ...)

Zelf hele grote fan van Où Je Vis van Shurik'n:



Laat maar weten indien interesse en ik kan wel lijstje maken van Franse rap/reggae, van toegankelijk naar moeilijker toegankelijk en al dan niet ingedeeld volgens 2 grote stromen: Paris (vaak hard/agressief) <> Marseille (meer poëtisch/relax).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan