Fotografiethread

Alle camera's leveren goeie kwaliteit aan foto's dezer dagen, je moet natuurlijk wel weten hoe het te gebruiken.

Een concreet bedrag lijkt me wel belangrijk tussen €0 en €2000 is nogal een stevige marge.

Wil je absoluut een camera met vaste lens of mag het eentje zijn die verwisselbare lenzen aan kan maar met een mooie 'travel lens'?
1000 euro is zowat het "normale maximum" die we willen betalen. Maar minder mag natuurlijk ook :).

Liefst camera met vaste (zelfs inschuifbare) lens, maar als de travel lens niet te groot is, kan dat eventueel ook.

1000 euro is zowat het "normale maximum" die we willen betalen. Maar minder mag natuurlijk ook :).

Liefst camera met vaste (zelfs inschuifbare) lens, maar als de travel lens niet te groot is, kan dat eventueel ook.

Als je echt compact wilt heb ik veel goede dingen gehoord over de Sony rx100 reeks. Naar je budget kan je zelf bepalen welke model van die reeks. Hoe nieuwer, hoe meer snufjes natuurlijk. Of de Ricoh GRiii ook al veel goede dingen over gelezen.
Allebei heel compacte (broekzak) modellen, waar je toch meer mee kunt dan een gemiddelde gsm.

Wil je een betere grip, dan zal je toch terug naar een hybride moeten grijpen (:biglaugh:)

Als je echt compact wilt heb ik veel goede dingen gehoord over de Sony rx100 reeks. Naar je budget kan je zelf bepalen welke model van die reeks. Hoe nieuwer, hoe meer snufjes natuurlijk. Of de Ricoh GRiii ook al veel goede dingen over gelezen.
Allebei heel compacte (broekzak) modellen, waar je toch meer mee kunt dan een gemiddelde gsm.

Wil je een betere grip, dan zal je toch terug naar een hybride moeten grijpen :)biglaugh:)
De Ricoh GR lijkt me voor de casual fotograaf misschien iets te gelimiteerd, een vast brandpuntafstand van 27mm is toch niet altijd even veelzijdig.

De RX100 daar en tegen :love:. Wat een toptoestel, ik heb nog steeds de Mark I en dat dingetje straalt echt oerdegelijk uit, maakt zeer mooie foto's en is nog steeds relevang na 8 jaar!

Nog een voordeel van de RX100 is dat alle varianten nog steeds op de markt zijn, ik zou gaan voor de Mark III heeft een ingebouwde EVF, mooi zoombereik en kost slechts €500.

Ik ben trouwens met de Mark I door de VS getrokken en dat toestel heeft mij op geen enkele moment teleurgesteld, ik kende op die moment nog niet heel veel van fotografie en toch waren de resultaten top, zelfs afgedrukt op groot formaat. Het was trouwens deze reis en camera die me het finale duwtje richting fotografie gegeven heeft.

De Lumix LX100 lijkt me ook een leuke maar daar kan @Tanuki_ volgens mij iets meer over vertellen.

De RX100 daar en tegen :love:. Wat een toptoestel, ik heb nog steeds de Mark I en dat dingetje straalt echt oerdegelijk uit, maakt zeer mooie foto's en is nog steeds relevang na 8 jaar!
Die heb ik ook al een heel aantal jaartjes (Mark 1). Daar ben ik ook nog steeds content van.

Klein, maar fijn. 🙂

Ik was ook al een tijdje aan het kijken naar een rx 100 *** maar vroeg me af ik heb een iPhone 13 pro is dat dan nog een “meerwaarde”

Ik was ook al een tijdje aan het kijken naar een rx 100 *** maar vroeg me af ik heb een iPhone 13 pro is dat dan nog een “meerwaarde”

Tgoh de topmodellen als de RX100 VI en VII lijken me iets te prijzig om te rechtvaardigen als tweede camera maar ze hebben wel een 200mm brandpuntafstand wat een iPhone toch moeilijk kan evenaren. Recht uit camera zal de iPhone misschien winnen maar gooi de RAW's uit de Sony even in Lightroom en de iPhone roept al snel naar z'n moeder. Plus het gebruiksgemak van een fysieke camera overstijgt de "app-ervaring" als je het mij vraagt. Zoals ik al zei de Mark III lijkt mij de beste deal.

