Fotografiethread

Die iMac 24 heeft een 4.5K Retina-scherm, ik veronderstel dat fotobewerking op dat dingetje wel oké zal zijn. Er is ook iMac 27" met 5K Retina maar die is wel een pak duurder (kan je pimpen tot 128 GB geheugen en 8TB opslag :unsure:).

Als je geen video doet is 32GB voldoende voor fotoverwerking. Alles boven de 1TB intern is ook overkill imo. Als je dat ding voor foto's gebruikt, al dan niet professioneel, heb je toch externe backup waardoor je uw intern geheugen leegmaakt. Althans zo doe ik het toch. Ik kom ruimshoots toe met 1TB. Het is maar als ik wa achterloop met editwerk dat het nipt wordt, maar dan verzet ik effenaan als ik klaar ben met een shoot.

Mijn vriendin heeft een analoge Olympus (zoom 105) gekocht als nieuwe 'hobby'.

Zou hiervoor evt. een aantal accessoires willen bijkopen als kerstcadeau. Bestaat dat überhaupt? Zo ja, wat?

Ik vrees er precies wat voor (een case/strap buiten beschouwing gelaten).

Mijn vriendin heeft een analoge Olympus (zoom 105) gekocht als nieuwe 'hobby'.

Zou hiervoor evt. een aantal accessoires willen bijkopen als kerstcadeau. Bestaat dat überhaupt? Zo ja, wat?

Ik vrees er precies wat voor (een case/strap buiten beschouwing gelaten).
Je zou ze kunnen meenemen naar een fotografiebeurs, daar kan je genoeg accessoires vinden lijkt me.

Hier sterk aan 't twijfelen tussen zoom of prime.
Heb momenteel een A7iii met 24mm 2.8 wat mij zeer goed bevalt op reis (die lens weegt niks) maar soms mis ik toch het maken van close-ups...
Eerste gedacht was de 24-105 f4 van Sony, die lijkt overal goed uit de reviews te komen.
Nog een mogelijkheid is 2 primes. De 55mm 1.8 en dan later een 85-ish.
Voordeel hiervan is veel compacter, nadeel is geen zoom. Ben nooit echt een zoom-van geweest...
Twijfels, twijfels.

Heb vroeger altijd gefotografeerd met Nikon en had de "holy trinity" maar die werden enkel gebruikt om concerten te fotograferen. Op reis steeds primes.
Ok dus uiteindelijk gekozen voor de Sony FE Sonnar T* 55mm f1.8.
Later waarschijnlijk nog wel een 85mm.
Die 100 euro cashback is wel een leuke extra.

Ik volg deze thread af en toe omdat het mij eigenlijk wel interesseert.

we hebben hier thuis een Canon 500D maar eigenlijk wordt het nooit gebruikt.
Vorige week een weekje thuis gezeten met onze dochter die ziek was en een paar kiekjes genomen en redelijk content van het resultaat.

0,0 kennis van fotografie, zijn er specifieke websites/YouTube kanalen die jullie kunnen aanraden?
Vanavond mij alvast eens bezig houden met het lezen van Reddit.

Christmas coming up!

Heeft er iemand kennis van nekriemen?
Deze leek me wel mooi en niet al te duur (ik verschiet toch soms van de prijzen voor een stom touwtje).

Top materiaal!

Staat om mijn lijstje om ook een peakdesign als necklace aan te schaffen. Het vernufte systeem zit erin dat je de "rode bolletjes" kan laten hangen aan uw toestel en vrij snel kan wisselen necklace of van andere accessiores van Peakdesign.
Daarnaast is het wel topmateriaal en topkwaliteit ook. Investering die jaaaaaren zal meegaan!

Sidenote: fotografie is een dure hobby (lees: pokkedure hobby)

Alez vooruit ... vandaag dagje fotograferen gepland. De problemen met de 500mm zijn niet van de baan. Geen beweging meer in te krijgen, AF motor heeft waarschijnlijk de geest gegeven. Morgen binnenbrengen bij Nikon voor herstelling. :(

Christmas coming up!

