Fotografiethread

Ik geef graag toe dat ik de aliexpress versie hiervan heb :coolbrows:
Dit is screen van ali. Geen Leica in bezit. :laugh: Ik heb deze zwarte neck strap en een pols strap voor mijn fuji X-E4.
Deze zijn ook wel dik ok. Misschien wat groter en wat mindere afwerking, maar voor de rest doet het wat het moet doen. Deze waren spot goedkoop, ondertussen ook wel naar 20 euro. Zelf pas macro extension tube aan de Sint gevraagd om mee te spelen. :laugh:

Screenshot-2022-11-30-103341.png
Daar is niets mis mee. Ik ben ook pas vorig jaar overgestapt van een double strap van Aliexpress naar eentje van BlackRapid.
Toen ik begon te beseffen dat er €5000+ aan mijn schoudershing en ik bespaarde op deftig bevestigingsmateriaal, ben ik toch net iets meer gaan uitgeven daar aan :-).
Heb nu 2 gelijkaardige straps dus ik heb de kwaliteitsverschil kunnen ervaren :-)

Alez vooruit ... vandaag dagje fotograferen gepland. De problemen met de 500mm zijn niet van de baan. Geen beweging meer in te krijgen, AF motor heeft waarschijnlijk de geest gegeven. Morgen binnenbrengen bij Nikon voor herstelling. :(

Lens is binnen. De lens schoot daar terug in actie ... typisch. Maar wel met het nodige gepiep en getik. Het is dus de AF-motor en misschien meer. Zou niet mogen voor een lens van 5 jaar oud, maar da's gewoon pech hebben blijkbaar. Geschatte kosten 600-700 EUR. Volgende week heb ik het detailrapport en de lens zou een 1 tot 1,5 maand weg zijn. Positief is dat ik wel terug 9 maanden garantie krijg op de volledige lens aangezien ze helemaal wordt gereviseerd.

De winkel had ook aangeboden de lens binnen te nemen om te versturen om ze te herstellen. Aangezien Procirep de enige Nikon hersteller is in België gaat die lens daar ook naartoe. Geschatte kosten zouden 1000-1250 EUR zijn geweest. Ne winkel gaat daar toch geen marge opnemen op herstellingswerk?

If so, ben ik blij dat ik ze rechtstreeks heb binnengebracht. Volgende week donderdag terug gaan fotograferen, 'k heb nog een adres waar ik nog een prime kan huren. :)

Via de @Margu connection heb ik volgend jaar nog eens een huwelijk op de planning staan, misschien al een en ander op voorhand kopen. Op dit moment denk ik vooral aan een batterijgrip en extra batterijen+oplader. Een tweede body zou ook welkom zijn gezien ik enkel met primes fotografeer, maar dat is meteen een zware investering.
Super leuk om te horen!
Ik heb ook echt vertrouwen in je kunnen en kennis, anders had ik je niet voorgesteld. Dus komt zeker goed.

Ik zal zien of ik tegen dan ook full frame ga, anders kan je die van mij lenen 😁

Super leuk om te horen!
Ik heb ook echt vertrouwen in je kunnen en kennis, anders had ik je niet voorgesteld. Dus komt zeker goed.

Ik zal zien of ik tegen dan ook full frame ga, anders kan je die van mij lenen 😁
Net even een kennismakingsgesprek gehad en dat viel al goed mee. Ik heb er ook wel vertrouwen in, want ik heb dat al eens eerder gedaan en nu ik ook cursus in avondschool volg leer ik sowieso nog wel wat bij tegen augustus volgend jaar. En zo'n shoot is ook gewoon leuk: eens je foto's begint te maken zit je in die flow en loopt dat allemaal wel los. Dat is eigenlijk een heel organisch proces waar ik op het moment zelf niet al te veel stress heb.

0,0 kennis van fotografie, zijn er specifieke websites/YouTube kanalen die jullie kunnen aanraden?

Ik heb dat een paar jaar geleden geleerd via www.alison.com. Daar zijn verschillende niveaus en ik heb die gevolgd tot advanced en daar toch vrij veel van opgestoken, zeker toch qua theorie. Ik vond dat bijvoorbeeld veel nuttiger dan CVO wat eigenlijk halvelings bezigheidstherapie is. Om compositie en dat soort dingen onder de knie te krijgen, zijn websites minder geschikt, het is toch vooral doen.

Ik heb dat een paar jaar geleden geleerd via www.alison.com. Daar zijn verschillende niveaus en ik heb die gevolgd tot advanced en daar toch vrij veel van opgestoken, zeker toch qua theorie. Ik vond dat bijvoorbeeld veel nuttiger dan CVO wat eigenlijk halvelings bezigheidstherapie is. Om compositie en dat soort dingen onder de knie te krijgen, zijn websites minder geschikt, het is toch vooral doen.

