Franstalige muziek



Mijn favoriete twee franstalige albums.


Ook erg goed.

Agar Agar, Polo & Pan, Pupajim, Panda Dub, Melody's Echo Chamber heb ik ook veel beluisterd, maar zijn niet altijd Franstalig (maar dus wel Frans)

Fantastische cover ook.


En Zwangere Guy zingt deels Franstalig en deels Nederlandstalig (vooral laatste).
 
coeur de pirate :love:

ja zalige zangeres. Is zoiets dat ik maar 1x op de radio heb gehoord en daarna nooit meer.

Soms heb ik van die periodes dat ik dat nog eens obsessief begin te beluisteren (zoals vanavond :unsure:)

edit: komt blijkbaar in december naar Brussel in het koninkliijk circus
 
Laatst bewerkt:
De (live) drummer van Vive la Fête (die tevens cafébaas is) heeft me ooit eens de bestelling van een Duvel geweigerd omdat ik zogezegd al genoeg gedronken had :S Nochtans hadden we daar nu niet onnozel zitten doen en eigenlijk ook niet zoveel gedronken. Dat was me nooit eerder - en sindsdien ook niet meer - overkomen.

 
Enkele Franse pareltjes uit de jaren 80.

De eerste song is Soleil D'Hiver van de Franse groep Niagara:


Onze eigenste Jo Lemaire met Parfum De Reve:


Dit is Ptôse, een Franse underground group met Boule Viens Ici, dit is de maxi:


Niagara hebben in vlaanderen twee kleine hitjes gehad, Soleil D'Hiver dat hier al boven staat, en Quand La Ville Dort:


En uit dezelfde periode als Niagara komt ook dit nummer, Elli Medeiros met Toi Mon Toi:

 
Herman Celis, de drummer van 2 Belgen is deze week overleden, 4 jaar na Rembert De Smet, de zanger van deze groep.
Quand Le Film Est Triste van 2 Belgen:

 

Kwam in de film Moonrise Kingdom


Stond ooit op cd bij het handboek Frans, verschrikkelijk


Ik heb hier helemaal niks over te zeggen. :mad:

Alizee ziet er nog steeds goed uit anno 2021:
e5ac5a2040181ef9e1d69ab55537df52--belle.jpg
 
Laatst bewerkt:

Kwam in de film Moonrise Kingdom
Was dat niet Le Temps De L'Amour?

Anyway, we zitten bijna een pagina ver en ik zie nog geen Serge Gainsbourg maar wel Manau en Alizée. Even een paar plaatjes voor de Franse meerwaardezoeker... :unsure:

Cathérine Ribeiro + Alpes hebben drie meesterlijke albums uitgebracht begin de jaren 70. Paix is hun bekendste denk ik, de titletrack spreekt voor zich.

Gainsbourg zijn magnus opus zal wel L'histoire De Melody Nelson zijn:

Desalniettemin heeft die man tonnen aan geweldig materiaal uitgebracht, ik ben een grote fan van de compilatie 'Les Années Psychédeliques 69-71'. Ik vind niet meteen een link op spotify of youtube, maar hier heb je een verzameling van enkele nummers die erop staan: https://www.youtube.com/playlist?list=PLjzzX1-fDPRnVol-mBDoEpZjyIGiWu3tm

Danyel Gerard stapte in 'Rien Qu'une Vie' weg van de franson pop/rock chanson om zich toe te leggen op funky psychedelica. Ik vind geen betere rip op youtube dan deze, eerste deel van het nummer zit er vrij veel ruis op. Maar vanaf de craaaazy funky fluit/drum sequence let je daar helemaal niet op, het tweede deel is later op een compilatie uitgebracht en kan je in betere kwaliteit vinden. Keiharde knaller dit.

Jacques Dutronc is ook zo'n held die in de jaren '60 de wereld zot maakte met beat en garage rock anthems:

Nog eentje om mee af te sluiten, anders verlies ik jullie volledig. Patrick Coutin heeft een cultclassic op zijn naam staan met 'J'aime regarder les filles'. Eentje die nu waarschijnlijk veel kritiek zou krijgen wegens objectivering van het vrouwelijk lichaam, maar in de jaren '80 was dat allemaal nog ok. Hij misbruikt zijn gitaar hier harder dan de gemiddelde metalband.


Mocht er nog interesse zijn kan ik dit wat aanvullen. Er is zelfs nog geen Yé Yé aan bod gekomen. :unsure:
 
Ik zie hier eigenlijk maar weinig hedendaagse zangers gepost worden, enkel klassiekers. Niemand die wat nieuwe groepen kan aanreiken?
 
Ik zie hier eigenlijk maar weinig hedendaagse zangers gepost worden, enkel klassiekers. Niemand die wat nieuwe groepen kan aanreiken?
Belgisch, maar Franstalig:




Franse mellow electropop:


En gewoon om een geweldige ravetrack te delen:


En wat Laki ook aanhaalde, La Femme is absolute Franse top.
 
Terug
Bovenaan