Frankrijk introduceert "superflitspalen"

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE

Iemand een idee hoe die werken mbt afstand voorligger?
Want in België links rijden en afstand houden is on ondoenbaar (Frankrijk durf ik me niet over uitspreken).
Constant mensen die vlak voor je inschieten waardoor je dus zeer moeilijk afstand kan houden.
En als op dat punt dat iemand voor je inschiet zo een camera staat wat dan?

Ik ga akkoord dat langdurig/overdreven bumperkleven moet bestraft worden, maar soms is het in de praktijk ook niet altijd mogelijk om de voorgeschreven afstand te houden. Hoe weet dat systeem dan wie er in fout is? Want eigenlijk moet diegene beboet worden die zich links inschiet waardoor de achterligger moet remmen (zolang die zich aan de maximumsnelheid houdt houdt tenminste).

Dus er zijn 3 scenario's:
- Achterligger rijdt sneller dan de maximumsnelheid: boete voor achterligger
- Iemand van de middenste band schiet zich naar links: achterligger komt daardoor te dicht bij die auto, diegene die van vak verandert zou boete moeten krijgen wegens inschieten waar onvoldoende plaats is
- Achterligger rijdt te dicht (zonder manoeuvre van de voorligger) : bumperkleven: boete voor achterligger

Vanaf wanneer vervalt het manoeuvre van de voorligger eigenlijk in de besluitvorming? Want je kan na 10-20 seconden al niet meer zeggen dat de voorligger nog een fout begaat, dat manoeuvre is al lang voltooid.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee hoe die werken mbt afstand voorligger?
Voor een snelheidsmeting wordt er op 2 punten gemeten en de afstand + tijd bepaald je snelheid.

Als je hetzelfde doet voor 2 achterliggende wagens kan je toch weten of ze even snel, trager of sneller rijden en zo bepalen of ze te dicht rijden of inschuiven?

Als de snelheid van de voorliggende wagen hoger is dan de achterliggende, geen boete.
Als de snelheid van de voorliggende wagen dezelfde of trager is dan de achterliggende wagen een boete.

Voor een snelheidsmeting wordt er op 2 punten gemeten en de afstand + tijd bepaald je snelheid.

Als je hetzelfde doet voor 2 achterliggende wagens kan je toch weten of ze even snel, trager of sneller rijden en zo bepalen of ze te dicht rijden of inschuiven?

Als de snelheid van de voorliggende wagen hoger is dan de achterliggende, geen boete.
Als de snelheid van de voorliggende wagen dezelfde of trager is dan de achterliggende wagen een boete.

Mja je snelheid ligt per definitie toch niet direct een stuk lager.
Als er iemand vlak voor mijn neus invoegt om één vrachtwagen in te halen ga ik toch niet in de remmen want 5 seconden later is die al terug opgeschoven.

Sowieso laat je je toch traag terugzakken ipv te remmen mocht dat voertuig voor je langer in het linkse vak blijven?
Dat gaat over enkele kilometer per uur verschil, zou het dat meten en rekening mee houden?

Dat gaat over enkele kilometer per uur verschil, zou het dat meten en rekening mee houden?
Aangezien ze nu enkel en alleen de technische marge gebruiken om je niet direct te beboeten(en dus een politieke keuze)zal het toestel wel tot minder als 1% nauwkeurig kunnen meten.

Als er iemand vlak voor mijn neus invoegt om één vrachtwagen in te halen ga ik toch niet in de remmen want 5 seconden later is die al terug opgeschoven.
Maar die versnelt toch en zal dus bijgevolg toch ook in zo goed als alle gevallen sneller als jij rijden? Desnoods moet die camera meerdere keren flitsen op exact elk traject te weten.

Maar die versnelt toch en zal dus bijgevolg toch ook in zo goed als alle gevallen sneller als jij rijden? Desnoods moet die camera meerdere keren flitsen op exact elk traject te weten.

Goh ik weet dat niet?
Als ik aan 120 aankom en rechts rijdt iemand 110 dan voegen die meestal gewoon aan die snelheid in en kom ik dus sneller afgereden dan het voertuig voor mij mocht op dat moment een foto genomen worden.

En om dan terug de wettelijke afstand te houden moet ik toch al serieus terug laten zakken want ze doen het vaak om een paar meter voor je neus.
Enfin, ik wil hier de test wel es doen van Brussel tot Hasselt maar afstand houden is quasi onmogelijk tegenwoordig.
De reden ook dat ik die adaptive cruise control afzet want iedere keer er iemand voor me inschiet gaat de wagen redelijk hard in de remmen wat ook niet ideaal is.

Enkel op 3-4 baanswegen misschien.
Op 2 baans zeker niet. Naar mijn ervaring heb je daar constant wel iemand die amper sneller dan een vrachtwagen inhaalt.

Terug
Bovenaan