Misschien nog een kleine PSA, let op met blackfriday want Kamers Express heeft vorige week een heleboel producten in prijs verhoogd om nu zogezegd korting te geven. Heb het zelf gezien met een hoop Fuji lenzen :wallbash:

Laatst bewerkt:
Jokes aside, dat mag gewoon niet meer en die winkels lopen dus wel risico op boetes als iemand dat gedocumenteerd aangeeft bij de relevante diensten :)

Toen ik bij Art & Craft was om mijn 10-24 in te ruilen nog wat staan keuvelen met de winkelbedienden daar. Best grappig want A&C beschouwt zichzelf nog als "kleine winkel" (ooit was dat wel waar), die moet opboksen tegen KE. Schijnbaar zou KE serieuze financiële steun krijgen van de Colruyt groep om uit te groeien tot quasi-monopolist, om dan door die laatste overgenomen te worden.

Het kan kloppen of ook niet, uiteindelijk ben je als kleine consument toch maar een weinig relevant radertje in heel dat spel :(

Gisteren heb ik de Fuji X-T5 aangekregen en vandaag eventjes meegenomen om te testen. Komende van een X-T2 is dit wel een verschil qua autofocus. De herkenning van dieren, voertuigen en personen lukt toch vrij goed. Ik denk dat Fuji nu wel in de buurt komt van de AF van Sony, Nikon en Canon, hoewel er nog wel een verschil zal zijn, vermoed ik. Over de beeldkwaliteit van 40 megapixels kan ik niks zeggen, want klaarblijkelijk kan m'n huidige versie van Lightroom dat niet lezen... De IBIS lijkt ook redelijk te werken. Met m'n 35mm f/2 heb ik een foto genomen met een sluitertijd van één seconde en die was toch scherp.

Van de viewfinder ben ik toch ontevreden. De X-H2 heeft er eentje met een resolutie van vijf miljoen pixels en de X-T5 slechts een dikke drie miljoen. Dat is een erg klein verschil met m'n X-T2, een toestel dat uitkwam in 2016. De prijs van 2000 euro is ook wel strontduur. Als zelfstandige betaal ik de btw niet, maar als particulier zou ik toch wel twee keer nadenken om zoveel geld uit te geven wetende dat voor vijfhonderd euro meer je een Sony A7 IV in huis hebt.

En misschien ook een goeie gelegenheid om m'n foto's van zuidelijk Afrika en Istanbul te tonen. In m'n reis naar Kaapstad, Namibië, Botswana en Victoria Falls heb ik mijn X-T2 gebruikt, terwijl ik in Istanbul mijn Samsung Galaxy S22 Ultra gebruikte.

N1.jpg

N2.jpg

N10.jpg

N19.jpg

N24.jpg

LPIst42.jpg

LPIst43.jpg

LPIst45.jpg

Gisteren heb ik de Fuji X-T5 aangekregen en vandaag eventjes meegenomen om te testen. Komende van een X-T2 is dit wel een verschil qua autofocus. De herkenning van dieren, voertuigen en personen lukt toch vrij goed. Ik denk dat Fuji nu wel in de buurt komt van de AF van Sony, Nikon en Canon, hoewel er nog wel een verschil zal zijn, vermoed ik. Over de beeldkwaliteit van 40 megapixels kan ik niks zeggen, want klaarblijkelijk kan m'n huidige versie van Lightroom dat niet lezen... De IBIS lijkt ook redelijk te werken. Met m'n 35mm f/2 heb ik een foto genomen met een sluitertijd van één seconde en die was toch scherp.

Van de viewfinder ben ik toch ontevreden. De X-H2 heeft er eentje met een resolutie van vijf miljoen pixels en de X-T5 slechts een dikke drie miljoen. Dat is een erg klein verschil met m'n X-T2, een toestel dat uitkwam in 2016. De prijs van 2000 euro is ook wel strontduur. Als zelfstandige betaal ik de btw niet, maar als particulier zou ik toch wel twee keer nadenken om zoveel geld uit te geven wetende dat voor vijfhonderd euro meer je een Sony A7 IV in huis hebt.
Prachtige foto's in elk geval! Heb je nog een oude versie van Lightroom dan? Ik heb met de RAF files geen problemen met Lightroom Classic, alleen krijg ik de HEIF bestanden niet ingelezen.

Qua AF tracking zijn er zeker nog wat issues die er hopelijk mits firmware update uitgaan. Het systeem toont soms aan dat een oog/onderwerp in focus is maar als je dan afdrukt is het toch niet het geval. In elk geval een enorme stap vooruit tov. vorige generaties maar zeker nog niet op niveau van Sony.

Het verschil in viewfinder ervaar ik niet als heel erg dramatisch tussen de X-H2s en X-T4 eerlijk gezegd. Op de Canon R7 zit een EVF die nog een stuk minder goed is dacht ik. Maar dat het allemaal heel duur geworden is klopt :(

Terug
Bovenaan