Fotografiethread

Dank voor de tips - zeer nuttig! Ja ik trek het profiel van de Fuji RAFs ook meteen naar de "camera matching" in Lightroom, al is dat helaas zeker niet evengoed als wat Fuji in-camera doet, en er zit ook wat kleurverschil op. Jammer want die filmsimulaties bij Fuji zijn echt heel goed.

Die pimpelmees zat in de tuin, ja. Voederplekje trekt goed aan nu, gisteren had ik glanskop, roodborst, pimpel en koolmees, en ook een ekster die even durfde passeren. Vandaag enkel van op afstand gekeken, veel drukte en ook boomklevers van de partij.

Dit was de beste van gisteren:

Die subject detection is echt wel heel indrukwekkend. Met de X-T4 moest ik gokken waar het vogeltje ging komen te zitten met zone AF, en dan hopen dat scherpstelling ergens op het hoofdje zou landen. Nu wordt het vogeltje quasi instant herkend, ook al komt het kopje maar deels in beeld.

Mooi! Bij de pimpelmees lag de focus precies net niet juist, maar hier is die spot on. Erg mooi!

'k zal binnenkort uw schuiltentje nee keer boeken. :D

Bende pixelpeepers :D

Knappe foto's wel

Zijn we dat niet allemaal als fotograaf? :)

Prachtig @Bigbuddha, het licht zoals op dagen als vandaag nodigt gewoon uit om veel foto's te maken.

Nog twee leuke gasten gehad op de voederplek vandaag: grote bonte specht en glanskopje, best blij mee :)

DSCF7495-bewerkt-X2.jpg

DSCF7914-bewerkt-X2.jpg

Machtig, de spechten gaan rond deze tijd inderdaad meer en meer de voedersilo’s opzoeken. Aan onze vorige woning kwamen ze regelmatig met 3 of 4.

Wat ook heel leuk is aan die grote bonte specht (althans die in mijn tuin), is hoe vocaal ze zijn. Ze kondigen zichzelf heel luid en expressief aan, en worden stiller/voorzichtiger naarmate ze dichter bij de voederplek komen. Heel komiek. Vanmorgen ook boomklevers voor de lens gehad, maar de lichtomstandigheden waren nogal uitdagend. Heel mooi licht maar nogal sterke contrasten.

Wat ook heel leuk is aan die grote bonte specht (althans die in mijn tuin), is hoe vocaal ze zijn. Ze kondigen zichzelf heel luid en expressief aan, en worden stiller/voorzichtiger naarmate ze dichter bij de voederplek komen. Heel komiek. Vanmorgen ook boomklevers voor de lens gehad, maar de lichtomstandigheden waren nogal uitdagend. Heel mooi licht maar nogal sterke contrasten.
Het licht is heel mooi als het schemert, maar overdag is het volle licht nogal scherp.

Gisteren naar Pakawipark geweest en daar liepen zeer veel mensen rond met indrukwekkende telelenzen. Die 200-600 mm van Sony is toch eentje die ik ooit wel eens wil aanschaffen, maar mijn bankrekening zegt stellig nee.

Samen met een eerste klant in de buurt gaan scouten voor locaties. :)

Kon het toch al niet laten om een paar foto's te schieten. Echter om 16:30 was het licht al veelal weg. 'k heb nog geprobeerd voor een aantal actiefoto's. De Z9 deed het wel prima, maar foto's afleveren van ISO14.400 is geen optie. Gewoon poseren was nog ok. Genomen met de Z 70-200 F2.8.

_DSC1041-social.jpg

Nice @Kattekrab, honden zijn toch niet te onderschatten qua moeilijkheidsgraad - zeker van die wilde rakkers met zwart/witte pels in wat feller licht :D Een aantal goeie locaties scouten lijkt me zeker belangrijk. Als de kust niet te ver is, is de groene zone in Zeebrugge wel altijd een aanrader op een mooie herst- of winterdag.

vond geen fototoestel-thread, dus maar hier vragen.

Met een aankomende reis (natuur/stad) en black friday in het zicht overwegen we de aankoop van een nieuwe camera. Hij mag wel "iets" kosten, maar ook geen 2000 euro.

Vriendin wil ook een compacte camera, geen 2 lenzen om mee te zeulen. Hebben nu een hybride camera (Canon Powershot: https://www.google.com/search?q=can...2l5j69i60l2.3581j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 )

Hebben jullie een idee qua camera? De zoom-functionaliteit is niet meer zo van belang (dat was de reden van die hybride), kwaliteit van foto's is belangrijker.

vond geen fototoestel-thread, dus maar hier vragen.

Met een aankomende reis (natuur/stad) en black friday in het zicht overwegen we de aankoop van een nieuwe camera. Hij mag wel "iets" kosten, maar ook geen 2000 euro.

Vriendin wil ook een compacte camera, geen 2 lenzen om mee te zeulen. Hebben nu een hybride camera (Canon Powershot: https://www.google.com/search?q=can...2l5j69i60l2.3581j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 )

Hebben jullie een idee qua camera? De zoom-functionaliteit is niet meer zo van belang (dat was de reden van die hybride), kwaliteit van foto's is belangrijker.

Alle camera's leveren goeie kwaliteit aan foto's dezer dagen, je moet natuurlijk wel weten hoe het te gebruiken.

Een concreet bedrag lijkt me wel belangrijk tussen €0 en €2000 is nogal een stevige marge.

Wil je absoluut een camera met vaste lens of mag het eentje zijn die verwisselbare lenzen aan kan maar met een mooie 'travel lens'?

Terug
Bovenaan