Fotografiethread

Dank!
Wildlife in het algemeen eigenlijk inclusief macro, maar dat zou ik toch weer wat meer moeten doen. Maar sinds ik recent een halve nier heb geïnvesteerd in een mooie prime, focus ik me wat meer op vogels. :)

Voor de rest ook nog landschappen of interessante zaken op een citytrip zoals:

_DSC2098.jpg
Oh knap waar is deze genomen? Zoek nog locaties voor mijn eindopdracht.

Doet me echt denken aan zo een serie foto’s online van “Instagram versus real life”.

Bekijk bijlage 9319
Goh ja, met een aantal factoren kan je wel een waardevolle foto nemen: op het juiste tijdstip komen, goede framing kiezen en degelijke nabewerking. De echte uitdaging is een foto te nemen die opvalt, wat moeilijker wordt bij héél toeristische of iconische plekken. Ik probeer me daarin uit te dagen, maar niet op het frustrerende af. Soms is het fijn dat je een iconische foto kan evenaren, net omdat die technisch een uitdaging is of gewoon heel mooi is.

Ben redelijk nieuw hier en leuk dat hier een fotografie-topic is. Ik fotografeer al een tijdje, uit de hand gelopen passie. :)

Uit m'n laatste shoot, de buizerd miste ik nog in m'n lijstje. :)

_DSC7847.jpg

Ik zie op instagram ook vaak foto's van (vermoedelijk) dezelfde buizerd, is dit een schuilhut die je een aantal uren kan afhuren?
Ook voor andere bosvogeltjes heb je zo'n schuilhutten met kleine poeltjes, denk ik, maar geen idee hoe je daar in geraakt :unsure:

Ik zie op instagram ook vaak foto's van (vermoedelijk) dezelfde buizerd, is dit een schuilhut die je een aantal uren kan afhuren?
Ook voor andere bosvogeltjes heb je zo'n schuilhutten met kleine poeltjes, denk ik, maar geen idee hoe je daar in geraakt :unsure:

Yep is bij iemand die ik ken maar wordt ook af en toe verhuurd. Maar in BE en NL zijn misschien wel +/- 50 hutten die je kan afhuren voor een dag en dan is het een beetje bekijken wat er voor je lens komt. Da's voor de mensen die zelf niet in de mogelijkheid zijn om ergens een hut op te zetten en/of ook de tijd voor alle voorbereiding ontbreekt door het drukke werk- en gezinsleven zoals in mijn situatie. :)

Als ge extra info wil ofzo stuur maar een berichtje!

Yep is bij iemand die ik ken maar wordt ook af en toe verhuurd. Maar in BE en NL zijn misschien wel +/- 50 hutten die je kan afhuren voor een dag en dan is het een beetje bekijken wat er voor je lens komt. Da's voor de mensen die zelf niet in de mogelijkheid zijn om ergens een hut op te zetten en/of ook de tijd voor alle voorbereiding ontbreekt door het drukke werk- en gezinsleven zoals in mijn situatie. :)

Als ge extra info wil ofzo stuur maar een berichtje!
Wat kost dat zo voor n dagje?

Wel tof, en ondertussen ook een aantal hutten online gevonden. Voor sommige soorten is het toch bijna onmogelijk om het zonder deftige hut te doen hoor, zeker in België :) Ooit een teambuilding gedaan in de ardennen en de eigenaar wist me te vertellen dat alle grote natuurfotografen bij hem in de hutten kwamen voor hun vogelfoto's. Zou het ooit nog eens willen doen, maar misschien moet ik dan eerst nog zorgen dat ik een wat langere lens heb. Beestjes zoeken in de tuin blijft toch het gemakkelijkst :D

Deze middag een leuke slapende wilde bij gevonden in de tuin: grote klokjesbij (wat misleidende naam want het beestje is nauwelijks 11mm lang).

DSCF9306-bewerkt-X2.jpg

Eén foto, geen composiet trouwens. Wel eens geëxperimenteerd met de verscherpings/denoise tools van Topaz. Straf spul!​

Dan ga ik de Sony SEL FE 200-600mm f5.6-6.3 G OSS wel even lenen bij Grobet. Een 85 mm zal wat te kort zijn. Lijkt me zeker eens fijn om te doen, maar dat is heel veel wachten en geduldig zijn. Geen grapjes en grolletjes.

Wel tof, en ondertussen ook een aantal hutten online gevonden. Voor sommige soorten is het toch bijna onmogelijk om het zonder deftige hut te doen hoor, zeker in België :) Ooit een teambuilding gedaan in de ardennen en de eigenaar wist me te vertellen dat alle grote natuurfotografen bij hem in de hutten kwamen voor hun vogelfoto's. Zou het ooit nog eens willen doen, maar misschien moet ik dan eerst nog zorgen dat ik een wat langere lens heb. Beestjes zoeken in de tuin blijft toch het gemakkelijkst :D

Deze middag een leuke slapende wilde bij gevonden in de tuin: grote klokjesbij (wat misleidende naam want het beestje is nauwelijks 11mm lang).

DSCF9306-bewerkt-X2.jpg

Eén foto, geen composiet trouwens. Wel eens geëxperimenteerd met de verscherpings/denoise tools van Topaz. Straf spul!​

Knap! Macro fotografie is eigenlijk nog het plezantste van allemaal. Ge moet er geen honderden kilometers voor rijden of een hut huren. Veel mogelijkheden om creatief om licht en bokeh om te gaan. :)

Dan ga ik de Sony SEL FE 200-600mm f5.6-6.3 G OSS wel even lenen bij Grobet. Een 85 mm zal wat te kort zijn. Lijkt me zeker eens fijn om te doen, maar dat is heel veel wachten en geduldig zijn. Geen grapjes en grolletjes.

Da's een mooi bereik. Ik fotografeer zelf met een 300mm f2.8 en een 500mm f4 prime eventueel met een 1.4x TC. En voor kleine vogeltjes kom ik soms nog mm's te kort. Croppen blijft dan nog een optie.

Mijn ervaring in m'n geïmproviseerd tuinvogeltentje is inderdaad wel zo: lang wachten, stil blijven en toch altijd klaar zitten. Koud ook! :)

Terug
Bovenaan