Voor mij is CVO zeker wel een meerwaarde.
Ik zou er op mijn eentje achter m'n computer niet veel zin in hebben. De lessen forceren je om dingen uit te proberen. Je kan daarnaast sowieso ook nog sites raadplegen uiteraard.

Voor mij is CVO zeker wel een meerwaarde.
Ik zou er op mijn eentje achter m'n computer niet veel zin in hebben. De lessen forceren je om dingen uit te proberen. Je kan daarnaast sowieso ook nog sites raadplegen uiteraard.
Voor mij is dat ook een meerwaarde geweest. Ik heb indertijd een dslr gekocht en dan daar een paar boeken over gelezen om meer te leren over hoe daar mee te leren werken. Maar eigenlijk snapte ik het niet zo goed en ik bleef dus maar op de automatische stand werken.

En toen ging ik lessen volgen op een CVO en daar heb ik gigantisch veel uitgeleerd. Nog steeds, want ik volg nog altijd les. Op mijn eentje was ik nooit zover geraakt, daar ben ik zeker van.

Ik heb het meeste wel geleerd door mijn plan te trekken met youtube en internetpagina's, maar wellicht heb ik daardoor enkele hardnekkige gewoontes gekweekt die ik moet afleren. Ik schiet bijvoorbeeld zéér vaak met een open diafragma, dat verklein ik enkel als ik architectuur of landschappen fotografeer. Portretten met f/1.4 of f/1.8 zijn natuurlijk altijd mooi, maar soms loont het wel om f/4 te gebruiken om wat meer van je achtergrond op beeld te krijgen - soms voegt dat een meerwaarde toe.

Maar nu dus ook CVO (de academie is me te duur en intensief). Zeer basis bij aanvang, maar ik heb toch al een en ander opgestoken.

Ik heb het meeste wel geleerd door mijn plan te trekken met youtube en internetpagina's, maar wellicht heb ik daardoor enkele hardnekkige gewoontes gekweekt die ik moet afleren. Ik schiet bijvoorbeeld zéér vaak met een open diafragma, dat verklein ik enkel als ik architectuur of landschappen fotografeer. Portretten met f/1.4 of f/1.8 zijn natuurlijk altijd mooi, maar soms loont het wel om f/4 te gebruiken om wat meer van je achtergrond op beeld te krijgen - soms voegt dat een meerwaarde toe.
Ben je niet beter af om gewoon een kortere lens te kiezen als je meer van je achtergrond in beeld wil? Dit vond ik hierover een heel goed filmpje van een fotograaf die veel portretten doet.

Persoonlijk vind ik afstoppen van lichtsterke lenzen zelden een goeie oplossing omdat de tekening van je onscherpte niet mooi is, pakweg mijn 50mm f1.0 of de 200mm f2.0 zijn fantastische lenzen maar zodra je voorbij f/5.6 gaat vind ik de onscherpte ook bij die lenzen echt lelijk en afleidend worden. Opnieuw, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Plus, zelf werk ik op APS-C dus ik moet sowieso al minder afstoppen vs. FF :p

In zulke situaties is de "Brenizer method" ook wel een heel elegante oplossing, maar enkel mogelijk voor geposeerde beelden en behoorlijk uitdagend om technisch helemaal goed te krijgen. Op die manier kan je aan (vrij unieke) beelden komen gemaakt met een theorethische lens van 24 f/0.4.

Ben je niet beter af om gewoon een kortere lens te kiezen als je meer van je achtergrond in beeld wil? Dit vond ik hierover een heel goed filmpje van een fotograaf die veel portretten doet.

Persoonlijk vind ik afstoppen van lichtsterke lenzen zelden een goeie oplossing omdat de tekening van je onscherpte niet mooi is, pakweg mijn 50mm f1.0 of de 200mm f2.0 zijn fantastische lenzen maar zodra je voorbij f/5.6 gaat vind ik de onscherpte ook bij die lenzen echt lelijk en afleidend worden. Opnieuw, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Plus, zelf werk ik op APS-C dus ik moet sowieso al minder afstoppen vs. FF :p

In zulke situaties is de "Brenizer method" ook wel een heel elegante oplossing, maar enkel mogelijk voor geposeerde beelden en behoorlijk uitdagend om technisch helemaal goed te krijgen. Op die manier kan je aan (vrij unieke) beelden komen gemaakt met een theorethische lens van 24 f/0.4.
Ja, daar heb je wel een punt. Soms heb ik meerdere mensen op een foto met een open diafragma waar je slechts 1 persoon echt scherp hebt, tenzij iedereen op een lijn staat (dat effect is minder groot als je wat verder weg staat of een kortere lens gebruikt, natuurlijk). Dat is soms wel de bedoeling (zodat persoon X centraal staat), maar als je twee mensen scherp wil krijgen die niet op 1 lijn staan moet je wat afstoppen.