Heeft er iemand kennis van nekriemen?
Deze leek me wel mooi en niet al te duur (ik verschiet toch soms van de prijzen voor een stom touwtje).

Ik gebruik het Peak Design Slide systeem. Echt op!

Amai daarnet de befaamde error01 op mijn canon gekregen. Als een zot mijn lenscontactjes proper maken. Werkt niet. Ik begin al te stressen.

Zet de viewfinder op mijn scherm en ineens werkt het wel weer. :thinking:
Hopelijk is het iets eenmalig want wil mijn camera niet weer terugsturen.

MOVE AWAY WOMAN!!

Nee dat klopt! En als er zo een klein zakcentje binnenkomt met wat appreciatie wordt het wel heel leuk :)
Via de @Margu connection heb ik volgend jaar nog eens een huwelijk op de planning staan, misschien al een en ander op voorhand kopen. Op dit moment denk ik vooral aan een batterijgrip en extra batterijen+oplader. Een tweede body zou ook welkom zijn gezien ik enkel met primes fotografeer, maar dat is meteen een zware investering.

Via de @Margu connection heb ik volgend jaar nog eens een huwelijk op de planning staan, misschien al een en ander op voorhand kopen. Op dit moment denk ik vooral aan een batterijgrip en extra batterijen+oplader. Een tweede body zou ook welkom zijn gezien ik enkel met primes fotografeer, maar dat is meteen een zware investering.

Om eerlijk te zijn vind ik een batterij grip wa overrated. Maar das persoonlijk. Batterijen + geheugen + backup is key voor zo'n dingen!
2de body is zothandig maar nu precies ook geen vereiste. Heb er nog gezien die rondlopen met een necklace met een lens apart. Die switchen dan on the spot. Een huwelijk vereist niet altijd de snelle switch qua brandspuntafstand. Bewust nadenken over wat je wil doen, kan je een body uitsparen in het begin.

Ik volg deze thread af en toe omdat het mij eigenlijk wel interesseert.

we hebben hier thuis een Canon 500D maar eigenlijk wordt het nooit gebruikt.
Vorige week een weekje thuis gezeten met onze dochter die ziek was en een paar kiekjes genomen en redelijk content van het resultaat.

0,0 kennis van fotografie, zijn er specifieke websites/YouTube kanalen die jullie kunnen aanraden?
Vanavond mij alvast eens bezig houden met het lezen van Reddit.

Altijd leuk om een nieuwe hobby op (terug) te starten.
Misschien al eens je toestel leren kennen en de basis van fotografie verkennen? Eenvoudige zoektermen. "Fotografie voor beginners", "Basis fotografie", "Canon 500D tips en tricks"

Succes!

Top materiaal!

Staat om mijn lijstje om ook een peakdesign als necklace aan te schaffen. Het vernufte systeem zit erin dat je de "rode bolletjes" kan laten hangen aan uw toestel en vrij snel kan wisselen necklace of van andere accessiores van Peakdesign.
Daarnaast is het wel topmateriaal en topkwaliteit ook. Investering die jaaaaaren zal meegaan!

Sidenote: fotografie is een dure hobby (lees: pokkedure hobby)

Ik geef graag toe dat ik de aliexpress versie hiervan heb :coolbrows:
Dit is screen van ali. Geen Leica in bezit. :laugh: Ik heb deze zwarte neck strap en een pols strap voor mijn fuji X-E4.
Deze zijn ook wel dik ok. Misschien wat groter en wat mindere afwerking, maar voor de rest doet het wat het moet doen. Deze waren spot goedkoop, ondertussen ook wel naar 20 euro. Zelf pas macro extension tube aan de Sint gevraagd om mee te spelen. :laugh:

Screenshot-2022-11-30-103341.png

Terug
Bovenaan