Ik ben blij dat jij dat zegt
@StevenFM want dat is een gevoel dat ik enorm deel, en dan nemen mensen het je kwalijk als je al "flirt" met de kant van wie het niet correct is om ermee te flirten, basically.
Maar goed ja, gelukkig is dat hier niet relevant, en zal ik wellicht tot het einde van mijn leven op PVDA stemmen, en dan mag iedereen dat extreem noemen of niet, maar om eerlijk te zijn geef ik daar geen fuck om. Ik zou een debiel zijn als ik zelfs maar overweeg om op een andere partij te stemmen of toch zeker in de huidige wereld en situatie en die zie ik niet meteen veranderen. Dat dat voor jullie of bepaalden niet het geval is, allemaal wel goed en wel maar daar koop ik niet veel mee.
Het is frustrerend dat op het einde altijd neoliberalen winnen, ook al is het duidelijk dat het niet gewenst is. In de eerste ronde van Frankrijk halen "de extremen" gedefinieerd volgens anderen meer dan 50%. En uiteindelijk gebeurt er niets, en wordt de wens van de mensen (of hier de meerderheid) weer volkomen genegeerd. Maar dat is wel hoe de onvrede en de problemen zich zullen beginnen opstapelen, en hoe je een klimaat kan creëren waar het helemaal gedaan is met alles. Er is een grote groep mensen in veel landen die eigenlijk geen representatie meer hebben in een moderne democratie, zeker in systemen zoals first past the post zoals in Frankrijk. Hier in Belgie hebben we nog proportioneel stemmen waardoor het in het parlement al eerlijker is verdeeld. Dat is ook volgens mij één v/d redenen waarom diezelfde democratie zo onder druk staat, maar als je daar blind voor blijft, sta ik niet in voor de gevolgen.
In feite halen de stemmen voor "wij willen verandering" een meerderheid keer op keer, maar geraakt men niet eens over wat men wilt veranderen, en gebeurt er niets. En vijf jaar later zelfde patroon en opnieuw niets, en binnen vijf jaar weer niets, en vijf jaar later weer niets. En als zowel extreemlinks (of zelfs links in het geheel in Frankrijk) en ook extreemrechts er dan niet in slaagt om via FPTP veel zetels te veroveren, zit je in een soort van gridlock waardoor een hele grote groep mensen niet vertegenwoordigd wordt, en eigenlijk geen zegje hebben binnen het systeem, buiten misschien één keer om de zoveel jaar: de boze stem.
En die "les extremes se touchent" is ook een mythe, want als dat wel zo was, dan hadden we binnen twee weken geen Macron maar Le Pen in het Elysèe. Zijn er raakvlakken ja, maar blijkbaar zijn de raakvlakken met Macron groter. Het gaat veeleer om armere, jongere en een diverse groepen in mensen die overwegend in steden wonen, tegenover de vergeten iets meer landelijke stemmers van Le Pen. In feite hebben die al weinig gemeen cultureel.