De 85 mm wordt wel eens als dé portretlens beschouwd, maar je kan met een 35 mm ook zeer mooie portretten maken. Afhankelijk van de omgeving kies ik de ene of de andere. Met open diafragma, nah!

De 50 f/1.2 Sony GM is ook een leuk dingetje, maar daarvoor moet ik nog veel centjes verdienen.

Ja, daar heb je wel een punt. Soms heb ik meerdere mensen op een foto met een open diafragma waar je slechts 1 persoon echt scherp hebt, tenzij iedereen op een lijn staat (dat effect is minder groot als je wat verder weg staat of een kortere lens gebruikt, natuurlijk). Dat is soms wel de bedoeling (zodat persoon X centraal staat), maar als je twee mensen scherp wil krijgen die niet op 1 lijn staan moet je wat afstoppen.

Da's ook een valkuil waar ik in durf trappen. Ge wilt die mooie achtergrond, maar dat gaat dan koste van iemand zijn gezicht. 🤦‍♂️

Studio fotografie eh ... eens ge weet hoe ge uw flitsers moet opzetten en een check doet met een lichtmeter, is't schieten op F8 en u geen fluit meer aantrekken. :)

Da's ook een valkuil waar ik in durf trappen. Ge wilt die mooie achtergrond, maar dat gaat dan koste van iemand zijn gezicht. 🤦‍♂️

Studio fotografie eh ... eens ge weet hoe ge uw flitsers moet opzetten en een check doet met een lichtmeter, is't schieten op F8 en u geen fluit meer aantrekken. :)
Studiofotografie lijkt me zo ... saai tegenover spontane foto's op een mooie buitenlocatie? Ik wil graag weten hoe je een flitser goed instelt, want deze zomer op een trouw heb ik foto's genomen met de flitser maar de ISO was altijd te hoog (auto-ISO) en als ik die manueel verlaagde waren de foto's te donker. Op zich waren de resultaten wel leuk en met een vrij recente FF-camera valt de ruis goed mee, maar dat wil ik toch graag anders zien.

Studiofotografie lijkt me zo ... saai tegenover spontane foto's op een mooie buitenlocatie? Ik wil graag weten hoe je een flitser goed instelt, want deze zomer op een trouw heb ik foto's genomen met de flitser maar de ISO was altijd te hoog (auto-ISO) en als ik die manueel verlaagde waren de foto's te donker. Op zich waren de resultaten wel leuk en met een vrij recente FF-camera valt de ruis goed mee, maar dat wil ik toch graag anders zien.

Het is iig veel uitdagender buiten inderdaad. Maar bij studiofotografie zijn uw flitsers uw primair licht. Wat ge wilt bereiken buiten is uw flitsers gebruiken als invullicht, maar da's ook nog een kunst op zich waar ik niet veel kaas van heb gegeten. Maar genoeg tutorials online omtrent "fill in flash".

Het is iig veel uitdagender buiten inderdaad. Maar bij studiofotografie zijn uw flitsers uw primair licht. Wat ge wilt bereiken buiten is uw flitsers gebruiken als invullicht, maar da's ook nog een kunst op zich waar ik niet veel kaas van heb gegeten. Maar genoeg tutorials online omtrent "fill in flash".
Ja, je hebt er ook die een hele setup naar buiten sleuren om glamoureuze shots te maken. Dat zal ongetwijfeld wel een meerwaarde zijn en zeker voor modefotografie waar je toch een kritische scherpte voor nodig hebt, maar ik hou het buiten liefst op natuurlijk licht en daar zijn lichtsterke primes wel een heuse handigheid.

Vanavond op cursus gaan we in de studio wat uitproberen met kerstverlichting en -accessoires. f/1.4 for the bokeh. :coolbrows:

Ja, je hebt er ook die een hele setup naar buiten sleuren om glamoureuze shots te maken. Dat zal ongetwijfeld wel een meerwaarde zijn en zeker voor modefotografie waar je toch een kritische scherpte voor nodig hebt, maar ik hou het buiten liefst op natuurlijk licht en daar zijn lichtsterke primes wel een heuse handigheid.

Vanavond op cursus gaan we in de studio wat uitproberen met kerstverlichting en -accessoires. f/1.4 for the bokeh. :coolbrows:

Ge kunt er idd redelijk ver in gaan. Maar langs de andere kant, met donker bewolkt weer flitst ge ook wat de schaduwen weg. Ik vraag me dan af of een gewone flitser op uw camera met diffuser dan niet voldoende zou zijn.

Als er wat zon is, is zo'n reflector ook wel een toegevoegde waarde. Maar dan moet ge ook al een assistent meesleuren.

Ach ja ... met de camera's van tegenwoordig kunt ge toch ferm uw schaduwen oplichten.

Ik heb normaal gezien zondag een shoot. Alez, gans het gezin staat voor de camera. Idee van m'n vrouw. Ben eens benieuwd hoe die fotografe het gaat aanpakken. :)

Ge kunt er idd redelijk ver in gaan. Maar langs de andere kant, met donker bewolkt weer flitst ge ook wat de schaduwen weg. Ik vraag me dan af of een gewone flitser op uw camera met diffuser dan niet voldoende zou zijn.

Als er wat zon is, is zo'n reflector ook wel een toegevoegde waarde. Maar dan moet ge ook al een assistent meesleuren.

Ach ja ... met de camera's van tegenwoordig kunt ge toch ferm uw schaduwen oplichten.
Moderne camera's onderdrukken ruis enorm goed en dat zal alleen maar beteren als de sensors verfijnder worden. De evolutie op tien jaar tijd is al enorm als ik kijk hoe mijn oudere foto's eruit zien met ISO 1600. Vandaag zou je dat amper zien, tenzij je gaat pixelpeepen.
Ik heb normaal gezien zondag een shoot. Alez, gans het gezin staat voor de camera. Idee van m'n vrouw. Ben eens benieuwd hoe die fotografe het gaat aanpakken. :)
Toen ik vorig jaar een familieshoot "onderging" met mijn vrouw en schoonfamilie zag ik dat de fotografe een Sony A7III had, net zoals ik, en de klik was gemaakt. :unsure: En bij mijn broer zijn trouw was dat ook een Sony-fotografe. Enfin, elke keer als ik iemand met een fototoestel zie rondlopen wil ik zien wat voor marchandise die persoon bij heeft. :tongue:

Moderne camera's onderdrukken ruis enorm goed en dat zal alleen maar beteren als de sensors verfijnder worden. De evolutie op tien jaar tijd is al enorm als ik kijk hoe mijn oudere foto's eruit zien met ISO 1600. Vandaag zou je dat amper zien, tenzij je gaat pixelpeepen.

Toen ik vorig jaar een familieshoot "onderging" met mijn vrouw en schoonfamilie zag ik dat de fotografe een Sony A7III had, net zoals ik, en de klik was gemaakt. :unsure: En bij mijn broer zijn trouw was dat ook een Sony-fotografe. Enfin, elke keer als ik iemand met een fototoestel zie rondlopen wil ik zien wat voor marchandise die persoon bij heeft. :tongue:

Mijn eerste DSLR, een Nikon D70, ging maar tot ISO1600 denk ik :D
En ja herkenbaar ... 'k probeer toch ook altijd te zien met wat iemand fotografeert. En 't is een goede conversatie-starter. :P

Ik fotografeer ondertussen zo'n 20 jaar ... van Sony was er vroeger geen sprake, al leveren die gasten al héél lang sensoren voor Nikon. Nu nog geloof ik, buiten die van de Z9. Nee "in mijnen tijd" was het enkel Canon vs Nikon en de discussies laaiden toen net zo hard op zoals Playstation vs Xbox, BMW vs Mercedes, etc.

En ge ziet dat nu nog ... de meeste mensen waar ik mee fotografeer zijn wat ouder en hebben al van vroeger veel geld in glas geïnvesteerd. Ge ziet meestal enkel Canon en Nikon bij die mensen. Geen afbreuk aan de courante merken, Sony is echt wel lang de referentie geweest voor mirrorless. Maar ik zie het niet zitten om met 8 lenzen over te stappen naar een ander merk. :)

Al ben ik ook wel geleidelijk aan 't overschakelen naar Z glas ... daar niet van.

Sorry gasten, nog wat vogels :p Na lang wachten eindelijk een gaai voor de lens gekregen, beetje later kwam er ook een bosduif langs. Beiden dicht genoeg voor een "pasfoto" :)

DSCF8812-bewerkt-X2.jpg

DSCF8987-bewerkt-X2.jpg

Gaaien zijn echt coole beesten, enorm intelligent. De meeste andere vogels hoor ik goed op voorhand aankomen aan hun gezang of gefladder. Die gaai kwam ineens in het kader zonder dat ik ook maar iets had gehoord.

Terug
Bovenaan